only-me
door only-me Jul 8, 2010 om 11:20
Voeding & gezondheid

'vrijwillige' ouderbijdrage voortgezet onderwijs

Mijn dochter zit op het Groenhorstcollege (vmbo) en gaat naar de examenklas. Vorig jaar kregen wij (ouders) voor het eerst te maken met een 'school-overeenkomst' voor de vrijwillige ouderbijdrage. Hierbij zat een blad waarop de verschillende onderdelen onder elkaar stonden met het daarbij behorende bedrag. Je moest aankruisen welke onderdelen je wilde 'afnemen'.

Omdat ik door mijn beperkte inkomstenbron niet alles kon betalen, heb ik enkele diensten aangekruist en betaald en werd mijn dochter dat jaar uitgesloten van dat wat ik 'niet' had afgenomen.

Dit jaar viel wederom de 'overeenkomst' in de bus. Deze keer staat er zelfs tussen;
- praktijkdagen
(lj. 4 gaat op praktijkdagen. Hier worden examenonderdelen behandeld die opgenomen zijn in het PTA) 30,=
- naslagwerken en algemene materialen (o.a. begeleidingsboekje, atlas, gebruik OLC) ; 50,=
- materialen praktijkvakken (o.a. bloemen en voedingsproducten) ; 30,=
Wil je alle aangeboden 'diensten' afnemen voor je kind, dan komt dit op een totaal van 235,= euro.

In het bijgeleverd reglement staat bij artikel 2;
1. ouderbijdrage is vrijwillig
2. de leerling waarvoor de wettelijke vertegenwoordiger(s) geen of slechts een gedeelte van de ouderbijdragen willen betalen, kan niet uitgesloten worden van het volgen van onderwijs
3. alleen de afgenomen (in de overeenkomst aangevraagde) en betaalde diensten worden door de school geleverd.
4. de ouderbijdrage is gelijk aan het totaalbedrag van de afgenomen diensten

Ik heb vraag me af, mag een school een 'vrijwillige ouderbijdrage' vragen voor deze materialen en examenonderdelen ?

Laura

4976 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 11:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neem contact op met de onderwijsinspectie... van het ministerie. Zij kunnen je precies vertellen hoe het in elkaar steekt.

Ook examenonderdelen, waarvoor betaald moet worden om die goed te kunnen volgen. Dat lijkt mij "vreemd".

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 19:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vrijwillig hoeft inderdaad niet betaald te worden. In veel gemeenten is stichting Leergeld actief die in dit soort situaties de bijdrage alsnog voor u kan betalen (als u aan de inkomensgrens voldoet) zodat uw kind gewoon aan alles mee kan doen. Ook voor bv schoolkampen leveren ze een bijdrage. Kijk dus even op internet naar stichting leergeld of ze ook bij u actief zijn.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ze mogen geen vrijwillige bijdrage vragen voor lessen en lesstof, de bijdrage is voor Extra`s :

--Veel scholen vragen een ouderbijdrage voor extra activiteiten die niet tot het gewone onderwijs behoren. De ouderbijdrage is vrijwillig en een school mag een leerling niet weigeren als ouders de ouderbijdrage niet willen betalen.

Dit zijn activiteiten die niet tot het gewone lesprogramma behoren en die dus niet door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen worden betaald.--
Jurofoon

Informeer even goed alvorens iets te tekenen of dit echt Extra activiteiten betreft of echt noodzakelijk lesonderdelen.

Groetjes,

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 21:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb nog nooit de ouderbijdrage betaald, en mijn oudste heeft gewoon altijd overal aan mee mogen doen.
Wel moet je soms een aparte bijdrage geven voor bv een strippenkaart of entree van een museum oid. Uiteraard heb ik dat altijd wel gedaan.

ve
door verwijderd - Jul 9, 2010 om 00:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

'vrijwillige ouderbijdrage'

Alles kan je eisen en vragen in dit land.
Maar 'vrijwillige ouderbijdrage' das een taak van de overheid het is nml vrijwillige en niet verplichte ouderbijdrage.

T

ve
door verwijderd - Jul 10, 2010 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben dit item gestart omdat het hier om een 'groenschool' gaat.
Op deze school hebben ze praktijkvakken zoals koken en groen. Ondanks dat dit dus behoort tot het normale aanbod, word er een bijdrage gevraagd voor de benodigdheden (bloemen en kookgerei).

De bijdrage voor 'naslagwerk en algemene materialen' bestaat o.a. uit een begeleidings-boekje wat ieder kind van school ontvangt en fungeert als contactboekje tussen school en ouder.
Gebruik maken van een atlas (indien nodig) lijkt mij ook behoren bij de lesstof en het OLC, het leercentrum inpandig in school (waar computers staan en kinderen in rust kunnen werken) lijkt mij ook iets wat door ieder kind gebruikt zou mogen worden. Toch worden voor al deze onderdelen bijdrages gevraagd en zou je dit niet afnemen, dan mag het kind hier geen gebruik van maken.

Ik heb contact opgenomen met postbus 51 en kreeg van hen een telefoonnummer van een landelijk punt voor het onderwijs, waar ouders vragen kunnen stellen. Zij bevestigden dat er alleen een bijdrage mag worden gevraagd voor onderdelen die buiten het normale lesaanbod valt, zoals vieringen van Pasen, kerst en uitjes.

Allemaal leuk en aardig, maar als school hier een bijdrage voor vraagt en er duidelijk bij vermeld staat dat je kind alleen dat geboden krijgt wat door de ouder is afgenomen.....dan sta je als ouder dus voor een voldongen feit....

Zijn hier ook andere ouders die met zulke 'vrijwillige bijdrages' zijn geconfronteerd ?

ve
door verwijderd - Jul 10, 2010 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dien een klacht in, zie klachtencommissie benaderen... met een afschrift aan de school.

Het is vastgesteld door de school, dus heeft het weinig zin om eerst een klacht in te dienen bij de school.

Sluit een kopie bij van het overzicht van de "vrijwillige ouderbijdrage" en markeer de opmerkingen/onderdelen, die volgens jou onder het gewone lesgeven zouden moeten vallen en licht dat toe. Stel rustig dat je die kosten niet kunt betalen, gezien de financiële situatie. Dat is geen schande. Bovendien zijn er meer mensen, die in die omstandigheden verkeren, maar die durven er vaak niets over te zeggen.

Doe het meteen en wacht niet tot het nieuwe leerjaar begonnen is. Zoiets kost tijd.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 10, 2010 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

only-me,

Kijk eens op de volgende site:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/publicaties-pb51/ouderbijdrage-verplicht-vrijwillig.html

Daar wordt duidelijk aangegeven dat dit dus niet mag.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Jul 10, 2010 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@vladja

Met dank voor de verwijzing. Ben ik weer een stukje wijzer!

ReadAC.

ve
door verwijderd - Jul 10, 2010 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou zowiezo contact kunnen opnemen met school. Soms hebben die een potje voor ,mensen die niet kunnen betalen of die verwijzen je door naar de gemeente. Daarnaast wordt de ouderbijdrage veelal vastgesteld door de OR (bij ons op school) of de MR. Neem contact op met die voorzitters. Bij ons moet zoiets vastgesteld worden in de jaarvergadering
Daarnaast erger ik mij al jaren aan mensen die de vrijwillege bijdrage niet willen (maar wel kunnen) betalen maar wel vinden dat ze ergens recht op hebben (heb ik het niet over de ts) Hun kinderen nemen bijv wel het ijsje dat betaald wordt van de ouderbijdrage, of paasbrood, of kerststol of..... Wees dan ook zo flink om te zeggen dat je kind dat niet mag aannemen. Hou je kind thuis als sinterklaas langs komt.... Nu betaald de rest van de klas voor jouw kind. Net zo iets is de schoolfotograaf. Mensen nemen de foto wel af maar betalen hem niet. Als je niet wil/kan betalen geef die foto's dan weer terug!!!
Een ouderbijdrage is mijns inziens niet bedoeld voor producten waar je anders je examens niet zou kunnen afronden

ve
door verwijderd - Jul 10, 2010 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eer dat je dit uitgepraat hebt met de OR of MR ben je een schooljaar verder, dus daar schiet je als leerling dit jaar niets mee op. Dat is hooguit iets voor de komende jaren om daar duidelijkheid over te krijgen.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 11, 2010 om 20:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wederom bedankt voor alle reacties.

@ marwin;
Laten we even voorop stellen dat iedere ouder met liefde alles wil betalen, maar hun 'knip' dit wel moet kunnen. Ik vind het dan ook schrijnend om te lezen dat een kind volgens jou een stukje kerstbrood zou moeten laten liggen of sinterklaas aan zijn neus voorbij moet laten gaan omdat zijn ouder geen 'vrijwillige bijdrage' (kan/heeft) betaald. Daar kan het kind toch niets aan doen ?!

Ik weet dat de begroting word gebaseerd op de inkomsten van die ouders, maar zoals menigeen weet zijn er inmiddels veel ouders die (met of zonder toedoen van de kredietcrisis) steeds slechter rond kunnen komen. Als ouders de keuze moeten maken tussen een 'vrijwillige bijdrage' of de huur en eten op tafel, dan lijkt mij dat woorden hier overbodig zijn. Hierbij heb ik het uiteraard over ouders die daadwerkelijk in financiële nood zitten.

In mijn optiek heeft het kind die al veel moet ontberen juíst dat kadootje van Sinterklaas, ijsje en stukje kerstbrood verdiend.......juist door de kerstgedachte, dat ook hij onbezorgd kind mag zijn.......

ve
door verwijderd - Jul 11, 2010 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is idd zo dat je een goede reden moet hebben om niet te betalen. Dit laat je de school weten en dan is het (in mijn geval) geen enkel probleem.
Ik moet wel nuanceren dat ik op de lagere school altijd wel gewoon betaalde, maar toen kon het nog.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2010 om 21:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is idd zo dat je een goede reden moet hebben om niet te betalen.

Het gaat de school geen bal aan om welke reden je die zogenaamde vrijwillige bijdrage niet kunt/wilt betalen. Dat is een privé zaak. Een: "ik kan het niet betalen, moet genoeg zijn". Het is niet aan de school om precies van je financiële situatie te willen weten.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 11, 2010 om 21:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is toch een goede reden??

ve
door verwijderd - Jul 12, 2010 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Update;

Ik heb mijn vraag ook gesteld via de site van de onderwijsinspectie.

Allereerst ontving ik na 6 dagen een email dat zij hun computersysteem onlangs hadden vernieuwd en door een technische storing bij het omzetten niet meer konden controleren welke e-mailberichten waren beantwoord en welke nog niet en of ik, als ik nog geen antwoord had gekregen, mijn vraag opnieuw in wilde dienen. Dit kon niet via een replay op het gestuurde emaitje, maar moest wederom via de site. Er zat geen link bij om die pagina 'ff' te kunnen vinden, maar goed, ik laat me niet zomaar kisten, dus na even zoeken, weer ingediend.

Nou moet je in ogenschouw houden dat ik contact op had genomen met het landelijke punt van de overheid voor vragen van ouders. Hier hadden zij mij al verteld dat de vergoedingen die deze school aan de ouders vraagt, niet wettelijk is toegestaan.

Vandaag ontving ik antwoord op mijn email aan de onderwijsinspectie;

Geachte mevrouw xxxxxxx,

Dank voor uw mail. Uit uw mail begrijp ik dat de werkweek onderdeel uitmaakt van het onderwijsprogramma. Voor leerlingen die niet meegaan met de werkweek zal een school een alternatief programma op school opstellen. Het alternatieve programma zal dan ook de examenonderdelen behandelen.

Met vriendelijke groeten,

Mxxxxxxx Sxxxxxxx
Voorlichting

Hierop heb ik net gereageerd;

Beste mevrouw Sxxxxx,

Bedankt voor uw antwoord, maar ik vind het ietwat sumier.

We hebben het hier over een praktijkschool Vmbo.
Een praktijkschool is voor kinderen die niet goed kunnen leren uit boeken en veel gevisualiseerd moeten krijgen.

Zoals u tussen de haakjes kunt lezen, wat ik letterlijk heb overgenomen uit het contract, gaan ze niet op werkweek maar op praktijkdagen als onderdeel van het examen. Ik neem aan dat deze praktijkbezoekjes veel info verschaft over de daadwerkelijke werk-praktijk, waar vervolgens vragen over worden gesteld tijdens het examen. Dit kan toch niet 'even' vervangen worden door een ander alternatief binnen school ?

Daarnaast bied deze vmbo-school vakken als koken en groen. Voor het benodigde materiaal tijdens deze lessen word een vergoeding van de ouders gevraagd, wat volgens mij indruist tegen de wettelijke bepaling dat alleen een ‘vrijwillige bijdrage’ mag worden gevraagd voor ‘extra’ aanbod wat buiten de normale lessen valt. Dit valt toch niet onder extra ?

Bij het gebruik maken van 'naslagwerk en algemene materialen' staat gebruik maken van het OLC (de mediatheek) en een atlas. Is ook dit niet een normaal aanbod binnen een school waar ieder kind gebruik van zou mogen maken zonder bijbetaling ?

Met vriendelijke groet,

Laura XXXX

Ik ben benieuwd of ik hier nog een reactie op komt, zo ja, dan volgt mijn update vanzelf :-)

ve
door verwijderd - Jul 29, 2010 om 00:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op 21 juli ontving ik antwoord;

Geachte mevrouw xxxxxx,

Dank voor uw mail.
Mijn advies is aan de mentor/schoolleiding uw zorgen voor te leggen over het alternatieve programma. Elke bijdrage die een school aan de ouders vraagt is per definitie vrijwillig. Er bestaan volgens de wet dus geen verplichte bijdragen.

De gevraagde bijdragen mogen alleen bestemd zijn voor extra voorzieningen. Dus niet voor verplichte lesmaterialen. Als een ouder niet wil betalen voor zo'n extra voorziening, dan mag de school de leerling van die voorziening uitsluiten. Voor verplichte lesmaterialen mag de school geen geld vragen, behalve als het gaat om atlassen, gereedschap of gymkleding. Als de ouders daaraan niet willen betalen, moeten ze er zelf in voorzien. Voor meer informatie verwijs ik naar de site van de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO). Daar kan men ook terecht voor klachten over ouderbijdragen.

Met vriendelijke groeten,

XXXXXXX

Voorlichting

Ik weet niet hoe anderen tegen deze 'vrijwillige' manier aankijken, maar voor mij heeft het woord 'vrijwillig' een hele nieuwe betekenis gekregen. Om gebruik te kunnen maken van mijn recht op die vrijwilligheid, móet ik eerst in conclaaf gaan....