eu
door eukie Nov 23, 2011 om 19:07
Voeding & gezondheid

Stroopjesvet

Van (heel) vroeger ken ik stroopjesvet. Armeluis-stroop, want het was gewoon vet (uitgebakken vetspek of reuzel) met een lepel stroop erdoor gemengd.. Daar kon je lang mee vooruit. Gezond zal het wel niet geweest zijn, tenzij je een baan had met veel lichamlijke inspanning. Ik probeer dat nog eens te maken, en als je het woord goegelt krijg je voldoende recepten. Alleen: het lukt mij niet om het (uitgebakken) spekvet goed te mengen met de stroop, ongeacht de temperatuur. De stroop blijft op de bodem, en het vloeibare (langzaam opstijvende) vet er bovenop, hoe hard en veel ik ook roer. Ik gebruik zogenaamde schenkstroop. Zou het daaraan liggen ? ? ? Graag advies (van een uitstervende generatie).

19189 55 Rapporteer

poltol
door poltol - Nov 23, 2011 om 19:37
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Ik denk dat u het verwarmd tijdens het mengen.
Maar .......... dat moet juist niet.

Koud mengen / roeren.
Als het niet goed lukt dan even iets verwarmen maar niet tot smelten maar zo dat het goed te mengen is.
Dus uw gescheiden vet met stroop is nog gewoon bruikbaar.
Even roeren / mengen en smakelijk eten.

En het beste gebruikt u DIKKE stroop uit een bus.

Eet smakelijk, poltol

tenormin
door tenormin - Nov 23, 2011 om 19:50
16836 Antwoorden / 108 Vragen

mag piepkleine toevoeging, poltol: kamertemperatuur en wat je zegt: dikke stroop. Wel spekvet eerst zeven. Lekker was dat altijd, yammie.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Nov 23, 2011 om 20:03
330 Antwoorden / 15 Vragen

Mij (Zeeuwse) oma at dit bijna dagelijks. Ik heb het haar ook zeer vaak zien maken. Het spekvet was gewoon koud. Het stond altijd buiten, in zo'n kastje met horregaas ervoor. Daarna zeer rijkelijk stroop uit zo'n geel-witte pot er door. Oma is 100 geworden, zo slecht kan stroopjesvet dus niet zijn.

eu
door eukie - Nov 23, 2011 om 20:20
61 Antwoorden / 70 Vragen

Bedankt allemaal. Met jullie adviezen is het gelukt. Miijn fout was dat ik a. dunne stroop gebruikte, en b. de stroop al door het vet probeerde te mengen terwijl dat vet nog (te) warm was. Morgen lekker smikkelen (en het vet daarna weer kwijt zien te raken !). Gr. Eukie

poltol
door poltol - Nov 23, 2011 om 21:25
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=eukie schreef op woensdag 23 nov 2011, 20:20]Bedankt allemaal. Met jullie adviezen is het gelukt. Miijn fout was dat ik a. dunne stroop gebruikte, en b. de stroop al door het vet probeerde te mengen terwijl dat vet nog (te) warm was. Morgen lekker smikkelen (en het vet daarna weer kwijt zien te raken !). Gr. Eukie

Smakelijk eten en doe het op warm donkerbruinbrood.
U blijft dan smullen.

Mmmmmmmmmmmmmmmmmm jammie, zegt poltol

akle0106
door akle0106 - Nov 25, 2011 om 11:57
6 Antwoorden / 8 Vragen

Nu maken jullie mij nieuwsgierig, hoeveel spekvet en hoeveel stroop? En waar aten ze dat vroeger bij en wanneer?
Groet Ankene

an
door ann70 - Nov 25, 2011 om 12:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Heerlijk op de boterham en dan ook nog een stukje kaas uit het vuisje er bij

rf
door rfsdewijn - Nov 25, 2011 om 12:12
6 Antwoorden / 0 Vragen

wij maakten vroeger ''stroopjesboter'' met (gezouten) roomboter i.p.v.
spekvet. hoeft niet verwarmd te worden en heelijk dik op bruin brood.

eu
door eukie - Nov 25, 2011 om 12:18
61 Antwoorden / 70 Vragen

Kan je zelf bepalen akle0106 ! Omdat je de stroop nog door het vet kan mengen als dit (al bijna helemaal) gestold is. Begin met een beetje, en voeg zonodig bij.,, maar niet meer dan 1 op 1. Omdat het een vreemde combinatie is van zout en zoet, hangt veel af van de persoonlijke smaak. Je moet vetspek kopen, in blokjes snijden en dit langzaam smelten, of kant en klare reuzel. Eet ze, en . . . niet teveel, want het ligt nogal zwaar op de maag. Je vraagt wat "vroeger" was: bij mij was dat voor de 2e wereldoorlog, dus in de jaren dertig. We aten dat op een boterham, net als gewone stroop. Waarschijnlijk werd het gegeten als compensatie voor (gebrek aan) vlees, want dat was in die jaren echt geen gemeengoed. Bovendien was het in vergelijking met gewone stroop redelijk goedkoop.

ch
door christiaans - Nov 25, 2011 om 12:35
2 Antwoorden / 1 Vragen

In dienst ( 1956) lag er bij ons op de kamer een Zeeuw en die bracht na het weekend altijd uitgebakken reuzel mee. diegene die niet met weekend ging drukte een paar broden achterover en dan zondagsavond als we binnen kwamen stuut met vet en bruine suiker man man wat lekker.

an
door annie van es - Nov 25, 2011 om 12:35
53 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=gerdamarijke schreef op woensdag 23 nov 2011, 20:03]Mij (Zeeuwse) oma at dit bijna dagelijks. Ik heb het haar ook zeer vaak zien maken. Het spekvet was gewoon koud. Het stond altijd buiten, in zo'n kastje met horregaas ervoor. Daarna zeer rijkelijk stroop uit zo'n geel-witte pot er door. Oma is 100 geworden, zo slecht kan stroopjesvet dus niet zijn.
ik heb het zelf vroeger ook gegeten (ben Zeeuw) en het was heerlijk op de boterham, maar wij deden daar vaak ook een plakje kaas op. Het water loopt me nog in de mond als ik er aan denk. Of het gezond is vet met suiker, vast niet. Maar de mensen werkten vroeger toch op een andere manier dan wij, zaten niet achter een bureau en werkten op het land. Die verbruikten de calorieën op die manier. Maar lekker was het zeker.

rf
door rfsdewijn - Nov 25, 2011 om 12:35
6 Antwoorden / 0 Vragen

i.p.v gezouten roomboter (duur) koop ik alrijd de goedkoopste ongezouten
roomboter en voordat ik dat dik op mijn brood smeer, strooi ik heel weining zout
op de boterham. alleen voor (eigengemaakte) jam.
''op'' Ridderkerk, waar ik opgegroeid ben, werd roomboter ''goeie boter'' genoemd, kennelijk om het van ''slechte boter'' (goedkope margarine) te onderscheiden.
dat was armoedig en minderwaardig.
mijn moeder had altijd haar eigen potje roomboter bij de boterham en vader en
de kinders gewoon ''BLEU band''.

ma
door marscholl - Nov 25, 2011 om 13:12
90 Antwoorden / 14 Vragen

Mijn moeder uit Groningen gaf mij in de 60`er jaren weleens brood met spekvet en daar over een dun laagje stroop. Dat was heel lekker en dat spekvet had je ook nodig in de, toen wat strengere winters, simpelweg om warm te blijven (hoge verbrandingswaarde). Stroopjesvet heb ik nog niet van gehoord maar is hetzelfde idee en lijkt me zeker net zo lekker.

ma
door marscholl - Nov 25, 2011 om 13:15
90 Antwoorden / 14 Vragen

Spekvet van uitgebakken spek natuurlijk.

tenormin
door tenormin - Nov 25, 2011 om 13:32
16836 Antwoorden / 108 Vragen

eukie, hartstikke leuk, zo'n nostalgisch onderwerp. Dan borrelen er bij ons ouderen allerlei herinneringen naar boven. Reuzel stond bij ons ook, net als bij gerdamarijke, gewoon in de kast. Kon gewoon niet bederven, was het te vet voor. Net als in de oorlog, hadden we een potje gecondenseerde "melk" was hartstikke dik en mochten we onze vinger erin steken, zalig. Maar die suikerbieten waren minder lekker, dat dan weer wel.

eu
door eukie - Nov 25, 2011 om 13:39
61 Antwoorden / 70 Vragen

Marscholl (en anderen), denk erom dat je SPEKVET koopt (zo heet dat), geen gerookt spek, of zuurkoolspek, of zeeuws spek, ontbijtspek enz. Je moet daarvoor soms naar de slager omdat de supermarkten het niet altijd in hun assoriment hebben.

akle0106
door akle0106 - Nov 25, 2011 om 13:48
6 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 25 nov 2011, 13:32]eukie, hartstikke leuk, zo'n nostalgisch onderwerp.

Ook bedankt, redactie kassa die deze vraag in de nieuwsbrief zet.

ma
door marscholl - Nov 25, 2011 om 14:10
90 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=eukie schreef op vrijdag 25 nov 2011, 13:39]Marscholl (en anderen), denk erom dat je SPEKVET koopt (zo heet dat), geen gerookt spek, of zuurkoolspek, of zeeuws spek, ontbijtspek enz. Je moet daarvoor soms naar de slager omdat de supermarkten het niet altijd in hun assoriment hebben.

Er was bij ons weinig geld en mijn moeder reed heel Rotterdam af om 2 cent minder voor de aardappels te betalen. Het spekvet met stroop dat wij meekregen was het spekvet van de speklapjes die we de vorige dag gegeten hadden. Er werd in die tijd niets eetbaars weggegooid; een heel verschil met nu waar de uitgebakken speklapjes kant en klaar in het koelvak liggen.

eu
door eukie - Nov 25, 2011 om 14:33
61 Antwoorden / 70 Vragen

P.S. op mijn laatste bericht: Sorry MARSCHOLL (e.a.): het heet niet spekvet, maar VETSPEK

bo
door bonita_1 - Nov 25, 2011 om 14:56
2 Antwoorden / 0 Vragen

=eukie schreef op woensdag 23 nov 2011, 19:07: Van (heel) vroeger ken ik stroopjesvet. Armeluis-stroop, want het was gewoon vet (uitgebakken vetspek of reuzel) met een lepel stroop erdoor gemengd.. Daar kon je lang mee vooruit. Gezond zal het wel niet geweest zijn, tenzij je een baan had met veel lichamlijke inspanning. Ik probeer dat nog eens te maken, en als je het woord goegelt krijg je voldoende recepten. Alleen: het lukt mij niet om het (uitgebakken) spekvet goed te mengen met de stroop, ongeacht de temperatuur. De stroop blijft op de bodem, en het vloeibare (langzaam opstijvende) vet er bovenop, hoe hard en veel ik ook roer. Ik gebruik zogenaamde schenkstroop. Zou het daaraan liggen ? ? ? Graag advies (van een uitstervende generatie).

dit werd vaak gegeten in gezinnen die het erg arm hadden zo ook bij ons thuis een kilo reuzel uit gebakken met de kaantjes er nog in een pot keuken stroop goed gemengt dan hoefde er geen boter op brood en geen beleg hier hadden we dan drie weken beleg op brood tot het je str..t uit kwam

je
door jebboone - Nov 25, 2011 om 16:02
5 Antwoorden / 0 Vragen

heb niet alle reacties gelezen, momenteel geen tijd, maar u zou het vet
eerst moeten laten stollen, dan pas stroop erdoor! kan niet mislukken

tenormin
door tenormin - Nov 25, 2011 om 16:32
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=jebboone schreef op vrijdag 25 nov 2011, 16:02]heb niet alle reacties gelezen, momenteel geen tijd, maar u zou het vet
eerst moeten laten stollen, dan pas stroop erdoor! kan niet mislukken

had je toch de andere reacties wel moeten lezen, hoor.

kaneeltje
door kaneeltje - Nov 25, 2011 om 17:02
18 Antwoorden / 0 Vragen

Leuk deze tips over goedkope broodbeleg !

In de gecondenseeerde melk uit blik, deed mijn moeder wat cacao, dat werd dus heerlijke chocopasta. en was toen goedkoper ( de blikjes zijn nu best wel duur).
Ook pure cacao gemengt met suiker , heerlijk als strooisel op brood of op de pannenkoek.
Ook melk met een scheutje limonade siroop vonden we een traktatie.

bosduif
door bosduif - Nov 25, 2011 om 18:03
113 Antwoorden / 21 Vragen

Ik eet het nog steeds, stroopvet.
Stroopvet op boterham smeren, daarop plakje kaas en daarop mosterd.
Het vet van de uitgebakken gezouten vet spek.
Heerlijk!!!!!

ha
door hanneke31 - Nov 25, 2011 om 18:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

nu ik dit gelezen heb, komt bij mij de herinnering naar boven uit mijn kinderjaren, mijn moeder maakte vroeger broeder, ik zou graag willen weten of het bij iemand bekend is, en hoe je dat maakt, is iets van deeg met stroop, ik kijk uit naar de reactie's alvast bedankt groetjes Hanneke

gerdamarijke
door gerdamarijke - Nov 25, 2011 om 18:25
330 Antwoorden / 15 Vragen

Recept Broeder

Even in de Google en je komt een heel eind ;-)
Eet smakelijk!

eu
door eukie - Nov 25, 2011 om 18:25
61 Antwoorden / 70 Vragen

Uitgebreide recepten van "broeder" staan op internet. Even goegelen. Succes

tenormin
door tenormin - Nov 25, 2011 om 18:50
16836 Antwoorden / 108 Vragen

kaneeltje, kun je dan nog die dikke gecondenseerde melk in blik kopen? Heb dit al "tig" jaar niet meer gezien. Ben benieuwd of je me antwoord kunt geven?

kaneeltje
door kaneeltje - Nov 25, 2011 om 18:55
18 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is die zoete melk, Nu van nestle. Je kan het in de supermarkt( AH) vinden bij de surinaamse kruiden ( artikelen)

kaneeltje
door kaneeltje - Nov 25, 2011 om 19:06
18 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ook lekker is, is om het blik zo;n 3 uur te koken in een pan met ruim water zodat het blik onderstaat. Je krijgt dan Caramel mmm.In Chili noemen ze dat Mangar
Een chileens recept is Mangartaart. Bladerdeeg plakken bak je in de oven, De taart bouw je op door de Mangar ( die je kunt mengen met gehakte Hazel of walnoten) op de gebakken bladerdeeg te smeren en ze te stapelen. Sluit af met een laagje mangar en versier met de nootjes.
Wel machtig en zoet , maar pas op je eet je vingers er bij op.
(Waarschijnlijk lukt het ook wel met filodeeg , maar dat heb ik nog niet geprobeert).

wa
door watergraaf - Nov 25, 2011 om 19:11
3 Antwoorden / 0 Vragen

wij-( kinderen van Zeeuwse ouders) aten eerst "sZondagmorgens kaantjes met stroop op het brood. De Kaantjes waren stukjes uitgebakken reuzel. Het vet wat we daarvan overhielden werd gebruikt om stroopvet te maken.
Stroopvet van spekvet vonden wij minder smakelijk.
Helaas eet ik het nooit meer want reuzel is niet te krijgen, tenminste niet de reuzel zoals ik die mij herinner.

je
door jebboone - Nov 25, 2011 om 19:12
5 Antwoorden / 0 Vragen

Fijn, als je zoveel reacties krijgt, had dus nu wel even tijd, jammer dat sommige mensen die schijnbaar wel héél veel tijd hebben, hier anderen terecht moeten
wijzen. Ga nu weer naar m,n andere interesses! Veel succes!!

tenormin
door tenormin - Nov 25, 2011 om 19:18
16836 Antwoorden / 108 Vragen

haha lieve kaneeltje, bedankt voor info waar het te koop is, je recept lijkt me zalig, maar ik heb diabetes en mag wel wat zoet, maar zoveel...durf ik niet, hoor. Ben er zeker van dat anderen dit wel willen maken, klinkt heerlijk, bedankt.

kaneeltje
door kaneeltje - Nov 25, 2011 om 19:26
18 Antwoorden / 0 Vragen

Tenormin, Sorry! Ja ik denk dat als je diabetes hebt , dit recept niet kan. Jammer hoor want het is echt lekker. maar misschien kun je het eens maken als je visite krijgt, een klein stukje is misschien niet erg. Fijne avond.

gallito
door gallito - Nov 25, 2011 om 20:44
479 Antwoorden / 66 Vragen

Leuk onderwerp.

Aan gecondenseerde melk bewaar ook ik zoete jeugdherinneringen en mijn vreugde was dan ook groot toen ik zag dat de middelgrote blikjes in Spanje gewoon bij de Lidl in het vak staan tegen minden dan een €1,00
Ze doen het hier in de koffie en noemen het dan 'café bombon'. Heb er al heel wat 'jeugherinneringen' mee opgehaald, maar ben ermee gestopt want je aderen slibben er van dicht.

orgelmuts
door orgelmuts - Nov 25, 2011 om 23:59
632 Antwoorden / 58 Vragen

Ohhhhhh stroopjesvet, yummie!
Mijn moeder bakte vroeger vetspek uit, het vet werd op brood gesmeerd en de stroop er gewoon overheen, maar ik wist niet dat je de stroop erdoorheen kon doen, weer wat geleerd!
En kaantjes, ook zo lekker!
Nu we toch met nostalgische gerechten bezig zijn; vroeger at ik ook wel bruine bonen met spek én stroop, zijn er meer mensen die dat deden, ik vind het nog steeds lekker trouwens!

tenormin
door tenormin - Nov 26, 2011 om 00:08
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Orgelmuts, maar Bartje zei: "ik bid niet voor bruine bonen"!!

gerdamarijke
door gerdamarijke - Nov 26, 2011 om 09:01
330 Antwoorden / 15 Vragen

Hoi orgelmuts!
Dat heb ik van de week nog gegeten, nou ja, kapucijners dan.
Met een speklapje, uitgebakken spekjes, gesnipperd uitje en uiteraard stroop erover. Heerlijk!!
Elke keer als ik als ik spekjes uitbak, denk ik weer aan oma. Die kreeg altijd mijn spekvet voor haar stroopvet.
Ik woon nu in de Achterhoek, maar daar griezelen de mensen als je vertelt dat je stroop over je bruine bonen of kapucijners gooit. Voor mij is dat heel gewoon, ik ken jet niet anders.
Maar kennen jullie trouwens sperciebonen met een schepje suiker erover? Komt ook uit Zeeland..........

orgelmuts
door orgelmuts - Nov 26, 2011 om 14:34
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=gerdamarijke schreef op zaterdag 26 nov 2011, 09:01]Hoi orgelmuts!
Dat heb ik van de week nog gegeten, nou ja, kapucijners dan.
Met een speklapje, uitgebakken spekjes, gesnipperd uitje en uiteraard stroop erover. Heerlijk!!
Elke keer als ik als ik spekjes uitbak, denk ik weer aan oma. Die kreeg altijd mijn spekvet voor haar stroopvet.
Ik woon nu in de Achterhoek, maar daar griezelen de mensen als je vertelt dat je stroop over je bruine bonen of kapucijners gooit. Voor mij is dat heel gewoon, ik ken jet niet anders.
Maar kennen jullie trouwens sperciebonen met een schepje suiker erover? Komt ook uit Zeeland..........

O, dat gesnipperde uitje deed ik er vroeger nooit door, weet niet of ik dat zo lekker zou vinden, maar wie weet ;)
Spercieboontjes met suiker heb ik bij mijn weten nooit gegeten, ik lustte vroeger niet zo graag boontjes, nu ben ik er gek op hoor!
Misschien als mijn moeder er vroeger suiker op gedaan had, hahaha.

@tenormin,

Maar ik heet ook geen Bartje hé! Dus ik bid netjes voor mijn bruûn bonen! :D

poltol
door poltol - Nov 26, 2011 om 14:56
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=orgelmuts schreef op vrijdag 25 nov 2011, 23:59]Ohhhhhh stroopjesvet, yummie!
Mijn moeder bakte vroeger vetspek uit, het vet werd op brood gesmeerd en de stroop er gewoon overheen, maar ik wist niet dat je de stroop erdoorheen kon doen, weer wat geleerd!
En kaantjes, ook zo lekker!
Nu we toch met nostalgische gerechten bezig zijn; vroeger at ik ook wel bruine bonen met spek én stroop, zijn er meer mensen die dat deden, ik vind het nog steeds lekker trouwens!

Beste orgelmuts,

Vinden wij normaal hoor.
Maar wij komen dan ook van de Zuid Hollandse [w]eilanden.
Kaantjes worden hier, in Limburg, regelmatig ingevoerd vanuit ZH.
Ruilen we tegen een echte Limburgse vlaai, van een warme echte bakker.

Afgelopen week nog vier [4] bakjes aangeleverd gekregen.
Dat wordt dus weer smullen.
Even in de pan opwarmen, stroop erbij en dan op het eigen gebakken bruine brood.
Heeeeeeeerlijk.

Fijn weekend verder, poltol

ma
door mamas - Nov 26, 2011 om 21:46
18 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi eukie,
Je maakt hier leuke reactie's los. Ook bij ons kwam regelmatig stroopvet op tafel, niet omdat we arm waren, maar omdat het zo lekker was.s'middags uit school ouwe kleren aan, een boterham dik met stroopvet besmeerd en we konden er weer een paar uurtjes tegen. Een ambachtelijke slager hier vekoopt nog steeds kaantjes, dus af en toe.... Ook bruine bonen met spek en stroop komen s'winters hier nog op tafel, gewoon omdat het zo lekker is. Geniet van de simpele dingen.

orgelmuts
door orgelmuts - Nov 26, 2011 om 22:53
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=poltol schreef op zaterdag 26 nov 2011, 14:56][quote=orgelmuts schreef op vrijdag 25 nov 2011, 23:59]Ohhhhhh stroopjesvet, yummie!
Mijn moeder bakte vroeger vetspek uit, het vet werd op brood gesmeerd en de stroop er gewoon overheen, maar ik wist niet dat je de stroop erdoorheen kon doen, weer wat geleerd!
En kaantjes, ook zo lekker!
Nu we toch met nostalgische gerechten bezig zijn; vroeger at ik ook wel bruine bonen met spek én stroop, zijn er meer mensen die dat deden, ik vind het nog steeds lekker trouwens!

Beste orgelmuts,

Vinden wij normaal hoor.
Maar wij komen dan ook van de Zuid Hollandse [w]eilanden.
Kaantjes worden hier, in Limburg, regelmatig ingevoerd vanuit ZH.
Ruilen we tegen een echte Limburgse vlaai, van een warme echte bakker.

Afgelopen week nog vier [4] bakjes aangeleverd gekregen.
Dat wordt dus weer smullen.
Even in de pan opwarmen, stroop erbij en dan op het eigen gebakken bruine brood.
Heeeeeeeerlijk.

Fijn weekend verder, poltol

Ohhhhh @poltol, het water loopt in mijn mond, ik kan ze bíjna proeven, hahaha!

orgelmuts
door orgelmuts - Nov 26, 2011 om 22:58
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=mamas schreef op zaterdag 26 nov 2011, 21:46]Hoi eukie,
Je maakt hier leuke reactie's los. Ook bij ons kwam regelmatig stroopvet op tafel, niet omdat we arm waren, maar omdat het zo lekker was.s'middags uit school ouwe kleren aan, een boterham dik met stroopvet besmeerd en we konden er weer een paar uurtjes tegen. Een ambachtelijke slager hier vekoopt nog steeds kaantjes, dus af en toe.... Ook bruine bonen met spek en stroop komen s'winters hier nog op tafel, gewoon omdat het zo lekker is. Geniet van de simpele dingen.

@mamas

Ik had werkelijk géén idee dat bruine bonen met spek en stroop zoveel gegeten werd (en nog wordt), overal waar ik het zeg is het gelijk van: gétver......je gooit toch geen stroop door je bruine bonen???
En kaantjes, nou daar hebben ze nog nooit van gehoord.
Overigens vind ik die niet zo heel lekker meer hoor, je smaak verandert kennelijk toch wel.
Ik was vroeger ook verzot op biest, maar dat vind ik nu ook niet lekker meer.
Maar ik vraag me af of het ook een streekgerecht is hoor, stroopjesvet.
Zelf woon ik in Noord-Holland, wel in een streek met veel boerderijen.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Nov 26, 2011 om 23:32
330 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo orgelmuts,
Biest is niet echt een streekgerecht, maar je moet wel in een landelijke omgeving wonen en goede connecties met een boer hebben.
Toevallig 2 weken terug via de ouders van m'n buurvrouw 2 bakjes biest gekregen. Zij hebben een boerderij in Ede. Het was 40 jaar geleden dat ik dat voor het laatst gegeten heb. M'n man werkte tijdens onze middelbare schooltijd in het weekend bij een boer (toen hadden wij al verkering), en hij kreeg elke zaterdag een emmertje verse melk mee. Heerlijke slagroom haalde m'n schoonmoeder daar vanaf en uiteraard was er ook regelmatig biest. Grote pan op tafel en allemaal biest eten uit een soepkom.
Voor de mensen die het niet weten: biest is de eerst melk van een koe na het kalven. Je kookt het met een beetje suiker, heeeeeerlijk.
Ik heb nog een bakje in de vriezer staan, nu ik dit type krijg ik er al weer trek in: morgen eten wij biest!!

poltol
door poltol - Nov 26, 2011 om 23:56
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@gerdamarijke,

Smakelijk eten.
Wij doen er altijd nog een beschuit door.
Niet te fijn kruimelen maar in grove stukken.

Wie eet er trouwens nog weleens zuringmoes?

Fijne zondag, poltol

tenormin
door tenormin - Nov 26, 2011 om 23:59
16836 Antwoorden / 108 Vragen

hallo gerdamarijke (en eventueel andere geinteresseerden): de eerste melk die een koe geeft heet griest; de tweede biest. Biest is heel gezond (zonder suikertoevoeging) voor het drastisch verlagen van cholesterol. Als je biest klaarmaakt mag het niet koken en voortdurend roeren totdat het lobbig wordt. Ook bij het afkoelen moet je blijven roeren. Dus samengevat: met suiker heerlijk maar ietwat minder "gezond" (wel lekkerder) zonder suiker een pure gezondheidsknaller.
Zouden we allen aan de biest gaan zijn al die yakult dure flesjes helemaal overbodig (wat ze al zijn)! Goeie tip eigenlijk van mezelf, haha, moet ik aan de zorgverzekering doorgeven.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Nov 27, 2011 om 00:15
330 Antwoorden / 15 Vragen

@poltol:
Zuringmoes heb ik nog nooit van gehoord. Komt volgens Google uit Noord Holland he?
M'n schoonouders kwamen uit Alkmaar.
Wat is wel ken is Jan-in-de-zak. Dat moet daar ook vandaan komen. Lijkt volgens mij een beetje op Broeder, maar is volgens mij wel een ander gerecht. Ook een zak met deeg erin die gekookt werd geloof ik....
Kan het m'n schoonmoeder niet meer vragen, ze is inmiddels overleden.
@tenormin
Je hebt helemaal gelijk, griest is voor de kalfjes, biest is 2e melk

bosduif
door bosduif - Nov 27, 2011 om 10:07
113 Antwoorden / 21 Vragen

@gerdamarijke ,
Google maar eens op Jan-in-de-zak.
Ohhhhhh en wat zag ik daar?
Een hele berg oude recepten.
Als ik die zo lees beginnen mijn handen al te jeuken en het water loopt me in de mond.
Dat wordt wat extra rondjes met de hond.
Hij ook blij.

tenormin
door tenormin - Nov 27, 2011 om 10:37
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Eukie heeft wel wat losgemaakt met zijn/haar stroopjesvet, hè? Kunnen we het met ons allen toch niet houden aan de vraag, want dat vroeger gevoel komt dan wel naar boven borrelen. Het is dat ik het niet kan doen maar ik zou eukie voor deze (zeer simpele en sympathieke vraag) een
TOPVRAAG/GROEN KADER willen geven. Waarom? Wordt er tenminste niet telkens gekat. Fijne zondag allemaal.

eu
door eukie - Nov 27, 2011 om 11:39
61 Antwoorden / 70 Vragen

Tenormin: Bedankt voor je nominatie, Ik ben een man en 77 jaar (oud?) Naarnate je ouder wordt, wordt je meer nostalgisch, en idealiseer je in toenemende mate het "vroegergevoel". Ik vinb dat prettig omdat herinneringen aan negatieve ervaringen wat naar de achtergrond worden gedrongen. En nu realiseer ik me opeens dat ik afdwaal van het oorspronlijke onderwerp: stroopjesvet.

orgelmuts
door orgelmuts - Nov 27, 2011 om 14:45
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=poltol schreef op zaterdag 26 nov 2011, 23:56]@gerdamarijke,

Smakelijk eten.
Wij doen er altijd nog een beschuit door.
Niet te fijn kruimelen maar in grove stukken.

Wie eet er trouwens nog weleens zuringmoes?

Fijne zondag, poltol

@poltol,

Daar was mijn vader dol op, alleen noemden wij het zuringpap, ik zou ook echt niet meer weten hoe mijn moeder het maakte, ik lustte het in elk geval niet, huuh!
Maar is dat zoiets als watergruwel of krentjebrij (ook zoiets, alleen het woord al, hihihihi)?

em
door emvepe - Nov 27, 2011 om 14:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

In de jaren 60 kregen wij dit ook op brood. Bij ons heette het : smalt.
Hoe het gemaakt werd weet ik niet, maar het was in ieder geval uitgebakken vet en stroop. Ik had een vriendin die uit Oost-Duitsland kwam en daar werd het ook veel gegeten en daar heette het : Schmalz. Of ik het nu nog lekker zou vinden?

orgelmuts
door orgelmuts - Nov 27, 2011 om 14:48
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=eukie schreef op zondag 27 nov 2011, 11:39]Tenormin: Bedankt voor je nominatie, Ik ben een man en 77 jaar (oud?) Naarnate je ouder wordt, wordt je meer nostalgisch, en idealiseer je in toenemende mate het "vroegergevoel". Ik vinb dat prettig omdat herinneringen aan negatieve ervaringen wat naar de achtergrond worden gedrongen. En nu realiseer ik me opeens dat ik afdwaal van het oorspronlijke onderwerp: stroopjesvet.

@eukie

Ach, wat hindert het? We konden dankzij uw vraag weer even ons hart ophalen aan nostalgische, maar blijkens de antwoorden zeker niet vergeten!, gerechten van vroeger. ;-)

poltol
door poltol - Nov 27, 2011 om 18:25
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=orgelmuts schreef op zondag 27 nov 2011, 14:45][quote=poltol schreef op zaterdag 26 nov 2011, 23:56]@gerdamarijke,

Smakelijk eten.
Wij doen er altijd nog een beschuit door.
Niet te fijn kruimelen maar in grove stukken.

Wie eet er trouwens nog weleens zuringmoes?

Fijne zondag, poltol

@poltol,

Daar was mijn vader dol op, alleen noemden wij het zuringpap, ik zou ook echt niet meer weten hoe mijn moeder het maakte, ik lustte het in elk geval niet, huuh!
Maar is dat zoiets als watergruwel of krentjebrij (ook zoiets, alleen het woord al, hihihihi)?

@orgelmuts,

Zuringblad smelten in de pan.
Karnemelksebloempap [ fles of bak ] toevoegen en blijven roeren.
Dan, de vooraf gewelde rozijnen, toevoegen.
Blijven roeren niet laten koken.
Dan, naar smaak, stroop toevoegen.

AF LATEN KOELEN !!!!!!!!

En dan ................ smullen maar.

Eet smakelijk, poltol.

orgelmuts
door orgelmuts - Nov 27, 2011 om 19:09
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=poltol schreef op zondag 27 nov 2011, 18:25][quote=orgelmuts schreef op zondag 27 nov 2011, 14:45][quote=poltol schreef op zaterdag 26 nov 2011, 23:56]@gerdamarijke,

Smakelijk eten.
Wij doen er altijd nog een beschuit door.
Niet te fijn kruimelen maar in grove stukken.

Wie eet er trouwens nog weleens zuringmoes?

Fijne zondag, poltol

@poltol,

Daar was mijn vader dol op, alleen noemden wij het zuringpap, ik zou ook echt niet meer weten hoe mijn moeder het maakte, ik lustte het in elk geval niet, huuh!
Maar is dat zoiets als watergruwel of krentjebrij (ook zoiets, alleen het woord al, hihihihi)?

@orgelmuts,

Zuringblad smelten in de pan.
Karnemelksebloempap [ fles of bak ] toevoegen en blijven roeren.
Dan, de vooraf gewelde rozijnen, toevoegen.
Blijven roeren niet laten koken.
Dan, naar smaak, stroop toevoegen.

AF LATEN KOELEN !!!!!!!!

En dan ................ smullen maar.

Eet smakelijk, poltol.

@poltol

Nou, de karnemelkse bloempap en de stroop zie ik wel zitten! ;)
Maar het zuringblad en de gewelde rozijnen hoef ik er niet in hoor, hahaha.
Je recept is in elk geval wel anders als dat van mijn moeder, maar er zullen wel verschillende bereidingswijzen zijn denk ik.