Pe
door Peterske Jan 2, 2019 om 18:29
Winkels & webshops

Nep software gekocht

Bij Bol.com heb ik een paar jaar terug een peperduur software pakket van Adobe gekocht, waar ik zeker nog een aantal jaren mee had willen blijven werken. Dit pakket werd geleverd door een externe verkoper (Tresbizz) aangesloten bij Bol. Nu werkt de software niet meer en Adobe geeft aan, dat ik van het begin af aan met een nagemaakt pakket gewerkt heb en dat daarom de licentie code niet meer werkt. Deze licentie blijkt dus ook vals te zijn en is niet bekend in hun systeem. Ik heb een schriftelijke verklaring van Adobe ontvangen, die stelt dat het product geen echt Adobe product is, maar een gemodificeerd product om het met valse licentie te kunnen laten werken. Hoewel het software pakket door Tresbizz toegestuurd is, heb ik de koopovereenkomst zelf (plus factuur) met Bol, die de garantie geeft dat hun externe leveranciers bonafide zijn. Nu lees ik online de vele klachten over genoemd extern bedrijf en hun programmatuur waarbij codes niet -meer- werken. Naar mijn idee is het echter wel Bol.com die me iets verkocht heeft, wat niet het echte product blijkt te zijn, maar waar ik wel veel geld voor heb betaald. Kan ik mijn geld terug krijgen van Bol nu blijkt dat het om een nep software pakket gaat? Vriendelijke groet, Peterske.

6922 18 Rapporteer

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Jan 2, 2019 om 18:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

En heb je daarover al contact gehad met bol.com?
Zou dat eerst maar eens doen.

panter22
door panter22 - Jan 2, 2019 om 18:47
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je gekocht bij TreSbizz BV in Almere?
Dit bedrijf is failliet.
https://www.faillissementsdossier.nl/nl/faillissement/1433903/tresbizz-b-v.aspx
B
ol verkoopt al bijna 3 jaar geen producten van Trezbizz meer. Daar is een rechtzaak over geweest
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBMNE:2016:1118

B
ol heeft je het product niet verkocht. Bij Bol kun je niet terecht en Tresbizz is failliet.
Je zult een nieuwe versie van Adobe aan moeten schaffen,

marita5
door marita5 - Jan 2, 2019 om 18:52
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Peterske ,

De voorwaarden :

Artikel 4 - Aanbod derde partijen

  1. De Klant erkent dat de koopovereenkomst tot stand komt tussen Klant en Andere Verkoper (de derde partij die het product/ de producten via de Omgeving ter verkoop aanbiedt) en dat bol.com geen partij bij deze overeenkomst is en/of wordt.
  2. Bij vragen en/of klachten over de door de Klant aangeschafte producten van Andere Verkopers, dient de Klant zich te allen tijde rechtstreeks te wenden tot de betreffende Andere Verkoper. De koper erkent dat hij/zij in deze gevallen geen beroep kan doen op bol.com en bol.com op geen enkele wijze aansprakelijk is, inclusief maar niet beperkt tot eventuele ondeugdelijkheid van het aangeschafte product.
Bron : .bol.com/nl/v/tresbizz-b-v

frits
door frits Jan 5, 2019 om 22:24
146 Antwoorden / 5 Vragen

Natuurlijk zet "bol.com/nl/v/tresbizz-b-v" in zijn voorwaarden, maar of dit rechtsgeldig is nog maar de vraag !

Pe
door Peterske - Jan 2, 2019 om 18:54
7 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb mijn probleem inderdaad al neergelegd bij Bol.com en ik ben nog in afwachting van hun reactie. Intussen wil ik graag weten hoe het zit in zo'n geval, waarbij je koopt bij de grote webwinkel, maar geleverd krijgt door een extern bedrijf (dat inderdaad failliet is gegaan in september 2018).

panter22
door panter22 Jan 2, 2019 om 18:58
6599 Antwoorden / Vragen

Je koopt niet bij Bol, maar bij een extern bedrijf die het platform van Bol gebruikt om te verkopen,
Niet alleen een bedrijf kan dat, maar bv ook als prive persoon kun je je boeken via Bol verkopen.

Cookies
door Cookies - Jan 2, 2019 om 18:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Welk Adobe pakket heb je dan gekocht en hoeveel heb je er voor betaald?

Als de prijs extreem lager lag dan de prijs bij andere shops had je eigenlijk de bui al kunnen voelen hangen. Je kunt natuurlijk bij Bol.com aankloppen, maar sowieso ga je niet de volledige aankoopsom terug krijgen, want je hebt de software al een paar jaar gebruikt.

Pe
door Peterske - Jan 2, 2019 om 19:15
7 Antwoorden / 2 Vragen

Die -Algemene voorwaarden kopen bij andere verkopers- had ik niet gezien. Ze schrijven hun verkopers te screenen en dergelijke, maar met dat artikel 4 schuift Bol.com dus hopla toch zo de verantwoordelijkheid van zich af. AUCH! Die pakketten hebben bij bol.com heel gangbare hoge prijzen, dus het was zeker geen weggevertje. En je vertrouwt gewoon dat het goed en bonafide is, juist omdat je het bij Bol koopt, dat ook beweert met bonafide derden te werken. Het pakket is vanaf het begin al een nep pakket, mee gewerkt of niet, terwijl je juist een officieel pakket denkt aan te schaffen. Ik wil mijn geld dan ook terug, maar vrees nu dat dat wel eens moeilijk kan worden...

tijger1
door tijger1 Jan 2, 2019 om 19:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u via Bol bij een ander koopt, staat dat er duidelijk bij vermeld. Dus ze schuiven niets af. U hebt niet gekeken, of gelezen.

marita5
door marita5 Jan 2, 2019 om 21:12
11545 Antwoorden / 15 Vragen

@peterske , lees hier de volledige voorwaarden , https://www.bol.com/nl/v/tresbizz-b-v/831299/#conditions ( klik in de link op : algemene voorwaarden kopen bij andere verkopers )

1paul
door 1paul Jan 4, 2019 om 15:23
3188 Antwoorden / 0 Vragen

de voorwaarden doen er niet toe, ze kunnen er van alles in schrijven, het gaat erom met wie u zaken doet, van wie u gekocht hebt dus, is dit bol zal deze moeten nakomen!!!

gerbera
door gerbera - Jan 2, 2019 om 22:20
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Normaal wordt geadviseerd software te registreren. U had daarmee er achter kunnen komen dat het geen originele software was.

tdmduc
door tdmduc - Jan 3, 2019 om 00:03
704 Antwoorden / 2 Vragen

Dikke pech

Voor een vast bedrag per jaar heb je Adobe Creative Cloud. Kost wat maar dan heb je nooit gezeik en altijd het nieuwste van het nieuwste.

Pe
door Peterske - Jan 3, 2019 om 08:06
7 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor al jullie reacties. De software had ik direct na aankoop keurig geregistreerd. Nu pas bleek Adobe opeens die licentie code ingetrokken te hebben, waarna ik natuurlijk direct belde met ze. Over de telefoon kreeg ik te horen, dat ik al die tijd met een nagemaakt gemodificeerd pakket had gewerkt. Ze stuurden me er een verklaring van, om mogelijk juridisch iets te kunnen. Maar helaas is Tresbizz failliet en blijkt Bol dat artikel 4 te hebben, wat ik schandalig vind. Als ze me niet op een of andere wijze tegemoet komen, kijk ik wel uit ooit nog iets bij ze te kopen. Naar de prijzen van Creative Cloud (725 euro per jaar) had ik al gekeken.

Pe
door Peterske - Jan 3, 2019 om 08:56
7 Antwoorden / 2 Vragen

ja hoor...

Ge
door Genee - Jan 3, 2019 om 09:38
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U zou toch eens even naar het Juridisch loket kunnen gaan.
Bol.com heeft via hun website illegale software laten verkopen.
Ze kunnen van alles in hun algemene voorwaarden zetten  maar of dit juridisch houdbaar is maar de vraag.

Bol.com zal zeker een vergoeding krijgen van die wederverkopers maar schuiven hun verantwoordelijkheid gewoon maar even af, leuk geld verdien zo.
Lijkt me als je daaraan verdient je ook een verantwoordelijkheid hebt naar de betreffende klant toe.

Wanneer je via een grote bekende webwinkel een software pakket koopt mag je verwachten dat het  legaal is en moet je niet nog eens gaan controleren of het wel legale software is.
Of je aan de ‘lage’ prijs had kunnen merken dat er iets niet klopte zou bol.com dat zeker moeten weten, want die weten heel goed wat in de software wereld mogelijk is.
Lijkt me dat bol.com behoort te controleren wie zij via hun website laten verkopen.

En heeft bol.com wel (op tijd) gereageerd op signalen van consumenten dat er mogelijk iets niet klopte met de software licenties, want die zullen er zeker geweest zijn.
Op internet veel te lezen dat klanten van Tressbiz moeite hadden met het activeren van de software en dat is toch vreemd bij legale software.

Cookies
door Cookies - Jan 3, 2019 om 10:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Blokker werkt, in navolging van Bol.com, tegenwoordig ook met externe verkopers en ook die verwijst voor garantie enz. naar de externe verkopers. Ik ga er vanuit dat het juridisch gezien wel in orde zal zijn.

DOOR GENEE - 3 JAN. 2019 OM 09:38
1363 ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

U zou toch eens even naar het Juridisch loket kunnen gaan.
Bol.com heeft via hun website illegale software laten verkopen.
Ze kunnen van alles in hun algemene voorwaarden zetten  maar of dit juridisch houdbaar is maar de vraag.

Ge
door Genee Jan 3, 2019 om 10:41
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, @netflixfan, allemaal goed als de externe verkoper ook een betrouwbare verkoper is.
Maar als die verkoper illegale dingen verkoopt lijkt me dat bol.com of blokker zich niet kunnen beroepen op een artikel in hun algemene voorwaarde.

Cookies
door Cookies Jan 3, 2019 om 10:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nu haal je als voorbeeld illegale software aan, maar er zijn veel meer zaken waarbij jij je dat af zult vragen. In principe wordt hetzelfde gewerkt als op Marktplaats: ze geven anderen een platform om hun goederen aan te bieden. Ik vermoed dat steeds meer webshops zo gaan werken (of werken al zo).

Ge
door Genee Jan 3, 2019 om 11:09
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Marktplaats heeft toch een heel andere ‘reputatie’ dan bol.com.

Cookies
door Cookies Jan 3, 2019 om 11:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik zie werkelijk het verschil niet. Coolblue, Wehkamp, om maar wat voorbeelden te noemen, adverteren ook op MP. Voor mij blijft er sowieso weinig reputatie over als het steeds meer een vergaarbak wordt.

Ge
door Genee - Jan 3, 2019 om 11:05
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer bol.com zich beroept op dat artikel 4 en laat weten het software pakket niet te vergoeden, zou u contact kunnen opnemen met de belbus.
Misschien dat zij iets voor u kunnen doen.
U kunt de belbus mailen    belbus@bnnvara.nl

jo
door jorisw - Jan 3, 2019 om 11:07
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe lang geleden heb je de software gekocht?

juffrouwKarla
door juffrouwKarla - Jan 3, 2019 om 13:13
51 Antwoorden / Vragen

Beste Peterske maak je geen zorgen. Op het internet zijn ze 24 uur per dag bezig om je een oor aan te n**ien. Laat je niet pakken en zoek gewoon naar Adobe Creative Cloud via een torrentsite. Er wordt genoeg van dat software gratis aangeboden al dan niet geactiveerd. Ik mag je de link niet geven want dat staan de huisregels van dit forum niet toe maar ik heb er genoeg.

jo
door jorisw Jan 4, 2019 om 13:46
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dan hoop ik dat de klanten van jouw werkgever voortaan ook niet meer betalen voor het werk wat jullie doen. Vind je kennelijk geen probleem. En dan niet komen janken dat je je baan kwijt raakt.

panter22
door panter22 - Jan 3, 2019 om 13:41
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt dus een softwarepakket gekocht, waarvoor je normaal elk jaar weer voor de licentie moet betalen,
Bij dit pakket werd de licentie elk jaar gratis verlengd.
En je had totaal niet door dat dit misschien niet helemaal klopte?
En nu wil je je aankoopbedrag van Bol of wie dan ook terug.
Hoeveel euri heb je je wel niet bespaard in die minimaal 3 jaar geleden dat je het pakket hebt aangeschaft?
Dat reken je niet mee? Mogelijk moet je nog geld toe betalen, wil je het eerlijk doen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 3, 2019 om 15:47
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas moet u nog blij zijn ooik dat u niet bent benaderd wegens het werken met een illegaal softwarepakket. Zelfs dat had u kunnen overkomen.
Ik vraag mij evenwel af of BOL.COM in dit geval ook niet aanspreekbaar is wegens het doorleveren van een illegaal pakket hetgeen lijkt op medewerking/medeplichtigheid aan levering van 'namaak' hetgeen mogelijk zelfs een strafbaar feit is.
Doe in ieder geval een melding bij www.consuwijzer.nl.

Onder het motto: wie niet waagt die niet wint met vrije vertaling: wie niets vraagt krijgt niets lijkt het zinvol om toch ook BOL.COM schriftelijk aante spreken op het feit dat zij illegale software hebben doorgeleverd.

ha
door harrybre - Jan 4, 2019 om 13:04
240 Antwoorden / Vragen

BOL is meer met de postbode te vergelijken, die een scherm heeft, waarmee je bij ANDEREN iets bestellen kunt.
Klachten dus ALTIJD bij de leverende partij, NOOIT bij de postbode BOL.
Hooguit klagen, en hopen, dat zij een onbetrouwbare deelnemer "op hun scherm" er van af kieperen.