te
door teesee64 Jul 7, 2023 om 11:13
Winkels & webshops

Ongevraagd een account gekregen en lastig te verwijderen

Hallo,

Ik kreeg deze week een email van Hotpads. Blijkbaar een bedrijf wat woningen verhuurd. Het bedrijf heette me welkom, ik kon inloggen op hun website zonder wachtwoord stond er in die email. Daar ben ik wezen kijken (niet op de link geklikt maar de url ingetikt) en wat blijkt, ze hebben heel veel gegevens van mij opgeslagen. Waaronder mijn volledige naam, woonadres, mijn e-mail adres en mijn (oude) telefoonnummer.
Ik heb ze daar geen toestemming voor gegeven, sterker nog, voordat ik die email kreeg, had ik nog nooit van dat bedrijf gehoord.

Ik heb ze een mail geschreven met het dringende verzoek mijn gegevens per direct te verwijderen. Krijg ik dus een mail terug, ik moest inloggen en dan op verwijderen gegevens klikken. Daarna kreeg ik verificatie code toegestuurd en als ik die ingetikt heb staat er dat mijn gegevens binnen 45 dagen verwijderd worden tenzij ik bericht van hun krijg. Dus als ze mij weer een mail sturen, worden mijn gegevens niet verwijderd.

Is dit toegestaan op deze manier? Ik heb het bedrijf en ook de overkoepelende organisatie (Zillow group) nooit toestemming gegeven, geen gegevens aan ze verstrekt. En waarom moet ik actie ondernemen om mijn gegevens daar weg te krijgen? Is er iemand die hier meer verstand van heeft?

1172 6 Rapporteer
ju
door juliomariner - Jul 7, 2023 om 11:26
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Dit lijkt me niet de bedoeling. Ik zou in ieder geval niet inloggen maar hun een mail sturen waarin u hen vordert uw gegevens binnen 1 week te verwijderen. Geef aan als ze dat niet doen u hiervan melding gaat doen bij autoriteitpersoonsgegevens/

va
door vanlotjegetikt - Jul 7, 2023 om 13:26
809 Antwoorden / Vragen

Bent u toevallig terug te vinden op LinkedIn?
Want dat zijn ook een stelletje.
Heb het geluk een achternaam te hebben wat een vloek is in het Engels anders had ik al heel wat meer rommel gehad de afgelopen jaren.

chris74
door chris74 - Jul 7, 2023 om 15:40
564 Antwoorden / 44 Vragen

Ik heb sinds dinsdag 5 juli ook zo'n zelfde mail gekregen van Hotpads
Dit heb ik binnen gekregen via mijn hotmail account, waar ik nooit wat mee doe.
Ik heb hier ook nog nooit van gehoord.
Ga ook niet op de site verder kijken, bij mij gaan ze gelijk de spambox in.
Zover ik kan zien in de mail is het een amerikaans bedrijf.

Nederlandse vertaling van het mailtje

Welkom!

We zijn blij dat je er bent.

Met meer dan een half miljoen actieve huurwoningen maken we uw zoektocht naar een nieuwe pad zo eenvoudig mogelijk.

Om u te laten weten wat u de komende dagen kunt verwachten, ontvangt u enkele e-mails van ons over:

Onze mobiele apps en hoe u enkele van onze belangrijkste functies kunt gebruiken

Huurwoningen waarvan we denken dat u erin geïnteresseerd bent op basis van accommodaties waarmee u contact hebt opgenomen

In de tussentijd hebben we je laatste zoekopdracht voor je opgeslagen, zodat je verder kunt gaan waar je was gebleven wanneer je klaar bent.

Nu zoeken

sw
door swat1500 - Jul 7, 2023 om 18:16
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Het is heel goed mogelijk dat een bedrijf waar u wel zaken mee heeft gedaan is gehacked en men op die wijze aan uw gegevens is gekomen.
Deze gegevens zijn vervolgen kennelijk verkocht aan deze aanbieder.