Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

da
daphy - 20-04-2010 10:32:13
Geldzaken & Recht

Computerleverancier probeert onder zijn verplichtingen uit te komen?

Computerleverancier biedt voor mijn 21 maand oude grafische kaart:

aangezien we te maken hebben met een afschrijving van het product over de garantie termijn, berekenen wij en anderen het credit bedrag op de volgende manier. aankoop waarde / aantal maanden garantie * aantal maanden garantie over. 150.20/24*5= 31 euro dit mag ik afronden naar 40 euro

dit klopt volgens mij van geen kant!

hoe kom ik uit een welles/nietus gedoe?
hoe maak ik de leverancier duidelijk, dat hij moet doen wat juridisch zijn plichten zijn? en wat zijn plichten zijn?

voor wie het lezen wil de emailwisseling:

leverancier:
we hebben uw product getest en defect bevonden. maar het product is niet meer leverbaar we kunnen u het volgende aanbieden:
1) opsturen naar de leverancier ter reparatie/vervanging, dit kan 4 tot 8 week duren.
2) u een credit aan bieden van 20 euro en het geld op uw rekening storten
3) u een credit aanbieden van 20 euro en u een alternatief product kiest. hoor ik graag het product id en naam van het product dan zullen wij kijken of u moet bij betalen of geld terug krijgt.

ikke:
ik ga hier niet mee akkoord. het is je blijkbaar ontgaan dat wij nog garantie op de kaart hebben. dit betekent dat ik recht heb op gratis herstel of vervanging binnen een aanvaardbare tijd. indien dit niet mogelijk is heb ik recht op een gratis gelijkwaardig vervangend product. de bewuste kaart staat te bestellen op jullie site voor 117 euro’s, maar is blijkbaar niet meer leverbaar. ik heb dus recht op een gelijkwaardig vervangend product. als ik heel schappelijk doe, ga ik uit van jullie goedkoopste gelijkwaardig kaart. die kost 90 euro ( de xxx kaart).
ik stel u nu het volgende voor: mijn zoon wil wel de xxx kaart die kost bij julllie 110 euro en dus willen wij 20 euro bijbetalen.

leverancier:
aangezien we te maken hebben met een afschrijving van het product over de garantie termijn, berekenen wij en anderen het credit bedrag op de volgende manier. aankoop waarde / aantal maanden garantie * aantal maanden garantie over. 150.20/24*5= 31 euro dit mag ik afronden naar 40 euro.

ikke:
zelfs als ik uitga van een wettelijke berekening in geval de garantietermijn is afgelopen, kom ik op 90 euro.
de aanschafprijs: 150 euro.
de gemiddelde verwachtte levensduuur dat het moet werken: 5 jaar
duur genot: 2 jaar
gemiste duur genot: 3 jaar
dus: 3/5*150=90

leverancier:
ik begrijp hier uit dat u geen alternatief wenst of credit. wij zullen de kaart voor u opsturen naar de leverancier en hen laten besluiten wat er gaat gebeuren.

ikke:
ik heb helemaal niet aangegeven dat ik geen alternatief of credit wil.
die wil ik juist wel alleen eis ik, dat ik krijg waar ik wettelijk recht op heb.
ik hoef niet af te wachten wat de fabrikant besluit. ik heb geen overeenkomst met de fabrikant maar met jullie als verkopende partij.