ed
door edwin7 May 28, 2013 om 17:17
Voeding & gezondheid

STEVIA zoetstof voor in de koffie/thee

Ook al ben ik niet dik, ik heb gelezen dat suiker zeer slecht voor je is en ook kankergezwellen voedt en in leven houd en de zoetjes zoals je ze nu kunt kopen in tabletvorm ook op langere duur zeer slecht voor je zijn, dus zo kwam ik uit op Stevia, een plantje met de natuurlijke zoetingredienten.

Dus maar eens de stoute schoenen aangetrokken en eens langs de schappen gelopen, daar zijn weer allerlei produkten waar stevia opstaat, de meesten zijn er natuurlijk weer om je te misleiden, helaas zijn de marketingleugenaars constant bezig om de consument te besodemieteren voor zo veel mogelijk geld.

Ben er ook weer ingestonken, niet attent genoeg geweest, je moet tegenwoordig achter elke boom een vijand zoeken helaas, had Stevia poeder gekocht van het merk Pure Via van de whole earth sweetener company, zag er betrouwbaar uit, thuis gekomen geprobeerd, maar ik moest nog meer schepjes poeder in mijn thee doen dan ik er suiker in doe terwijl stevia 30-45x zoeter zou zijn dan suiker. De verpakking maar eens nagekeken en daar een beetje op gegoogled, staat er op maltodextrine wat met water het gewone glucosestroop blijkt te zijn, de hoeveelheden stevia en maltodextrine staan er niet op, maar dit is weer een mooi voorbeeld hoe mensen die denken gezond te doen, weer worden belazerd waar ze bij staan.

Welke Stevia is wel gewoon Stevia en niet met goedkope rommel erbij gemikt, en hoeveel % Stevia bevat dit dan, en waar is dat het beste om te kopen?

18888 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 28, 2013 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst: geloof niet alles dat op internet staat over voedingsmiddelen! Suiker is op zich helemaal niet ongezond, mits met mate geconsumeerd. Er is geen enkele grond om te geloven dat suiker 'kankergezwellen voedt en in leven houdt'. Dit impliceert namelijk dat er al kankergezwellen aanwezig zouden zijn en normaal gesproken zal dat bij u hopelijk nog niet het geval zijn.

De maltodextrine die bij Stevia gevoegd wordt is puur bedoeld als vulmiddel, dus om volume te creëren. In pure vorm is Stevia namelijk door de hoge zoetkracht erg slecht te doseren. Overigens staat bij de meeste Stevia producten het gehalte Stevia gewoon vermeld!

ve
door verwijderd - May 28, 2013 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

*gebruik in plaats van gewone suiker, van Gilse basterd suiker licht

*of wen aan helemaal geen gebruik van suiker

ve
door verwijderd - Oct 16, 2013 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

stop dan met het toevoegen van suikers of zoetstoffen, wen je zo aan en ga je weer natuurlijk proeven.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2013 om 15:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

inmiddels ben ik een stuk verder en heb nu wel een Stevia zoetstof gevonden waar 90% stevia in zit en wil dit nu op dit forum delen, echt, een kwart puntje van een theelepeltje poeder is voldoende om een beker koffie of thee te zoeten, de pot kost ca. 9 euro maar je doet er erg lang mee.
In de supermarkten staan alleen maar surrogaat steviaprodukten voor 5 euro waar slechts 3% stevia in zit en de rest goedkope slechte rotzooi, let daar goed op! Er staat wel Stevia op de verpakking maar dat is alleen een marketingtruc om goedkope rommel voor heel duur te verkopen!

Bij "de tuinen" haal ik nu een pot Steviapoeder van nature's garden, groene deksel en groen etiket, op de verpakking staat "bevat 90% steviosides", 8,99 euro.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2013 om 23:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben erg blij met de Stevia-tip van Edwin7. Die troep uit de supermarkt heb ik so wie so laten staan want je kunt er gerust van uitgaan daar je daarmee beduveld wordt. Ik heb diabetes dus ik gebruik nergens suiker in en ik koop ook geen producten waar suiker of een andere zoetmaker (lees vergif) in zit maar af en toe heb je toch iets nodig voor een bepaald recept. Dank je wel Edwin.

ve
door verwijderd - Oct 18, 2013 om 17:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

graag gedaan toetertje!