TheFeenem
door TheFeenem Jun 24, 2015 om 11:52
Elektronica & tv

Garantie wasmachine

Mijn buurvrouw heeft nog geen twee jaar geleden bij Mediamarkt een Bosh wasmachine gekocht en daarbij ook een 5 jarige garantie bijgekocht. Een maand geleden ging het verwarmingselement kapot. Zij zocht contact met Bosh en die verwezen haar door naar de Mediamarkt. Er is iemand bij haar thuis geweest om de boel te repareren. Zij moest de rekening volledig voldoen en terug vragen bij de verzekering. Met aftrek van € 30,- eigen risico heeft zij het bedrag terug gekregen. Dat lijkt mooi maar een wasmachine hoort bij een vrouw alleen toch niet binnen twee jaar al kapot te gaan. Naar mijn menig had de reparatie haar niet een cent moeten kosten. Is die € 30,- ook terug te eisen en zo ja hoe ?

6548 12 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

mahadma
door mahadma - Jun 24, 2015 om 11:55
11559 Antwoorden / 51 Vragen
0

U had naar Media Markt moeten gaan ipv Bosch. Het media circus is het aansprekpunt o.a. voor de verzekering.

edrick3
door edrick3 - Jun 24, 2015 om 12:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

Hallo ceeme,

Denk dat de machine ouder is geweest dan 2 jaar.

Gebreken aan een huishoudelijk apparaat die aantoonbaar
op een materiaal-, ontwerp en/of productiefout terug te
voeren zijn, worden door Bosch met inachtneming van
onderstaande voorwaarden (lid 1 t/m 5) kosteloos hersteld,
indien de gebreken onmiddellijk na constatering ervan en
binnen 24 maanden na aflevering aan de eindgebruiker
bij Bosch worden gemeld.

Aangezien er blijkbaar een beroep is gedaan op de verlengde garantie = verzekering zijn de verzekeringsvoorwaarden van toepassing en daarin zal wel een eigen risico van € 30 staan.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Jun 24, 2015 om 12:05
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

[quote=mahadma schreef op woensdag 24 jun 2015, 11:55]U had naar Media Markt moeten gaan ipv Bosch. Het media circus is het aansprekpunt o.a. voor de verzekering.


Dat staat er ook: ....Zij zocht contact met Bosh en die verwezen haar door naar de Mediamarkt.....
Dus...

TheFeenem
door TheFeenem - Jun 24, 2015 om 13:43
9 Antwoorden / 9 Vragen
0

Net even gevraagd. Machine is idd iets ouder n.l. januari 2013.
Blijft wel raar dat het ding na 2½ jaar zo erg kapot is.
Het gaat om een wat oudere dame die 1á 2 x p week een wasje draait.

zoekster
door zoekster - Jun 24, 2015 om 14:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

Uw buurvrouw had zich dan moeten beroepen op de wettelijke garantie, waarbij de consument het recht heeft op een goed product. Het lastige is dat buiten de garantie de bewijslast bij de consument ligt. Zij had aan moeten tonen dat de wasmachine normaal was gebruikt en dat het verwarmingselement een gebrek heeft waardoor het nu al kapot is. Al gauw komt de tegenpartij dan aanzetten met het argument dat er niet genoeg is ontkalkt oid.

Dus oké, vervelend die 30 euro, maar ze is er nu wel zonder gezeur vanaf gekomen.

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2015 om 14:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Een verwarmingselement kan altijd kapot gaan. En uw buurvrouw veronderstelde ook wel dat er na twee jaar iets kapot kon gaan, anders had zij die verzekering niet genomen.

zoekster
door zoekster - Jun 24, 2015 om 14:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

Mocht overigens de monteur hebben vastgesteld dat er iets mis was met het verwarmingselement en niet met het gebruik ervan door uw buurvrouw, dan zou uw buurvrouw zich alsnog tot MM kunnen wenden en de 30 euro opeisen.
Dat kan ze dan het beste via thuiswinkel.org doen.

zoekster
door zoekster - Jun 24, 2015 om 14:21
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

[quote=tijger1 schreef op woensdag 24 jun 2015, 14:18]Een verwarmingselement kan altijd kapot gaan. En uw buurvrouw veronderstelde ook wel dat er na twee jaar iets kapot kon gaan, anders had zij die verzekering niet genomen.
Dit vind ik nu echt een kul argument. Ja, alles kan kapot gaan, maar dat betekent nog niet dat je geen rechten hebt.

En die 5 jaar extra is natuurlijk ook met de gedachte dat na 5 of 6 jaar na koop de machine het niet meer doet.

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2015 om 14:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

@zoekster

Kulargument, ja dat kan best. Maar het gaat hier ten eerste niet over 5 jaar EXTRA, maar een verlenging van twee naar vijf jaar.

En heel veel mensen hebben helemaal geen zin, of zien niet de mogelijkheden om na de garantieperiode ergens hun recht te halen. En daarom kopen ze zo'n extra verlengde garantie.

En die kwam hier nu van pas. En zoals u ook al schreef, zo der gezeur.

TheFeenem
door TheFeenem - Jun 24, 2015 om 15:24
9 Antwoorden / 9 Vragen
0

Het is een oudere dame die zich gemakkelijk zo'n verzekering laat aanpraten. Het indienen van de claim is overigens ook een heel gedoe.

edrick3
door edrick3 - Jun 24, 2015 om 20:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen
0

[quote=ceeme schreef op woensdag 24 jun 2015, 15:24]Het is een oudere dame die zich gemakkelijk zo'n verzekering laat aanpraten. Het indienen van de claim is overigens ook een heel gedoe.

Mijn 1e reactie blijkt dus te kloppen.
Gelukkig maar dat buurvrouw - in dit geval - die verzekering had.
Nu is ze voor € 30 klaar.
Had anders wel iets meer gekost.

Met vr.gr.

zoekster
door zoekster - Jun 24, 2015 om 20:28
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

[quote=edrick3 schreef op woensdag 24 jun 2015, 20:18][quote=ceeme schreef op woensdag 24 jun 2015, 15:24]Het is een oudere dame die zich gemakkelijk zo'n verzekering laat aanpraten. Het indienen van de claim is overigens ook een heel gedoe.

Mijn 1e reactie blijkt dus te kloppen.
Gelukkig maar dat buurvrouw - in dit geval - die verzekering had.
Nu is ze voor € 30 klaar.
Had anders wel iets meer gekost.

Met vr.gr.

Nee, dat is niet te zeggen. Het was alleen moeilijker te bewijzen geweest dat dit een fout is van het verwarmingselement, in plaats van een gebruikersfout.
Op zich hoort een verwarmingselement het niet kort na twee jaar te begeven, dus zou je een beroep kunnen doen op de wettelijke garantie.

Was het bewezen dat dit een fout is aan het verwarmingselement, dan had de buurvrouw recht op kosteloos herstel. Dus geen 30 euro pleitos.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

d_
d_dejong - May 10, 2024 om 14:38
Geldzaken & recht

Inning extra bedrag boven op contributie (voetbalvereniging)

Onlangs is er gemeld dat de energiekosten van onze club hoger zijn uitgevallen dan verwacht. Als gevolg hiervan is er naar alle leden een extra rekening gestuurd, bovenop de reguliere contributie, om deze kosten te dekken. Daarnaast is er gedreigd met een spelersblokkade indien deze extra kosten niet worden voldaan. Aan het begin van het seizoen ben ik akkoord gegaan met een verhoging van de cont ... Lees meer

Ro
Rob30-06 - May 8, 2024 om 21:03
Huishouden & energie

Oude stroom meter verplicht vervangen ?

Ik heb een oude elektrischiteitsmeter die volgens Liander vervangen moet worden omdat hij niet meer zou voldoen aan de wettelijke eisen ivm met onnauwkeurigheid.
De meter heeft mij nog nooit in d steek gelaten en werkt perfect , met de zonnepanelen op dak draait hij vrolijk achteruit tot grootgenoegen van ons.
maar met de nieuwe "betere" slimme meter zal ik straks verplicht worden om gel ... Lees meer

ga
galen135 - May 8, 2024 om 11:23
Auto & vervoer

DPD levert product beschadigd af en laat het verder afweten

Een verzending van mij via DPD is beschadigd aangekomen. Heb dat bij DPD gemeld op een daarvoor bedoeld formulier op hun website. Kreeg direct een casenummer en 2 dagen later het bericht dat ik voor een claim bij Sendcloud moest zijn die voor DPD onderzoek doet. Op de website van Sendcloud moest je echter inloggen met een (bedrijfs)account, ander contact was niet mogelijk en kwam ik dus geen met ... Lees meer