Al
door AlexDok Oct 4, 2021 om 20:43
Winkels & webshops

Misleiding bij MaxICT?

Op 27 augustus heb ik een videokaart besteld bij MaxICT na een prijswekker notificatie via Tweakers. Ik was er dus op tijd bij en de prijs stond me wel aan. De website van MaxICT gaf aan dat ze op voorraad waren dus ik bedacht me niet en heb meteen besteld. Stond ook bij dat de levering 2 a 3 dagen zou duren maar dat vond ik prima. Na een week nog niets te hebben gezien of gehoord heb ik mijn bestelling gecontroleerd en zie ik tot mijn grote spijt dat de verwachte levertijd is gewijzigd naar 29 september, dat de prijs op de website met 200 euro is verhoogd, en er tevens nog 20+ op voorraad zijn. Ik ben de moeilijkste niet dus dacht dat maandje overbrug ik ook wel weer en er is al een schaarste dus nog even geduld.
Nadat ik vandaag mijn order heb gecheckt en constateerde dat de verwacht levertijd nog steeds op 29 september stond heb ik maar eens even gebeld. Ik heb de klantenservice gevraagd of de videokaart met het MaxICT productnummer (dezelfde als mijn bestelde videokaart) ook daadwerkelijk voorradig is. Het antwoord een duidelijke JA. Op de vraag waarom die dan niet uitgeleverd wordt moest de beste man mijn ordernummer hebben. Na een klein onderzoek kwam hij tot de conclusie dat mijn videokaart van een andere leverancier moet komen en de verwachte levertijd is opgeschoven naar 19 november. De videokaarten met hetzelfde productnummer van een andere leverancier zijn 200 euro duurder en direct leverbaar. Oftewel je wordt met een prijsverlaging en beschikbare voorraad naar de website getrokken, koopt het product onder valse voorwendselen, en wordt direct het product duurder en zogenaamd niet meer leverbaar. En dat allemaal onder 1 en dezelfde product en productnr op site. Het lijkt me dat dit toch niet kan?

1253 2 Rapporteer

Topantwoord

ne
door neodutchio - Oct 4, 2021 om 22:32
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Dat er problemen zijn met de productie van videokaarten mag ondertussen niets nieuws meer zijn. Dat verkopers geen zekerheid meer hebben is ook niets nieuws. De prijzen zijn bijna dagprijzen en verkopers proberen via verschillende kanalen in te kopen.
U zou een kans hebben als er bewust aangeboden word met een gegarandeerde voorraad die er niet zou liggen. Dat is misleiding.

Al
door AlexDok Oct 4, 2021 om 23:26
1 Antwoorden / 2 Vragen

Helemaal mee eens. De prijzen wisselen in snel tempo maar daar moet je als verkoper op anticiperen en kopers duidelijk informeren met welke voorwaarden een product wordt gekocht. Het enige wat ze nu doen is de prijs in de webshop verhogen en een voorraad laten verstoffen, terwijl eerdere kopers die hetzelfde product hebben gekocht voor een lagere prijs aan het lijntje worden gehouden.
Als een product in een fysieke winkel staat aangeprijst met een (te) lage prijs moet de winkel dit toch ook verkopen voor die prijs?

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 5, 2021 om 09:24
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Een dergelijke vraag is al eerder gesteld en als al gezegd zal de leverancier die u noemy geconfronteerd zijn met het zelf niet kunnen verkrijgen, op dit moment, van de videokaarten n.a.v. productie en vervoersproblemen in en vanuit 'verwegisstan''. Op basis van schaarste en 'vraag en aanbod' is het niet verwonderlijk dat leveranciers die wel kunnen leveren dan een hogere prijs vragen voor hetzelfde product. Wij hebben een vrije economie en iedereen kan zelf de prijzen bepalen.

U noemt 'valse voorwaarden' en als u daarmee bedoelt dat in de advertentie resp. bij de aanbieding op het i-net wel snelle levering wordt gegarandeerd is het m.i. wel zinvol om om deze info te lezen en mogelijk op basis daarvan te handelen: https://www.consuwijzer.nl/misleidende-verkoop/wat-kan-ik-doen