js
door js2565 Jan 27, 2014 om 17:46
Elektronica & tv

Hoofdtelefoon besteld bol.com

Laatst heb ik bij bol.com een hoofdtelefoon van sony besteld. Deze stond voor een aantrekkelijke prijs te koop. Nadat ik hem besteld heb zegt bol.com dat ze een foutje hebben gemaakt in de prijs en volgens artikel 4 van hun Algemene Verkoopvoorwaarden hebben ze de bestelling geannuleerd.

Mijn vraag is mag bol.com de bestelling annuleren of moeten ze de bestelling alsnog voltooien?

3952 19 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 27, 2014 om 17:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo js2565,

Ze mogen de bestelling annuleren.

Dat staat inderdaad in hun Algemene Voorwaarden: art.4 lid 2:

Artikel 4 - Het aanbod

Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.

Met vr.gr.

zoekster
door zoekster - Jan 27, 2014 om 17:55
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Hangt er wel vanaf of deze vergissing of fout 'kennelijk' was. Met andere woorden overduidelijk. Dus hoeveel stond er in het aanbod en hoeveel is de 'echte' prijs?

js
door js2565 - Jan 27, 2014 om 18:37
2 Antwoorden / 1 Vragen

6 tov 130

js
door js2565 - Jan 27, 2014 om 18:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

6,00 eu ten opzichte van 139,00 eu, dus dat is een aardig verschil

zoekster
door zoekster - Jan 27, 2014 om 18:41
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=js2565 schreef op maandag 27 jan 2014, 18:38]6,00 eu ten opzichte van 139,00 eu, dus dat is een aardig verschil
Dat is echt een kennelijke vergissing of fout, hoe je het maar noemen wilt. Ook al had het niet in de voorwaarden gestaan, u heeft geen poot om op te staan.

diumenge
door diumenge - Jan 27, 2014 om 18:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=js2565 schreef op maandag 27 jan 2014, 18:37]6 tov 130Dat is wel een zéér aantrekkelijke prijs, té aantrekkelijk. Maar dat wist je natuurlijk wel.

edrick3
door edrick3 - Jan 27, 2014 om 18:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=js2565 schreef op maandag 27 jan 2014, 18:38]6,00 eu ten opzichte van 139,00 eu, dus dat is een aardig verschil

En heb je nu echt niet even gedacht: dat kan niet waar zijn?!

Dat is dus een duidelijke fout en bol.com beroept zich terecht op Art.4 lid 2.

gi
door gijs1234567 - Jan 27, 2014 om 19:18
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het ook geprobeerd, was op zoek en er stond met dikke letters "NU 90 PROCENT KORTING". Jammer dus, begrijp ik....

zoekster
door zoekster - Jan 27, 2014 om 19:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=gijs1234567 schreef op maandag 27 jan 2014, 19:18]Ik heb het ook geprobeerd, was op zoek en er stond met dikke letters "NU 90 PROCENT KORTING". Jammer dus, begrijp ik....
Geef daar maar eens een link van. Want ik zie bij de algemene pagina van bol tot 75% korting staan.

gi
door gijs1234567 - Jan 27, 2014 om 20:02
2 Antwoorden / 0 Vragen

Pardon, ik was te snel, er stond "je bespaart 96%". Heb screenshotje op de telefoon gemaakt....

zoekster
door zoekster - Jan 27, 2014 om 20:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk dat je deze klik bedoelt HIER

Er is wel heel duidelijk geblunderd door Bol.com Ik kan me nu de vraagsteller ook veel beter voorstellen waarom hij nog hoop had. Maar het is een duur ding en als je het vergelijkt met de gangbare prijs, blijft het een kennelijk fout.

Maar je opmerkingen maken veel duidelijk en ik snap dat je het probeert. Overigens kun je wel een klacht indienen bij de klantenservice over de verwarring en de teleurstelling die er op volgt, soms geven ze je dan toch nog een kortingsbedragje bij de aankoop van een volgend product.

audb
door audb - Jan 29, 2014 om 11:28
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Had er €60.- dan had Bol niets er tegen in kunnen brengen maar €6.- nee helaas dat had u gewoon moeten kunnen weten.
Anders is het als het in de etalage van een winkel had gestaan dan hebt u wel een hele grote kans dat u de hoofd telefoon voor die prijs had gekregen daar voor het neer zetten van de prijs enkele handelingen is voor gegaan zo als het opschrijven/plakken van de cijfers en het plaatsen van het bord.

pi
door pieterwolters - Jan 29, 2014 om 11:48
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op maandag 27 jan 2014, 20:19]
Er is wel heel duidelijk geblunderd door Bol.com.

"Geblunderd" is een zwaar woord in dit geval. Dat zou op z'n plaats zijn als er een complete advertentie specifiek voor dit product was gemaakt. Maar in dit geval heeft iemand een tikfout gemaakt in de prijs, en de achterliggende systemen bereken dan automatisch de korting en geven dit weer bij het artikel.

Op zich ook wel weer goed om te zien dat er nog gewone mensen bij dit soort bedrijven werk. Je moet er toch niet aan denken dat de hele keten geautomatiseerd is.

jokeromy
door jokeromy - Jan 29, 2014 om 11:54
32 Antwoorden / 3 Vragen

heb het zelfde meegemaakt bij Bol Com keukenmachine van 199,00 voor 119,00 meteen besteld met 5 dagen levertijd 2 dagen na de bestelling verandert in 10 leverdagen dagen na weer een week s'morgens 3 tot 6 weken in de middag niet meer leverbaar meteen een mail naar Bol Com kreeg als antwoord hij wordt gewoon geleverd volgende morgen een mail dat de machine geannuleerd was en de ingewisselde bon weer is opgewaardeerd voor een volgende aankoop.

ho
door honda98 - Jan 29, 2014 om 15:10
103 Antwoorden / 1 Vragen

velen op dit forum moeten toch wel op de hoogte zijn dat Bolcom een zeer onbetroubaar
post order bedrijf is ! er is als veel over gesproken !
iik zal bij dit bedrijf nooit kopen!
ik koop regelmatig bij Conrad en alles word coreckt verwerkt zelfs als je iets koopt wat defect gaat !
word het zonder problemen vervangen!
de administrati is ook coreckt ! lever tyd 2a4 werk dagen mits in vooraad maar dat is meest al wel
je weet ook precies wanneer je het bestel de artikel in huis hebt !
ik koop daar artikelen die goed koop zijn en niet in de winkel tekoop zijn !

jokeromy
door jokeromy - Jan 29, 2014 om 16:23
32 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=honda98 schreef op woensdag 29 jan 2014, 15:10]velen op dit forum moeten toch wel op de hoogte zijn dat Bolcom een zeer onbetroubaar
post order bedrijf is ! er is als veel over gesproken !
iik zal bij dit bedrijf nooit kopen!
ik koop regelmatig bij Conrad en alles word coreckt verwerkt zelfs als je iets koopt wat defect gaat !
word het zonder problemen vervangen!
de administrati is ook coreckt ! lever tyd 2a4 werk dagen mits in vooraad maar dat is meest al wel
je weet ook precies wanneer je het bestel de artikel in huis hebt !
ik koop daar artikelen die goed koop zijn en niet in de winkel tekoop zijn !

Honda 98 je heb helemaal gelijk ik heb ook mijn buik vol van Bol Com goedkoop aanbieden en dan annuleren ze zonder dat het wil omdat het een week niet meer leverbaar is dan krijg na die week bericht dat het weer leverbaar is maar wel een stuk duurder en als compensatie krijg je dan €2,50 korting

ma
door marksmen - Feb 12, 2014 om 17:18
2 Antwoorden / 0 Vragen

Fout!!! Bol.com is wel verplicht uw product te leveren.

U heeft van Bol.com de reactie ontvangen "dat het product voor een verkeerd bedrag is aangeboden. Helaas was hier sprake van een vergissing, zoals zij dat noemen in artikel 4 van hun Algemene Voorwaarden. Om deze reden zal het artikel niet geleverd worden en wordt de bestelling geannuleerd. Onze welgemeende excuses voor het ongemak."
Echter Bol.com kan op deze wijze en met deze gronden niet zomaar een rechtsgeldige overeenkomst ontbinden. Er is in hier sprake van aanbod en aanvaarding. In hun e-mail stellen zij dat u het product voor de reeds aangepaste prijs van € 139,00 kan aanvaarden min een eventuele cadeaubon. Hierdoor kan worden vastgesteld dat nakoming van de overeenkomst niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is. Dit betekend dat conform het verbintenissenrecht geldt dat "Pacta Sunt Servanda", overeenkomsten moeten worden nagekomen (art. 1374, lid 1 oud BW).

Bol.com refereert naar Artikel 4 van hun eigen algemene voorwaarden waarin o.a. staat vermeld dat "Kennelijke vergissingen en of fouten in het aanbod binden de ondernemer niet." Echter deze bepaling is bij een rechtsgeldige overeenkomst in strijd met de wet en daardoor van rechtswege nietig en doet niet ter zake .Een rechtsgeldige overeenkomt bind Bol.com immers wel. Aangezien u een opdracht bevestiging heeft ontvangen kan worden vastgesteld dat er hier bovendien sprake is van wilsovereenstemming. Bol.com kan daarom ook niet zomaar met de door hen genoemde betooggrond en alleen op eigen initiatief uw overeenkomst ontbinden.

jokeromy
door jokeromy - Feb 12, 2014 om 18:30
32 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=marksmen schreef op woensdag 12 feb 2014, 17:18]Fout!!! Bol.com is wel verplicht uw product te leveren.

U heeft van Bol.com de reactie ontvangen "dat het product voor een verkeerd bedrag is aangeboden. Helaas was hier sprake van een vergissing, zoals zij dat noemen in artikel 4 van hun Algemene Voorwaarden. Om deze reden zal het artikel niet geleverd worden en wordt de bestelling geannuleerd. Onze welgemeende excuses voor het ongemak."
Echter Bol.com kan op deze wijze en met deze gronden niet zomaar een rechtsgeldige overeenkomst ontbinden. Er is in hier sprake van aanbod en aanvaarding. In hun e-mail stellen zij dat u het product voor de reeds aangepaste prijs van € 139,00 kan aanvaarden min een eventuele cadeaubon. Hierdoor kan worden vastgesteld dat nakoming van de overeenkomst niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is. Dit betekend dat conform het verbintenissenrecht geldt dat "Pacta Sunt Servanda", overeenkomsten moeten worden nagekomen (art. 1374, lid 1 oud BW).

Bol.com refereert naar Artikel 4 van hun eigen algemene voorwaarden waarin o.a. staat vermeld dat "Kennelijke vergissingen en of fouten in het aanbod binden de ondernemer niet." Echter deze bepaling is bij een rechtsgeldige overeenkomst in strijd met de wet en daardoor van rechtswege nietig en doet niet ter zake .Een rechtsgeldige overeenkomt bind Bol.com immers wel. Aangezien u een opdracht bevestiging heeft ontvangen kan worden vastgesteld dat er hier bovendien sprake is van wilsovereenstemming. Bol.com kan daarom ook niet zomaar met de door hen genoemde betooggrond en alleen op eigen initiatief uw overeenkomst ontbinden.

maar dat doen ze wel of je het wil of niet, ze annuleren zo je bestelling ik had ook een bevestiging met levertijd die wel 3x verschoven werd en toen omdat het op dat moment niet meer leverbaar was geannuleerd en na een week kon ik het op nieuw bestellen tegen een andere prijs

ma
door marksmen - Feb 12, 2014 om 21:23
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jokeromy,
Vanwege het feit dat u uw product opnieuw kan bestellen tegen een andere prijs kan worden vastgesteld dat nakoming van uw overeenkomst niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is. Wat van rechtswege wel een geldige reden is om de koop overeenkomst te ontbinden. Dit betekend dat conform het verbintenissenrecht geldt dat "Pacta Sunt Servanda", overeenkomsten moeten worden nagekomen (art. 1374, lid 1 oud BW). Dit betekend dat Bol.com gewoon uw product verplicht is om te leveren. U staat in uw recht.

Bol.com kan niet zomaar met de door hen genoemde betooggrond en alleen op eigen initiatief uw overeenkomst ontbinden.

Ik attendeer u erop dat het zonder enige correspondentie en of overeenstemming annuleren van uw bestelling binnen hun eigen systeem, het moedwillig niet leveren van uw product noch het terugstorten van uw aankoop bedrag kan leiden tot ontbinding van uw koopovereenkomst. Vraag bol.com om de koopovereenkomst te eerbiedigen en uw product alsnog z.s.m. toe te zenden. Indien zij in gebreke verblijven. Stuur ze een ingebrekestelling toe en of start een juridische procedure. Deze grote organisaties denken dat ze maar alles kunnen doen en met niemand wat te maken hebben. Ze zeggen het zelfs in Artikel 4 van hun eigen algemene voorwaarden "Kennelijke vergissingen en of fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.Bij een rechtsgeldige koopovereenkomst is dit simpelweg in strijd met de wet. Als ze zich niet willen binden dan moeten ze maar geen producten verkopen.

Succes! U staat in uw recht, maar gelijk hebben betekend niet direct recht krijgen.