tv
door tvanhassel Oct 24, 2008 om 09:29
Computers & telefonie

Wettelijke garantie hardware laptop

Op 20-12-2006 hebben wij een Toshiba Satelite laptop gekocht  bij 4Launch te Eindhoven. Deze heeft nu een hardwarefout. De leverancier wil hier niets aan doen omdat er een garantietermijn van 1 jaar was. Dit staat niet op de pakbon vermeld. Een factuur hebben wij niet. Wel een betalingsbewijs. De leverancier zegt dat wij de laptop op moeten sturen naar de fabriek. Bij navraag bleek dat de onderzoekkosten al ongeveer € 90.-- zijn. daar komen dan nog de verzendkosten bij en eventueel reparatie. Nu hebben wij hem naar een plaatselijke reperateur gebracht en die zegt dat het moederbord kapot is. Bovendien zegt hij dat de laptop open is geweest. Kan dit ? Is de wettelijke termijn niet langer?


1900 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2008 om 10:20
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dag tvanhassel,


Er bestaat  in Nederland niet zoiets als een wettelijke garantietermijn. Wel is er sprake van een bescherming van de consument voor de duur van de levensduur van een produkt. Die economische levensduur zal voor deze laptop op 3 jaar liggen. In die periode kun je bij de VERKOPER aanspraak maken op herstel van de defecte laptop tegen betaling van een deel van de reparatiekosten. Dat deel zal dus in jouw geval het 2/3 deel zijn.


Sukses en met vriendelijke groet, Read3. 

ve
door verwijderd - Oct 24, 2008 om 11:22
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste T van Hassel.
In uw geval zou de reparatie dus voor 22/36e deel voor uw rekening zijn.
Als ik een grove inschatting mag maken zal deze reparatie snel een 400 euro doen. Uw deel zal dus een kleine 250 euro  bedragen. En daarmee voldoet de leverancier dan precies aan waar u recht op heeft. Hij hoeft dat ook niet op zijn pakbon te zetten want u heeft zelf te plicht te informeren naar dit soort voorwaarden. Dit kunt u hem dus niet in de schoenen schuiven.

Met groet
Mastag



ve
door verwijderd - Oct 24, 2008 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

De te verwachten economische levensduur (de gebruiksduurverwachting) wordt bepaald door de fabrikant of kan door de verkoper vastgesteld worden. Deze ligt doorgaans op 2 of 3 jaar.


Indien een product defect raakt binnen de eerste 6 maanden na aankoop, gaat de wet er van uit, dat dit defect reeds aanwezig was ten tijde van de aankoop, tenzij de verkoper kan aantonen dat dit niet het geval is. Na die 6 maanden kan de verkoper van u verlangen, dat u aantoont dat dit defect een fabricagefout is.


Nu deze laptop geopend is door een bedrijf, welke niet geautoriseerd is door de verkoper danwel de fabrikant (tenminste daar ga ik gemakshalve vanuit), ben ik bang, dat u helemaal niets meer kunt verwachten van de verkoper. Met de fabrikant heeft u, v.w.b. de garantie (reparatie) niets te maken. De verkoper is verantwoordelijk voor het geheel.


Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Oct 24, 2008 om 13:49
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Nu U een plaatselijke reparateur heeft ingeschakeld, is de kans groot dat U nu ook bij de leverancier niet meer aan hoeft te kloppen, de laptop is immers open geweest. Of U moet geluk hebben dat Uw plaatselijke reparateur een machtiging heeft Toshiba..  Misschien goedkoper om een nieuwe te kopen.  U weet nu waar U allemaal op letten moet.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2008 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hallo ,


Als de laptop normaal opstart en alleen een een hardwarefout heeft is het moederbord waarschijnlijk niet kapot .Op





http://www.gtopala.com/siw-download

kunt je het programma SIW downloaden.Met dit programma kun je de hardware testen en de fout opsporen.Je kunt ook eens Windows opnieuw installeren.Het kan ook een een IRQ conflict zijn.Misschien kun je eens aangeven wat de foutmelding is.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2008 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen
0
Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

kasper1961
kasper1961 - Apr 24, 2024 om 15:33
Voeding & gezondheid

Zero sugar jumbo

tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer

Ro
Rob30-06 - May 8, 2024 om 21:03
Huishouden & energie

Oude stroom meter verplicht vervangen ?

Ik heb een oude elektrischiteitsmeter die volgens Liander vervangen moet worden omdat hij niet meer zou voldoen aan de wettelijke eisen ivm met onnauwkeurigheid.
De meter heeft mij nog nooit in d steek gelaten en werkt perfect , met de zonnepanelen op dak draait hij vrolijk achteruit tot grootgenoegen van ons.
maar met de nieuwe "betere" slimme meter zal ik straks verplicht worden om gel ... Lees meer

Mikske10
Mikske10 - May 15, 2024 om 16:07
Winkels & webshops

Webwinkel

Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.

Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. 
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g ... Lees meer