rv
door rvdl Nov 26, 2023 om 10:22
Voeding & gezondheid

Tandarts volgt de regels niet op

Ik heb een probleem met een tandarts die mij:

A. Niet op de hoogte heeft gebracht dat ze geen contract meer hebben met mijn zorgverzekering. (Wat tandarts, volgens T.I.P, wel verplicht is te doen).

B. Tandarts heeft mij er niet op gewezen dat mijn behandeling extra kosten met zich mee brengt die boven op de machtiging van mijn zorgverzekeraar komen.

C. Tandarts heeft mij ook geen mondelinge, digitale en/of schriftelijke offerte gegeven voor de extra kosten die na facturering boven de € 250,00 lagen. (Wat Tandarts volgens de regels  wel zou moeten doen).

Vraag: kan iemand mij verwijzen naar jurisprudentie over dergelijke zaken.

Inmiddels heb ik al via T.I.P. een klacht bij KNMT gedeponeerd. Maar KNMT begon gelijk met de vraag of IK bereid was om de tandarts enigszins tegemoet te komen.  Wat mij vooraf al weinig vertrouwen gaf over het advies van het KNMT.
Denk dat ik bij mijn rechtsbijstandverzekering terecht zal komen om de casus op te lossen.

5201 6 Rapporteer
Ja
door JannyBoe - Nov 26, 2023 om 11:01
521 Antwoorden / Vragen

Bent u al in gesprek geweest met de tandarts?
Een gesprek doet vaak wonderen.

sira
door sira - Nov 26, 2023 om 11:07
2366 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk dat u de vraag beter aan uw rechtsbijstandverzekering kunt stellen, omdat u zelf al aangeeft dat u denkt die te moeten inschakelen.

Inmiddels zult u op zoek moeten naar een andere tandarts, want de relatie met uw huidige tandarts zal daarna verstoord zijn en mogelijk zult u dezelfde (of meer) kosten krijgen, want op dit moment heeft geen enkele zorgverzekeraar de zaken op orde wat betreft de contracten en bij de nieuwe tandarts is uw huidige gebitsprobleem nog niet verzekerd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 26, 2023 om 19:58
2099 Antwoorden / Vragen

Gebrek aan vertrouwen is geen logisch begin van een procedure, als u geen vertrouwens heeft in een instantie waarom dient u daar dan een klacht in? Maar blijkbaar weet u precies wat uw tandarts verkeerd heeft gedaan dus ik zou mijn poot stijf houden en dan krijgt u wellicht (een deel) van de kosten vergoed en daarna mag u op zoek naar een nieuwe tandarts.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 26, 2023 om 23:19
1783 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RVDL,

Het wordt een steeds grotere chaos bij de zorgverzekeraars...

Hoe kan een zorgverzekeraar een tandarts weigeren? Zorgverzekeraars hebben te veel macht.

Zie ook mijn soortgelijk topic :

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/voeding-gezondheid/mag-een-zorgverzekeraar-medisch-discrimineren

Mabelle
door Mabelle Nov 27, 2023 om 00:09
460 Antwoorden / 1 Vragen

Het is andersom flappie. De tandarts heeft geen zin om voor die paar euro's die de verzekeraar ervoor over heeft, behandelingen te verrichten. Daarom zegt de tandarts tegen de verzekeraar, bekijk het maar met je contract. Steeds meer tandartsen sluiten geen contract af.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 27, 2023 om 01:58
1783 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mabelle,

Laten wij elkaar met onze normale naam aanspreken, nu begint u onbeschoft !

TS geeft inderdaad de schuld aan de tandarts, maar moet bij de zorgverzekeraar klagen.

Mabelle
door Mabelle Nov 27, 2023 om 02:10
460 Antwoorden / 1 Vragen

Ach en jij vindt het niet onbeschoft om tegen mensen te zeggen dat ze praten als een kip zonder kop? Stop daar eerst maar eens mee, niet alleen bij mij maar ook bij anderen!

rj
door rjw Nov 27, 2023 om 07:55
3281 Antwoorden / 5 Vragen

Het is goed dat de zorgverzekeraars een beetje op de rem trappen. Tandartsen staan er al sinds mensenheugenis om bekend dat ze graag graaien. Dus als je hun de tarieven laat bepalen wordt het echt onbetaalbaar.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 27, 2023 om 10:34
1783 Antwoorden / 31 Vragen

@Mabelle,

Praten als een kip zonder kop is een gezegde......;<)).

Geachte RJW,

U bekijkt het negatief richting de tandarts.
Het zou kunnen ,dat de tandarts een behandeling noodzakelijk vindt, maar de verzekeraar niet.....

Herinnert u zich nog de sluiting van ziekenhuizen vlak voor de uitbraak van Corona?

pino123
door pino123 Nov 27, 2023 om 11:37
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Wat heeft de sluiting van een ziekenhuis vlak voor de corona tijd hiermee te maken?
@GA je zal wel blij zijn dat dit onderwerp er is, kan je weer los gaan over het onderwerp zorgverzekeraar.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 27, 2023 om 12:25
1783 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pino123,

Het is een voorbeeld van de macht van de zorgverzekeraars.

Het is nu een uitermate gevaarlijke kwestie, dat de zorgverzekeraars moeite hebben om contracten af te sluiten met zorgnemers.

De overheid moet ingrijpen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 27, 2023 om 13:16
2099 Antwoorden / Vragen

"De overheid moet ingrijpen."

De zorgverzekeraars hebben juist bij de inrichting van het stelsel door de politiek de rol van kostenbewakers gekregen, dan is het best vreemd om te gaan klagen dat ze op de kosten letten. Als je dat anders wil moet je bij de politiek zijn en er zijn ook politieke partijen die het stelsel weer willen hervormen en dan vooral geen kostenbewaking meer, maar helaas zijn dat partijen die de mensen graag "gratis bier" voorspiegelen om stemmen te winnen maar die geen idee hebben waar het geld vandaan moet gaan komen. Daarom willen ze hun plannen ook niet laten doorrekenen.

ne
door neodutchio Nov 27, 2023 om 13:50
5167 Antwoorden / 12 Vragen

Nutteloze discussie. De tandarts heeft niet aan de patiënt aangegeven dat er geen contract is, de tandarts heeft niet aangegeven wat de extra kosten zullen zijn en heeft niet aangegeven wat de totale kosten zullen zijn.

Op zich kan je zeggen dat de patiënt zelf moet kijken of de zorgaanbieder een afspraak heeft met de verzekeraar en de patiënt kan dan ook zien wat er wel of niet vergoed word.
De tandarts moet op zijn beurt een begroting maken bij ingrepen vanaf €250,-.

In alle gevallen heeft de verzekeraar hier niets mee te maken.

Me
door Meindo Nov 27, 2023 om 19:07
64 Antwoorden / Vragen

Wilhelmina59 U krijgt altijd eerst een offerte van de tandarts? Heeft ie veel extra werk.

mo
door mof - Nov 27, 2023 om 11:48
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft zou ik daar eerst aankloppen. Die zoeken de jurisprudentie op en ws beter dan "amateurs" hier op dit forum dat kunnen.

wi
door wilhelmina59 - Nov 27, 2023 om 12:57
520 Antwoorden / 0 Vragen

Tandartsen hebben zelden een overeenkomst met de Verzekeraars.
Een tandarts is een Zorgverlener en geen administratiekantoor.
U heeft zonder de offerte gewoon de behandeling geaccepteerd.
Beetje heel veel zonde van tijd en geld om uw RB hiervoor lastig te vallen
Gezond verstand is blijkbaar niet meer nodig heden ten dagen.
Ziektekosten zijn mijn stokpaardje en ik heb er een heel duidelijke mening over.