Ko
door Konsumen Nov 25, 2023 om 10:18
Voeding & gezondheid

Verkoop losse snickers ijs

mag een restaurant Snickers verkopen waar op staat 'niet voor losse verkoop' ?

4674 13 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Nov 25, 2023 om 10:24
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Dit artikel is in basis een waarschijnlijk  gratis verkregen artikel wegens reclame doeleinden.

Maar als ze het verkopen is 100 procent winst.

U kunt er m.i. hooguit een opmerking over kunnen maken. Juridisch heeft u weinig kans.

rj
door rjw Nov 25, 2023 om 12:30
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Kan ook dat ze het gewoon in de supermarkt hebben gekocht dus niet via de horecagroothandel.

Iv
door Ivo W Nov 25, 2023 om 15:26
734 Antwoorden / Vragen

Veel waarschijnlijker is het artikel onderdeel van een grotere verkoopeenheid met meerdere stuks en staat op het losse artikel niet alle allergie informatie.

Maar dat hoeft ook niet als het product als onderdeel van een restaurant- of afhaalmaaltijd wordt geserveerd. Wel moet het restaurant natuurlijk desgevraagd alle allergie-informatie kunnen geven.

Voor losse verkoop die geen onderdeel is van een maaltijd voor directe consumptie is het verkopen zonder allergie informatie verboden. Vandaar de tekst.

sira
door sira - Nov 25, 2023 om 10:30
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Geen idee, de restauranteigenaar zal de dozen ijs wel bij de groothandel hebben ingekocht, maar als het zo'n groot probleem voor u is dan koopt u het toch gewoon niet of u koopt het elders.

Aanvulling: als u het restaurant persé aan de schandpaal wilt nagelen, moet u de vraag aan Mars stellen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 25, 2023 om 13:45
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Konsumen,

Ik raad u aan om het te melden bij de fabrikant .

sira
door sira Nov 27, 2023 om 16:58
2361 Antwoorden / 24 Vragen
Thijs12
door Thijs12 - Nov 25, 2023 om 13:50
554 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat het niet in een winkel of supermarkt verkocht hoort te worden.
Maar in een restaurant, waarom niet, het zal toch ook niet bedoeld zijn om gratis uit te delen.
Spijkers op laag water zoeken?

ne
door neodutchio - Nov 25, 2023 om 13:57
5165 Antwoorden / 12 Vragen

De fabrikant heeft meerdere verpakkingen. Het kan simpelweg zijn dat het restaurant goedkoper via andere kanalen kan inkopen. Zo vaak zal een restaurant geen snickers verkopen, het kan ook zijn dat hij ze niet rechtstreeks bij Snickers besteld, maar bij een groothandel.

Maar wat maakt het uit of die tekst er wel of niet op staat?

in
door inno1 - Nov 25, 2023 om 15:10
123 Antwoorden / Vragen

..en, waren ze lekker?

Iv
door Ivo W - Nov 25, 2023 om 15:23
734 Antwoorden / Vragen

Als de verkoop bedoeld is voor directe consumptie dan mag dit. Bij een (fastfood) rest is het dus toegestaan, ook wanneer het product onderdeel is van een afhaal-maaltijd die normaal gesproken direct thuis geconsumeerd wordt.
Het is namelijk niet aan de fabrikant om dit te bepalen. Zolang een verkoop aan de wettelijke vereisten voldoet is het toegestaan.

Wanneer de verkoop bedoeld is voor 'latere' consumptie bedoeld is, bijvoorbeeld wanneer het product in een gemakswinkel of avondwinkel verkocht wordt, dan is waarschijnlijk de losse verkoop wettelijk niet toegestaan. Voor producten die niet bedoeld zijn voor 'directe consumptie' gelden namelijk wettelijke eisen met betrekking tot de informatie op het etiket.
Wanneer het losse product de vermelding "niet voor losse verkoop" op het etiket heeft, dan komt dit product uit een grotere verpakking waar meerdere stuks van het product in zitten. Op die grotere verpakking met meerdere stuks die door de fabrikant als "verkoop eenheid" wordt aangeboden zal dan wel alle wettelijk verplichte informatie over ingrediënten en allergieën vermeld worden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 25, 2023 om 15:51
2095 Antwoorden / Vragen

Nee, daar heeft de fabrikant ze niet voor bedoeld maar dat wil niet zeggen dat er iets gebeurt dat tegen de wet ingaat. Met restaurant bedoelt u dan waarschijnlijk snackbar, ik zie geen voorverpakte ijsjes in een restaurant, en die kan bij aanbiedingen vaak goedkoper inkopen bij de supermarkt dan bij de groothandel, net als bij grote flessen frisdrank, die zijn ook niet bedoeld voor de Horeca. Met die ijsjes helpt u uw snackbar dus aan wat extra marge.

mo
door mof - Nov 27, 2023 om 11:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Dat hangt van de voorwaarden af waarmee die snickers zijn ingekocht. Dat bepaalt de fabriek of groothandel. Vraag is: wilt u voor die snickers net zoveel betalenals voor een "normale" snickers? Zo ja, wat is dan het probleem? Zo nee, dan koopt u het gewoon niet. En twijfelt u, dan is er vast wel een autoriteit waar u dit kunt melden.

Ol
door Oliver72 - Nov 27, 2023 om 12:35
1 Antwoorden / Vragen

De juiste reactie is eerder al gegeven maar nogmaals:

Bij producten niet bestemd voor losse verkoop, in dit geval Snickers, staat er geen ingrediënten declaratie op de verpakking. Deze is alleen te vinden op de omverpakking waar er meerdere inzitten. Daarom mogen ze niet los verkocht worden. Vaak zijn deze ook lager in gewicht dan losse producten. Degene die ze los verkoopt maakt ook nog meer winst omdat vaak wel de losse stuks prijs gehanteerd wordt. Vergelijk het zelf maar eens in de super. De Snickersreep per 6 verkocht of de losse aan de kassa.

he
door henkie.penkie - Nov 27, 2023 om 16:57
150 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat ik als cantine beheerder van een vereniging inkopen doe. Zit het namelijk zo, sommige producten in grotere verpakkingen die je in de winkel koopt staat dit er vaak op dat die niet voor losse verkoop zijn. Daarom kun je als beheerder bij de groothandel verpakt met een bepaalde hoeveelheid toch dezelfde producten van dezelfde grootte en hoeveelheid krijgen. Staat dit op een product wat je koopt dat dit niet voor losse verkoop is , dan mag het in principe niet. Je mag dit wel gratis weggeven. Wie zeg dan dat je er voor betaald heb. Daarom zul je dan met harde bewijzen moeten komen. En in een cantine is vaak contante betaling of pinbetaling zonder bonnetje, bewijs maar dat je dan voor dit product betaald heb. Daarom heb je weinig kans van slagen om je gelijk te behalen. Gratis weggeven is niet strafbaar! En daar kan de verkoper zich dan op beroepen.
!

Me
door Meindo - Nov 27, 2023 om 19:16
64 Antwoorden / Vragen

Wat een gezeur om een Snicker.

user123
door user123 - Nov 27, 2023 om 20:22
1346 Antwoorden / 3 Vragen

De verrader slaapt nooit blijkt maar weer. Drukte om niets.