jc
door jcaspers Jan 9, 2008 om 09:32
Voeding & gezondheid

Zuivere likeur voor naast de koffie?

Wat is nu zuivere likeur, dus een drankje wat weinig kunstmatige toevoegingen bevat, een natuurproduct dus?

Dit is geen likeur, maar ik weet bv van horen zeggen dat jonge jenever, campari zuiver zijn.

3985 7 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Jan 9, 2008 om 09:51
2308 Antwoorden / 28 Vragen

zoals u aangeeft een genever.veel andere zit zondermeer een kleur en zoet stof in. een wiskie kan ook

flipjeburum
door flipjeburum - Jan 9, 2008 om 10:24
155 Antwoorden / 6 Vragen

Beste jcaspers,

Een likeur zal naar mijn idee altijd een x percentage onzuivere stoffen bevatten. Een likeur is immers geen likeur zonder;
gedestilleerd water, een vorm van alcohol (neutraal, of gedistilleerd zoals whisky.), suiker (of een andere zoetstof) en smaakstoffen. En deze zijn meestal 'chemisch'.

Smaakstoffen geven de kleur aan de likeur. Een goed voorbeeld is Pisang Ambon... waarbij het chemische groen al boekdelen spreekt.

Persoonlijk denk dat u de grootste kans op een zuiver drankje hebt bij een likeur als Drambuie (whisky, honing kruiden), of Cointreau (Sinaasappels in alcohol geweekt). Dit zijn overig wel sterkere likeuren van 40%. Dit in tegenstelling tot zoete likeuren die vaak maar 20% alcohol bevatten.

Wellicht dat een goede slijter u verder kan adviseren.

Op uw gezondheid!

Flipje

jc
door jcaspers - Jan 9, 2008 om 10:30
74 Antwoorden / 100 Vragen

Dank aan beide!

Inderdaad een goede slijter opzoeken...ik vind het wel interessant om meer te weten.....  Zat zelf ook al te denken aan Cointreau.

Verder zijn er wel eens ambachtelijke likeurtjes zag ik die met natuurlijke ingredienten gemaakt zijn.

Het gekke is dat je vaak zo weinig weet van waarvan iets gemaakt is als het om dit soort dranken gaat.

jc
door jcaspers - Jan 9, 2008 om 10:34
74 Antwoorden / 100 Vragen

Amaretto is minder zuiver dus? Je komt al snel op sterkere dranken zie ik wel...

flipjeburum
door flipjeburum - Jan 9, 2008 om 10:38
155 Antwoorden / 6 Vragen

Een stukje van wikipedia:

Amaretto is een vanille, verder verfijnd.

Amaretto DiSaronno

Een van de populairste merken is Amaretto DiSaronno. De
amaretto van dit merk is in vrijwel elke slijterij te vinden en is te
herkennen aan zijn karakteristieke vierkante vorm en dop van de fles.

Amaretto DiSaronno heeft een amber-rode kleur, wordt uit abrikoospitten gemaakt en heeft een karakteristieke amandelsmaak.

Het gerucht gaat dat in Madonna voor de kerk Santa Maria delle Grazie
in Saronno te schilderen. Hij had toen een romantische affaire met een
jonge vrouwelijke herbergier die hij als model gebruikte. Zij creëerde
de likeur als gift voor haar minnaar.

De makers beweren dat het recept sinds die tijd niet is veranderd.
De fles is echter in de loop der tijd een aantal keren aangepast
voordat de huidige bekende vierkante fles werd ontworpen

Dus volgens de makers.....

es
door esje13 - Dec 16, 2008 om 20:08
2 Antwoorden / 0 Vragen

Een zuivere likeur,

Ja ik weet da het een laat Antwoord is, maar er is een heel makkelijk antwoord.

Ga opzoek naar een goede Slijter, dan bedoel ik geen ketens. Vele zelfsandige slijters hebben het merk Zuidam staan, dit zijn zeer natuur zuivere producten met een hele pure smaak. Dranken zoals Drambuie zijn niet specifiek op deze zuiverheid gemaakt en zal ik dan ook zeker niet kopen bij zo'n specifieke vraag.

Met vriendelijke groet,

Esther

maryvon
door maryvon - Mar 4, 2011 om 16:44
99 Antwoorden / 44 Vragen

[quote=flipjeburum schreef op woensdag 9 jan 2008, 10:24]Beste jcaspers,Een likeur zal naar mijn idee altijd een x percentage onzuivere stoffen bevatten. Een likeur is immers geen likeur zonder;gedestilleerd water, een vorm van alcohol (neutraal, of gedistilleerd zoals whisky.), suiker (of een andere zoetstof) en smaakstoffen. En deze zijn meestal 'chemisch'. Smaakstoffen geven de kleur aan de likeur. Een goed voorbeeld is Pisang Ambon... waarbij het chemische groen al boekdelen spreekt.Persoonlijk denk dat u de grootste kans op een zuiver drankje hebt bij een likeur als Drambuie (whisky, honing kruiden), of Cointreau (Sinaasappels in alcohol geweekt). Dit zijn overig wel sterkere likeuren van 40%. Dit in tegenstelling tot zoete likeuren die vaak maar 20% alcohol bevatten.Wellicht dat een goede slijter u verder kan adviseren.Op uw gezondheid!Flipje

Erg late reactie maar moet het toch even kwijt.
Smaakstoffen geven een kleurtje af maar zijn niet verantwoordelijk voor het grootste gedeelte van de kleur, dat zijn toch echt kleurstoffen vooral bij het aangehaalde voorbeeld.