ed
door edeu Apr 24, 2014 om 20:07
Auto & vervoer

Mag een bedrijf mijn alarmsysteem beveiligd hebben met hun eigen toegangscode?

Ik heb 4 jaar geleden bij een bedrijf een alarmsysteem gekocht wat ook door hen is geïnstalleerd. Ik heb ook meteen aangegeven dat ik geen gebruik wens te maken van een service-contract. Nu heb ik onlangs de batterijen willen vervangen van alle detectors, maar om dit te kunnen doen zonder allerlei sabotage-meldingen moet ik een monteurscode invullen die alleen bekend is bij de installateur. Ik heb hiervoor met het bedrijf gebeld en die willen de code wel komen resetten/wijzigen, maar dit gaat mij minimaal €95,- kosten.
Mijn vraag: Mag een bedrijf iets wat mijn eigendom is zomaar blokkeren met een eigen pincode en daarvoor ook nog een fors bedrag in rekening brengen om het apparaat voor mij weer toegankelijk te maken?

4622 7 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Apr 24, 2014 om 20:13
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Iets wat ik niet begrijp, is dat u toch de beveiliging uit kan zetten dan de batterijen vervangt. U kan toch ook zelf een nieuwe code inbrengen of te wijzigen. Ten minste die mij bekent zijn is dat zo.

forever-nl
door forever-nl - Apr 24, 2014 om 20:22
400 Antwoorden / 11 Vragen

Er komen hier vaker klachten binnen over alarmsystemen waarbij klanten vast zitten aan dure meldkamercontracten die tot vijf jaar lang lopen. Het klinkt ook wat kinderachtig om zo'n bedrag te eisen voor een simpele handeling. Mocht het hier toch toe komen zorg dan in ieder geval dat u een duidelijk bedrag heeft. Het zou me niet verbazen als het met voorrijkosten erbij ineens op 200 euro uitkomt... Zorg ook dat u achteraf bewijs heeft van de toezegging - dus ofwel het telefoongesprek opnemen ofwel de boel schriftelijk laten verlopen.

Mogelijk kan het systeem naar de "factory default" teruggezet worden met een relatief simpele handeling. Als u aangeeft om welk model het gaat dan kunnen we kijken of dit een optie is. U kunt uiteraard ook zelf op zoek gaan via internet. Mocht het niet in de handleiding staan dan kan wellicht de fabrikant nog iets betekenen.

ed
door edeu - Apr 24, 2014 om 21:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om een GE Aritech CS-575 centrale met CS-5500 bedieningspaneel. Om in een bepaald gedeelte van het menu te komen (om bijvoorbeeld sabotagemeldingen weer uit te zetten) moet ik de monteurscode invoeren en die heb ik niet. Iemand die er meer verstand van heeft heeft mij verteld dat ik toch echt de monteurscode moet hebben en dat er geen ander optie is...

tijger1
door tijger1 - Apr 24, 2014 om 22:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

N van welk beveiligingsbedrijfs is dat spul, want er is hier op deze site het nodige te doen geweest over die code en voor zover ik mij herinner ook opgelost zonder kosten.

ed
door edeu - Apr 24, 2014 om 22:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

Brinkman Beveiligingen

forever-nl
door forever-nl - Apr 24, 2014 om 23:53
400 Antwoorden / 11 Vragen

Op pagina 29 van de programmeerhandleiding is beschreven hoe u het bedieningspaneel terug kunt brengen naar de fabrieksinstellingen. Ik hoop dat het daarmee lukt, zo niet dan kunt u er nog voor kiezen de fabrikant te raadplegen. Mocht het allemaal niet helpen dan zou ik nog eens met Brinkman Beveiligingen bellen, mailen of schrijven met als doel dat ze de code gewoon even opsturen of doorgeven. Op deze manier lijkt het wel een kaping en dat kunt u uiteraard ook aangeven.

avhelvoort
door avhelvoort - Jan 26, 2015 om 18:14
82 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=forever-nl schreef op donderdag 24 apr 2014, 23:53]Op pagina 29 van de programmeerhandleiding is beschreven hoe u het bedieningspaneel terug kunt brengen naar de fabrieksinstellingen. Ik hoop dat het daarmee lukt, zo niet dan kunt u er nog voor kiezen de fabrikant te raadplegen. Mocht het allemaal niet helpen dan zou ik nog eens met Brinkman Beveiligingen bellen, mailen of schrijven met als doel dat ze de code gewoon even opsturen of doorgeven. Op deze manier lijkt het wel een kaping en dat kunt u uiteraard ook aangeven.
Hoi Forever-nl,

Dat staat er inderdaad in en dat zal ook echt wel werken, echter is er een ding, om daar te kunnen komen moet je wel eerst in het installateurs menu komen en daar kun je alleen in als je de installateurscode hebt, daarnaast is het denk ik ook niet echt gewenst dat de centrale dan gedefault word en je dus alles opnieuw moet gaan programmeren.