hansje klein
door hansje klein Mar 9, 2017 om 15:50
Voeding & gezondheid

Zijn ongezouten en ongebrande pinda's nu gezond of juist niet?

Ik heb twee zakjes ongezouten, ongebrande pinda's voor me liggen ...

Op het zakje van Jumbo staat, naast het feit dat het gezellige pinda's zijn, "geen onverzadigde (ongezonde) vetten", bij AH staan vetten juist wèl onverzadigde vetten, opgedeelt in "enkelvoudige en meervoudige vetten".

Op zoek naar de waarheid ontdek je op het net veel tegenstijdige informatie: Het is gezond, (mede omdat het geen nootje maar een een peulvrucht is) ... tot ... pas op met de onverzadigde vetten en uw cholisterinspiegel, waarover gelijktijdig verteld wordt, dat het juist goed is voor de cholisterinspiegel (?).

VRAAG: Zijn er voedingsspecialisten onder ons die niets dan de werkelijke waarheid met bronvermelding kennen?

26847 15 Rapporteer

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Mar 9, 2017 om 15:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen
hansje klein
door hansje klein Mar 9, 2017 om 16:14
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Edrick3 bedankt. De goede mededeling was, dat de aanbevelingen "één handje" per dag zijn!

Gelukkig heb ik nogal grote handen met mijn lichaamslengte van 1.86mtr.  ;-)

edrick3
door edrick3 Mar 9, 2017 om 16:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Knabbel ze!

gerbera
door gerbera - Mar 9, 2017 om 16:18
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Ach wat is gezond, voor de een zijn ze gezond aan de ander wordt afgeraden ze te eten.
Denk dat zowat alle "voedingsspecialisten" hier een eigen mening over hebben en die kunnen onderling nogal verschillen. Ze zijn in elk geval lekker bij de borrel.
En............ de vogeltjes in mijn tuin doen zich er te goed aan en zien er kerngezond uit.

hansje klein
door hansje klein Mar 9, 2017 om 16:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Gerbera. Waarschijnlijk houden de vogeltjes zich dus ook aan één pootje per dag ...

sjjoppy
door sjjoppy Mar 9, 2017 om 17:26
7210 Antwoorden / 3 Vragen

In ieder geval s'nachts...

fa
door familyman - Mar 9, 2017 om 16:24
888 Antwoorden / 1 Vragen

Let er niet op, ze zijn gewoon altijd lekker.

tijger1
door tijger1 - Mar 9, 2017 om 16:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die omschrijving bij Jumbo is wonderlijk, want onverzadigde vetten worden juist de gezonde vetten gevonden.

Maar als u wilt kunt u alles over vetten op Google nalezen.

hansje klein
door hansje klein Mar 9, 2017 om 16:29
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Precies, daar vind je nu juist de tegenstrijdige aan- of afbevelingen!

tijger1
door tijger1 Mar 9, 2017 om 16:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Integendeel, daar staat dat onverzadigde "goed" zijn en verzadigde"slecht" oftewel minder goed.

De omschrijving op de verpakking van Jumbo is niet correct.

Ik heb het niet over de aanbeveling of men pinda's moet eten ja of te nee.

gr
door gretl Mar 10, 2017 om 20:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

De verdeling in verzadigd of onverzadigd in fout resp. goed is achterhaald. Zowel verzadigde vetten (de meeste hiervan zijn dierlijk) als onverzadigde vetten zijn heel belangrijk voor het lichaam. Het zijn de transvetten en bewerkte vetten waar je voor moet oppassen. Bijvoorbeeld de kunstmatig geharde vetten die voorheen vloeibaar waren (zoals in alle margarines en halvarines). Of frituurvet/bakvet dat teveel verhit is (de meeste vetten kunnen daar slecht tegen en er vormen zich dan schadelijke stoffen). Zonnebloemolie wat vaak op chipsverpakkingen als gezond wordt aangeprezen is om voornoemde reden slecht, maar ook nog omdat het omega 6 vetten bevat, die in ons Westerse dieet al in overvloed aanwezig zijn. Dit  werkt ontstekingsbevorderend, tenzij er een goede balans is met het ontstekingsremmende omega 3 (uit vette vis, algen of avocado) en omega 9 (olijfolie).

Onverzadigde/plantaardige vetten kun je over het algemeen het beste onverhit gebruiken, dus bv bij salades. Verzadigde vetten (dierlijke, maar bv ook kokosolie) zijn beter geschikt om in te bakken, braden en frituren (voor zover frituren überhaupt gezond is natuurlijk). Op internet zijn tabellen te vinden welke soort vet of olie je tot welke temperatuur kunt verhitten.
Verzadigde vetten worden veelal als gevaarlijk en zeer ongezond gezien en weggelaten uit nagenoeg alle voedingsadviezen/diëten, terwijl ze er letterlijk voor zorgen dat je beter verzadigd raakt en dus minder eet. Vetten zijn een duurzame voedingsbron voor het lichaam en ook de hersenen bestaan voor een groot deel uit vet. Daarnaast is vet nog eens erg belangrijk voor het transport van de vetoplosbare vitaminen.

hansje klein
door hansje klein - Mar 9, 2017 om 16:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Tussenstand: Pinda's (onbewerkt) zijn helemaal niet zo ongezond, mits met mate gegeten. Gekookte pinda's zijn aan te bevelen voor de extra stofjes zoals antioxidanten. Het probleem zit 'm in de nogal hoge energiewaarde die, aangepast aan het lichaamsgewicht en energieverbruik, tot veel verwarring zorgen. 25 gram per dag is eerder ongevaarlijk.

ERGO: ... twee handjes per dag kàn, wanneer je iedere dag de ramen gaat zemen of de/een auto wast.  ;-)

hansje klein
door hansje klein - Mar 9, 2017 om 16:44
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De pinda-lobby knakt de noot op hun eigen wijze: met 11 argumenten

aurora1
door aurora1 - Mar 9, 2017 om 20:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zoek eens op internet, en zie wat @edrick3 al voor u gedaan heeft.

tenormin
door tenormin Mar 11, 2017 om 17:26
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Daar is edrick 3 al voor geprezen. ;-)

simon55
door simon55 - Mar 9, 2017 om 20:55
1556 Antwoorden / 5 Vragen

De vogels in m n tuin eten die van Jumbo niet, maar wel die van AHA.  Dus aan U de keuze

tenormin
door tenormin Mar 11, 2017 om 17:27
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Geloof die vogels niet, U wel? ;-))

simon55
door simon55 Mar 11, 2017 om 17:30
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ja ze knikken yes or no

AWYeah28
door AWYeah28 - Mar 9, 2017 om 22:38
355 Antwoorden / Vragen

Beste Hansje,

Ooit heb ik van een diëtiste het ezelsbruggetje geleerd voor vetten: Verzadigd is Verkeerd, Onverzadigd is Oké. Zoals Tijger1 aangaf is de informatie op de verpakking van Jumbo incorrect. Dat wil niet zeggen dat de 'verkeerde' vetten volledig vermeden moeten worden, want ze hebben wel nut. Alleen in kleine hoeveelheden, maar dat geldt voor het meeste.

Eet smakelijk!

so
door somethinels - Mar 10, 2017 om 14:36
5 Antwoorden / 13 Vragen

Er is al jaren een virus of iets dergelijks in pinda's dus meestal krijg je er diaree van.

costnix
door costnix Mar 10, 2017 om 15:49
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Er zit in elk voedsel virussen, bacteriën, schimmels, protozoön,...

hansje klein
door hansje klein Mar 10, 2017 om 16:40
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Diarree? Spoelen met honing een succes ... in het Elisabeth TweeStedenziekenhuis Tilburg: 'De laatste spoeling sloeg goed aan, ik heb nu helemaal geen klachten meer.' De Manuka-honing, gemaakt door bijen rond de manukastruik in Nieuw-Zeeland, heeft zijn werk dus goed gedaan. Ze is de eerste darmpatiënte wereldwijd die met behulp van honing van haar klachten is afgeholpen. Het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis verwacht de behandeling vaker te kunnen aanbieden en wil er meer onderzoek naar doen.

johanna66
door johanna66 - Mar 11, 2017 om 12:24
48 Antwoorden / 6 Vragen

Volgens recente onderzoekingen verzadigd of onverzadigd maakt niet uit, het kwaad zit in de transvetten dus de fabrieksmatige bewerkte vetten. Ongezouten en ongebrande pinda's prima, maar inderdaad met mate.

hansje klein
door hansje klein - Mar 11, 2017 om 12:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

ERGO, mijn ongezouten conclusie ...

- ik kan intussen het begrip 'wetenschappelijk' bewezen niet meer horen ...

- reduceer/halveer mijn dagelijkse pinda-consumptie tot twee 'handjes' = maximaal 50 gram per dag

- meer op energieverbranding letten. Auto laten staan, trappen lopen en minder aan de computer zitten!

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Mar 11, 2017 om 13:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je druk maken over futiliteiten, ergeren aan vermeend onrecht, constant bezig zijn met voeding enz. enz. is veel ongezonder dan een zak ongezouten pinda's leeg eten.

hansje klein
door hansje klein Mar 11, 2017 om 17:29
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Helemaal mee eens. Ik deed er overigens altijd twee dagen over om een zak leeg te eten ...

Ik vroeg eigenlijk of er voedingsspecialisten op dit forum waren. Ik vind uw antwoord helemaal top, precies de vraag beantwoord .... Ook de redactie heeft het thema in de nieuwsbrief gezet. Ik maak me niet druk, maar de vraag kwam op, toen de pindazakken van twee super's tegenstrijdige informatie gaven.

tenormin
door tenormin Mar 11, 2017 om 17:30
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Maar ik vind het doppen van pinda's (en opeten) wel errug lekker.

mo
door mof - Mar 11, 2017 om 13:45
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het zijn verzadigde vetten die slecht(er) zijn dan onverzadigde vetten.
Ongezouten gebrande pinda's bevatten veel onverzadigde vetten en zijn dus minder ongezond dan producten
die veel verzadigde vetten bevatten, zoals veel dierlijke producten maar ook bijv. kokosvet.
Onverzadigde vetten komen ook voor in de vorm van vloeibare olie (pinda olie, soja olie etc.)
Verzadigde vetten zijn vetten die bij kamertemperatuur stollen. Boter, kokosvet.

Als u matig eet, dus niet een kilo per dag, zijn ongezouten gebrande pinda's echt niet ongezond en in ieder
geval een stuk gezonder dan de gezouten variant.

hansje klein
door hansje klein Mar 11, 2017 om 17:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik vroeg eigenlijk of er voedingsspecialisten op dit forum waren. Ook de redactie heeft het thema in de nieuwsbrief gezet. Ik maak me niet druk, maar de vraag kwam op, toen de pindazakken van twee super's tegenstrijdige informatie gaven.

Cookies
door Cookies Mar 11, 2017 om 17:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Ik vroeg eigenlijk of er voedingsspecialisten op dit forum waren......Edrick3 is ook geen voedingsspecialist, die heeft je alleen wat links gegeven die je ook zelf had kunnen vinden.

hansje klein
door hansje klein Mar 11, 2017 om 18:12
3037 Antwoorden / 62 Vragen

.... het was een eerste erg snelle reactie die verwees naar ...

maar ik zal een antwoord van u opzoeken en er tevens een topantwoord van maken als u daardoor een beetje gelukkiger wordt! Uw antwoord is precies in de roos, een informatie waarop ik gehoopt had.

aurora1
door aurora1 - Mar 11, 2017 om 17:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor voedingsspecialisten kunt u op internet kijken of naar uw huisarts gaan. Of die hier al dan niet zitten is natuurlijk van geen enkel belangen en hoeft niemand te weten..
Kijk anders eens bij de Consumentenbond....