ma
door marleen28188 Sep 30, 2015 om 17:25
Auto & vervoer

Fabrieksfout

ik heb in februari een kapotte rechter voorveer gehad. Ben toen nog naar de dichtstbijzijnde garage gekomen in mijn woonplaats. Deze hebben nieuwe voorveren en lagers gemonteerd en heb deze betaald.
In augustus moest mijn auto voor APK bij mijn eigen vaste garage. Hier kwamen een aantal dingen bij naar voren evenals mijn lagers voor. Echter nooit aan gedacht dat deze in februari al vervangen waren.
Na de APK kwam ik binnen 2 weken terug aangezien ik een knallend geluid hoorde onder mijn auto. Bleken de lagers weer kapot te zijn. Na veel en lang zoeken hebben ze kunnen vinden dat de veren die ik onder de auto had niet goed waren. Het was het goede type alleen een fabrieksfout in de veren zelf die de lagers kapot maken. Ik heb alle kosten moeten betalen zo'n 750 euro (4 lagers en weer 2 nieuwe veren).
De garage opgebeld die de veren in februari eronder heeft gezet, maar die geeft de andere garage de schuld dat ze konden zien dat de veren en lagers nieuw waren. Kortom, ik heb een kostenpost van 750 euro die door geen van beide garages vergoed wordt! De garage uit mijn woonplaats probeert me eerst garantie aan te bieden en niets te vergoeden, waar ik uiteraard niet mee akkoord ben gegaan. Daarna kwam de regeling om de veren eerst op te sturen naar de fabriek en wanneer dat allemaal rond zou zijn ik het geld pas terug krijg. Ik ben het hier niet mee eens en wil nu gelijk mijn geld terug, maar wat moet ik doen? (mijn rechtsbijstand kan me niet helpen aangezien het geen merkgarages zijn. Beide garages zijn wel BOVAG)

1081 6 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Sep 30, 2015 om 17:43
3037 Antwoorden / 62 Vragen

In welke bewoording weigert hier een rechtsbijstand hulp. Gaat het om een rechtsbijstandsverzekering?

edrick3
door edrick3 - Sep 30, 2015 om 17:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo marleen28188,

Ze willen in ieder geval kijken of het een garantiekwestie is:
..... Daarna kwam de regeling om de veren eerst op te sturen naar de fabriek en wanneer dat allemaal rond zou zijn ik het geld pas terug krijg. .....
Dus wie weet.

Raar trouwens dat je rechtsbijstand niet wil 'inspringen'. Heeft m.i. toch niets met een al dan niet merkgarage te maken.

Je zou een klacht bij de BOVAG kunnen indienen: klik

Suc6

ma
door marleen28188 - Sep 30, 2015 om 18:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op woensdag 30 sep 2015, 17:43]In welke bewoording weigert hier een rechtsbijstand hulp. Gaat het om een rechtsbijstandsverzekering?

De rechtsbijstand hulp heb ik bij mijn autoverzekering in zitten. De rechtsbijstand geeft nu aan dat zij alleen mij helpen als het gaat om een merkgarage, alleen dan wordt er voldaan aan de polisvoorwaarden. Beide garages zijn volgens hun geen merkgarages.

Beide garages zijn wel BOVAG garages.

edrick3
door edrick3 - Sep 30, 2015 om 18:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@marleen28188,

.....De rechtsbijstand hulp heb ik bij mijn autoverzekering in zitten. De rechtsbijstand geeft nu aan dat zij alleen mij helpen als het gaat om een merkgarage, alleen dan wordt er voldaan aan de polisvoorwaarden. .....
Dus kijk je polisvoorwaarden er maar eens op na. ;-)
Die heb je niets voor niets.

ho
door hopetobehelping - Sep 30, 2015 om 21:09
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste marleen28188,

wel bijzonder dat uw rechtsbijstandsverzekering u niet helpt omdat het geen 'merk garages' betreft.

Hoop dat u zwart op wit heeft dat het aan een fabricagefout van de lagers ligt.
Als dat zo is dan zou ik als ik u was de volgende informatie goed doorlezen, klik hier en hier.
Ik zou dus zeker de garage er op aanspreken en als u er niet uitkomt naar de BOVAG stappen.

sw
door swat1500 - Sep 30, 2015 om 22:22
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Normaliter heeft u drie maanden garantie op een reparatie. Bij een defect dient u wel degene die de reparatie in eerste instantie heeft uitgevoerd in de gelegenheid te stellen het defect te verhelpen. U kunt dus niet zomaar naar een andere garage gaan en vervolgens claimen bij de andere garage.
Ik begrijp dat de reparatie wel goed was uitgevoerd maar dat bleek dat de gebruikte (merk?) onderdelen een defect vertoonden.
Het is maar de vraag in hoeverre de garage daarvoor aansprakelijk gesteld kan worden. Redelijkerwijs kan van de garage wel verlangd worden dit probleem aan te kaarten bij de leverancier van de onderdelen.Niet redelijk is om te verlangen dat de garage dit allemaal maar kostenloos moet doen.