Een week geleden een prachtig jurkje gekocht voor de trouwerij van onze dochter. Daarop een wit jasje. Een andere kleur was niet aanwezig. Ik aarzelde, maar het stond leuk. Maar.... een wit jasje??? Hoe kom je er bij, je mag niet naast me staan. Zei de bruid,. Het was exact dezelfde kleur als haar jurk!!! Wat nu???De winkel wil het jasje niet terug nemen. U hebt gekozen en vond het leuk, dus... Een groot probleem geen geld terug en dat kost me dan even 160,00euro. Dat moet toch anders kunnen/ graag antwoord
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Ik denk dat u meer een probleem met uw dochter heeft dan met de winkel. Wat een troela.
De winkel heeft gelijk, die hoeft het jasje niet terug te nemen. Zet het anders op Marktplaats. Vandaag waren er op MP veel aanbiedingen van mensen die voor een prikkie een bruidsjurk bij Zeeman hadden gekocht. Het liep storm.
Dus ik denk dat uw jasje ook wel verkocht wordt.
Dat probleem met uw dochter lijkt me lastiger, dat kind lijkt me verpest. Zielig voor haar aanstaande, die moet er nu verder mee.
door tenorminFeb 10, 2016 om 19:17
16829 Antwoorden / 108 Vragen
Zo zie je maar wat een verschil van mening men heeft, hé? Jij vind het een verpest kind en ik kan er wel weer inkomen dat het haar dag is.
door zoekster1Feb 10, 2016 om 19:44
1583 Antwoorden / 3 Vragen
Dat je moeder niet naast je mag staan om haar jasje? Pff. Het is wel je moeder hoor. Die heeft voor je gezorgd en alles voor je gedaan om je een goed leven te geven (als het goed is) en dan een schop om een wit jasje.
door CookiesFeb 10, 2016 om 21:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen
Tenormin, moeder loopt toch niet in een bruidsjurk? De bruid staat echt wel in de belangstelling, hoor. Ook als moeder in een wit jasje komt opdraven.
door uwjuristFeb 11, 2016 om 09:56
1043 Antwoorden / 0 Vragen
Het is goed gebruik dat zeker diegenen die mede op de trouwfoto komen (ouders, broers en zussen) houden als het goed is, rekening houden met hun kledingkeuze t.o.v. van die van bruid en bruidegom.
door uwjuristFeb 11, 2016 om 09:56
1043 Antwoorden / 0 Vragen
Het is goed gebruik dat zeker diegenen die mede op de trouwfoto komen (ouders, broers en zussen) houden als het goed is, rekening houden met hun kledingkeuze t.o.v. van die van bruid en bruidegom.
ma
door manwijfFeb 11, 2016 om 12:27
574 Antwoorden / 1 Vragen
Ach het wil wat. Met die ouderwetse goede gebruiken hebben ze tegenwoordig, heb ik de indruk, nu juist niets meer mee op.
Denk ook nog even na over, waar een witte trouwjurk ook weer voor stond! Dus misschien witte trouwjurk inruilen en wit jasje gewoon houden :).
Ja moeder van de bruid, maar toch, heel eerlijk, had u het moeten en kunnen weten: dat doe je toch niet? Tenminste, als ik 'de bruid' zou zijn zou ik mijn moeder niet in het wit naast me willen hebben. Want tijdens het zitten is er bij u toch ook merendeels wit te zien? Echt geen optie om het jasje te houden en, ja dat kost geld, een andere kleur jasje te kopen? 't Is toch de dag va dochterlief? Maar betekent geen geld terug dat u ook in de winkel niet mag ruilen? Dat is best een beetje ongewoon. Probeer bij de winkel nog eens om.... wie weet strijken ze de hand over het hart. Desalniettemin: een heel fijne huwelijksdag voor uw dochter gewenst.
Gekocht in een stenen winkel betekent dat u geen recht heeft op uw geld terug of een andere tegemoetkoming. Vragen mag, nee zeggen mag ook. De winkel zegt nee en dat mag. U zit dus werkelijk aan het jasje vast en nee, dat moet niet anders kunnen.
Een groot probleem? Nou nee dat valt wel mee! Sorry hoor, maar als € 160 "een groot probleem" is had u dit jasje om te beginnen al niet moeten kopen. Maar ja, dat is achteraf...
Het is een algemeen bekend gebruik dat gasten op een bruiloft niet (deels) in het wit gaan.
En koop is koop. Geld terug is geen wettelijk recht in een stenen winkel. Er is immers geen sprake van een gebrekkig product. Dat een aantal bedrijven wel geld teruggeeft, of een tegoedbon, zonder kosten, is juridisch gezien een gunst, geen recht.
door CookiesFeb 10, 2016 om 21:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen
Ben regelmatig (deels) in het wit gekleed bij een bruiloft geweest. (Net als anderen trouwens.) Nooit iemand over horen klagen, nee ook achteraf niet. Lijkt mij net zo'n achterhaalde regel als dat iedereen in het zwart moet bij een begrafenis.
door uwjuristFeb 11, 2016 om 09:55
1043 Antwoorden / 0 Vragen
Het is geen regel, het is een gebruik. En zeker diegenen die mede op de trouwfoto komen (ouders, broers en zussen) houden als het goed is, rekening met hun kledingkeuze t.o.v. van die van bruid en bruidegom.
door uwjuristFeb 11, 2016 om 09:55
1043 Antwoorden / 0 Vragen
Het is geen regel, het is een gebruik. En zeker diegenen die mede op de trouwfoto komen (ouders, broers en zussen) houden als het goed is, rekening met hun kledingkeuze t.o.v. van die van bruid en bruidegom.
Algemeen bekend gebruik dat gasten niet (deels) in het wit mogen? Nog nooit van gehoord.
Maar als dat jasje precies de witte kleur is van de bruidsjurk, zou ik zeggen dat dat juist schitterend combineert. Dochter maar even op haar plaats zetten,
door uwjuristFeb 11, 2016 om 10:02
1043 Antwoorden / 0 Vragen
Nog nooit van gehoord, dus is het niet zo???? En de dochter op haar plaats zetten???? Wat een houding. Het is goed gebruik dat zeker diegenen die mede op de trouwfoto komen (ouders, broers en zussen) houden als het goed is, rekening houden met hun kledingkeuze t.o.v. van die van bruid en bruidegom.
Sorry een probleem maken om een wit jasje , verhaal die € 160 , - terug bij uw dochter . Dochters waarvan de moeder is overleden , zouden maar wat blij zijn als de moeder nog aanwezig kon zijn ongeacht de kleur van het jasje . Een tip haal uw dochter van haar troon af .
Misschien is het een optie om er een dunne fel-gekleurde shawl met de kleuren van het jurkje bij te dragen, gewoon losjes over de schouder of zo, dat leidt een beetje af. Die kosten nog geen 10 euro.
door marita567Feb 11, 2016 om 08:26
1576 Antwoorden / 17 Vragen
Nog eens € 10,- uitgeven alleen maar om de dochter te plezieren , geen haar op mijn hoofd die daar aan zou denken .
Het belangrijkste is toch dat de moeder op deze dag aanwezig is , en niet welke kleren ze draagt .
door uwjuristFeb 11, 2016 om 09:57
1043 Antwoorden / 0 Vragen
Het is goed gebruik dat zeker diegenen die mede op de trouwfoto komen (ouders, broers en zussen) houden als het goed is, rekening houden met hun kledingkeuze t.o.v. van die van bruid en bruidegom.
door uwjuristFeb 11, 2016 om 09:57
1043 Antwoorden / 0 Vragen
Het is goed gebruik dat zeker diegenen die mede op de trouwfoto komen (ouders, broers en zussen) houden als het goed is, rekening houden met hun kledingkeuze t.o.v. van die van bruid en bruidegom.
Het is goed gebruik dat gasten, zeker diegenen die mede op de trouwfoto komen (ouders, broers en zussen), rekening houden met hun kledingkeuze t.o.v. van die van bruid en bruidegom. Zodanig dat hun kleding bescheidener is en dat deze mooi afsteekt en de bruid en bruidegom 'er uit springen'. Mensen die dat niet weten, hebben blijkbaar iets gemist / een gebrek in hun opvoeding.
door CookiesFeb 11, 2016 om 10:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen
Houd je je beledigende reacties even voor je! Alsof je niet bescheidener gekleed bent dan de bruid, enkel en alleen omdat je een wit jasje/witte bloes o.i.d. draagt?! Belachelijk en bekrompen!
door uwjuristFeb 11, 2016 om 10:16
1043 Antwoorden / 0 Vragen
Vreemde reactie. De andere reacties hier zijn uitermate beledigend voor de moeder, dan wel voor de dochter! Mijn reactie beledigt niemand, behalve - hooguit - de ouders die hun kinderen niet goed opvoeden. Dit niet weten is echt een gebrek in je opvoeding, net als geen tafelmanieren hebben of andere etiquette regels niet beheersen. En die regels zijn heel logisch en bedoeld om de omgang met elkaar zo respectvol en prettig mogelijk te maken.
door marita567Feb 11, 2016 om 10:27
1576 Antwoorden / 17 Vragen
@uwjurist , zeer domme opmerking , waar is het respect van de dochter naar de moeder . ten tweede van welke planeet komt uw ?
di
door digiomaFeb 11, 2016 om 10:45
646 Antwoorden / 29 Vragen
Bijzonder bot en arrgogant antwoord van iemand die zich kennelijk niet kan verplaatsen in een omgeving waar aan zulke "spelregels" wat minder aandacht is geschonken. Tafelmanieren zijn voor mij althans minder van belang dan fatsoen ten opzichte van anderen... zojuist een item via de radio beluisterd over o.a. de mensen in de advocatuur... uw reactie bevestigt (hoe triest ook) de mening die veel mensen (helaas) over deze beroepsgroep hebben.
door marita567Feb 11, 2016 om 10:51
1576 Antwoorden / 17 Vragen
@digioma , al staat er uwjurist wil dit nog niet zeggen dat je dan iets meer / of minder bent dan iemand anders , behalve een titel die hier niet goed uit de verf komt .
door gerberaFeb 13, 2016 om 12:20
7364 Antwoorden / 14 Vragen
Potdorie, moet ik er op mijn oude dag achter komen dat ik niet goed ben opgevoed. Mijn ouders hebben mij dit nooit verteld. Wat ik wel heb meegekregen is; wijs een ander nooit op zijn gedrag als je zelf niet weet hoe het moet.
Het is goed gebruik dat gasten, zeker diegenen die mede op de trouwfoto komen (ouders, broers en zussen), rekening houden met hun kledingkeuze t.o.v. van die van bruid en bruidegom , deze regel / of gebruik zoals u het noemt is achterhaald
De moeder heeft dit niet moedwillig gedaan , de bruid springt er sowieso uit , de moeder draagt geen trouwjurk .
De stelling van u : Mensen die dat niet weten, hebben blijkbaar iets gemist / een gebrek in hun opvoeding is onzin , hier is duidelijk een gebrek aan opvoeding van de dochter ,als deze zegt je mag niet naast me komen staan , wat, is belangrijker dat de moeder aanwezig is / of een wit jasje ?
Wel komisch dat u minstens zes keer dezelfde reactie moet plaatsen om uw standpunt kracht bij te zetten. ;-)
Gebrek aan de opvoeding als men niet zou weten dat gasten niet (deels) in het wit gaan bij een bruiloft? Doe niet zo belachelijk en pompeus.
Die dochter mag diep dankbaar zijn dat ze een moeder heeft en dat die zich extra opdoft voor haar bruiloft. Het is maar een kledingstuk. Moeder gaat niet mee op huwelijksreis. ;-)
door marita567Feb 11, 2016 om 10:32
1576 Antwoorden / 17 Vragen
@tijger1 + 20 ;-) andere dochters die de moeder verloren hebben zouden blij zijn als de moeder er nog bij kon zijn ., en dan praat @uwjurist over opvoeding , doet echt haar naam geen eer aan .
Vreemde reacties. De reacties hier zijn beledigend voor de moeder, dan wel voor de dochter! Mijn reactie beledigt niemand, behalve - hooguit - ouders die hun kinderen niet goed opvoeden. Dit niet weten is echt een gebrek in je opvoeding, net als geen tafelmanieren hebben of andere etiquette regels niet beheersen. En die regels zijn heel logisch en bedoeld om de omgang met elkaar zo respectvol en prettig mogelijk te maken. Daar is niets achterhaald aan. Wel is er tegenwoordig een enorm gebrek aan, dat blijkt ook hier maar weer eens.
En diegene die zegt dat de dochter niet goed opgevoed is moet nog eens nadenken door wie die dochter opgevoed is.
Tot slot, raar om er lol aan te beleven om anoniem te keer te gaan. Durf dit eens met naam en toenaam te doen.
door CookiesFeb 11, 2016 om 11:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen
Wij struinen fora niet af op zoek naar klantjes. Logisch dus dat jij GRAAG naam en toenaam gebruikt! Bovendien is hier maar 1 persoon beledigend bezig, en daar staat de naam van ene Monique onder!
door marita567Feb 11, 2016 om 11:09
1576 Antwoorden / 17 Vragen
@Carola.83 maak er geen woorden meer aan vuil , uwjurist heeft niet in de gaten als de dochter zegt "je mag niet naast mij staan" dat dit kwetsend is voor de moeder . Wat de naam betreft ik kan er ook voor zetten onze-rechter .
Heeft u een probleem met lezen ? ik zie hier niemand anoniem tekeer gaan . U maakt van een mug een olifant , en trekt tafelmanieren en de hele rataplan erbij wat totaal niks te maken heeft met de vraag .
Toen ik deze vraag las, dacht ik, dit is vast een trol, het kan toch niet waar zijn dat een dochter tegen haar moeder zegt dat ze niet naast haar wil staan om een wit jasje? Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat ik zoiets tegen mijn moeder zou zeggen en haar daar zoveel pijn mee zou doen. Dat lieve mens probeert er mooi uit te zien op de bruiloft en dan dit. Als ik al zou willen dat ze een ander jasje zou aandoen (wat niet zo zou zijn), dan zou ik zeggen: hou dit leuke jasje maar voor de zomer, dan koop ik een ander mooi jasje voor je. Gaan we samen shoppen.
Een gebrek in mijn opvoeding, nou die laat ik voor uw rekening, daar wil ik niet eens op in gaan.
Bijzonder. Vanaf de tweede reactie ("Ik denk dat u meer een probleem met uw dochter heeft dan met de winkel. Wat een troela.... Dat probleem met uw dochter lijkt me lastiger, dat kind lijkt me verpest. Zielig voor haar aanstaande, die moet er nu verder mee...") strooit bijna iedereen hier grove beledigingen rond en wordt of de moeder of de dochter veroordeeld. En dan gaat het bijna niet meer over het juridische aspect.
En aangeven dat iets goed gebruik is en etiquette zou dan niet door de beugel kunnen?
Tja, dan valt er weinig zinnigs meer te zeggen. Behalve dan dat als ik uit zou zijn op klanten, ik natuurlijk mijn persoonlijke mening voor me zou houden.
Tot slot: beste vraagsteller, ik hoop dat de bruiloft voor zowel u als u dochter toch een feest wordt.
door CookiesFeb 11, 2016 om 11:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen
OT: Wel frappant dan dat je mijn reactie hebt getipt en die van anderen niet! Maar ook die reacties blijven vindbaar via Google hoor. Als je NIET op zoek zou zijn naar klanten, zou je JUIST NIET naam en toenaam vermelden!
door marita567Feb 11, 2016 om 11:54
1576 Antwoorden / 17 Vragen
Carola.83 dat zegt toch genoeg over uwjurist als persoon .
door CookiesFeb 11, 2016 om 12:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen
door uwjurist - 11 Feb 2016 om 10:41 0 Antwoorden / 0 Vragen
0
Vreemde reacties. De reacties hier zijn beledigend voor de moeder, dan wel voor de dochter! Mijn reactie beledigt niemand, behalve - hooguit - ouders die hun kinderen niet goed opvoeden. Dit niet weten is echt een gebrek in je opvoeding, net als geen tafelmanieren hebben of andere etiquette regels niet beheersen.
Onzin
En die regels zijn heel logisch en bedoeld om de omgang met elkaar zo respectvol en prettig mogelijk te maken. Daar is niets achterhaald aan. Wel is er tegenwoordig een enorm gebrek aan, dat blijkt ook hier maar weer eens.
Dat is juist het punt. Moeder kiest in haar onschuld iets moois uit en dochter die de 'regels' kent laat dat op een vervelende manier blijken. Wie doet het dan verkeerd?
En diegene die zegt dat de dochter niet goed opgevoed is moet nog eens nadenken door wie die dochter opgevoed is. Tot slot, raar om er lol aan te beleven om anoniem te keer te gaan. Durf dit eens met naam en toenaam te doen.
door marita567Feb 11, 2016 om 11:50
1576 Antwoorden / 17 Vragen
ook weer in het laatste antwoord : En dan gaat het bijna niet meer over het juridische aspect., maakt van iets persoonlijks "juridisch "ongelofelijk. .
door reflecsFeb 11, 2016 om 12:34
1859 Antwoorden / 4 Vragen
Mja, uwjurist doet het voorkomen alsof alleen zij daar oog voor heeft, terwijl ze dit alleen in haar eerste antwoord vermeldt.
door reflecsFeb 12, 2016 om 00:02
1859 Antwoorden / 4 Vragen
@marta567, Ik kom er toch nog even op terug, want ik begrijp, denk ik, wel wat u bedoelt. Wat vraagsteller naast de daadwerkelijke vraag (juridisch/ wetttelijk enz.) vertelt is net zo belangrijk, zo niet belangrijker dan de vraag zelf. Laten we hopen dat dit detail niet teveel aandacht vraagt en dat iedereen zich de bruiloft zal herinneren als een fijne, feestelijke dag :)
door marita567Feb 12, 2016 om 06:42
1576 Antwoorden / 17 Vragen
@reflecs , ik begrijp wat u bedoelt maar het is beter dat ik geen reactie meer geef , dit verhaal gaat een eigen leven leiden en dat is niet de bedoeling .
Aan onderling gehakketak en off topic reageren heeft een vragensteller niks. Daarom nogmaals, vanaf nu alleen ingaan op het aan de orde gestelde. Anders gaat er een slot op het topic.
Pippa Middelton, de zus van de bruid, droeg zelfs een lange witte jurk. Al vele jaren wordt niet meer zo getild aan in (ten dele) in het wit gekleed gaan door gasten op een bruiloft. Men vindt het al lang prachtig als iedereen voor ze komt en zich voor het bruidspaar echt opdoft en/of zelfs extra kosten voor kleding maakt. Als goede gastgever is het zelfs niet zo correct om op de kleding van gasten kritiek te hebben, wie het ook betreft.
door CookiesFeb 11, 2016 om 12:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen
Dan heeft Pippa blijkbaar een waardeloze opvoeding genoten en is zij niet ingewijd in de geheimen van de etiquette! (Dat je dit nog weet. Was haar achterste bij die gelegenheid niet trending topic?)
door gettyFeb 13, 2016 om 12:58
4179 Antwoorden / 10 Vragen
Pippa was bruidsmeisje en droeg dus net als de andere (kleinere) bruidsmeisjes een witte jurk.
door uwjuristFeb 13, 2016 om 15:44
1043 Antwoorden / 0 Vragen
@Getty: juist!
door CookiesFeb 13, 2016 om 20:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen
Je hebt witte jurken en witte jurken. Alle aandacht ging naar de k*nt van Pippa, dat is zeker NOT DONE. Althans vlg bepaalde vastgeroeste figuren.
Volgens de officiele regels horen de ouders van de bruid naast de bruidegom te staan, en de ouders van de bruidegom naast de bruid. Is meteen het probleem van het jasje opgelost. Het bruidspaar zit in het midden van de tafel. De bruidegom zit aan de rechterzijde van de bruid. Naast de bruid zit de vader van de bruidegom, naast de bruidegom de moeder van de bruid. De moeder van de bruidegom en de vader van de bruid zitten tegenover het bruidspaar. De plaatsen naast de ouders van het bruidspaar zijn voor de bruidsmeisjes en bruidsjonkers en de naaste en oudste familieleden. De overige gasten worden volgens band en leeftijd geplaatst. In het geval dat de bruid of bruidegom geen ouders meer heeft worden hun plaatsten ingenomen door de oudere naaste familieleden of door getuigen.
Ik had bij een van de zoons een wit pakje, dus naast een witte bruid, ook niet goed nagedacht.
Helaas. Gekocht is gekocht. Wanneer de winkel echter een beetje klantvriendelijk was geweest dan hadden ze u waarschijnlijk aangeboden om het te ruilen. Maar ze zijn dat NIET VERPLICHT!
En hebt u echt geen jasje meer dat u voor een keertje zou kunnen dragen? U kunt er misschien eentje lenen van een vriendin en het witte jasje bewaren voor van de zomer toch? Het is inderdaad 'not done' om iets wits te dragen als de bruid ook in het wit is. Wel wat ouderwets misschien maar toch maar respecteren. Als de bruid een andere kleur zou dragen is het geen probleem maar nu voor uw dochter dus kennelijk wel. Duur jasje trouwens! U kunt ook eens bij de Kringloopwinkel kijken. Daar zijn vaak hele mooie dingen te koop voor weinig geld; zelfs merkkleding. Succes en veel plezier op de trouwdag van uw dochter.
door uwjuristFeb 13, 2016 om 15:44
1043 Antwoorden / 0 Vragen
Inderdaad, not done.
door marita567Feb 13, 2016 om 19:38
1576 Antwoorden / 17 Vragen
lariekoek volgens etiquette : De moeder van de bruid heeft daarnaast de eerste keus en mag haar keuze afstemmen op de bruid. Zij is dan ook de enige die een witte bijpassende jurk mag dragen , ( in dit geval wit jasje ) als de bruid ook wit draagt . laat de etiquette de spontaniteit van de dag niet in de weg staan .
door marita567Feb 13, 2016 om 19:41
1576 Antwoorden / 17 Vragen
probleem site dubbel geplaatst , deze verwijderd .
In mijn vroege jeugd was het heel gebruikelijk als er iemand in de straat overleden was, dat de buren witte lakens voor de ramen hingen tot na de begrafenis. Al verschrikkelijk lang nergens meer gezien.
Niet dat men nu minder respectvol is naar de nabestaanden hoor.
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat.
Lees meer
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest
...
Lees meer
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst. Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij. Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer