da
door daphy Apr 20, 2010 om 10:32
Geldzaken & recht

Computerleverancier probeert onder zijn verplichtingen uit te komen?

Computerleverancier biedt voor mijn 21 maand oude grafische kaart:

Aangezien we te maken hebben met een afschrijving van het product over de garantie termijn, berekenen wij en anderen het credit bedrag op de volgende manier. Aankoop waarde / aantal maanden garantie * aantal maanden garantie over. 150.20/24*5= 31 euro Dit mag ik afronden naar 40 euro

Dit klopt volgens mij van geen kant!

Hoe kom ik uit een welles/nietus gedoe?
Hoe maak ik de leverancier duidelijk, dat hij moet doen wat juridisch zijn plichten zijn? En wat zijn plichten zijn?

Voor wie het lezen wil de emailwisseling:

Leverancier:
We hebben uw product getest en defect bevonden. Maar het product is niet meer leverbaar we kunnen u het volgende aanbieden:
1) Opsturen naar de leverancier ter reparatie/vervanging, dit kan 4 tot 8 week duren.
2) U een credit aan bieden van 20 euro en het geld op uw rekening storten
3) U een credit aanbieden van 20 euro en u een alternatief product kiest. Hoor ik graag het product ID en naam van het product dan zullen wij kijken of u moet bij betalen of geld terug krijgt.

Ikke:
Ik ga hier NIET mee akkoord. Het is je blijkbaar ontgaan dat wij nog garantie op de kaart hebben. Dit betekent dat ik recht heb op gratis herstel of vervanging binnen een aanvaardbare tijd. Indien dit niet mogelijk is heb ik recht op een gratis gelijkwaardig vervangend product. De bewuste kaart staat te bestellen op jullie site voor 117 euro’s, maar is blijkbaar niet meer leverbaar. Ik heb dus recht op een gelijkwaardig vervangend product. Als ik heel schappelijk doe, ga ik uit van jullie goedkoopste gelijkwaardig kaart. Die kost 90 euro ( De XXX kaart).
Ik stel u nu het volgende voor: Mijn zoon wil wel de XXX kaart Die kost bij julllie 110 euro en dus willen wij 20 euro bijbetalen.

Leverancier:
Aangezien we te maken hebben met een afschrijving van het product over de garantie termijn, berekenen wij en anderen het credit bedrag op de volgende manier. Aankoop waarde / aantal maanden garantie * aantal maanden garantie over. 150.20/24*5= 31 euro Dit mag ik afronden naar 40 euro.

Ikke:
Zelfs als ik uitga van een WETTELIJKE berekening in geval de garantietermijn is afgelopen, kom ik op 90 euro.
De aanschafprijs: 150 euro.
De gemiddelde verwachtte levensduuur dat het moet werken: 5 jaar
Duur genot: 2 jaar
Gemiste duur genot: 3 jaar
dus: 3/5*150=90

Leverancier:
Ik begrijp hier uit dat u geen alternatief wenst of credit. Wij zullen de kaart voor u opsturen naar de leverancier en hen laten besluiten wat er gaat gebeuren.

Ikke:
Ik heb helemaal niet aangegeven dat ik geen alternatief of credit wil.
Die wil ik juist wel alleen eis ik, dat ik krijg waar ik wettelijk recht op heb.
Ik hoef niet af te wachten wat de fabrikant besluit. Ik heb geen overeenkomst met de fabrikant maar met jullie als verkopende partij.

1261 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 20, 2010 om 10:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij voldoet de leverancier wel degelijk aan zijn verantwoordelijkheid, hij biedt u namelijk aan de kaart (zo te zien kostenloos) te laten repareren. De genoemde termijn van 4 tot 8 weken is weliswaar vrij ruim, maar volgens mij nog niet onredelijk. U zou zich iets minder star kunnen opstellen, en in plaats van een nieuwe te eisen wellicht te vragen of ze tot die tijd een alternatief in de vorm van een bruikleen kaart kunnen bieden of zo...

ve
door verwijderd - Apr 20, 2010 om 11:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo daphy,

Om te beginnen moet je wel een onderscheid maken tussen 'economische' levensduur en 'technische' levensduur. Een dergelijk product kan 'technisch' gezien best 5 jaar mee, maar is 'economisch' gezien na 3 jaar echt wel afgeschreven.

Als ik er even vanuit ga dat een vergelijkbare kaart momenteel €120 kost en uitga van een economische levensduur van 3 jaar, dan kom ik, na 2 jaar, op een restbedrag uit van €40.
Het eerste aanbod van de leverancier voor een bedrag van €20 is mijns inziens dus te laag, maar wat mij betreft is het tweede aanbod voor een bedrag van €40 wel acceptabel.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Apr 21, 2010 om 10:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Freya,
volgens mij moet ik toch uitgaan van de technische levensduur.
Ik zag dit nl. op http://www.ictwaarborg.nl/levensduur/

Het begrip levensduur kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. De meest gehoorde zijn de technische en de economische levensduur.
Van de technische levensduur is sprake als er door een technische oorzaak (bijvoorbeeld slijtage of een mankement) een eind komt aan de werking van het product.

Als in de wet wordt gesproken over conformiteit wordt bedoeld de periode dat het product zou moeten werken zonder dat er een mankement optreedt. Een technische levensduur dus, die daardoor ook hoger kan uitvallen dan de economische levensduur in de praktijk zal zijn.
Wanneer er na de garantietermijn dus gebreken optreden aan een product is ook de technische levensduur van belang. Het gaat dan immers om de vraag of het gebrek redelijkerwijze had mogen worden verwacht. Met andere woorden: of wel of niet aan het conformiteitsbeginsel van de wet wordt voldaan.

@pbarendse,
Goede tip van die bruikleenkaart. Maar ik twijfel of ze dat wel doen, want het bedrijf is een stuk starre dan dat ik ben :-)

ve
door verwijderd - Apr 21, 2010 om 10:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Freya,
volgens mij moet ik toch uitgaan van de technische levensduur.
Ik zag dit nl. op http://www.ictwaarborg.nl/levensduur/
Het begrip levensduur kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. De meest gehoorde zijn de technische en de economische levensduur.
Van de technische levensduur is sprake als er door een technische oorzaak (bijvoorbeeld slijtage of een mankement) een eind komt aan de werking van het product.

Als in de wet wordt gesproken over conformiteit wordt bedoeld de periode dat het product zou moeten werken zonder dat er een mankement optreedt. Een technische levensduur dus, die daardoor ook hoger kan uitvallen dan de economische levensduur in de praktijk zal zijn.
Wanneer er na de garantietermijn dus gebreken optreden aan een product is ook de technische levensduur van belang. Het gaat dan immers om de vraag of het gebrek redelijkerwijze had mogen worden verwacht. Met andere woorden: of wel of niet aan het conformiteitsbeginsel van de wet wordt voldaan.

@pbarendse,
Goede tip van die bruikleenkaart. Maar ik twijfel of ze dat wel doen, want het bedrijf is een stuk starre dan dat ik ben J

ve
door verwijderd - Apr 21, 2010 om 11:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

daphy

Je moet uitgaan van de economische levensduur en die is (inschatting) niet meer dan 3 jaar. De informatie van het artikel waarnaar je verwijst is onjuist. Om dat te checken kun je het best even kontakt opnemen met Jurofoon of Consuwijzer, dan weet je het zeker.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 21, 2010 om 12:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als in de wet wordt gesproken over conformiteit wordt bedoeld de periode dat het product zou moeten werken zonder dat er een mankement optreedt.

Dit is echt totaal niet waar.

Met de conformiteit en non-conformiteit spreekt de wetsregels en de Europese richtlijn over de koopovereenkomst en niets anders.
De diverse consumentenorganisaties willen af van de huidige regelingen en garantieperiodes, en willen dat er een regeling komt dat de consument gedurende de gemiddelde levensduur recht heeft op kosteloze reparatie of vervanging.
Aangezien de fabrikanten geen uitspraken doen over de gemiddelde levensduur, vult men maar wat in.

Volgens de Nederlandse wetgeving en volgens de Europese richtlijn mag alleen van de gemiddelde levensduur worden uitgegaan als in de koopovereenkomst niets vermeld staat over de garantieperiode of een periode waarin het product probleemloos mee moet gaan.

En dat "vergeten" die organisaties wel even te melden!

De gemiddelde verwachtte levensduuur dat het moet werken: 5 jaar

De gemiddelde levensduur is de levensduur waarin een product gemiddeld mee gaat, niet waarin een product probleemloos mee MOET gaan.
Technisch gezien kan dat nooit.
De wetgeving zegt dat ook helemaal niet.

Ik hoef niet af te wachten wat de fabrikant besluit. Ik heb geen overeenkomst met de fabrikant maar met jullie als verkopende partij.

Dit vind ik persoonlijk nogal arrogant.
De verkopende partij heeft direct wel iets te maken met de fabrikant, dus de consument indirect ook.
De wetgever zegt helemaal niet dat de consument niets met de fabrikant te maken heeft, dat zeggen de diverse consumentenorganisaties.

Computerleverancier biedt voor mijn 21 maand oude grafische kaart:

Aangezien we te maken hebben met een afschrijving van het product over de garantie termijn, berekenen wij en anderen het credit bedrag op de volgende manier. Aankoop waarde / aantal maanden garantie * aantal maanden garantie over. 150.20/24*5= 31 euro Dit mag ik afronden naar 40 euro

De juiste berekening is:
21/36 x €150,- = € 87,50 Dit is dus het bedrag die voor jouw rekening komt.

Dus het bedrag voor de verkopende partij:
15/36 x €150,- = € 62,50

Leverancier:
We hebben uw product getest en defect bevonden. Maar het product is niet meer leverbaar we kunnen u het volgende aanbieden:
1) Opsturen naar de leverancier ter reparatie/vervanging, dit kan 4 tot 8 week duren.

Leverancier:
Ik begrijp hier uit dat u geen alternatief wenst of credit. Wij zullen de kaart voor u opsturen naar de leverancier en hen laten besluiten wat er gaat gebeuren.

De leverancier mag zonder toestemming van de koper het product in de garantieperiode opsturen naar de fabrikant voor reparatie.

Het klinkt misschien allemaal hard, maar het is nu de realiteit.

ve
door verwijderd - Apr 21, 2010 om 12:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op woensdag 21 apr 2010, 11:58: daphy

Je moet uitgaan van de economische levensduur en die is (inschatting) niet meer dan 3 jaar. De informatie van het artikel waarnaar je verwijst is onjuist. Om dat te checken kun je het best even kontakt opnemen met Jurofoon of Consuwijzer, dan weet je het zeker.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

Die economische levensduur is niet de afschrijving van het product, maar dat het product na die periode dermate verouderd is dat het niets meer waard is.

ve
door verwijderd - Apr 21, 2010 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar eigenlijk heb ik daar BINNEN de garantie termijn, toch helmaal niks mee te maken met economissche- of technische levensduur?

ve
door verwijderd - Apr 21, 2010 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

daphy schreef op woensdag 21 apr 2010, 12:32: Maar eigenlijk heb ik daar BINNEN de garantie termijn, toch helmaal niks mee te maken met economissche- of technische levensduur?

In principe niet.

Echter als het product niet gerepareerd kan worden, of dat het product niet vervangen kan worden, dan kan de koop ongedaan worden gemaakt.

Dat betekent dat de koper het complete product aan de verkopende partij terug geeft en dat de verkopende partij de koper het geld terug geeft.

Ons verstand zegt dat de verkopende partij dan het volledige aankoop bedrag terug moet geven.
Echter zegt de wetgeving niet dat er geen gebruikskosten in rekening gebracht mag worden.
En dan is die economische levensduur wel van toepassing.

Nu hoor ik sommige van jullie zeggen: "hoho, en het Quelle arrest dan?"
"Die zegt toch dat de verkopende partij geen gebruikskosten in rekening mag brengen?"

Nu komt het: volgens het Quelle arrest mag de verkopende partij geen gebruikskosten in rekening brengen als het product kosteloos wordt vervangen.

Een ander punt is dat de verkopende partij ook geen kosten in rekening mag brengen als het product non-conform de koopovereenkomst of afspraak is geleverd en dat de verkopende partij het product alsnog het product conform de koopovereenkomst brengt.

Echter zijn deze twee zaken in het geval van de ontbinding van de koopovereenkomst niet van toepassing.

ve
door verwijderd - Apr 21, 2010 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even voor de goede orde: heb je nu werkelijk 24 maanden garantie? Zo ja, van wie (winkel, fabriek)?

ve
door verwijderd - Apr 21, 2010 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ff kort en krachtig:
Mijn voorstel is toch heel schappelijk en juridisch juist?
De bewuste kaart staat te bestellen op jullie site voor 117 euro’s, maar is blijkbaar niet meer leverbaar. Ik heb dus recht op een gelijkwaardig vervangend product. Als ik heel schappelijk doe, ga ik uit van jullie goedkoopste gelijkwaardig kaart. Die kost 90 euro ( De XXX kaart).
Ik stel u nu het volgende voor: Mijn zoon wil wel de XXX kaart Die kost bij julllie 110 euro en dus willen wij 20 euro bijbetalen.

@Edwardus

(Fabrieks)garantie van Club3D.
Op het kingstongeheugen zelfs levenslang J. Op HD 36 maand. Op moederbord 36 maand, op koeler 24 maand. Etc. Kortom op elk onderdeel 24 of 36 maand. Als de reparatie naar tevredenheid wordt afgehandeld wil ik wel reclame voor de onlineshop maken * GRIN *

ve
door verwijderd - Apr 21, 2010 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Met nog 3 maanden fabrieksgarantie heb je volgens mij niks te maken met economische levensduur en verdeelsleutels. De fabriek kan wel van je verlangen dat je de defecte kaart (op eigen kosten) terugstuurt, maar hier moet gewoon een nieuwe of vergelijkbare kaart geleverd worden.

Eén maar: het moet natuurlijk niet zo zijn dat de kaart door jouw toedoen is defect geraakt, bijv. door oververhitting door teveel stof o.i.d.

ve
door verwijderd - May 5, 2012 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jemig, kom deze ineens tegen.
Had terugkoppeling beloofd. Niet gedaan. :0(

Bij deze.
Tijdelijk bruikleen kaart gekegen. Kaart werd opgestuurd naar fabriek en ik kreeg met 20 euro bijbetaling vervangende kaart.

Mag geen reclame maken maar het is de andere qwerty.nl, az.....puntnl en die zitten in Raalte.

ve
door verwijderd - May 5, 2012 om 20:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ach, het is maar 2 jaar te laat..... LOL
Ze zeggen wel eens, 'beter laat dan nooit'.
Toch bedankt voor het terugmelden hoor. Enne.... bij een goede service mag de naam van het betreffende bedrijf best genoemd worden hoor. ;-)

Freya