tenormin
door tenormin Dec 13, 2010 om 14:19
Voeding & gezondheid

Zorgtoeslag

Waarom krijg ik, als voorbeeld, zorgtoeslag in 2008, 2009 en 2010 een bedrag van € 90 per maand en daarna komt de belasting en moet ik iedere maand € 20 terugbetalen (moet dan € 240 terugbetalen en doe dat weer in termijnen) omdat ze teveel uitgekeerd hebben. Ze hebben ons inkomen, alles weten ze over je en toch krijg je teveel. Heb daarover belasting aangeschreven om te vragen minder uit te keren maar u raad het al: geen antwoord. Heeft iemand hier een suggestie of antwoord op?

10347 21 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 13, 2010 om 14:35
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Zorgtoeslag wordt als voorschot uitgekeerd door de belastingdienst op basis van het bij hen bekende inkomen van de cliënt van het voorgaande belastingjaar. Blijkt na aangifte van dat betreffende jaar dat iemand teveel zorgtoeslag heeft ontvangen wordt dit verrekend of teruggevorderd. Heeft iemand te weinig gehad, ontvang je dat alsnog of wordt dat verrekend.

Je krijgt in december een brief met een schatting van je inkomen en het bedrag wat ze volgend jaar (als voorschot!) als zorgtoeslag gaan uitkeren, maar vragen wél of het inkomen waar dit op gebaseerd is correct is. Als dit bedrag niet klopt bel dan 0800-0543, geef het door en het wordt geregeld.

mahadma
door mahadma - Dec 13, 2010 om 14:37
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Aanvulling: Als je kan voorzien dat je teveel zorg en of huurtoeslag gaat krijgen, (salarisverhoging, meer werken, andere gezinssamenstelling, enz) meld het bijtijds, dan heb je later minder problemen.

tenormin
door tenormin - Dec 13, 2010 om 16:02
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Mahadma,

Vergat bij mijn vraag te vermelden dat we al 10 jaar AOW en pensioentjes hebben en er qua inkomen dus niet op vooruit zijn gegaan; wat de belasting ook weet. Heb die brief ook ontvangen met correct inkomen en telkens weer betalen ze teveel. Heb ook inderdaad gebeld met het door u genoemde nummer, maar de zorgtoeslag was correct. En nu 3 jaar telkens terugbetalen, dat snap ik niet.

mahadma
door mahadma - Dec 13, 2010 om 16:35
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Het kan niet zo zijn dat alles klopt en u toch moet terugbetalen omdat ze teveel betalen. Bel alsnog een keer de belastindienst en vraag of ze u dát kunnen uitleggen. Houdt uw papieren bij de hand voor eventuele vragen.

birdies
door birdies - Dec 13, 2010 om 17:55
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.....Vergat bij mijn vraag te vermelden dat we al 10 jaar AOW en pensioentjes hebben en er qua inkomen dus niet op vooruit zijn gegaan......

Doordat er de laatste jaren steeds minder aftrekposten zijn, is het verzamelinkomen wel hoger geworden, zonder dat je er daadwerkelijk op vooruit bent gegaan.

Voor wijzigingen hoef je niet te bellen, dit kun je gewoon via internet regelen via toeslagen.nl, klik hier

lottesanne
door lottesanne - Dec 14, 2010 om 21:45
438 Antwoorden / 47 Vragen

Precies wat birdies zegt, met name vanaf 2009 valt er bijna niets meer van de belasting af te trekken. Daardoor is het verzamelinkomen hoger geworden en krijg je inderdaad de situatie dat jullie teveel zorgtoeslag hebben ontvangen. Belastingdienst, wij maken het niet leuker, maar ook niet makkelijker!

tenormin
door tenormin - Dec 15, 2010 om 09:27
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Allen wederom bedankt voor advies. De "fout" is boven water, na 3 jaar. Het lag aan mijn accountant (een vriend die het voor niets doet) en hij had een te laag inkomen opgegeven, terwijl de belasting van de jaren daarvoor wel het goede inkomen had. Vandaar ieder jaar het terugbetalen. Ik hoor u al zeggen: van je vrienden moet je het maar hebben. Maar de vriend had bij ons Engelse pensioen vergeten dat we dit bruto kregen. Is nu dus opgelost. En niets menselijks is ons vreemd, toch. Bedankt nogmaals.

mahadma
door mahadma - Dec 15, 2010 om 13:30
11569 Antwoorden / 51 Vragen

bridgen,

dank je wel voor je bericht met de oplossing.

mostertpot
door mostertpot - Dec 15, 2010 om 14:04
162 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=birdies schreef op maandag 13 dec 2010, 17:55].....

Doordat er de laatste jaren steeds minder aftrekposten zijn, is het verzamelinkomen wel hoger geworden, zonder dat je er daadwerkelijk op vooruit bent gegaan.

[/url]

Birdies roert hier een heel vervelend probleem aan, waar ik ook tegen aan liep, net als de vragensteller:
Je hebt veel zorg nodig, toch kan je veel minder aftrekken en als bonus mag je ook je zorgtoeslag terugbetalen. Het laatste is dubbel bitter omdat dit haast niet te voorzien was en er nu een rekening van de belastingdienst op de mat valt. Wanneer stelt er iemand in de Tweede Kamer vragen over dit probleem?

jh
door jhoppezak - Dec 15, 2010 om 14:17
2 Antwoorden / 1 Vragen

de oplossingen die meeste geven zullen de meeste ook wel weten
je moet elk jaar je belasting inkomen op geven dat houd in dat de belasting je totale
inkomen weet bij uitbetalen van zorg en huur toesllag gaan naar een lager inkomen
zodat en dan je het teveel terug moet betalen en de vraag waarom doen ze dat
ik zelf was ook vergeten mijn inkomen omhoog te zetten
omdat je elkjaar je inkomen opgeeft vergeet je het ander

johnny99
door johnny99 - Dec 15, 2010 om 14:17
12 Antwoorden / 0 Vragen

@Bridgen

Gelukkig voor jou dat het probleem is opgelost.

Zoals je al zei had je de Belastingdienst al gevraagd het bedrag van de zorgverzekering te verlagen. Dit had men niet gedaan. Had je dit via de Belastingtelefoon gedaan?
Ik heb hier al vaker geschreven dat men beter naar het Belastingkantoor kan gaan bij jou in de buurt. Je kunt er elke werkdag van 8.00 tot 17.00, zonder afspraak te maken, met al je vragen terecht en je wordt er direct geholpen. Neem al je stukken die betrekking hebben op je vraag cq probleem mee. En neem ook je identiteitsbewijs mee, hier kan men naar vragen. Je paspoort moet je toch altijd bij hebben.

on
door onthouden - Dec 15, 2010 om 14:37
27 Antwoorden / 0 Vragen

Brigden

Brigden je doet er niets tegen!
Ik vecht hier al ruim 15 jaar tegen o.a.
zorgtoeslag, huurtoeslag, bij de huurtoeslag geeft men je meer zodat ze aan het eind van het jaar terug kunnen halen Ik heb in de loop der jaren het zo geregeld voor mijzelf dat ik in 2011 de huurtoeslag van 2005 gebruik het heeft veel stokjes eten gekost maar ik hoef het lopende jaar dan niet op een stokje te kauwen!
Want zover mij bekend is mag de belasting na 5 jaar niets meer terug vorderen!!!!
Het blijft er tegen vechten, en wat je ook doe bellen, aangetekend schrijven e-mailen ze doet toch wat ze willen.
Hoezo we malen het MAKKELIJKER!!!

sa
door samba - Dec 15, 2010 om 14:42
31 Antwoorden / 4 Vragen

je ook de zorgtoeslag stoppen en elk jaar voor 1 april opnieuw aanvraag doen over het afgelopen jaar
zodra dat geld binnen is krijg je voor het nieuwe jaar weer uitgekeerd dan gelijk stop zetten per 1 januari, moet het wel weer terug betaald worden, maar is niet anders
De belastingdienst makkelijker kunnen we het niet maken, wel moeilijker
Zo doe ik het al jaren, heb dat al een paar keer bij de belastingdienst aangegeven, maarja ze zijn daar zo oerdom

mo
door monstertje - Dec 15, 2010 om 14:46
6 Antwoorden / 1 Vragen

Als je het kunt zou ik het opzij leggen en het pas gebruiken op het moment dat de periode is vertreken dat ze het terug kunnen vorderen. Als je weinig te besteden hebt probeer dan in ieder geval de helft opzij te leggen zodat als ze het terugvorderen je het gelijk kunt terugbetalen. Ook ik heb zorgtoeslag gekregen. Ik snapte er niets van want ik dacht al dat ik hier geen recht op had. Ik heb het elke maand automatisch over laten storten naar een tegenrekening en aan het eind van het jaar kwam er inderdaad een brief dat ik het terug moest betalen. ik kon het toen gelijk terugbetalen. Het is jammer dat het zo moet zeker als je je geld hard nodig hebt maar blijkbaar kan het niet anders en moeten we onszelf beschermen tegen dit soort praktijken. Ik vind een voorruit betaling zowiezo raar laten ze het dan uitkeren het jaar nadat je het verdiend hebt dan weet je zeker dat het goed zit en wordt er een hoop ellende bespaart.

li
door lizmol - Dec 15, 2010 om 15:17
61 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=monstertje schreef op woensdag 15 dec 2010, 14:46]Als je het kunt zou ik het opzij leggen en het pas gebruiken op het moment dat de periode is vertreken dat ze het terug kunnen vorderen. Als je weinig te besteden hebt probeer dan in ieder geval de helft opzij te leggen zodat als ze het terugvorderen je het gelijk kunt terugbetalen. Ook ik heb zorgtoeslag gekregen. Ik snapte er niets van want ik dacht al dat ik hier geen recht op had. Ik heb het elke maand automatisch over laten storten naar een tegenrekening en aan het eind van het jaar kwam er inderdaad een brief dat ik het terug moest betalen. ik kon het toen gelijk terugbetalen. Het is jammer dat het zo moet zeker als je je geld hard nodig hebt maar blijkbaar kan het niet anders en moeten we onszelf beschermen tegen dit soort praktijken. Ik vind een voorruit betaling zowiezo raar laten ze het dan uitkeren het jaar nadat je het verdiend hebt dan weet je zeker dat het goed zit en wordt er een hoop ellende bespaart.

Ik had precies hetzelfde monstertje, maar ik stortte elke maand de helft op mijn plusrekening ( zo ook met mijn sterkverlaagde energierekening) Als je dan moet terugbetalen, kun je het in één keer doen. Dit is gewoon het beste, je bespaard jezelf veel ellende en komt niet voor verrassingen te staan.
Toevallig viel mijn energierekening ook dit jaar lager uit, dus ik heb daar een lekker potje aan overgehouden.Zo sla je 2 vliegen in één klap.

pino123
door pino123 - Dec 15, 2010 om 15:45
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=lizmol schreef op woensdag 15 dec 2010, 15:17][quote=monstertje schreef op woensdag 15 dec 2010, 14:46]Als je het kunt zou ik het opzij leggen en het pas gebruiken op het moment dat de periode is vertreken dat ze het terug kunnen vorderen. Als je weinig te besteden hebt probeer dan in ieder geval de helft opzij te leggen zodat als ze het terugvorderen je het gelijk kunt terugbetalen. Ook ik heb zorgtoeslag gekregen. Ik snapte er niets van want ik dacht al dat ik hier geen recht op had. Ik heb het elke maand automatisch over laten storten naar een tegenrekening en aan het eind van het jaar kwam er inderdaad een brief dat ik het terug moest betalen. ik kon het toen gelijk terugbetalen. Het is jammer dat het zo moet zeker als je je geld hard nodig hebt maar blijkbaar kan het niet anders en moeten we onszelf beschermen tegen dit soort praktijken. Ik vind een voorruit betaling zowiezo raar laten ze het dan uitkeren het jaar nadat je het verdiend hebt dan weet je zeker dat het goed zit en wordt er een hoop ellende bespaart.

Ik had precies hetzelfde monstertje, maar ik stortte elke maand de helft op mijn plusrekening ( zo ook met mijn sterkverlaagde energierekening) Als je dan moet terugbetalen, kun je het in één keer doen. Dit is gewoon het beste, je bespaard jezelf veel ellende en komt niet voor verrassingen te staan.
Toevallig viel mijn energierekening ook dit jaar lager uit, dus ik heb daar een lekker potje aan overgehouden.Zo sla je 2 vliegen in één klap.

Heel verstandig, meer zoals jij en dit forum zou voor de helft niet gevuld zijn met vragen over terugbetalingsproblemen!

gabriele
door gabriele - Dec 15, 2010 om 17:27
107 Antwoorden / 2 Vragen

onthouden
wist niet dat we dit al 15 jaar kregen ik had alleen problemen door sterfgeval echtgenoot dan moet je wel terug betalen want dan had ik te veel gekregen maar aan de andere kant werd er nog veel meer geplukt dus dat komt er van als je zuinig leeft dan pikken ze veel van je in zo gaat dat in ons land

anglo
door anglo - Dec 15, 2010 om 18:39
95 Antwoorden / 22 Vragen

de vraag van de topicstarter is al opgelost maar
ikzelf moet ook zorgtoeslag terugbetalen
en het is zo dat als je niets doet....
dus niets van je laten horen aan de belastingdienst
krijg je een poosje later weer een brief
waarin wordt aangekondigd dat de verschuldigde zorgtoeslag
met toekomstige zorgtoeslag wordt verrekend
en zodoende hoef ik nooit meteen een groot (242) bedrag
ineens terug te betalen
alleen krijg ik wat minder zorgtoeslag in de volgende maanden
misschien een tip voor diegenen
die ook moeilijk zo'n bedrag ineens kunnen missen?
mvg. van anglo

gabriele
door gabriele - Dec 15, 2010 om 18:52
107 Antwoorden / 2 Vragen

en dat zonder meer te moeten betalen ???? ik moest ook wat terug betalen zoals ik al schreef kreeg wel bericht dat het in termijnen mocht over verekening heb ik niks vernomen dat hele gedoe is allemaal rondpompen van geld wat weer geld kost wie heeft zoiets doms kunnen berekenen ????zo ook eigen risico allemaal extra werk wat ook weer betaald moet worden ,want voor niks gaat de zon op he elke 3 maanden krijg ik een rekening van 12pillen !!!!soort fosamax ,die kan ik toch gelijk betalen bij de dokter??? nee die moet eerst weer bericht naar de verzekering ,dan krijg ik een brief waar in staat wat ik moet betalen en devolgende dag een brief met acceptgiro terwijl ik allang betaald heb omslachtelijker kan het niet gaan

birdies
door birdies - Dec 15, 2010 om 19:02
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......dat het in termijnen mocht over verrekening heb ik niks vernomen.....

Toch nog maar een keertje de definitieve beschikking zorgtoeslag van de Belastingdienst goed doorlezen. Het staat er n.l. standaard in, dat je ook niets kunt doen, dan wordt het automatisch verrekend met de zorgtoeslag die je nog ontvangt.

sa
door sanne1958 - Dec 15, 2010 om 21:57
6 Antwoorden / 4 Vragen

Het is moeilijk om in de portemonnaie van een ander te kijken, maar als u het zich kunt permiteren om maandelijks zonder zorgtoeslag rond te komen, dan is het verstandig om bij de nieuwe voorlopige terugggaaf meteen aan te geven dat u hier geen gebruik van maakt en het wilt verrekenen met uw jaaropgaaf. Dit moet u dan doen in de vorm van een bezwaarbriefje.
Zo heeft u altijd het juiste bedrag, hoeft u niets terug te betalen, maar krijgt u aan het eind van het jaar geld terug.

Veel succes