door windkracht_10 Jan 5, 2011 om 18:38
Winkels & webshops

Tot 05-01-2011

In de supermarkt hier bij ons om de hoek prijzen ze regelmatig etenswaar af die aan de datum is.Maar het probleem is dat ze niet het verschil weten tussen tot en tot en met . Zoals vandaag (05-01-2011) prijzen ze verschillende producten af waarop het etiket staat tot 05-01-11.Naar mijns inzien mocht dit tot en met gisteren 04-01-11 verkocht worden.
Nu had ik een discussie met de eigenaar over dit en volgens hem mag dit.
Zit ik er nu zo naast ?

Jan

1338 11 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jan 5, 2011 om 19:01
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Tot en met 5-1 betekend inderdaad dat het op 5 -1 nog te gebruiken is. Het zegt dus niet dat het op 6-1 bedorven kan zijn maar daar nemen zij dus geen verantwording voor.

edrick3
door edrick3 - Jan 5, 2011 om 19:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@valerius-2,

.....Maar het probleem is dat ze niet het verschil weten tussen tot en tot en met .....

Je geeft dus geen antwoord op de vraag!

edrick3
door edrick3 - Jan 5, 2011 om 19:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@ windkracht_10,

Van Gezondheidswijzer GGD:

De term "uiterste verkoopdatum" geeft de dag aan waarop het artikel nog in de winkel mag liggen. Mits goed bewaard is het vaak nog wel één tot enkele dagen daarna voor consumptie geschikt.

Met vr.gr.

zinook
door zinook - Jan 5, 2011 om 20:11
261 Antwoorden / 7 Vragen

Aanhaling van VWA:

"Te gebruiken tot:

Een dergelijke datum dient te worden beschouwd als de 'uiterste consumptiedatum' waarop het levensmiddel nog mag worden geconsumeerd.

Het verkopen van levensmiddelen waarvan de 'te gebruiken tot' datum is verstreken, is een overtreding van de warenwet."

Dus ja, de winkelier mag deze TOT datum nog verkopen op de dag zelf die aangegeven staat op de verpakking.

elenay
door elenay - Jan 6, 2011 om 21:19
1031 Antwoorden / 142 Vragen

En om zinook hier nog even aan te vullen.

Verkoopt de winkelier het op de laatste dag, dan vraag ik altijd om een korting.

Stel je koopt een pak gevulde koeken, dan eet je die niet allemaal op die datum op.

Mij lukt dit meestal wel.

nltrotter
door nltrotter - Jan 20, 2011 om 14:39
24 Antwoorden / 0 Vragen

Tot 5-1 mag op 5-1 niet meer in de winkel liggen.
Misschien eens tijd om de Voedsel- en Waren Autoriteit
in te schakelen. Misschien dat de eigenaar het dan wel begrijpt.

edrick3
door edrick3 - Jan 20, 2011 om 14:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@nltrotter,

De reeds gegeven antwoorden gelezen?

VWA: 1. Tenminste houdbaar tot:
Tenminste houdbaar tot (THT) geeft de datum aan tot wanneer de producent of verkoper van het levensmiddel de deugdelijkheid en kwaliteit van het product garandeert. Hierbij geldt dat de consument rekening moet houden met de bewaarcondities zoals deze vermeld staan op de verpakking. Deze datum moet worden opgevat als “tot en met”. (vetgedrukt: mijnerzijds)

dobby
door dobby - Jan 20, 2011 om 15:24
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=elenay schreef op donderdag 6 jan 2011, 21:19]
En om zinook hier nog even aan te vullen.

Verkoopt de winkelier het op de laatste dag, dan vraag ik altijd om een korting.

Stel je koopt een pak gevulde koeken, dan eet je die niet allemaal op die datum op.

Mij lukt dit meestal wel.

OT: Dat opeten? of die korting? *grin*

elenay
door elenay - Jan 20, 2011 om 16:30
1031 Antwoorden / 142 Vragen

[quote=dobby schreef op donderdag 20 jan 2011, 15:24][quote=elenay schreef op donderdag 6 jan 2011, 21:19]
En om zinook hier nog even aan te vullen.

Verkoopt de winkelier het op de laatste dag, dan vraag ik altijd om een korting.

Stel je koopt een pak gevulde koeken, dan eet je die niet allemaal op die datum op.

Mij lukt dit meestal wel.

OT: Dat opeten? of die korting? *grin*

En ik eet ze op en ik krijg korting, makkie!

edwardus
door edwardus - Jan 20, 2011 om 17:14
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas begrijpt de VWA dus ook het verschil tussen "tot" en "tot en met" niet.
Wat de winkelier doet mag dus wel, maar het blijft verwarrend door de taal niet juist toe te passen.