No
door Noosart Dec 3, 2019 om 15:49
Voeding & gezondheid

Wat gebeurt er met alle chocolade letters die niet worden verkocht?

Over enkele dagen is het 5 december en dan gaat traditioneel veel van het snoepgoed met korting de deur uit. Ik verwacht alleen dat een groot deel nog altijd niet (op tijd) wordt verkocht. Ik ben benieuwd wat er dan met bijvoorbeeld al die chocolade letters gebeurd? Chocolade kan namelijk prima worden hergebruikt, maar is dat ook het geval?

10545 24 Rapporteer

ju
door juliomariner - Dec 3, 2019 om 15:52
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Nee waarschijnlijk niet. Het zal waarschijnlijk teveel kosten om de verpakking te verwijderen en de chocolade op soort te sorteren.

audb
door audb Dec 4, 2019 om 12:09
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het wordt gewoon uit de verpakking gehaald door mensen met een handicapt op sociale werkplaats.

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2019 om 15:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, weggooien doen ze het in ieder geval niet. En volgend jaar is het weer een keer Sinterklaas.

ju
door juliomariner Dec 3, 2019 om 15:56
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom weet u zo zeker dat het niet wordt weggegooid

aurora1
door aurora1 Dec 3, 2019 om 19:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Omdat @tijger1 - anders dan u? - altijd alles weet.

tijger1
door tijger1 Dec 3, 2019 om 20:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@julio

Blijkbaar komt u nooit in een winkel, anders had u gezien dat na de feestdagen met speciale dingen, zoals chocoladeletters, paaseitjes en ga maar door, het overschot nadien voor half geld bij de kassa ligt.

Ze zouden wel gek zijn om het weg te gooien.

ju
door juliomariner Dec 6, 2019 om 18:29
1329 Antwoorden / 2 Vragen

U komt blijkbaar ook bij de fabrikant en groothandel?

ju
door juliomariner Dec 6, 2019 om 18:30
1329 Antwoorden / 2 Vragen

@Aurora: gelukkig niet

tijger1
door tijger1 Dec 6, 2019 om 19:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@julio

Grbruik nou eens uw verstand en denk eens aan de kosten van het uit de winkel halen en de vrachtwagen terug naar de leverancier, terug naar de fabriek en weer uitpakken en weer omsmelten.

Winkeliers zijn niet achterlijk, ze verkopen liever voor half geld of geven hetweg aan de klanten na die feestdagen.

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 3, 2019 om 15:55
7209 Antwoorden / 3 Vragen

Koel bewaard blijft chocolade lange tijd goed en wordt vaak met korting verkocht.

marita5
door marita5 - Dec 3, 2019 om 15:56
11529 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Noosart ,

Lees hier eens de gegeven antwoorden , klik op de rode regel .

https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/vraag/274685/gebeurt-pepernoten-chocoladeletters-verkocht/

lo
door lovewinnie - Dec 3, 2019 om 16:01
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Opruim bakken met 50%korting etc. Gaat echt wel op.

gerbera
door gerbera - Dec 3, 2019 om 16:11
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Daar worden kerstkransjes van gemaakt en daarna weer van alle restpartijen paaseitjes.;-))
Overigens beukt onze markman ze op 6 december in stukken en worden ze als "bouwpakket" verkocht.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 3, 2019 om 17:04
16883 Antwoorden / 202 Vragen

En vindt er wel degelijk ook omsmelten plaats voor hergebruik naast ook doneren aan bijv. de Voedselbank.

getty
door getty - Dec 3, 2019 om 17:39
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik denk ook dat er weinig overblijft. Ik zag bv bij het Kruidvat,  Lidl en de Action al geen letter meer liggen vandaag. Bij de AH hadden ze nog wel een voorraad, maar die ging al met korting weg.  Die hadden volgens mij teveel aparte smaken in de letters.
Mensen lusten altijd chocolade dus hamsteren nu vaak chocoladeletters in met korting om gewoon de komende weken van te eten.
(inclusief ondergetekende..)

aurora1
door aurora1 - Dec 3, 2019 om 19:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat eten de winkeliers en hun personeel zelf op.
Maar u kunt deze vraag altijd nog aan de directies van de verkopende bedrijven stellen.

jo
door jorisw - Dec 3, 2019 om 20:20
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Cacao is relatief duur, dus het wordt zeker hergebruikt.

diumenge
door diumenge - Dec 3, 2019 om 20:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Die gaan terug naar de Telegraaf.

Th
door Thijs124 - Dec 3, 2019 om 20:44
289 Antwoorden / Vragen

Of alles terug komt weet ik niet, maar ik heb een tijdje in een fabriek gewerkt waar dure spullen gemaakt werden met oa chocolade. Wat retour kwam werd voor de einde houdbaarheidsdatum uitgepakt en weer gesmolten. Kostbare grondstoffen werd gezegd.

sn
door snelle jelle - Dec 3, 2019 om 20:53
14 Antwoorden / 15 Vragen

De chocolade letters gaan terrug naar spanje.dat begrijp je toch wel

aurora1
door aurora1 - Dec 3, 2019 om 21:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Die letters gaan naar witte pieten, veegpieten en naar alle zwarte sinterklazen en helemaal graties.
Dwz als u het niet overal opkoopt.

audb
door audb - Dec 4, 2019 om 12:08
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Hier bij de lidl gaat het in een bak en mag je het gratis mee nemen en wat dan nog overblijft gaat naar de voetselbank.

Maar dudere chocolade zoals van droste wordt gewoon weer om gesmolten en wordt dan weer herbruikt.

Net als bij een bakker / chocolatrie.

simon55
door simon55 - Dec 4, 2019 om 12:25
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Die smikkelen ze zelf op

mo
door mof - Dec 4, 2019 om 12:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De COOP bij mij in de buurt verkoopt na Sinterklaas de Sinterklaas artikelen met grote korting, daar gaat in elk geval een deel van de letters al heen, naar mensen die zich te goed doen aan al dat lekkers tegen afbraakprijzen. De rest zal wel terug gaan naar de leverancier om omgesmolten te worden.

re
door red1 - Dec 4, 2019 om 12:29
329 Antwoorden / 1 Vragen

die kan je dan weer kopen als kerst man paashaas paaskuiken  en uitverkoop bonbons

ro
door roderakker - Dec 4, 2019 om 12:49
17 Antwoorden / 20 Vragen

brokken maken en  los verkopen

Ha
door Hans de Koning - Dec 4, 2019 om 13:48
1 Antwoorden / 2 Vragen

Die gaan terug naar de fabrikant en worden omgesmolten en weer verwerkt in b.v.chocolade repen.

me
door meisjevan52 - Dec 4, 2019 om 14:13
4 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien in de dozen met boodschappen van de mensen die net als wij meedoen met togoodtogo.

Boodschappen waarvoor een app is voor als je ook tegen voedselverspilling bent.

Je kunt dan kiezen uit winkels in de buurt, en een doos ongezien kopen voor 5 euro.

De inhoud is niet lang houdbaar, maar nog veel te goed om weg te gooien.

Inhoud heeft een waarde van plm 15 euro, en jij koopt het voor 5 euro ( 4.99)

Het gaat hierbij om vlees, vleeswaren, melkprodukten, koeken(tjes) allerlei groente, fruit. en nog zoveel meer.

Ook chocolade dus. En dit jaar misschien dus ook letters. Ik kijk er naar uit.

aurora1
door aurora1 Dec 4, 2019 om 22:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

“Meisje van 52”? https://www.encyclo.nl/begrip/meisje

sira
door sira - Dec 4, 2019 om 15:24
2359 Antwoorden / 24 Vragen

Dat wordt na de Sinterklaas met korting verkocht en, zoals mijn supermarkt, weggegeven aan de kassa.

Terug naar de leverancier/fabriek gaat het nooit, want dat kost meer geld. Denk alleen maar aan crediteringen, uitpakken etc.
Voor afval uit de voedingsindustrie wordt flink betaald en die betaling geschiedt niet aan de leverancier, maar aan de afnemer. M.a.w. de fabrikant betaalt de afnemer, omdat hij daardoor goedkoper uit is en de afnemer verwerkt het tot veevoedergrondstof. Het kost fabrieken meer om het zelf te laten storten of herverwerken.

Je moest eens weten wat er allemaal in veevoer zit. Een paar voorbeelden: kersenbonbons van de Baronie, chocolade- en vruchtenhagel van de Ruijter, chips van Lays, kroepoek van Go-Tan, beschuit/brood van Bolletje. Zelfs de frituurvetten worden hergebruikt, hier wordt o.a. slobbervoer gemaakt.

ma
door manwijf - Dec 6, 2019 om 17:08
574 Antwoorden / 1 Vragen

Zeker niet in veevoer in ieder geval:
google:
Chocolade bevat Theobromine. Theobromine kan dodelijk zijn voor dieren zoals honden, katten, paarden en fretten, omdat ze de stof langzamer afbreken. ... Maar juist dat opwekkende stofje Theobromine is giftig voor honden en kan voor hen levensbedreigend zijn!16 okt. 2010

Iv
door Ivo W - Dec 6, 2019 om 19:36
734 Antwoorden / Vragen

De voorraden bij de winkels worden uitverkocht (meestal met 50% of meer korting).

Fabrikanten die voor de winkelketens produceren, hebben waarschijnlijk geen voorraad (meer). De winkelketens en groothandels moeten ruim van tevoren hun bestellingen doorgeven en er wordt gewoon op basis van de vraag geproduceerd.

De producenten van luxe letters hebben mogelijk wel kleine voorraden over, die zullen waarschijnlijk worden omgesmolten tot kerst-chocolade.