ni
door nienos Oct 19, 2013 om 23:08
Voeding & gezondheid

Wat kan ik met een G-star broek die na 1,5 oud is geworden?

Ik heb 1,5 maand geleden een broek van g-star gekocht. Niet gemaakt van spijkerstof,maar een synthetische glansende stof. Na 1x voorzichtig wassen had de broek al een lichte gloed. Nu, na 3 keer wassen (en heel vaak buitenhangen, want wassen durf ik amper) ziet de broek er uit als een die ik al jaren heb. De glans is er helemaal van af.
Gekocht bij Zalando, die zeggen geen garantie te geven na verkleuring van kleding. Kan ik hier iets mee?

9434 39 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 20, 2013 om 00:05
11565 Antwoorden / 51 Vragen

Wat staat er in het labeltje qua wasvoorschrift en heb je je daaraan gehouden? Als je dat niet gedaan hebt, wil misschien gillen/schreeuwen nog helpen (denk even aan hun reclame's ).

zoekster
door zoekster - Oct 20, 2013 om 00:15
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Lastig. Je hebt, neem ik aan, volgens de wasvoorschriften gewassen? Ook wat betreft centrifugeren en drogen/strijken? En het is echt een behoorlijk verschil? Kleding wordt altijd iets valer na een wasbeurt, maar als dit een glansbroek is en nu is hij helemaal mat, dan is dit niet zoals het hoort.
Hoeveel heb je voor die broek betaald?

Wat je zou kunnen doen is een klacht bij thuiswinkel.org indienen en het zelfs bij de geschillencommissie thuiswinkel voor kunnen laten komen. Het is dan wel van belang dat het ook voor een buitenstaander duidelijk is dat het glansverlies niet normaal is.
Deze weg is de meest goedkope, snelste en eenvoudigste.

alfatrion
door alfatrion - Oct 20, 2013 om 08:28
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt een broek gekocht die van synthetische glansende stof is gemaakt. Na drie keer wassen ziet deze er uit alsof je de brief al jaren hebt.

Ik zou zeggen dat je als koper mag verwachten dat kleren die je koopt volgens voorschrift gewassen kunnen worden zonder dat deze (snel) de eigenschappen verliest zoals ten tijden van de koop. Met andere woorden je hoefde niet de verwachting te koesteren dat de broek er afgedragen zou gaan uitzien na drie keer wassen.

Het probleem doet zich voor in de eerste zes maanden na aflevering, dus wordt vermoed dat alle conformiteitsgebreken die nu aanwezig zijn ook bij aflevering aanwezig waren. De verkoper moet het tegendeel bewijzen. Kan hij dat niet dan heeft u recht op kosteloos herstel of vervanging naar uw keuze. Bij vervanging gaat de termijn van zes maanden opnieuw in. Als herstel en vervanging onmogelijk zijn of dit onredelijk lang op zich zal laten wachten heeft u recht op ontbinding of prijsvermindering, weer naar uw keuze.

mahadma
door mahadma - Oct 20, 2013 om 09:59
11565 Antwoorden / 51 Vragen

Feit blijft dat wij niet weten wat het wasvoorschrift is en of TS zich daaraan heeft gehouden. Dat antwoord zou verhelderend zijn vóór er verdere discussie volgt.

tenormin
door tenormin - Oct 20, 2013 om 13:18
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Bij intikken G-star broek, glanzend krijg ik te lezen dat het helaas niet meer te leveren is:
Zalando, maar was het een zwart glanzende broek en nogmaals, wat was/is het wasvoorschrift?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 20, 2013 om 14:42
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Wettelijk geldt het conformiteitsbeginsel dat stelt dat indien je artikel koopt dat moet voldoen aan de verwachtingen die je er redelijkerwijs aan mag stellen.
Op basis van ook de consumenten wetgeving. BW 7:20 en verder.

Maar ja, om dat af te dwingen moet u mogelijk kosten maken die de waarde overstijgen.

Maar inderdaad: de Zarlando schreeuw methode toepassen of wel een brief met stevige inhoud en aangetekend verzenden of per fax.

Voor alle duidelijkheid m.b.t. de vragen over wel of niet juist toepassen van een wasvoorschrift: De verkoper dus Zarlando heeft wettelijk de bewijsplicht en niet de koper. Dat wordt heel vaak vergeten!

zoekster
door zoekster - Oct 20, 2013 om 14:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op zondag 20 okt 2013, 14:42]
Maar ja, om dat af te dwingen moet u mogelijk kosten maken die de waarde overstijgen.

Nee, dat is NIET zo, daar zijn nou juist die geschillencommissies voor in het leven geroepen. Het klachtengeld is maar 25 euro, dat je ook nog eens terugkrijgt als je wint.
Zalando is bij de GC aangesloten, dus daar kun je je recht halen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 20, 2013 om 14:58
16883 Antwoorden / 202 Vragen

zoekster:

inschakelen van de Geschillencie is inderdaad een goede zaak en het minst kostbaar.

Mijn antwoord is vooral bestemd om de vraagstelster op het spoor te zetten dat Zarlando de bewijslast heeft in deze en niet de vraagstelster.

Daarbij is ook aandacht gewenst voor het gegeven dat Zarlando het product niet meer aanbiedt. Daar zal ongetwijfeld een reden voor zijn.

tenormin
door tenormin - Oct 20, 2013 om 15:25
16846 Antwoorden / 108 Vragen

@gerritaltena, niet dat het er toe doet, maar die schreeuwers heten Zalando. ;-)

mahadma
door mahadma - Oct 20, 2013 om 15:29
11565 Antwoorden / 51 Vragen

@gerritaltena,

de bewijslast enz. snap ik. Maar dan moet de broek dus naar Zalando en Zalando kan dàn pas bewijzen ja of nee. Maar als je het product willens en wetens verkeerd wast, gaat de garantieclaim natuurlijk niet op. Dat zou een mooie boel worden ...... De broek vind ik niet meer leuk, dus ik was hem hartstikke fout en ik krijg een nieuwe/andere geld terug ...... Daar geloof ik echt niet aan. TS schrijft dat Zalando geen garantie geeft, maar waar is de broek nu? Bij TS of bij Zalando?

zoekster
door zoekster - Oct 20, 2013 om 15:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zie overigens dat hij niet op voorraad is, niet dat hij niet meer leverbaar is, maar misschien komt dat bij Zalando op hetzelfde neer.

Wel een teken aan de wand dat de broek is afgeprijsd van 99,95 naar 29,95 euro.

Al die andere G-star broeken zwerven zo rond de 100 euro of meer....

Er staat bij een van de recensies dat de glans redelijk snel verdwijnt, ook bij voorzichtig wassen. Dus het komt vaker voor bij deze broek.

zwemmer
door zwemmer - Oct 21, 2013 om 09:16
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Een recensie is uiteraard geen garantie voor service. Ik vermoed dat je erin gestonken bent in zekere zin. Het plotselinge verlagen van de prijs van de deze broek zou toch nog een argument kunnen zijn om nog even door te zeuren bij Zalando. Men heeft de fout zo namelijk erkend in zekere zin. Het is maar een idee. Zwemmwer

zwemmer
door zwemmer - Oct 21, 2013 om 09:23
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik zie overigens dat er veel prijsverlagingen bij Zalando zijn, maar de verlaging die zoekster aangeeft is verdacht .

ni
door nienos - Oct 21, 2013 om 09:36
4 Antwoorden / 1 Vragen

Wauw, wat een reacties. Een antwoord op jullie vragen. Ik heb de broek 3x op 30 graden gewassen. Op het wasvoorschrift staat 40 graden. Ik heb de broek kort in de droger gehad op een normale stand. Verder gaat het om onderstaand model, dat nog steeds verkocht wordt voor de prijs van 99,95.

http://www.zalando.nl/g-star-3301-super-skinny-slim-fit-jeans-paars-gs121a07v-304.html

ni
door nienos - Oct 21, 2013 om 09:38
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb overigens nog geen contact gezocht met Zalando, maar op de website vond ik dit.

http://www.zalando.nl/faq/?state=help-retourneren-garantie-q3

mahadma
door mahadma - Oct 21, 2013 om 09:41
11565 Antwoorden / 51 Vragen

Prijsverlagingen zijn in de kledingbranche, zelfs zeer forse verlagingen, zijn wegens mode veranderingen vaak "gewoon". Dus de genoemde prijsverlaging € 99,95 naar € 29,95 is niet ongebruikelijk, maar zoals Zwemmer ook zegt, is is in dit geval zeker verdacht.

ni
door nienos - Oct 21, 2013 om 09:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

Wat betreft de prijsverlaging van die andere broek (die ik niet bedoel!) ; dat is een oud model en in geen enkele winkel meer te koop. Ik vermoed dat ze de broek daarom zo afprijzen.

zoekster
door zoekster - Oct 21, 2013 om 10:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Oké, dan is die prijsverlaging geen argument. Ik heb die garantievoorwaarden gelezen. Dit gaat niet om kleurverschil, maar glansverlies.

Ik denk eerder dat ze zich zullen beroepen op

gebreken ontstaan door wassen of drogen

Maar dit lijkt me nu echt een onredelijk beding in de garantievoorwaarden. Dan zouden wasvoorschriften in feite geen nut hebben om de consument te beschermen. Als je de kleding mag wassen, dan mag het het wassen. Ook vreemd dat je die glansbroek op 40 graden mag wassen, zou je sowieso 30 graden bij verwachten.

Wat je nu als eerste kunt doen is een foto maken van de broek en het probleem aan Zalando voorleggen, dan maar eens zien hoe ze reageren.
Maak een printscreen van de foto op de site van de broek die je hebt gekocht. Dan heb je mocht je er mee aan de slag willen een bewijs van het verschil.

Wat mij opvalt is dat men bij deze broek niet de specificatie heeft 'glanzend zwart' heeft, terwijl dat bij de broek die nu niet meer verkrijgbaar is wel stond. Het lijkt mij nl precies dezelfde stof. Ik heb toch het idee dat je klacht vaker is gemeld en dat daarom die specificatie er niet meer bijstaat.

Zet ook eens een recensie bij die broek neer met de vermelding van het glansverlies, ben heel benieuwd hoe lang die blijft staan.

Je kunt ook een berichtje bij Zalando op facebook ( als je een account hebt) neerzetten, misschien vind je wel medestanders.
Voor een broek van 100 euro mag je verwachten dat hij na drie keer wassen er nog goed uitziet.

he
door henkelfering - Oct 21, 2013 om 12:40
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste nienos, je kunt hier heel veel mee n.l. niet meer kopen bij zalando!!

di
door dikkie23 - Oct 21, 2013 om 12:55
9 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb iets soortgelijks gehad met een broek van Twinlife, gekocht bij Lake Side. Was ook afgeprijsd, (zomeropruiming) en na een paar x wassen was hij echt helemaal verkleurd. Ik had toen 2 tegelijk gekocht en 1 nog niet gedragen of gewassen, dus het verschil was duidelijk te zien. Het filiaal van Lake Side in Uithuizen wou hier dus ook niets mee doen dus ik heb een klacht ingediend bij een klachtenwebsite die ik via google had gevonden. Na een paar weken nam de regiomanager van het Noorden contact met mij op en die heeft mij het geld terug gegeven van beide broeken. Niet bij het filiaal in Uithuizen, want die was het er niet mee eens, maar via het filiaal in Groningen. Het is bij mij dus wel gelukt.
Nu betreft het een internet-winkel, ik weet niet of je via Zalando een klacht kunt indienen of net als mij via een website
Succes in ieder geval!

moeder56
door moeder56 - Oct 21, 2013 om 13:15
483 Antwoorden / 2 Vragen

G-Star is een Nederlands bedrijf

misschien even contact met hen opnemen ??

service.nl@g-star.com
Ma-Vr 9:00-20:00 | Za 10:00-14:00

diumenge
door diumenge - Oct 21, 2013 om 13:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nienos geeft aan nog geen contact te hebben gehad met Zalando, dus adviezen om niets meer daar te kopen of contact op te nemen met G-star zijn wellicht wat voorbarig. Het zou zo maar kunnen dat Zalando het netjes oplost.

=nienos schreef op maandag 21 okt 2013, 09:38: Ik heb overigens nog geen contact gezocht met Zalando, maar op de website vond ik dit.

http://www.zalando.nl/faq/?state=help-retourneren-garantie-q3

simon55
door simon55 - Oct 21, 2013 om 13:35
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Neem eens contact op met G star in Amsterdam Zuidoost

domantwoord
door domantwoord - Oct 21, 2013 om 13:41
192 Antwoorden / 0 Vragen

Quote TS:
Ik heb 1,5 maand geleden een broek van g-star gekocht. Niet gemaakt van spijkerstof,maar een synthetische glansende stof..........

dit lees ik bij Zalando bij de broek die TS aangeeft:
Details voor G-Star 3301 SUPER SKINNY - Slim fit jeans - Paars
? Sluitingen: Onzichtbare ritssluiting
? Broekzakken: Achterzakken
? Materiaal bovenstof: 61% katoen, 35% polyester, 4% elastaan

Waar staat nu dat de broek van een glanzende sentetische stof zou zijn?
Als ik dit lees betreft het volgens mij gewoon jeans van een stretch katoen en ja, dat word dof!!
In heel de advertentie zie ik niets over glans!!

:-D ik zou eerder nog klagen over de onzichtbare ritssluitingen die toch wel heel erg zichtbaar zijn !!

pierre60
door pierre60 - Oct 21, 2013 om 13:46
132 Antwoorden / 14 Vragen

Dure broeken mogen meestal niet in de wasmachine gewassen worden maar chemisch gereinigd. In de advertentie van Zalando dient dat erbij gezet te worden.
Het label in de broek dient dat ook te vermelden.

domantwoord
door domantwoord - Oct 21, 2013 om 13:58
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pierre60 schreef op maandag 21 okt 2013, 13:46]Dure broeken mogen meestal niet in de wasmachine gewassen worden maar chemisch gereinigd. In de advertentie van Zalando dient dat erbij gezet te worden.
Het label in de broek dient dat ook te vermelden.

Wat een onzin, de prijs bepaald dus of je een broek wel of niet kan wassen?? en duur = nee goedkoop = ja
Tsjonge zeg,wat een wijsheden weer...

er staat gewoon heel simpel NIET dat het een glansbroek betreft dus hoeft er ook geen garantie op glans gegeven te worden lijkt mij, wel of niet chemisch gereinigd dus ;-)

kijk b.v. ook eens hier:

tenormin
door tenormin - Oct 21, 2013 om 13:58
16846 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=pierre60 schreef op maandag 21 okt 2013, 13:46]Dure broeken mogen meestal niet in de wasmachine gewassen worden maar chemisch gereinigd. In de advertentie van Zalando dient dat erbij gezet te worden.
Het label in de broek dient dat ook te vermelden.

Duur betekent niet dat het niet zelf gewassen mag worden. Nienos geeft aan dat het wasvoorschrift etiket 40º zegt en Nienos het op 30º wast. Als het chemisch gereinigd zou moeten worden zou het label dus van rode kruisen zijn voorzien, of in ieder geval kruisen.

oldyeller
door oldyeller - Oct 21, 2013 om 14:51
54 Antwoorden / 0 Vragen

Moeder 56 geeft het beste advies.
Als de verkoper niet meewerkt, gewoon even contact opnemen met G-star.

ni
door nienos - Oct 21, 2013 om 14:58
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties. Ik heb foto's gemaakt en deze naar Zalando verstuurd. Ik hoop dat zij het oplossen, anders probeer ik het via G-star.

alfatrion
door alfatrion - Oct 21, 2013 om 15:15
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 21 okt 2013, 10:47]Ik denk eerder dat ze zich zullen beroepen op

gebreken ontstaan door wassen of drogen
Gezien de context zullen hier doelen op normale slijtage als gevolg van het wassen of drogen, zoals na een, twee, drie duizend keer wassen.

cr
door crool - Oct 21, 2013 om 15:29
3 Antwoorden / 0 Vragen

Toevallig heb ik gisteren een zwarte G-star broek gekocht. De verkoopster liet mij op verzoek ook een andere zwarte broek nog zien, inderdaad van een glanzende stof. Zij raadde mij deze broek ten zeerste af, omdat de glans er met wassen meteen af zou gaan. Schijnbaar hebben zij ook meerdere klachten gehad over deze broek (maar waarom verkoop je zo'n produkt dan nog vraag ik me af). Het lijkt mij dat we het over dezelfde broek hebben waar dus meer klachten over zijn. Het zou klantvriendelijk en juist zijn als Zalando dit voor je op zou lossen. Zij verkopen een produkt dat niet aan de verwachtingen voldoet, terwijl je je wel aan het wasvoorschrift hebt gehouden.
Maar, mocht dit op veel verzet stuiten, zou ik ook aanraden om rechtstreeks bij G-star te klagen. Zij hebben immers hun goede naam hoog te houden. Het zou hun sieren jou serieus te nemen en een goede oplossing aan te bieden. Hiernaast kunnen zij veel van jouw klacht leren bij de ontwikkeling van hun produkten. Misschien weten zij niet eens dat deze broek veel probemen oplevert. Succes en strijd ervoor. Mijn ervaring is dat dit vaak tot een bevredigend resultaat kan leiden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 21, 2013 om 15:57
16883 Antwoorden / 202 Vragen

mahadma@

Nog een keer voor alle duidelijkheid: Zarlando heeft de bewijslast
Dat betekent dat Zarlando MOET bewijzen dat er verkeerd is gewassen. Op 30 graden ipv 40 kan m.i. niet verkeerd zijn.
Kortingen op die broek is wel veelzeggend.

cr
door crool - Oct 21, 2013 om 16:09
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op maandag 21 okt 2013, 15:57]mahadma@

Nog een keer voor alle duidelijkheid: Zarlando heeft de bewijslast
Dat betekent dat Zarlando MOET bewijzen dat er verkeerd is gewassen. Op 30 graden ipv 40 kan m.i. niet verkeerd zijn.
Kortingen op die broek is wel veelzeggend.

cr
door crool - Oct 21, 2013 om 16:13
3 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry heb hierboven een quote geplaatst, was niet de bedoeling. Ik wilde alleen nog zeggen dat het probleem niet bij het wassen ligt. De stof is niet goed. Bewijslast van Zalando of niet, het kan heel lastig zijn om je gelijk te krijgen, en wellicht kan dit bij G-star veel makkelijker opgelost worden. Ik zou het dus bij beide partijen proberen.

domantwoord
door domantwoord - Oct 21, 2013 om 17:55
192 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op maandag 21 okt 2013, 15:57]mahadma@

Nog een keer voor alle duidelijkheid: Zarlando heeft de bewijslast
Dat betekent dat Zarlando MOET bewijzen dat er verkeerd is gewassen. Op 30 graden ipv 40 kan m.i. niet verkeerd zijn.
Kortingen op die broek is wel veelzeggend.
Het is jeans!
Het is katoen!!
Er is GEEN korting!!!
Het is normaal dat jeans dof en vaal worden!!!!
Zarlando heeft het nergens over glansstof !!!!!!

zoekster
door zoekster - Oct 21, 2013 om 18:11
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=domantwoord schreef op maandag 21 okt 2013, 17:55]
Het is jeans!
Het is katoen!!

Het is normaal dat jeans dof en vaal worden!!!!
Zarlando heeft het nergens over glansstof !!!!!!
Het is geen 100% katoen.

Het is 61% katoen, 35% polyester, 4% elastaan

En deze broeken horen niet vaal te worden. De jeans waar jij het over hebt zijn heel andere jeans.

Je hebt echt nul komma nul verstand van mode en beroept je op wikipedia, mijn god.

Als je nu eens even met je cursor over deze foto gaat, klik HIER dan zie je dat deze broek een bepaalde glans heeft en niets te maken heeft met die ouderwetse cowboyjeans waar jij het over hebt.
De stof ziet er precies hetzelfde uit als de stof als die glansjeans, waar tenormin het over had. KLIK

Dat men die specificatie niet noemt, omdat die even niet zo goed uitkomt maakt niet uit. Na drie keer wassen is dat ding een vaal vod, als je de vraagsteller mag geloven. Dat is niet normaal voor een broek met glans. En hoort ook niet bij DIT SOORT jeans.

En ga nu maar weer verder met je domme antwoorden ;-P
(je zegt het zelf, dus een belediging zal het niet zijn)

domantwoord
door domantwoord - Oct 21, 2013 om 18:22
192 Antwoorden / 0 Vragen

als je "daar" klikt zie je ook dat de broek zwart is maar hij is dus paars............. en dom.... dat is de spiegel die ik je voorhoud en dat lukt dus aardig !!

br
door britbad - Oct 22, 2013 om 14:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

Een tip van meer algemene aard. Was donkere kleding:
15 minuten, 30 graden of koud, met azijn.
Kleur blijft dan het best behouden. Dit geeft echter geen garantie en lost je huidige probleem niet op, ik weet het.

labren
door labren - Oct 30, 2013 om 12:16
862 Antwoorden / 0 Vragen

gooi er eens glans spoel middel in als je die broeken wast