jd
door jdfeyter Feb 7, 2015 om 20:00
Winkels & webshops

"Toeritdosering" bij kassa's bij supermarkten

Ik ben het gedrag van klanten bij de kassa van de gemiddelde super meer dan zat. Opdringerige mensen achter je, risico van meekijken bij het pinnen....het wordt tijd dat de grote supers betere maatregelen nemen tegen al die aso's (en soms criminelen) die niet gewoon rustig op hun beurt kunnen wachten.

Mijn voorstel: introduceer bij de kassa een systeem wat een gereguleerde doorgang regelt. Dit gaat m,i het eenvoudigst met een streep op de grond en een "stoplicht", duidelijk gepositioneerd in het gezichtsveld van de gebruiker. Stoplicht staat op rood = blijf achter de lijn. Direct na het pinnen / betaaltransactie van de klant voor je gaat het stoplicht even op groen, om aan te geven dat de volgende klant over de streep mag lopen richting kassa. Stoplicht daarna direct weer op rood. Systeem lijkt daarmee op toerit dosering bij sommige drukke snelwegen.

Bij de kleinere kassa's bij AH bijvoorbeeld, kan de lijn een gebied markeren om de kassa heen, waar de klant die geholpen wordt binnen staat en elke andere klant (in de rij) erbuiten, eveneens weer gereguleerd met een stoplicht.

Mensen die zich niet aan de regel houden vallen direct op. Geen gedrang meer bij de kassa, geen meekijken bij pinnen, meer rust meer privacy.

Waarom is dit er nog niet?

817 28 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2015 om 20:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Super idee, en dan graag ook een paar bewakers erbij met kalasjnikovs voor de schurken die de regels overtreden. Dat zal ze leren.;-))

bergseroel
door bergseroel - Feb 7, 2015 om 20:51
39 Antwoorden / 4 Vragen

Wellicht is "Albert" iets voor u? Kijkt er niemand mee met pinnen en hoeft u niet in de rij te staan!

diumenge
door diumenge - Feb 7, 2015 om 20:57
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=jdfeyter schreef op zaterdag 7 feb 2015, 20:00]...
Waarom is dit er nog niet?

Omdat het als een belachelijke maatregel klinkt.

mahadma
door mahadma - Feb 7, 2015 om 21:44
11599 Antwoorden / 51 Vragen

Dan zouden we dus verkeerslichten moeten zetten bij langere rijen voor kruisend verkeer wat dus niet naar de kassa gaat maar verder winkelt. Dus richtingaanwijzers op de karretjes en losse remlichten aan de riemen van de duwers. En natuurlijk politie met bonnenboekjes om te bekeuren. Door rood rijden, in dit geval lopen, is dan iets van € 220/€ 230 excl € 7 CJIB kosten.

Effe zonder gekkigheid, is een voorstel voor bananasplit van de vraagsteller?

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2015 om 22:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk eerder dat er iemand tegen zijn hielen reed, doet erg zeer. Of dat er iemand probeerde voor te piepen in de rij.;-)

mahadma
door mahadma - Feb 7, 2015 om 22:12
11599 Antwoorden / 51 Vragen

@Tijger,

dan moet er ook controle komen op "te weinig afstand houden". Dus alle klanten krijgen een nummerbord op hun rug als ze binnen komen.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 7, 2015 om 22:35
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Gewoon goed uitkijken, en u en het scherm af schermen met u lichaam en u hand dan is er niemand die nog kan zien wat u inbrengt. Als er iemand staat te dringen gewoon wachten en een opmerking plaatsen dat u graag ruimte wilt hebben om dat te doen Ik zelf blijf altijd bij het begin van de kassa sten wacht tot de persoon voor mij zijn pas uit de pin apparaat haalt. Voor mij zelf ben ik heel makkelijk en vraag gewoon kan u het zien voordat ik gebruik maak van mijn pincode.

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 7, 2015 om 23:50
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb iemand die er langs wilde en niets kocht terug geduwd....
Ik wil privé tijdens het pinnen en dat hij niet achteraan wil sluiten en niets koopt is niet mijn probleem...

Best leuk die reacties in de rij....
Normaal zou ik dit nooit doen en gewoon laten gaan maar die man duwde diverse kinderen en vrouwen aan de kant zonder netjes vragen of hij er langs mag....

Dus pleurde ik hem terug....
Best leuk, maar Uw mening. als ik teveel afstand houd is de rij langer en kunnen klanten niet tijdig de band vullen....
En met je brede rug naar klacht achter je geen enkel punt...

Maar wel leuk dus , een niets kopen terug sturen en die gek deed het ook nog.....
En daar had ik weer niet op gerekend....

rots92
door rots92 - Feb 8, 2015 om 10:13
157 Antwoorden / 3 Vragen

Ook ik erger mij vaak aan klanten, hoe ze de karretjes parkeren en nog erger, ze steken geen hand uit als ze naar rechts of links gaan. En dan zal ik het niet over de mandjes op wieltjes hebben!

pi
door pieterwolters - Feb 8, 2015 om 11:28
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe moeilijk is het om even te vragen of mensen niet mee willen kijken? Waarom moet dat allemaal weer geregeld worden.

Het enige waar ik moeite mee heb zijn die oude vrouwen die bang zijn dat ze hun spullen niet op de band kunnen zetten en al beginnen als je zelf nog bezig bent. Maar 1 klein duwtje naar achter is voldoende om dat te stoppen.

edrick3
door edrick3 - Feb 8, 2015 om 11:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wat een onzinnig idee.
Zou niet nodig moeten zijn.
Er zijn al 'regels' genoeg.
Kwestie van beschaving.
Aso's houd je helaas blijkbaar altijd.

wi
door wilhelmina59 - Feb 8, 2015 om 13:36
525 Antwoorden / 0 Vragen

Kwestie van strategisch je karretje neerzetten. Hou m bij het pinnen altijd links in de rij. Mocht er iemand commentaar leveren krijgt het karretje een zetje.
o sorry had ik niet gezien(gniffel)

diumenge
door diumenge - Feb 8, 2015 om 13:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=wilhelmina59 schreef op zondag 8 feb 2015, 13:36]Kwestie van strategisch je karretje neerzetten. Hou m bij het pinnen altijd links in de rij. Mocht er iemand commentaar leveren krijgt het karretje een zetje.
o sorry had ik niet gezien(gniffel)

Dan niet klagen als je 'm twee keer zo hard terugkrijgt...

me
door mein33 - Feb 8, 2015 om 14:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bij het op de band zetten van de boodschappen zorgen wij er altijd voor om voor het winkelwagentje tussen de kassa's te staan.
Na het afrekenen, eventueel met pin, lopen we pas door en zetten de boodschappen weer in het kratje in het boodschappenwagentje.
Altijd minstens een meter ruimte tot de volgende klant.

door 1953 - Feb 8, 2015 om 15:18
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Maakte dat gelukkig weinig mee Jacco!

jd
door jdfeyter - Feb 8, 2015 om 17:00
3 Antwoorden / 2 Vragen

@mein33: goed punt, maar in mijn AH wordt vooral met mandjes gewerkt en zijn winkelwagens schaars.

Overigens is een stoplicht wellicht niet nodig en zou een lijn volstaan (bijvoorbeeld ongeveer halverwege de band, zodat degene na jou ten minste 1-1,5 meter afstand bewaard van de PIN automaat. Bedenk dat dit ook bij veel geldautomaten op drukke punten al wordt gedaan, dus waarom niet bij PIN automaten op drukken punten (kassa's bij supermarkten dus).

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2015 om 17:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een gedoe. Iedereen die twee handen heeft, kan toch zijn hand boven het pin-apparaat houden?

mahadma
door mahadma - Feb 8, 2015 om 17:49
11599 Antwoorden / 51 Vragen

De pinautomaten moeten in een groot vierkant gezet worden met een kijkgat voor de ogen en een gat voor de hand waarmee je pint. Niemand meer die het ziet.

mebo
door mebo - Feb 8, 2015 om 18:07
153 Antwoorden / 40 Vragen

Is toegangsdosering, bv. met een verkeersbord Max. 50 en meer mogen er niet in, bij de ingang van de supermarkt misschien een passender oplossing.
En bij de kassa Max. 1 klant in de rij (welke rij), het gedrang is daarmee zeker opgelost.

me
door mein33 - Feb 8, 2015 om 18:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=jdfeyter schreef op zondag 8 feb 2015, 17:00]@mein33: goed punt, maar in mijn AH wordt vooral met mandjes gewerkt en zijn winkelwagens schaars.

@jdefeyter,

Maar als het uw AH is dan kunt u toch meer winkelwagentjes inzetten. ;-)) maar ik begrijp wat u bedoeld.

vr.gr. mein33

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2015 om 18:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vraag me af waar en wanneer er door de reageerders boodschappen wordt gedaan. Nooit last. Laat ook geregeld iemand voorgaan met masr één aankoop en mag dat zelf ook weleens. Iedereen stapt naar achteren als je pint. Hoewel ikzelf contant prefereer.

diumenge
door diumenge - Feb 8, 2015 om 19:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Mijn supermarkt laat gewoon geen criminelen toe, wel zo veilig.

er
door erikmulder - Feb 10, 2015 om 12:13
32 Antwoorden / 0 Vragen

Als iemand te dicht bij staat bij het pinnen 1 maal vragen om afstand te nemen. Doet hij/zij dat niet gewoon aan de kassa aangeven dat de volgende klant ook uw boodschappen betaalt en doorlopen.
(ik heb het al een keer gedaan en de aso achter mij moest even met de manager mee, uiteraard heb ik daarna gewoon betaald)

edrick3
door edrick3 - Feb 10, 2015 om 13:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@erikmulder,

.... Doet hij/zij dat niet gewoon aan de kassa aangeven dat de volgende klant ook uw boodschappen betaalt en doorlopen.....
Wie is nu hier de aso?

er
door erikmulder - Feb 10, 2015 om 15:34
32 Antwoorden / 0 Vragen

Beter lezen!
Uiteraard heb ik wel betaald.
Door mijn reaktie is de filiaalmanager erbij geroepen en die heeft de pin-gluurder uit de rij van de kassa meegenomen naar zijn kantoor.

diumenge
door diumenge - Feb 10, 2015 om 21:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=erikmulder schreef op dinsdag 10 feb 2015, 12:13]Als iemand te dicht bij staat bij het pinnen 1 maal vragen om afstand te nemen. Doet hij/zij dat niet gewoon aan de kassa aangeven dat de volgende klant ook uw boodschappen betaalt en doorlopen.
(ik heb het al een keer gedaan en de aso achter mij moest even met de manager mee, uiteraard heb ik daarna gewoon betaald)
Stoer verhaal hoor. Mee met de manager? Je zit niet op school of op je werk hoor, waarom zou iemand met de manager mee gaan?

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2015 om 22:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

We hoeven niet beter te lezen, u bent de aso in dit geval.

komsja
door komsja - Feb 19, 2015 om 18:39
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Wat pieterwolters zegt: Een duwtje naar achter naar opdringerige unit,s is inderdaad vaak een goede remedie.
En als men wil voorkomen dat een nieuwschierig aagje mee kijkt tijdens het pinnen,moet je er gewoon voor zorgen dat je boodschappenkar achter je staat en de meeste pin apparaten kun je ook nogus een ietwat verdraaien en is er niks te zien.
Als er toch een vervelende nieuwschierige unit te dichtbij komt dan kijk ik de persoon recht in z,n mik aan en zeg gewoon heel netjes en beschaafd:Kunt u even iets afstand nemen? en dan krijg je meestal een sorry als antwoord en doen ze een stapje terug of kijken de andere kant op,en tegen de hardnekkige ontkenners bezig ik wat duidelijkere taal en zeg dat de man of vrouw in kwestie:wilt u NU even afstand nemen,want vind het niet prettig dat u zo dicht op me staat tijdens het pinnen.
Maar nou we het er toch over hebben,vind het ook uiterst vervelend als iemand(meestal vrouwen) terwijl er een lange rij staat te wachten uitgebreid met de blijkbaar bekende persoon achter de kassa een heel gesprek gaat staan te voeren,en dan zeg ik dat het wellicht een beter idee is om wat af te spreken voor een thee-kransje,dan staan ze je wel aan te kijken:zo van wat krijgen we nou.Maar succes verzekerd en weg zijn ze