raadgever
door raadgever Jan 3, 2010 om 16:18
Voeding & gezondheid

Voldsgezondheid en houdbaarheid melK (verbeterde versie)

Mij is de laatste maanden opgevallen dat de houdbaarheidsdatum van de melk steeds langer wordt. Kan best zijn dat dit al veel langer zo is.
In mijn beleving was een jaar geleden de houdbaarheid van pakken melk ca 1 week. Nu is dat al bijna 2 weken.
Ik vraag mij af wat de fabrikant (niet de koeien dus) aan die melk toevoegt om die houdbaarheid te verlengen. En wat zijn daarbij de gevolgen voor onze gezondheid.

Iedereen kent de al oude discussie over het toevoegingen (in het voer) van varkens, koeien enz om zodoende een lekker stukje mals vlees te krijgen. Dat deed men om in te spelen op de behoefte van de consument. U kent ongetwijfeld de opmerking: Slager, graag een mager stukje spek.

We kennen inmiddels de gevolgen van die vraag en aanbod. Dieren kregen allerlei preparaten toegediend (vroeger het clenbuterolschandaal) waarbij nu steeds meer de vraag wordt gesteld wat daar de gevolgen van zijn voor dier en mens.

Welnu, ik vraag me dus af wat die verlengde houdbaarheidsdatum t.z.t. voor gevolgen heeft voor onze gezondheid. Op de melkpakken staat niets vermeld.
Ik denk dat het tijd wordt om de producent (en nog steeds niet die koe) ter verantwoording te roepen en opening van zaken te geven en ons klip en klaar mee te delen wat hij aan die melk toevoegt.

1893 9 Rapporteer

gratisrijden
door gratisrijden - Jan 4, 2010 om 05:37
226 Antwoorden / 8 Vragen

Verse melk die 14 dagen houdbaar is. Zie ik al sinds jaren in de supermarkten staan en is niet iets van de laatste tijd.

Waarschijnlijk heeft dit te maken met de melkprijzen en de opslag in magazijnen. Verwacht je dat de prijs zal stijgen, gooi je het magazijn vol, verwacht je dat de prijs gaat dalen dan beperk je de voorraad tot een minimum. De oudste pakken gaan natuurlijk altijd als eerste eruit.

Een andere mogelijke oorzaak kunnen veranderingen met de temperatuur zijn, mogelijk in samenhang met nieuwe EU regelgeving.

Waarschijnlijk is het dus een puur logistieke oorzaak.

lelyonnais
door lelyonnais - Jan 4, 2010 om 17:07
109 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ben gestopt 6 jaren geleden te werken bij een zuivel bedrijf, de grootste van Nederland. Ook toen was het melk 15 dagen houdbaar en er wordt gezocht om de melk houdbaar te maken voor langere tijden, verse melk tot een maand!!
Maar de consument wil geen melk van 3 of 4 week oud!
Het zijn de grootste afnemers die dat verlangen! AH bijvoorbeeld wil altijd het langste houdbaar hebben en dicteert hiermee het beleid van een zuivelbedrijf, als ook de prijzen....
Aan de kooien wordt idd speciaal voeding gegeven, alleen om de melkproductie te vergroten, maar niet de houdbarheid!. Dit kan alleen een zuivelbedrijf bereiken door onderzoeken etc....

m.v.g. Robert

raadgever
door raadgever - Jan 4, 2010 om 17:17
123 Antwoorden / 10 Vragen

@ Gratisrijden en Robert,

Dank voor jullie reacties. Ik had waarschijnlijk de verkeerde indruk dat de houdbaarheidsdatum v.d. melk was verlengd. Ik ontdekte dat pas paar maanden geleden dat op de pakken melk de houdbaarheidsdatum was langer was dan voorheen.
Kan dus zijn dat, zoals Gratisrijden aangeeft, het een kwestie van logistiek en voorraadbeheersing is.
Maar zoals Robert schrijft zijn het dus de zuivelbedrijven die daar laboratoriumtechnisch mee bezig zijn.

Mijn conclusies tot nu toe: Als Robert zijn stelling klopt dan maak ik mij dus geen zorgen maar als het inderdaad een zuivelbedrijfactie is ben ik wel benieuwd welke stoffen men dan toevoegt. Maar gelet de ervaring van Robert als ervaringsdeskundige ben ik gerustgesteld.

Nogmaals hartelijk dank voor uw antwoorden.

Met vriendelijke groet,
Hans

stacey
door stacey - Jan 4, 2010 om 17:34
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--En wat zijn daarbij de gevolgen voor onze gezondheid.--

Even niet over de houdbaarheid maar over het product melk, wat stof tot nadenken wellicht ;-)

Wat er mis is
met melk

Melk ongezond

melk ongezond voor volwassenen

lelyonnais
door lelyonnais - Jan 4, 2010 om 19:15
109 Antwoorden / 24 Vragen

Wat er mis is
met melk? Volgens andere onderzoeken is melk wel gezond mits.....

Melk ongezond?.....nee hoor mits.....

melk ongezond voor volwassenen?.....mits...............

Welke product is gezond? geen enkele mits met redelijkheide geconsumeerd. Ik vind het niet terecht om melk te beschilderen als een ongezonde product, tenslotte drinken wij al eeuwen lang melk doch? Ok!... ik ben vooroordeel omdat ik in een zuivelbedrijf heb gewerkt. Van elke positief onderzoek verschijn vervolgens een negatieve onderzoek en dat gebeurd bij alles. Dit soort onderzoeken zijn altijd met zorgen gecontroleerd en altijd in de onderneming op juistheid geproefd. Als mensen een melkallergie hebben betekend ook niet dat het aan de melk ligt maar dat de mens gewoon...niet gezond is!
Als ik zat ben, ligt het niet aan het bier, maar aan de hoeveelheid die ik zou hebben gedronken!

m.v.g Robert

stacey
door stacey - Jan 4, 2010 om 19:27
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Robert lees de info bij de links maar eens, gaat niet enkel om allegieën.
Veel info over te vinden, maar om de zuivelindustrie niet op z`n gat te laten gaan wordt melk onterecht gesponserd als zijn Noodzakelijk/Gezond, en dat is Niet correct, zo blijkt ook uit heel veel onderzoeken.

Melk is voor zuigelingen, ;-)

Ik drink ook nog wel eens een glaasje hoor, ga je niet dood van en is op z`n tijd best wel eens lekker, maar zonder kun je ook prima gezond oud worden.

lelyonnais
door lelyonnais - Jan 4, 2010 om 19:59
109 Antwoorden / 24 Vragen

http://www.preventievegezondheidszorg.com/zwartelijst.php#melk

Heb het wel gelezen stacey....er zijn voor en tegen argumenten in alle kleuren....

m.v.g Robert

lelyonnais
door lelyonnais - Jan 5, 2010 om 16:39
109 Antwoorden / 24 Vragen

Nou... ook dat nog!
Ik vraag me af wat me te verwachten staan naar al die negatieven berichten over melk, en nu over het stoppen met roken!
http://www.ad.nl/ad/nl/1015/Gezondheid-wetenschap/article/detail/454494/2010/01/05/Studie-stoppen-met-roken-ook-ongezond.dhtml

Ik heb duizenden liter melk en puddingen gedronken/gegeten, heb gerookt als een bezetene... heb veel chocolade gesnoept en heb vaak genoten van drank!
...ik moet nu 1000 ziektes hebben als ik dat allemaal moet geloven! Een tijd geleden was chocolade "gezond" en later als ongezond bestempeld...om later bleekt het weer gezond te zijn.
Snapt u het nog? Het is niet tegen stacey bedoeld, maar meer over de manier hoe elke onderzoek wordt getorpedeerd. Wie het weet mag het zeggen. Wie met maat geniet van alles hoeft niet "te" bang zijn. De vraag wat gezond is of niet is bijna niet meer te volgen, want zelfs water was niet gezond......mits......

m.v.g. Robert

gratisrijden
door gratisrijden - Jan 5, 2010 om 17:32
226 Antwoorden / 8 Vragen

Jep er zijn mensen die zwemmen in een thermaalbad, met licht radioaktief water en erbij zweren dat het je afweersysteem sterkt. Waarschijnlijk is het netzo met roken, chocolade&co