ijzerbroot
door ijzerbroot Nov 21, 2008 om 20:49
Auto & vervoer

Occassion met onvindbaar startprobleem

Beste experts,

Wij hebben een occassion (uit 2000) waar we destijds (zo’n 2,5 jaar geleden) 2 jaar BOVAG garantie op kregen.In het eerste ½ jaar kreeg het beestje ineens startproblemen. Soms hielp het de auto dan even "heen en weer te schudden", soms hielp het om ‘m even te duwen, soms hielp verder niets.

Uiteraard is die auto toen ter reparatie weer aan de dealer (een officiële dealer) aangeboden. Telkens weer -soms nog op dezelfde dag, soms ook na 2 tot 3 dagen- kregen we te horen dat "ze de oorzaak niet hadden kunnen vinden", maar: "hij start nu wel weer"...ofwel: neem maar weer mee.

OK: wanneer het beestje het doet, dan is het wat mij betreft in orde, dus: maar ongerepareed toch weer instappen. Uiteraard net zo lang als het goed ging.

Nog geen 2 weken geleden was het weer eens zo ver. En hé: er werd me verteld dat ze "de oorzaak" zouden hebben gevonden: de accu diende vervangen. OK, accu vervangen en inderdaad: hij starte weer... Na 2 dagen bleek het euvel nog steeds aanwezig en wederom was het op naar de garage. (Neen: de accu was het ditmaal niet)

Nu heeft het beestje daar een week gestaan en vandaag kregen we te horen dat ze de oorzaak van het startprobleem echt niet kunnen vinden.

En nu? Of we niet aan een andere auto toe zijn, want ze hebben nog zo één, maar daar moet dan wel geld bij... Oh ja: de vervangende auto (niet gratis) dient maandag-ochtend weer ingeleverd...

Los van wat wij van deze gang van zaken vinden, speelt natuurlijk de vraag: hoe nu verder... Dàt is dan ook de reden dat ik deze vraag hier maar post, want: hoe nu verder???

In hoeverre valt dit nog onder die BOVAG-garantie? De problemen zijn nog in die periode ontstaan en konden toen ook niet verholpen worden... (De auto is voor/ met dit probleem minimaal 5 keer ter reparatie aangeboden)

Hebben we misschien het recht "elders" op zoek te gaan naar iemand die dit euvel wèl zou kunnen verhelpen, waarbij we die kosten dan weer op de dealer mogen verhalen? Dat zij de reparatie niet konden uitvoeren is toch eigenlijk hun probleem? Maar: dan ga ik uit van hun onvermogen, waar het zeer goed mogelijk is dat ook andere garage-bedrijven het euvel niet kunnen vinden en dus ook niet kunnen verhelpen.

Vriendelijk bedankt alvast voor jullie antwoorden!

IJzerbroot

5819 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 21:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

MMM kunnen in mijn ogen maar 2dingen zijn  Startmotor die blijft hangen en of de dynamo.

Groet T

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 21:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry 3  Massa probleem.

T

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 21:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Toolboy,

bedankt voor je antwoord!

Helaas, de door jou geopperde mogelijkheden hebben ze als oorzaak kunnen uitsluiten. Ik ben wat auto-techniek betreft echt tamelijk hopeloos dus zó veel kan ik er ook niet meer van reproduceren, maar ik doe een poging.

Diverse computer-metingen gaven geen uitsluitsel, in de zekering-kast zaten geen mogelijk foute verbindingen en diverse "stekkers/ zekeringen" zijn verwisseld: geen verschil. Het is een benzine-motor en uiteraard heb ik google en altavista heel hard laten zoeken op bekende problemen bij auto’s van dit merk en type: nope nix nada.

Ik ben zelf eigenlijk ook niet zo op zoek naar de oorzaak/ mogelijke oorzaak... maar om dit nu als "geldzaken & recht" item te posten. Nah, zoek meer naar info over BOVAG en de kans dat er "expertscentra" oid zijn...

IJzerbroot

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat was het eerste wat in mij op kwam.En ik weet niet over welks een soort auto /merk het gaat.Het kan ook nog wel eens de eventuele aanwezige cdi zijn die de storing veroorzaakt.   T

ve
door verwijderd - Nov 22, 2008 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ijzerbroot

Ik zag staan als repareren niet kan!

Allereerst  kan niet bestaat niet.

niet te repareren heb ik nog nooit meegemaakt, het kan soms wel eens ingewikkeld zijn of moeilijk te vinden

op deze site zitten monteurs die voor heete vuren hebben gestaan, met z"n allen moeten wij  er wel uit kunnen komen.

maak je daar maar eens geen zorgen over!

wel is het belangrijk om meer van de auto gegevens te hebben

zoals motor type ,bezine,diesel of lpg en dan ook nog graag bij benadering de km stand

en graag een goed bedoelde waarschuwing als je er mee naar een andere garage gaat zonder overleg op papier  velies je al je rechten

zo dit was een mond vol laat maar eens horen!

groet van de sleutelaar

ve
door verwijderd - Nov 22, 2008 om 17:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste sleutelaar,

Dat "kan niet" is ons verteld door de chef-werkplaats, kort voor de vraag of we niet aan een andere auto toe zouden zijn...

En als leek krab je je uiteraard achter de oren maar wanneer de moneurs aangeven alles wat in hun vermogen ligt te hebben uitgeprobeerd dan lijkt "kan niet" wel even de realiteit.

Het gaat om een Toyota Yaris Verso;1.3 16V vvt-i, eerste afgifte was april 2001, benzine motor, 4 cilinders (1299 cm3) , 63 kW. Hij heeft een startonderbreker en een boordcomputer. Auto is voor onderhoud steeds en alleen bij die dealer geweest.

Dat er op deze site oa een aantal zéér vakbekwame monteurs aanwezig zijn was me bekend, mede een reden om hier te posten. Maar: de bedoeling van deze vraag was om te ontdekken hoe wij als consument in deze staan, welke rechten/ plichten ed. Daarom heb ik vandaag dit geval ook als "geldzaken ... Juridisch advies" vraag gepost. Daarop is prima antwoord gekomen.

Wanneer jij en je collega’s toch zouden willen diagnosticeren: ga je gang... Voor zover ik kan zal ik aanvullende info blijven geven want het lijkt me héél leuk om (met jouw/ jullie kennis) die dealer te helpen met wat toch zijn probleem is!

vriendelijke groeten

IJzerbroot

ve
door verwijderd - Nov 22, 2008 om 18:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo IJzerbroot,

Ik heb geen verstand van auto's. Maar als uw auto steeds op één plaats niet wil starten dan zou u eens moeten kijken of er geen stoorzender in de buurt is. Bijvoorbeeld hoogspanningskabels, boven of ondergronds. Een trafohuisje. Of een spoorbaan met bovenleiding. Ik heb weleens gehoord dat dan de communicatie tussen de diverse beveiligingsonderdelen gestoord wordt. Er komt bv geen compleet signaal binnen bij de startonderbreker. En het lijkt dan in orde maar toch start de motor niet. Afijn, u weet hoe en wanneer het start probleem optreedt, dus kunt beoordelen of er een storingsbron in de buurt is.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Nov 22, 2008 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi ijzerbroot

bedankt voor je snelle reactie

met deze gegevens kan een  technicus aan de slag om een diagnose te stellen

allereerst even ter geruststelling dat toyota een bekend merk is wat in nederland als meest betrouwbare auto bekend staat

verder bestaat er een auto site genaamd(    Problem car) hier even naar je merk gaan dan komt je vraag bij de monteurs van je merk en er zitten veel dealers in nederland, wat de een niet weet kan mischien voor een ander een kleinigheidje  zijn

niet geschoten is altijd mis en het is kosteloos.

heb ik een vraag of de weersituatie van invloed is op jou probleem,koud,warm of bij nat weer of moeilijk aan te geven?

vraag 2 als je de sleutel omdraaid gaat dan altijd de start motor draaien je kunt dit controleren door iemand te laten kijken onder de motor kap aan distrubutie zijde of er  beweging is   PAS OP niet te kort met de handen er bij tijdens starten

laat maar eens horen

ve
door verwijderd - Nov 22, 2008 om 18:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo mPoltol

daarom was mijn vraag ook om uit te sluiten of het probleem zit met starten of aanslaan

trouwens enkele heel goeië opmerkingen

ve
door verwijderd - Nov 22, 2008 om 20:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Begrijp ik het nu goed? Lopen er twee discussies over dit onderwerp, van dezelfde vraagsteller tegelijk?

Erg onhandig. kan vraag steller niet even aangeven waar we verder gaan?

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Nov 22, 2008 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

@sleutelaar

ik zal later vanavond de door jou genoemde site langsgaan (thanx!)

Over het weer: is op zich moeilijk aan te geven... Voor mijn gevoel is de combinatie kou & vocht "ernstiger", maar het is eigenlijk met iedere weergesteldheid voorgevallen. Daarnaast: bij koude wordt de verwarming en achterruitverwarming gebruikt -overigens gaan die bij het inrijden van de straat al weer uit-.

je 2e vraag: Het is zo dat de startonderbreker (lampje) uitgaat wanneer de sleutel in het contact gaat. Bij "contact" licht soms het "motormanagement-symbool" op, soms ook niet. In beide gevallen starte de auto soms dan niet. Wanneer ik tracht te starten hoor ik de startmotor duidelijk draaien, de motor "pakt dit echter niet op". Kan nu niet je test uitvoeren, want ’t beestje staat nog bij de dealer. In het verleden heeft het wel eens (niet steeds!) geholpen om er een starthulp op te zetten. Voor mijn gevoel (eerder met moeilijke starters van doen gehad) was de meest zekere manier om ‘m, na een weigering, toch gestart te krijgen door de auto in 1e te zetten, ontkoppelen en even "iets bewegen" en koppeling los (startmotor maakt dan toch ’n slagje?). Soms hielp het echt om ‘m even heen en weer te bewegen (bv "zwaar" instappen) en 1 keer is ‘ie aangetrokken.

En ja, het is een zeer gerenomeerd merk, ik houd wel hoop maar de dealer lijkt er een zwaarder hoofd in te hebben, gelet op de vraag of we niet aan een andere auto toe zijn...

Hoop dat je wat aan deze info hebt!

IJzerbroot

ve
door verwijderd - Nov 22, 2008 om 20:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

@poltol

Daar had ik zelf nooit aan gedacht! Maar neen, ’t gebeurde bij ons thuis, bij de dealer, en op diverse plaatsen in de (binnen)stad. Daarmee kan ik echter een eventuele storing zoals door jou bedoeld niet uitsluiten, want ik heb geen zicht in ondergrondse leidingen (en opvragen bij klic lijkt me iets te ver voeren) Ben overigens de enige in de straat met dit probleem. Toch bedankt voor je mee-denken!

IJzerbroot

@all: er zijn inderdaad 2 draadjes: deze die (alleen al door de positie op deze site zeer begrijpelijk) door de experts wordt gebruikt om de oorzaak van het probleem te achterhalen en het andere draadje, waarin ik probeerde te achterhalen hoe onze positie als consument in deze situatie is.

Het lijkt me handig(er) om dit draadje voor de technische kant te houden, zal zo’n mededeling ook onder het andere draadje plaatsen.

ve
door verwijderd - Nov 22, 2008 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik merk net dat linken hier nog steeds als vroeger gaat, dan voor het gemak hier de link naar het draadje over het consumentenrecht rond dit verhaal

sorry voor de schijnbare dubbelpost...

IJzerbroot

ve
door verwijderd - Nov 24, 2008 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Startmotor die problemen veroorzaakt, aangezien Uw duidelijke en herkenbare uitleg. (De startmotor laten reviseren is de beste, en tevens goedkoopste optie, kent U een handige monteur, laat die het dan oplossen, aangezien de garagebedrijven nogal van die leuke uurloon-tarieven hanteren) , Succes, Gr. Henri

ve
door verwijderd - Nov 24, 2008 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ijzerbroot

Bedankt voor je terugkoppeling

om maar meteen met de deur in huis te vallen,ik ga er vanuit dat iedere keer als je de sleutel omdraait de start motor hoort lopen en de startmotor bendix   ( vertanding ) inslaat in de starterkrans en dat deze niet in hoge toeren gaat van Sjieeeeet  vandaar de vraag ziet je helpendehand aan de dynamo,waterpomp zijde een ronddraaiende beweging?

ik heb enkele keren gezien dat er tanden van het vliegwiel weg waren,dat zodoende de motor niet meegenomen werd

2 de mogelijkheid

iedere keer als je het contact aanzet moet het motor controle lampje aangaan  soms moet je enkele seconden wachten ,en als motor loopt mag dit niet meer knipperen!

als dit niet van toepassig is kan het zijn dat er geen vonk aan de bougies komt ,ontstekig ,krukashoeksensor storing,

als dit niet de oorzaak is dan moet er gekeken (meten ) worden of de benzinepomp functioneerd

ik zag op de andere pagina eventueel in overleg naar een andere garage heel goed maar let op om geen garantie te verliezen laat hun schriftelijke toestemming geven

heel veel succes

ve
door verwijderd - Nov 24, 2008 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste allemaal,

nogmaals bedankt voor jullie moeite.

Per vandaag moest de vervangende auto weer terug... Mijn vrouw is (oa) slecht ter been, evenals mijn alleenstaande schoonmoeder (beiden hebben een rolstoel), m’n pleegdochter is meervoudig gehandicapt en ik ben hartpatiënt: wij hebben eigen vervoer nodig, al was het alleen al voor alle medische afspraken...

Vandaag werden we voor het blok geplaatst door de dealer: reparatie (alle electronica vervangen) voor e 1500,- òf de ongerepareerde auto tegen betaling van e 160,- mee nemen òf het beestje inruilen op een identieke wagen (die een jaar ouder is, wel minder km op de teller heeft) waarop we alsnog e 2000 op moesten bijbetalen.

Wijzer geworden op deze site (en door deze site) ook nog even met consuwijzer gebeld... Zij stellen Hardware ERrorMAN in het gelijk. (Andere draadje: situatie ondeugdelijk product, waarbij de periode van wel kunnen gebruiken niet mag worden verrekend) De dealer liet weten z’n eigen info-bronnen te hebben en gaf niet thuis op onze uiteenzetting van de situatie.

We hebben, onder protest en vooraankondiging van het opstarten van een procedure waaruit zou moeten blijken wie er in deze nu gelijk heeft, de derde optie gekozen... De dealer sputterde eerst wat tegen (klacht bij BOVAG oid zou niets uithalen) maar kon niet anders dan overstag gaan toen we aangaven dat hij, waar hij zó zeker van zijn gelijk is, dan toch niets te vrezen heeft. Het Quelle-arrest werd door hem direct als "niet van toepassing zijnde" van tafel geveegd. Enfin: we zullen wel zien.

Op de oude hebben we (verschil aankoop jan 2007 en inruil nu) ruim 3800 euro verloren. Mooie truuk!

Wat mij betreft sluiten we beide draadjes: 1- ik meen te weten hoe dit verder aan te pakken en 2- ik ga deze dealer niet verder op weg helpen... (Ben wel benieuwd of we het beestje straks nog ergens tegenkomen en tegen welke prijs)

Nogmaals dank aan iedereen die heeft meegedacht!

IJzerbroot (en familie)

ve
door verwijderd - Nov 24, 2008 om 18:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ijzerbroot en Familie

bedankt voor je reactie

gezien  jullie omstandigheden is het inderdaad een groot probleem als je niet als het nodig is over je auto kunt beschikken

wel vindt ik en daar zullen anderen het wel mee eens zijn dat een probleem ontstaan tijdens de garantie periode ook na deze periode doorloopt tot het euvel verholpen is

hopelijk heb je nu een betrouwbare auto en wens je nog veel veilige kilometers in goede gezondheid

een vriendelijke groet van de sleutelaar

ve
door verwijderd - Nov 24, 2008 om 18:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

heeft u toevallig al de reserve sleutel geprobeerd????

kan nl. dat het signaal van de sleutel niet goed met de startonderbreker ``communiceert``

en dat de reserve sleutel wel een sterk signaal  afgeeft aan de start onderbreker!!!!  veel succes

ve
door verwijderd - Nov 24, 2008 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, Ik snap je laaste reactie helemaal, heb je de auto niet meer.

Maar wel een andere?

Anders zou ik hem te koop aanbieden op b.v. Marktplaats MET EERLIJKE vermelding van het probleem, n.l. start soms niet.

Het is een courant type en veel handelaren hebben zelf monteurs die dit probleem wel even fiksen.

Als je hem hebt verkocht kun je met geld in de hand (waarschijnlijk krijg je op marktplaats meer als bij deze dealer) bij elke garage terecht en met contant geld kun je ook beter over de prijs onderhandelen.

Suc6

Groetjes Keessie

ve
door verwijderd - Nov 24, 2008 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

De eerste regel moet natuurlijk zijn:

Ik snap je laatste reactie NIET helemaal.