su
door suurtje Nov 4, 2005 om 18:04
Voeding & gezondheid

Zorgtoeslag ouderen in verzorgingshuis

ouderen in verzorgingshuis worden gekort in hun inkomen door de AWBZ

men houdt dan rond de 200 euro over om van te leven eten en ziekenfonds te betalen

bij de nieuwe zorgverzekering gaat de belasting uit van bruto inkomen voor wat betreft toekennen zorgtoeslag

er wordt geen rekening gehouden met de AWBZ en nou is de vraag hoe worden de berekeningen gemaakt

4.4 % van bruto inkomen + 1100 per jaar als nominale premie resulteerd in dit geval dan de oudjes droog brood moeten eten of er moet een aanpassing komen van de inhoudin AWBZ

de belastingdienst weet nog van niets en zegt wacht maar af en de sociale dienst die de inhouding verzorgt van de AWBZ zecht doodleuk het is onze zorg niet want wij houden alleen in en hoe de zorgverzekering betaald moet worden is een zaak van de client

een beetje lastig allemaal want niemand kan uitsluitsel geven en gezien de reakties van de instanties hebben ze zelf geen ouders in een verzorgingstehuis anders denk ik dat ze ons toch wel wat beter zouden helpen

7609 1 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 19, 2005 om 00:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze vraag was nog niet beantwoord en ik weet het antwoord ook niet precies. Mensen in verzorgingstehuizen betalen een eigen bijdrage voor de AWBZ. De hoogte van deze bijdrage is afhankelijk van het inkomen. Op dit moment wordt de berekeing als volgt gemaakt:

Op uw jaarinkomen wordt eerst in mindering gebracht (afgetrokken):

  • de ingehouden loonbelasting of de door u te betalen inkomstenbelasting;
  • 15% van uw huidige inkomsten uit arbeid;
  • de premies voor ziektekostenverzekering;
  • een bepaald vast bedrag voor zak- en kleedgeld (dit is wat anders dan het zak- en kleedgeld bij de 'piepgrenzen');
  • boven een bepaald beschikbaar inkomen nog een extra vrijlating.

Ik verwacht niet dat er veel zal veranderen en dat er net zo als nu een minimumbedrag aan zak-enkleedgeld overblijft.

groet

Louisa2