LI
door LInda Scottie Apr 8, 2021 om 13:42
Winkels & webshops

Mijn man heeft een trainingspak gekocht en na een keer dragen gaf de kleur af

Mijn man heeft een trainingspak gekocht en na een keer dragen gaf de kleur af op zijn sokken. Vervolgens heb ik het gewassen volgens voorschrift op 30 graden zonder iets erbij en de kleur is door de witte bies gelopen. De winkel weigert deze pak terug te nemen. Wat nu.

4612 17 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Apr 8, 2021 om 13:55
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Linda Scottie ,

Welke winkel is dit ?

LI
door LInda Scottie - Apr 8, 2021 om 13:58
4 Antwoorden / 1 Vragen

De winkel heet Cheeky in Dordrecht

mahadma
door mahadma - Apr 8, 2021 om 14:10
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Het pak is gekocht in een winkel, dus meestal koop=koop tenzij uitzonderingen.
U heeft het NA dragen gewassen op 30 graden met uitsluitend water zegt u.
Dat de winkel nu weigert het pak terug te nemen is logisch, zou u een verkocht en gewassen pak willen kopen? Ik denk het niet.
Het enige wat u kunt doen is terug naar de winkel en een garantieclaim neerleggen en afwachten hoe ze daarop reageren. Dàt laatste is nu nog niet te voorspellen. U moet bij klachten over een gekocht artikel altijd naar de verkoper, die kijkt wat kan. Naar hun leverancier retourneren en laten onderzoeken enz. Daar heeft u geen boodschap aan. Pas als de verkoper na de klachtbehandeling  bij de leverancier van jun uitsluitsel krijgt kunt u als u er niet uitkomt verder over praten.

tenormin
door tenormin - Apr 8, 2021 om 14:10
16859 Antwoorden / 108 Vragen

U had het wassen niet moeten doen, maar eerder moeten klagen dat er op de sokken de kleur van het trainingspak zat. Denk dat ze daarom het trainingspak niet terug nemen.

1paul
door 1paul - Apr 8, 2021 om 14:20
3188 Antwoorden / 0 Vragen

Na het wassen zijn de kleuren doorgelopen, dan is het nu aan de verkoper om te bewijzen waar dit door komt, hij kan en mag dit niet bij u neerleggen....

Verkoper moet met een aanvaardbare oplossing komen, in dit geval lijkt he tmij geld terug, ik neem tenminste aan dat u niet een zelfde pak weer terug wilt hebben....

LI
door LInda Scottie - Apr 8, 2021 om 14:30
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil de pak niet ruilen maar retourneren omdat het voldoet niet. Een kleding stuk moet niet afgeven op je sokken en niet doorlopen mits gewassen op 30 graden volgens de voorschrift. Ik wil mijn geld terug maar de verkoper weigert dit. Ik heb de bon nog. We kochten deze pak 10 dagen geleden.
Wat zijn mijn rechten als consument?

mahadma
door mahadma Apr 8, 2021 om 15:13
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Retourneren na wassen is een gepasseerd station. Retourneren vóór wassen had een optie geweest.

Donuts
door Donuts - Apr 8, 2021 om 14:34
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Welke reden geeft de verkoper op om het geld niet terug te geven? Misschien willen ze wel een tegoedbon geven?

LI
door LInda Scottie - Apr 8, 2021 om 14:39
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hij wil geen geld terug of een tegoed bon. Hij beweerd dat ik het verkeerd heb gewassen en dat hij heeft veel pakken van deze merk verkocht zonder klachten. Ik heb het zonder andere kleding stukken volgens sde was voorschrift  gewassen.

Hij beweerd dat geen kleding winkel geeft geld terug onder deze omstandigheden. Wat niet waar is.

mahadma
door mahadma Apr 8, 2021 om 14:55
11590 Antwoorden / 51 Vragen

U zegt veel.

Echter, niet 100% kledingwinkels geeft geld terug, zeker in deze c19 tijd zijn ze nog blij dat ze leven. (D reizen is al failliet, en velen zullen volgen).
Ze kunnen, mits ze dat willen, een tegoedbon geven, ruilen of crediteren.
U heeft wèl het pak gewassen zonder vooraf te informeren/te melden bij de verkoper.
Dat maakt uw positie wel zwakker.

LI
door LInda Scottie Apr 8, 2021 om 15:17
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dit heeft niks met Corona of D-Reizen te maken. De Corona crisis is geen vrijkaart voor slechte service.

Ik mag een kleding stuk wassen zonder toestemming van de koper.
Ze willen niet een tegoedbon geven, ruilen of crediteren. Dat is het probleem.

rj
door rjw Apr 8, 2021 om 16:02
3294 Antwoorden / 5 Vragen

Dit is toch zo'n partijenwinkel in het pand waar eerst Rituals zat?

mahadma
door mahadma Apr 8, 2021 om 16:05
11590 Antwoorden / 51 Vragen

Ik geef met c19 aan dat vele winkel op omvallen staan. niets meer en niets minder..

Nauurlijk mag u een kledingstuk wassen, Maar daarmee verspeeld u dus wel rechten. Ik zie de winkels al volhangen met gewassen kleding en weer ter verkoop aangeboden worden, ........

En natuurlijk willen ze geen tegoedbon geven, ruilen of crediteren. Dat laatste is geen wet in NL. De verkoper mag ruilen, mag een tegoedbon geven, mag crediteren. maar dat is en blijft wel de keuze aan de verkoper.

Hij dient wel een correcte garantieregeling te hanteren, en hoe hij dat doet is aan hen en niet aan u.

De verkoper zal best wel vaker gehoord hebben dat "men" iets correct gewassen heeft. Maar of dat altijd de waarheid is, is vers 23. Ik zeg dus niet dat U zou liegen voor de goede orde.

U had kunnen bellen voor het wassen wat het beste was, U heeft besloten te wassen naar ik aanneem volgens het ingenaaide wasvoorschrift. Heeft u de broek aalleen in de machine gewassen of ook met andere (mogelijk) gekleurde stoffen? Het zou zo maar kunnen zijn dat andere kledingstukken hebben afgegeven op de broek.

LI
door LInda Scottie Apr 8, 2021 om 16:34
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap dat deze pak niet verder verkocht kan worden door de winkel. De verkoper moet het retourneren naar de leverancier en mij crediteren. Inderdaad hij dient wel een correcte garantieregeling te hanteren.

Zoals ik boven heb aangegeven. Ik heb de pak alleen gewassen zonder andere kleding stukken erbij en geheel volgens de was voorschrift.

LI
door LInda Scottie Apr 8, 2021 om 16:42
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tip Maritas ik heb het doorgespeeld.

tijger1
door tijger1 - Apr 8, 2021 om 15:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als het pak met dragen al af gaf op de sokken, had u het natuurlijk helemaal niet moeten gaan wassen.

marita5
door marita5 - Apr 8, 2021 om 16:34
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@Linda Scottie ,

Neem eens contact op met Consuwijzer , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer

panter22
door panter22 - Apr 8, 2021 om 16:50
6599 Antwoorden / Vragen

Is dit een of andere dumpzaak?
Als je kijkt in het handelsregister naar het nummer dan staat er:
24366992 0000 000002846616 Top Quality Handel in en reparatie van personenauto's en lichte bedrijfsauto's (geen import van nieuwe) Winkels in mode-artikelen Eenmanszaak De ...
Gevestigd in Rotterdam. Nu in de voormalige Rituals winkel in Dordtrecht.
Algemene voorwaarden staan niet op de website.
Als het trainingspak al zonder wassen aflaat, dan zit het er in dat de witte bies doorloopt. Slechte kwaliteit.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 8, 2021 om 17:10
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Zie aanvullend deze info m..b.t. uw rechten waarbij ik u o.a. wijs op het feit dat wettelijki de verkoper dient te bewijzen dat u het gekochte artikel op verkeerde wiijze zou hebben behandeld:

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt. verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

LI
door LInda Scottie - Apr 8, 2021 om 17:18
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt Heremietekreeft voor de zeer nuttige tips.
Bedankt
Linda

ro
door ronny530 - Apr 8, 2021 om 18:13
2803 Antwoorden / 41 Vragen

U heeft het trainingspak in een winkel gekocht en dan is koop ook echt koop. Ruilen is vaak wel mogelijk als bijvoorbeeld het trainingspak niet past of als uw man er niet bij is geweest de kleur hem niet aanstaat. Er zijn aan het ruilen wel een aantal voorwaarden verbonden, de labels die aan het trainingspak vast gehecht zijn mogen niet verwijderd zijn en het trainingspak mag niet gedragen zijn. Uw man heeft het trainingspak gedragen en dat zal hij niet gedaan hebben met de kaartjes er nog aan dus is ruilen geen optie meer. Daarbij is het zo dat de kleding kleurstof bij de eerste keer dragen af kan geven en is het raadzaam de kleding eerst te wassen voordat die gedragen gaat worden. Het wasvoorschrift gaf al aan op 30 graden wassen zonder ander wasgoed en dat staat niet zomaar in het wasvoorschrift want de kans bestaat dat kleurstof af kan geven. Dat de biezen verkleurd zijn kan door verkeerd wassen gekomen zijn maar na nog een keer wassen is ook de kleurstof uit de biezen verdwenen. U heeft het over uw rechten maar u vergeet voor het gemak uw plichten en dat is best wel een beetje triest want u heeft zich niet aan de voorwaarden voor ruiling gehouden omdat de labels zijn verwijderd, het trainingspak gedragen is en na het wassen kleur overdracht op de biezen is ontstaan. Op de vraag wat nu, kan ik als antwoord geven, neem uw verlies was het trainingspak nogmaals in de hoop dat de biezen weer wit worden want geld terug gaat hem niet worden.

LI
door LInda Scottie Apr 9, 2021 om 14:43
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Ronny530 ik denk dat je mijn vorige uitleg niet goed hebt gelezen.

Nogmaals voor de duidelijkheid ik wil de pak niet ruilen maar retourneren het gaf kleur af tijdens het dragen en daarna tijdens het wassen. Dus een defect product waarvoor ik mijn geld terug wil hebben.

Ik heb het correct gewassen volgens de was voorschrift, hierin stond NIET dat ik zonder andere wasgoed moest wassen maar gewoon op 30 graden. Nogmaals ik heb het niet gewassen MET andere wasgoed maar alleen!

ro
door ronny530 Apr 9, 2021 om 17:19
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Ik heb bewust geld terug niet aangehaald want daar is een winkelier niet toe verplicht. U heeft wel recht op een deugdelijk trainingspak dus zal u de winkelier de kans moeten geven om het trainingspak in te nemen en naar de importeur op te sturen en als na onderzoek blijkt dat het trainingspak niet aan de gestelde eisen voldoet u een nieuw trainingspak te geven of en dat is de keuze van de winkelier het aankoopbedrag terug te geven om maar van u af te zijn. Ik heb wel eens gelezen dat een boel stampij in de winkel maken vooral op drukke momenten een winkelier overstag gaat maar het is aan u omdat ook te willen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 8, 2021 om 18:54
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Linda,

Kunt u foto's plaatsen van het trainingspak?

U kunt de foto's uploaden bij een nieuw antwoord.

Hoe duur was het trainingspak?

pino123
door pino123 Apr 9, 2021 om 15:50
2766 Antwoorden / 14 Vragen

1. het doet er niks toe hoe duur het pak was, ook een trainingspak van €10,00 mag geen kleur afgeven
2. Waarom zouden we foto's willen zien? Om te zien dat de kleuren zijn doorgelopen? Nu daar kunnen we ons echt wel een voorstelling van maken.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 9, 2021 om 19:19
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pino,

Waar staat het (misschien in een wetsartikel.....), dat een trainingspak van € 10,- geen kleur mag afgeven?

Als het een echt Gucci of Armani trainingspak is van honderden euro's, dan is het een ander verhaal......

gerbera
door gerbera Apr 10, 2021 om 15:21
7382 Antwoorden / 14 Vragen

@pino123, @GBA is nou eenmaal gek op foto's en kan door handoplegging blijkbaar zien wat de oorzaak is. Overigens als je op de site kijkt kost een trainingspak gem. € 80,-

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Apr 9, 2021 om 11:59
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Is het ingenaaide label in dit kledingstuk nog leesbaar?

Als je  30 graden mag,  en  vaak zitten er zeepresten in jou wasmachine!
Zelf  zou ik eerder handwas doen voor dit soort dingen.

Maar zonder de wasvoorschriften kan niemand hier roepen of  je op juiste manier hebt gewassen.

LI
door LInda Scottie Apr 9, 2021 om 14:47
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het ingenaaide label in dit kledingstuk is nog leesbaar.

De wasvoorschrift gaaf aan 30 graden wassen in de wasmachine. Ik heb het gewassen op de korte handwas programma in de machine op 30 graden zonder andere wasgoed erbij.

Thecla58
door Thecla58 - Apr 9, 2021 om 12:27
870 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Linda,

Er zijn hier genoeg tips gegeven om eventueel garantie te krijgen. Ik geef je hierbij de tip om nieuwe (donkere?) kleding eerst in een emmer met water en azijn te doen dan trekt de overtollige verf eruit en heb je minder tot geen kans meer dat je kleuren door gaan lopen. Wat ook wel eens wil helpen (mijn ervaring daarmee is zeker positief) om van die doekjes in je machine te doen die ervoor zorgen dat de kleuren niet doorlopen.

Succes.

LI
door LInda Scottie Apr 9, 2021 om 15:25
4 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de tips.
Linda

tijger1
door tijger1 Apr 9, 2021 om 17:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die kleurdoekjes zijn flauwekul. Koop een betere kwaliteit trainingspak.

ro
door ronny530 Apr 9, 2021 om 18:37
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Grappig is dan weer wel dat ze verkocht worden want het voorkomt doorlopen van kleurstoffen die in nieuwe kleding aanwezig kunnen zijn.

tijger1
door tijger1 Apr 9, 2021 om 18:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt zoveel verkocht wat helemaal niet werkt.

Th
door Theawaalen Apr 10, 2021 om 17:39
113 Antwoorden / 5 Vragen

Toch helpen die doekjes echt wel voor een aantal kleren gebruik ik ze ook en ze vangen wel degelijk het overtollige kleurstof op