AmyLente
door AmyLente Jun 12, 2023 om 19:20
Voeding & gezondheid

Tompouce van Euro Patisserie bevat E120 = karmijnzuur. NIET voor vegatariër!s

Op de doos met mini tompouces van Euro Patisserie lees ik dat het kleurstof van wortel, biet en citroen bevat. Geen probleem dus voor vegetariërs maar aan het eind staat toch nog dat het Karmijnzuur bevat,  gemaakt van het bloed van schildluizen... Maar dat staat niet bij de E nummers van ingrediënten. Ik vind dat heel slordig en zou willen zien, dat de E-nummers allemaal bij elkaar worden vermeld, om misverstanden te voorkomen. Ik kan nergens  contactgegevens vinden vandaar dat ik het hier vermeld.

1397 10 Rapporteer
sira
door sira - Jun 12, 2023 om 19:31
2361 Antwoorden / 24 Vragen

U zult er niets van krijgen hoor.
Het is bloed van de schildluis. Ik vind dat erg ver gezocht m.b.t. vegetarisch zijn.

rj
door rjw - Jun 12, 2023 om 20:18
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Ik snap het geloof ik niet. Het staat op de verpakking maar je vindt dat het op de verpakking moet komen?? Of wil je alleen de E-nummers op het label? Dat is meer iets voor mensen die hysterisch in paniek raken bij het zien van een e-nummer zonder te weten wat het is. De daadwerkelijke naam van het ingrediënt lijkt me veel handiger.

mahadma
door mahadma - Jun 12, 2023 om 20:23
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ik ben nu circa 20 jaar samen met een zij als vegetariër en ik dit alles eet. Zij respecteerd mijn vlees en bakt of braad het met liefde voor mij. Ik accepteer haar vega zijn volledig en zal ook zelden een fout artikel kopen of vragen of het kan of niet.

E 120 is inderdaad niet vegetarisch. Meldt het bij het verkopende adres/winkel dat dit niet klopt. Men kan het vergezocht vinden, maar ieder zijn pricipe, de een drinkt wel of niet, de ander rookt wel of niet, geef elkaar de vrijheid om te consumeren wat men wel of niet wil. Dat heet respect.

Franske1958
door Franske1958 - Jun 12, 2023 om 20:25
433 Antwoorden / 2 Vragen

"Ik vind dat erg ver gezocht m.b.t. vegetarisch zijn."
ik persoonlijk vind dat dat helemaal niet ver gezocht. Als iemand om wat voor reden iets niet mag of wil eten om wat voor reden dan
ook, dan moet die persoon er van uit kunnen gaan dat er op het etiket staat of dat er wel of niet inzit. Helaas zijn er meer voorbeelden
van zaken waar op de verpakking staat dat iets er niet in zit, terwijl het er toch in zit. zoals "alcoholvrije" drankjes waar toch maar
liefst 0.1 % alcohol in mag zitten.  Er zit dus helaas voor U niets anders op dan voor elk product wat U wilt gaan kopen zeer uitgebreid
het etiket gaan bestuderen en van alles wat er in zit op gaan zoeken waar het van is gemaakt. om dan vervolgens dat artikel weer terug
te moeten zetten in het rek. Helaas het is niet anders.

user123
door user123 - Jun 12, 2023 om 20:37
1346 Antwoorden / 3 Vragen

https://www.europatisserie.nl/nl/contact

"Ik kan nergens  contactgegevens vinden vandaar dat ik het hier vermeld."

eerste hit op Google. Kennelijk bent u beter met de nummers.

Iv
door Ivo W - Jun 12, 2023 om 20:45
734 Antwoorden / Vragen

Wat is nu precies het probleem?

Beweert de fabrikant dat het product geschikt is voor vegetariërs? Zo nee.. Dan snap ik het niet.

Want het product is netjes voorzien van een ingrediëntenlijst. En de fabrikant mag kiezen of hij op die lijst de E-nummers van de ingrediënten vermeld, of dat hij de volledige namen van de ingrediënten er op zet. Beide is goed en volledig.

Voor veel gebruikte smaakstoffen als (keuken)zout en paprikapoeder wordt zelden het E-nummer vermeld. Dat vindt niemand erg, omdat de naam duidelijk genoeg is

ne
door neodutchio - Jun 12, 2023 om 21:58
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Menig verpakking is niet groot genoeg om zowel alle ingredienten te vermelden als een lijst met alle E-nummers. Er is geen verplichting dat beide zaken vermeld moeten worden, als een van beide er maar op staat. En dan in volgorde van inhoud.
Verder hoort ook de naam en adres van de fabrikant, handelaar of importeur op de verpakking te staan. Zo is te achterhalen waar iets vandaan komt.

U wilt alle E-nummers op de verpakking hebben staan, maar dan zal iedereen alle E-nummers uit het hoofd moeten gaan leren. Lijkt mij een utopie.

me
door mein33 - Jun 12, 2023 om 22:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik snap met de beste wil van de wereld het probleem niet !

Iedereen (nou ja, bijna) weet waar het rose kleurtje van de toplaag van een tompouce vandaan komt.
Waarom neemt een echte vegetariër dan nog de moeite om op de ingrediënten lijst van dit product te kijken terwijl zij/hij weet wat er in zit.?

tenormin
door tenormin - Jun 12, 2023 om 22:41
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ik denk niet dat dit een vegetariër kan boeien, eerlijk gezegd. Er zijn ongeveer 140.000 duizend schildluizen voor nodig om een ietsie pietsie karmijnzuur binnen te krijgen. Mensen die Halal eten, hebben ook wel eens hoofd of andere pijntjes en nemen een Paracetamol. Dat daar gemalen varkensbotten in zitten lijkt niet belangrijk: wat wij niet weten daar zijn wij ook niet schuldig aan. Was het antwoord van een Moslima aan wie ik de vraag stelde.

Ja
door JannyBoe - Jun 13, 2023 om 10:42
521 Antwoorden / Vragen

Hallo Amy, dat er een dierlijk ingrediënt in zit staat wel op het etiket maar niet op de plaats die u verwacht begrijp ik?
Hier kunt u de Europese richtlijnen voor etikettering van levensmiddelen vinden.
Misschien kunt u daar eens kijken of het klopt dat e-nummers allemaal op een rijtje zouden moeten staan.
Of via deze website vragen stellen.