Mag een juwelier een reparatie vasthouden als je geen reparatiebon hebt gekregen
Ik had een horloge ter reparatie aangeboden - batterij vervangen en waterdicht maken - en kon hem twee dagen later weer ophalen. Dat deed ik. Vervolgens vroeg men naar een reparatiebon. Die kon ik niet overleggen, want die had ik niet gekregen. Op het moment van wegbrengen had ik daar geen erg in. Toen gaf men aan dat dat een probleem kon worden, want alle reparaties liggen op bonnummer in een lade. Ik kon echter bewijzen dat het klokje mijn eigendom is, door de aankoopbon te tonen van 18 juni 2014, alsmede het blauwe pasje - dat je bij dit overbekende japanse merk altijd krijgt - waar de winkelstempel op staat, het serienummer en de aankoopdatum. Nog deed men moeilijk, en roemde Het Bonnummer weer. Dat systeem is trouwens ook niet waterdicht.
Toen kwam iemand op het werkelijk briljànte idee om in de lade van die dag waar de gerepareerde juwelen e.d. in liggen te kijken. Daar kwam mijn klokje tevoorschijn. Vervolgens wilde men mijn ID-bewijs hebben en schreef een nieuwe bon met mijn gegevens erop en kreeg ik mijn eigendom alsnog mee. Met de niet klantvriendelijke opmerking dat ......"dat dan wist voor een volgende keer!"
Nu vraag ik me af of een juwelier op deze manier je eigendom vast mag houden?
Dat je geen bonnetje kreeg was fout juwelier. Wat een mazzel dat jij alles nog wel kon aantonen dat het jouw horloge betrof. In ieder geval heb je je klokje weer, Maar echt klantvriendelijk kan ik het niet noemen. Maar wereldleed is het ook niet: eind goed al goed. Iedereen maakt wel eens fouten, dit keer de juwelier.
Nu vraag ik me af of een juwelier op deze manier je eigendom vast mag houden?
Ja, want jij kon niet aantonen dat je het horloge ingeleverd had.
Maar ze hadden het wel op een iets klantvriendelijkere manier kunnen oplossen!
.....maar dan vind ik het nog vreemd. Hoe zou je dan een gerepareerd eigendom terug kunnen krijgen in een voorkomend geval? Iemand ried me al aan om van tevoren even een foto te maken van het te repareren object. (ik moet er nog een groeibriljantje laten nakijken) Ook geen slecht idee. Maar of dat dan helpen zal? Ik kon door dat pasje waar het serienummer op staat dat in het horloge gegraveerd is toch ook aantonen dat het apparaatje van mij is?
Hoe zou je reactie geweest zijn als ze hadden gezegd "het horloge is al door iemand met dezelfde naam opgehaald"?
Dat zou wel stomtoevallig geweest zijn, haha. Ik begrijp je vraag wel. Maarre.......ik hèb dat bonnetje dus niet......moeilijk geval. Dan zouden ze moeten achterhalen via degene die op die middag dat ik het klokje aanbood gewerkt heeft hoe dat gegaan is. Ik herinner me nog hoe ik opmerkte dat ik verwachtte dat men het direct even zou doen zoals altijd. Nee, dat duurde twee dagen omdat het horloge ook waterdicht gemaakt moest worden. Ik had een waardebon voor het geheel omdat het de eerste batterijvervanging was na aankoop. Okee, prima, dan kom ik twee dagen later weer. Dus aldus.
Als je kunt verzinnen om in geval van reparatie eerst een foto van het object te makem kan je ook wel er aan denken om gewoon een reparatiebon aan de reparateur te vragen als die het zelf vergeet. Dat je geen reparatiebon hebt gekregen zal ongetwijfeld een incident zijn. Het zijn ook maar mensen dus die kunnen ook wel eens een foutje maken.
Neen, dit is duidelijk een fout van de juwelier!
En dus de volgende keer een andere juwelier gelet op de klantonvriendelijke opmerking.
Ik denk juist dat de TS er nu iets van geleerd heeft. Deze zal nooit meer zonder reparatiebon de winkel verlaten...
Ja dat mag tot jij kan bewijzen dat hij jouw horloge in bezit heeft door bv het tonen van een bonnetje.Lastig als je zoals in jouw geval het bonnetje kwijtgeraakt bent. Het smoesje dat je geen bonnetje gekregen hebt ,zal de juwelier wel vaker horen.
Eind goed al goed en het leven gaat verder. Mooi toch?
Deze zaak heeft kennelijk een strenge controle op al dan niet meegeven van gerepareerde zaken en dat is maar goed ook. Anders had uw Japans klokje zomaar aan een ander meegegeven kunnen worden.
Een fout kan gemaakt worden, u maakt vast ook weleens een fout. U had toen u het horloge ter reparatie inleverde zelf naar een ontvangstbewijs o.i.d. kunnen vragen. Heeft u niet gedaan. Voor de winkel was niet duidelijk of het uw eigendom was, dus van vasthouden van uw eigendom is totaal geen sprake. Verder is uw eigendom afgegeven zodra duidelijk was dat het uw eigendom betrof, dus uw vraag/stelling klopt niet.
Een overbekend Japans merk met een blauw pasje "dat je altijd krijgt" zegt me overigens helemaal niets. Ik ken geen Japanse horloges.
Laat het achter u. Ik begrijp overigens niet dat u dit verhaal hier vertelt.
Het zou zomaar kunnen wezen dat iemand die toevallig ook in de winkel was de dag van afgifte 2 dagen later je horloge op ging halen met een zelfde verhaal en had dan zomaar jou horloge mee gekregen . .het is dus echt niet voor niets en ook niet om te zieken .
Deze vraag is gewoon legitiem
Wat doen we met een juwelier, die op omvallen staat, en besluit geen reparatiebonnen mee te geven om bij het ophalen dat te weigeren vanwege het ontbreken van een reparatiebon. Zeg niet dat zulke figuren niet bestaan. Kassa zit er vol mee, en Opgelicht (Tros) nog meer.
Dus de vraag staat: wat te doen als de reparatiebon ontbreekt en je verder bij afhalen niet kunt aantonen dat het jouw eigendom is.
Maar de Ts heeft dat ding terug.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Schimmel in trapkast
Ik woon sinds een week in een koopwoning uit 1974. We hebben 4 maanden geklust en toen zag ik al zwarte schimmel in de trapkast, die deels onder de grond zit. Dit zat op 3 van de 4 muren, alleen op kelderniveau. Er zit geen kruipruimte, en aan de andere kant van de muren zit dus grond. (Die waarschijnlijk flink vochtig is na alle regen van de afgelopen maanden.)
2 weken geleden heb ik de schi
...
Lees meer
Waspods het meest onzinnige bedenksel...
Ben ik de enige die vindt dat de waspods, met 3 of 4 verschillende gescheiden ingrediënten het grootst mogelijke onzinbedenksel is?
Met moeite gescheiden in zo'n pod gepropt en komt dan in de wasmachine binnen no- time weer bij elkaar zodra het omhulsel is gesmolten..en in verhouding giga-duur !!
Lees meer
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Populair in Winkels & Webshops
Ervaring met <a href="//dresslily.com" target="_blank">www.dresslily.com</a>
Op Facebook verschijnt regelmatig een advertentie van Dresslily.com met aanbiedingen van belachelijk goedkope shirts, tops enz. Ik heb een aantal artikelen besteld en mijn argwaan ontstond toen ik via de mail de mededeling kreeg: hassan@gmail.com heeft uw betaling ontvangen. Het duurde weken voordat ik bericht kreeg dat DHL pakketje zou bezorgen MAAR dat ik nog wel even BTW en invoerrechten moest ... Lees meer
Wie is stichting foundation docdata
Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven en ik ken dit bedrijf niet. Lees meer
Wolfgang Tools liegt! Wat te doen?
Wolfgang Tools, welke producten aanbiedt via bol.com en dagaanbieding sites zoals koopjedeal liegt dat het barst.
Het dochterbedrijf van Mascot-online, wat ook niet fris is claimt professionele producten aan te bieden van Duitse makelaardij.
De producten zijn niet professioneel (kun je natuurlijk over twisten) maar ZEKER NIET van Duitse makelaardij.
Het gaat hier om Chinese pr
...
Lees meer