grindweg
door grindweg Jul 4, 2011 om 22:22
Voeding & gezondheid

Zieken huis ook aan gestuurde schade stroom

het lijkt er op dat de ziekenkosten net als bij auto verzekeringen aan gestuurde schade stroom gaan doen?.
dus u maakt niet uit waar en hoe u geopereerd word oid maar de verzekering.?
en zal het dan net als met de pensioenen berg afwaards gaan.?
zal het dan weer duurder worden?
maken zij het dan straks uit of iemand nog wel of niet geopereerd kan worden oid??
snapt iemand het nog??
zal dit ook voor de hele rijken mensen tellen??
of zie ik het allemaal verkeerd.

1167 16 Rapporteer

empyria
door empyria - Jul 5, 2011 om 10:55
504 Antwoorden / 3 Vragen

Wat is " gestuurde schade stroom" ?

grindweg
door grindweg - Jul 5, 2011 om 11:47
2308 Antwoorden / 28 Vragen

dat de verzekering zegt van dat is bv een bij ons aangesloten zieken huis en daar moet u heen.
er is dan geen keuze vrijheid meer.
met in de toekomst allerlij nare gevolgen.

birdies
door birdies - Jul 5, 2011 om 12:54
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Premie zorgverzekering + eigen risico zal de komende jaren alleen maar stijgen. Het eigen risico stijgt volgend jaar al met 40,- euro.

Natuurlijk telt dit ook voor de rijke mensen, alleen hebben zij genoeg geld om allerlei zaken zelf te betalen.

Met een naturapolis zal de keuze van ziekenhuis inderdaad beperkt worden/zijn.

rj
door rjw - Jul 5, 2011 om 13:10
3280 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=birdies schreef op dinsdag 5 jul 2011, 12:54]Premie zorgverzekering + eigen risico zal de komende jaren alleen maar stijgen. Het eigen risico stijgt volgend jaar al met 40,- euro.

Natuurlijk telt dit ook voor de rijke mensen, alleen hebben zij genoeg geld om allerlei zaken zelf te betalen.

Met een naturapolis zal de keuze van ziekenhuis inderdaad beperkt worden/zijn.

Nog even voor de volledigheid: die rijke mensen betalen 100% van hun premies zonder zorgtoeslag, en betalen een hogere inkomensafhankelijke bijdrage. Maar dit terzijde....

vladja
door vladja - Jul 5, 2011 om 13:15
8293 Antwoorden / 27 Vragen

In het verleden is er tussen verschillende ziekenhuizen bij het uitvoeren van operaties gebleken, dat er een groot verschil kan zijn.

Het maakt een verschil of een ziekenhuis 10x per jaar een bepaalde gespecialiseerde operatie uitvoert of 50 of meer keer. In het laatste geval is er meer routine en bekendheid met het adequaat behandelen van complicaties.

Als ik zelf kan kiezen, dan ga ik liever 100 km verderop naar een ziekenhuis met veel meer ervaring, dan naar een plaatselijk ziekenhuis. En bij de tweede schouder-hersteloperatie van mijn zoon hebben we dat ook gedaan (ca. 200 km verder weg), nadat het plaatselijke ziekenhuis niet het beste werk afgeleverd had.

Wat er nu gaat gebeuren, is dat het plaatselijke ziekenhuis de patiënten niet meer mag opereren, maar moeten doorsturen naar het daarin gespecialiseerde ziekenhuis. Daar opereren en dan als alles goed is gegaan, terug naar het plaatselijke ziekenhuis voor de nazorg in de buurt van familie en vrienden.

Het plaatselijk ziekenhuis kan ook een specialisatie bezitten op een ander terrein.

De gestuurde patiëntenstroom gaat geregeld worden door de zorgverzekeraars en wel als volgt. Zij sluiten alleen nog maar contracten af voor bepaalde behandelingen met de daarin gespecialiseerde ziekenhuizen. De patiënt moet dus daar heen anders wordt de behandeling niet vergoed.

Het mes snijdt hier aan twee kanten. Voor de patiënt is het beter voor zijn/haar gezondheid (ook al is het verder weg) en voor de zorgverzekeraar voor de portemonnee (minder contracten en minder kosten van extra verpleging etc. omdat er minder fouten worden gemaakt door geroutineerde artsen en bij evt. complicaties betere en snellere behandeling).

Ik deed al aan "onze eigen" gestuurde patiëntenstroom, voordat ingesteld wordt. Geef mij maar de beste zorg, ook al is het niet naast de deur.

Vladja

birdies
door birdies - Jul 5, 2011 om 13:18
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........Nog even voor de volledigheid: die rijke mensen betalen 100% van hun premies zonder zorgtoeslag, en betalen een hogere inkomensafhankelijke bijdrage...........

Daarvoor hoef je niet rijk te zijn; bovenstaande telt ook voor mij, maar rijk ben ik zeker niet.

vladja
door vladja - Jul 5, 2011 om 13:34
8293 Antwoorden / 27 Vragen

rjw,

Nog even voor de volledigheid: die rijke mensen betalen 100% van hun premies zonder zorgtoeslag, en betalen een hogere inkomensafhankelijke bijdrage. Maar dit terzijde.....

Het eigen risico is een vast bedrag per jaar dat door de regering wordt vastgesteld. Er wordt niet gekeken naar inkomen.

Er is voor mensen met een laag inkomen een jaarlijkse compensatie van het eigen risico als ze aan een aantal voorwaarden voldoen. Dan wordt er dus gekeken naar het inkomen. En dan nog vallen een flink aantal van deze mensen tussen de wal en het schip, want ze doen niet aan de strenge voorwaarden. Die compensatie is maar € 54,-- per jaar. Je kan er misschien net 3x per jaar van naar de Chinees, als je het niet te dol maakt.

Natuurlijk hebben de hogere inkomens geen recht op zorgtoeslag. De zorgtoeslag vervalt pas bij een een belastbaar inkomen meer dan € 33.743 per jaar. Indien je een partner hebt geldt een totaal maximum inkomen van € 50.000 per jaar.

Ze zouden ook eens een maximum aan de hypotheekaftrek moeten stellen bijv. bij een hypotheek van € 500.000,--. Maar dat is een andere discussie.

Vladja

vladja
door vladja - Jul 5, 2011 om 13:39
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Maar de discussie ging over de gestuurde patiëntenstroom.

De beste zorg door ervaren artsen en alleen een eindje verderop.

Goed idee.

Vladja

grindweg
door grindweg - Jul 14, 2011 om 13:07
2308 Antwoorden / 28 Vragen

ik ben bang dat het net als in de auto wereld gaat of nog erger.
als het rond is dan krijg je afknijpen van de prijzen .
daarna slechtere zorg omdat het niet meer uitkan .
en dan zijn de ziekenhuizen eigendom van de verzekering.
de gevolgen laten zich raden.

vladja
door vladja - Jul 14, 2011 om 13:37
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Grindweg,

Je kunt dit 1 op 1 vergelijken met de gestuurde schadestroom bij reparatie van schades aan motorvoertuigen, alhoewel er wel een aantal raakvlakken zijn.

Als medisch specialisten uitgeknepen gaan worden, dan pikken ze dat niet en dat kunnen ze, want ze zijn niet zo maar vervangbaar. Voor jou 10 andere geldt wel in de gestuurde schadestroom bij motorvoertuigreparatie.

Vladja

tdehond
door tdehond - Jul 14, 2011 om 14:06
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Slecht plan, dat de Zorgverzekeraar zeggenschap krijgt over waar de klant zich wilt laten opereren.

Dat beperkt de klant in zijn vrije artsenkeuze.
De minder mobiele klant, zoals gehandicapten en bejaarden en mensen die geen auto bezitten zullen geconfronteerd worden met lange reistijden naar Verwegniestan.
Het openbaar vervoer: lijnen zijn al opgeheven of rijden minder vaak
Taxi's worden niet meer vergoed.

Ik ben bang dat dit leidt tot afzien van operaties en andere behandelingen door m.n. weer de kwetsbare groep in deze samenleving.

vladja
door vladja - Jul 14, 2011 om 14:24
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het beperkt niet de vrije artsenkeuze, maar de vrije keuze van specialist. Ik kan mij niet voorstellen, dat je dan maar niet naar die specialist gaat - als je hem/haar nodig hebt voor je gezondheid - omdat de afstand "onoverbrugbaar" is.

Als de zorgverzekeraar voor die verdere afstand kiest en je daartoe gedwongen wordt door de zorgverzekeraar, dat deze zullen moeten zorgen dat je daar ook komt.

Er is nu ook al sprake van het weer terug vervoeren per ambulance naar het plaatselijke ziekenhuis na een ingreep, om in de vertrouwde omgeving verder te herstellen.

Vladja

tdehond
door tdehond - Jul 14, 2011 om 15:08
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het beperkt niet de vrije artsenkeuze, maar de vrije keuze van specialist
M.i. is een specialist een arts.

Als de zorgverzekeraar voor die verdere afstand kiest en je daartoe gedwongen wordt door de zorgverzekeraar, dat deze zullen moeten zorgen dat je daar ook komt.

Ik verwacht niet dat de zorgverzekeraar voor vervoer gaat zorgen naar Verwegniestan.
2. Ik weet zeker dat b.v. een 90 jarige, die slechtziend is, niet naar een specialist gaat in Verwegniestan als zij hier alleen met openbaar vervoer naar toe moet .
Ik ga daarbij vanuit dat zij alleen AOW heeft, dus de hoge taxi kosten niet kan betalen.

vladja
door vladja - Jul 14, 2011 om 15:33
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik verwacht niet dat de zorgverzekeraar voor vervoer gaat zorgen naar Verwegniestan.

Die regeling bestaat al in de basisverzekering. De basisziektekostenverzekering heeft voor bepaalde categorieën verzekerden een vergoeding van kosten voor vervoer naar specialisten (o.a. voor mensen die een nierdialyse of oncologische behandeling moeten ondergaan, mensen die rolstoelgebonden zijn en mensen met een visuele handicap). Er geldt wel een eigen bijdrage en er moet en machtiging voor aangevraagd worden bij de zorgverzekeraar.

Vladja

grindweg
door grindweg - Jul 14, 2011 om 20:28
2308 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=vladja schreef op donderdag 14 jul 2011, 13:37]Grindweg,

Je kunt dit 1 op 1 vergelijken met de gestuurde schadestroom bij reparatie van schades aan motorvoertuigen, alhoewel er wel een aantal raakvlakken zijn.

Als medisch specialisten uitgeknepen gaan worden, dan pikken ze dat niet en dat kunnen ze, want ze zijn niet zo maar vervangbaar. Voor jou 10 andere geldt wel in de gestuurde schadestroom bij motorvoertuigreparatie.

Vladja

daarom haal ik het aan in de auto wereld zijn inmiddels ook al enkele bedrijven kopje ondergegaan door het afknijpen van de verzekering maatschapijen.
en in het buiten land zijn veel goedkope specialisten,
in de troekomst gaat het waarschijnlijk zo van uw ongeboren kind heeft een beperking wilt u het houden dan moet u alle kosten zelf betalen en als wij het weg halen is het gratis.
het zit dan niet meer in een verzekering oid.
en de volgende stap is van u bent te oud dus totaallos en maar naar de sloop reparatie is teduur.
gggrrr brrrr
regeren is vooruitzien

tdehond
door tdehond - Jul 14, 2011 om 20:37
4744 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=vladja schreef op donderdag 14 jul 2011, 15:33]Ik verwacht niet dat de zorgverzekeraar voor vervoer gaat zorgen naar Verwegniestan.
. Er geldt wel een eigen bijdrage en er moet en machtiging voor aangevraagd worden bij de zorgverzekeraar.

Vladja

Ik waardeer uw optimisme.

En waar dacht u dat de hoogbejaarde deze info
kan vinden?

Een bejaarde klaagde al tegen mij dat het analoge pakket van Ziggo op ziggo.nl te bekijken was. Deze bejaarde heeft geen internet. En dan is dit pakket niet van levensbelang voor betreffende bejaarde.