ke
door kerstdag Apr 30, 2015 om 17:17
Garantie & verzekeringen

Kleding kopen in AWBZ instelling.

Beste lezers.
Mijn zus zit in een AWBZ instelling. Nu krijg ik een brief waarin men stelt dat er geen kleding meer gekocht gaat worden en dat de ouders of familie hiervoor moeten zorgen. Ook de aankopen van cadeaus voor vader of moeder dag zal niet meer gedaan worden. Men stelt hierdoor meer tijd te hebben voor de bewoners en dat dit niet in het AWBZ pakket zit. Overigens kost het de instelling heel veel verloren tijd aan correspondentie welke ze beter kunnen besteden aan zorg. Bij navraag bij het zorginstituut Nederland, blijkt dit helemaal niet waar te zijn. Men mag het vragen maar niet afdwingen. En de aankoop van een cadeau voor pappa of mamma is een heel kleine ingreep. Een winkeltje van Zuidwester zit om de hoek. Bovendien steun je de activiteit hiermee want kopers zijn welkom en geven bovendien een bijdrage de activiteiten staande te houden.
Indien een bewoner niet bij machte is dit niet zelf te doen, is het dan geen hulpvraag? Een hulpvraag omdat ze zelf niet beter weten of kunnen?
Graag uw reactie en alvast bedankt.

2205 28 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Apr 30, 2015 om 17:24
11571 Antwoorden / 51 Vragen

De hele 'hulpverlening' is op de schop gegaan en dit is een voortvloeisel hiervan, denk ik.
De stelling van 'helpen' ipv 'brieven schrijven' is niet uw keuze er wat van te vinden, maar de keuze van de instelling. Helaas, het is niet anders.

edrick3
door edrick3 - Apr 30, 2015 om 17:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo kerstdag,

.....Nu krijg ik een brief waarin men stelt dat er geen kleding meer gekocht gaat worden en dat de ouders of familie hiervoor moeten zorgen.....
Afgezien of dit al dan niet 'moet' lijkt me dit eigenlijk helemaal geen probleem.
En gaat het alleen om het kopen/regelen of betreft dit ook de financiering?

Helaas, de bezuinigingen slaan overal toe.
Moeten we maar mee leren leven

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2015 om 17:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lijkt me ook nogal een verantwoordelijkheid voor die instelling om kleding te kopen. Mijn moeder heeft negen jaar in een verpleeghuis gewoond, maar daar was er nooit sprake van dat door die instelling kleding voor haar gekocht werd, net zo min dat men met haar cadeautjes ging kopen voor wat dan ook.

En een cadeautje kopen voor papa of mama? Dan gaat mama of papa maar mee.

Cookies
door Cookies - Apr 30, 2015 om 17:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarom zouden familieleden niet mee kunnen gaan bij kopen van kleding en/of cadeaus? Vind een dergelijke bezuiniging volkomen terecht. Of ga je je zus liever helpen met douchen en aankleden en dat de verzorging kleding met haar gaat kopen?

me
door menekse - Apr 30, 2015 om 18:00
53 Antwoorden / 3 Vragen

Is het niet eerder vreemd dat een zorginstelling kleding voor uw zus koopt i.p.v. 1 van haar familieleden? Hetzelfde geldt voor een vader en/of Moederdag cadeau. Wat een luxe is dat altijd geweest dat u daar zelf geen omkijken naar heeft gehad. Iemand die op kantoor werkt is niet degene die verzorging biedt, maar de administratie runt. De tijd die daarvoor uit is getrokken heeft dus geen invloed op de verzorgingstijd. Juist de tijd die nu niet besteed wordt aan het kopen van prive zaken kan besteed worden aan meer zorg.

tenormin
door tenormin - Apr 30, 2015 om 19:31
16850 Antwoorden / 108 Vragen

Nooit geweten dat een Zorginstelling kleding kocht voor bewoners/bewoonsters. Wij hebben moeder (uiteraard) jaren gekleed. Ook van cadeautjes enz. ...nooit geweten dat het personeel zoiets zou moeten doen. Trouwens vreemd dat deze service er überhaupt is geweest.

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2015 om 19:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat hier blijkbaar over een instelling voor kinderen. Begrijp ook niet waarom de ouders die kleren niet kochten.

tenormin
door tenormin - Apr 30, 2015 om 19:57
16850 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, maak het niet op uit wat @kerstdag schrijft dat het over kinderen gaat. Dat zou dus ook kunnen impliceren dat zowel pappa als mamma niet in staat zijn kleding en cadeautjes te kopen. Wat de vraag dan wel weer begrijpelijker zou maken, als dit altijd op die manier gebeurde en dus nu niet meer kan. Tja, dan heb ik er ook geen antwoord op buiten dat de zorg ook daar geen tijd meer voor heeft.

door 1953 - Apr 30, 2015 om 20:09
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Versobering! De familie mag dan in de buidel tasten.

door 1953 - Apr 30, 2015 om 20:13
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Per 1 januari jl. is de AWBZ vervangen door de Wet langdurige zorg (Wlz). U schreef nog steeds over een AWBZ-instelling.

Zie de bijlage Wlz

tenormin
door tenormin - Apr 30, 2015 om 20:46
16850 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=1953 schreef op donderdag 30 apr 2015, 20:09]Versobering! De familie mag dan in de buidel tasten.

Natuurlijk word kleding door familie en/of door jezelf betaald. Je denkt toch niet dat er bedoelt word dat een zorginstelling kleding en cadeautjes uit eigen zak, lees pot, kan betalen? Vroeger niet, nu niet en nooit niet.

aurora1
door aurora1 - Apr 30, 2015 om 22:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb er nog nooit van gehoord dat instellingen kleding voor bewoners kopen en n.b. cadeautjes voor familie. Ik zie en zag alleen dat de familie/vrienden dat alles deden en doen, met of zonder de betreffende bewoner. Terecht dat die tijd nu besteed wordt aan zorg voor de bewoners.

door 1953 - May 1, 2015 om 00:18
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 30 apr 2015, 20:46][quote=1953 schreef op donderdag 30 apr 2015, 20:09]Versobering! De familie mag dan in de buidel tasten.

Natuurlijk word kleding door familie en/of door jezelf betaald. Je denkt toch niet dat er bedoelt word dat een zorginstelling kleding en cadeautjes uit eigen zak, lees pot, kan betalen? Vroeger niet, nu niet en nooit niet.

Ts had het nog over een AWBZ instelling, dat is per 1 januari 2015 geen AWBZ meer doch valt onder de Wet langdurige zorg.

V.w.b. de kleding daar sprak de instelling volgens ts over dat de instelling geen kleding meer koopt voor de bewoners.

door 1953 - May 1, 2015 om 00:18
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=aurora1 schreef op donderdag 30 apr 2015, 22:34]Ik heb er nog nooit van gehoord dat instellingen kleding voor bewoners kopen en n.b. cadeautjes voor familie. Ik zie en zag alleen dat de familie/vrienden dat alles deden en doen, met of zonder de betreffende bewoner. Terecht dat die tijd nu besteed wordt aan zorg voor de bewoners.

Daar had ts erover, dat was zijn grief.

zoekster
door zoekster - May 1, 2015 om 00:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat de tijd nu wordt besteed aan echte zorg moet je dan maar afwachten. Er zal wel weer het nodige zijn wegbezuinigd.

ke
door kerstdag - May 1, 2015 om 09:14
68 Antwoorden / 9 Vragen

Mijn zus is een lichamelijk en geestelijk gehandicapt vrouwtje.
Bovendien halen we ze met regelmaat naar huis en daar moet ze ook gewassen worden etc.
Mijn vrouw bezoekt haar iedere week en gaat dan met de rolstoel wandelen of naar het parkje en even iets eten.
Er komt van onze kant dan ook veel hulp. Het mentor zijn en dan de bewindvoering brengen ook behoorlijk wat kosten met zich mee.

=carola.83 schreef op donderdag 30 apr 2015, 17:42: Waarom zouden familieleden niet mee kunnen gaan bij kopen van kleding en/of cadeaus? Vind een dergelijke bezuiniging volkomen terecht. Of ga je je zus liever helpen met douchen en aankleden en dat de verzorging kleding met haar gaat kopen?

ke
door kerstdag - May 1, 2015 om 09:15
68 Antwoorden / 9 Vragen

Nee, natuurlijk moet ze deze zelf bekostigen.

=tenormin schreef op donderdag 30 apr 2015, 20:46:
=1953 schreef op donderdag 30 apr 2015, 20:09: Versobering! De familie mag dan in de buidel tasten.

Natuurlijk word kleding door familie en/of door jezelf betaald. Je denkt toch niet dat er bedoelt word dat een zorginstelling kleding en cadeautjes uit eigen zak, lees pot, kan betalen? Vroeger niet, nu niet en nooit niet.

pino123
door pino123 - May 1, 2015 om 09:20
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik denk dat de aanschaf van kleding puur een dienstverlenende activiteit was om de familie te ontlasten. Het is namelijk geen taak van de AWBZ-instelling. U zal dus zelf, als familie, de kleding moeten aanschaffen.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2015 om 10:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=kerstdag schreef op vrijdag 1 mei 2015, 09:14]Mijn zus is een lichamelijk en geestelijk gehandicapt vrouwtje.
Bovendien halen we ze met regelmaat naar huis en daar moet ze ook gewassen worden etc.
Mijn vrouw bezoekt haar iedere week en gaat dan met de rolstoel wandelen of naar het parkje en even iets eten.
Er komt van onze kant dan ook veel hulp. Het mentor zijn en dan de bewindvoering brengen ook behoorlijk wat kosten met zich mee.

[quote=carola.83 schreef op donderdag 30 apr 2015, 17:42]Waarom zouden familieleden niet mee kunnen gaan bij kopen van kleding en/of cadeaus? Vind een dergelijke bezuiniging volkomen terecht. Of ga je je zus liever helpen met douchen en aankleden en dat de verzorging kleding met haar gaat kopen?

U kunt voor die kosten een vergoeding vragen.

Lees hier

zoekster
door zoekster - May 1, 2015 om 10:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb wel begrip voor uw situatie, met een verstandelijk en lichamelijk gehandicapte gaan winkelen kan lastig zijn, vooral als er kleding moet worden gepast. Misschien zit uw zus ook nog in een rolstoel?
Is het wellicht een idee om in kledingzaken te kopen waar u de aankopen terug kunt brengen als het gekochte niet bevalt?

Zelf koop ik altijd een flinke lading kleding bij C&A voor mijn demente moeder. Dan kiezen we in haar woning samen uit wat past en mooi staat en de rest gaat weer terug. V&D heeft ook die optie. Voor de rest kunt u denken bij cadeaus aan bijv. bol.com, dus koop op afstand, dan kan het aangekochte vaak ook gratis terug als het niet bevalt.

tenormin
door tenormin - May 1, 2015 om 11:53
16850 Antwoorden / 108 Vragen

@zoekster, bij zorghuis waar mijn moeder zat was er een paar maal per jaar een soort "modeshow". Dan konden de bewoonsters al dan niet pratend, wijzend, knikkend aangeven wat hen wel of niet aanstond, kon er worden gepast (met hulp van de verzorging; in mijn uppie ging het niet) en gekocht, of niet. En ja, voor zover ik nu begrijp werd dat voor @kerstmis haar zusje allemaal eerst wel gedaan en vanwege de bezuinigingen niet meer. Ik werd in O.P. op het verkeerde been gezet en dacht dat de kleding en cadeautjes betaald zouden zijn geworden in het verleden door het tehuis waar zusje verblijft.

zoekster
door zoekster - May 1, 2015 om 13:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@tenormin, bij mijn moeder in het zorgcentrum komt een paar maal per jaar een soort rijdende winkel langs, dus zonder modeshow. Er staan dan allemaal rekken met kleding in de zaal. Wij maken daar geen gebruik van, maar voor bejaarden die niet van die shoplustige kinderen hebben?, of kinderen die de maat/smaak van hun ouders niet kunnen inschatten, is dat een uitkomst.

ke
door kerstdag - May 1, 2015 om 15:58
68 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=pino123 schreef op vrijdag 1 mei 2015, 09:20]Ik denk dat de aanschaf van kleding puur een dienstverlenende activiteit was om de familie te ontlasten. Het is namelijk geen taak van de AWBZ-instelling. U zal dus zelf, als familie, de kleding moeten aanschaffen.

U maakt een fout. In de WLZ staat terdege wel omschreven dat het kopen van kleding voor de instelling is. Als u mijn bericht goed leest, staat daar dat ik informatie heb ingewonnen bij Zorginstituut Nederland. Dit is een instelling van de Rijksoverheid! En natuurlijk zijn de kosten voor de bewoners.

ke
door kerstdag - May 1, 2015 om 16:15
68 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 1 mei 2015, 13:06]@tenormin, bij mijn moeder in het zorgcentrum komt een paar maal per jaar een soort rijdende winkel langs, dus zonder modeshow. Er staan dan allemaal rekken met kleding in de zaal. Wij maken daar geen gebruik van, maar voor bejaarden die niet van die shoplustige kinderen hebben?, of kinderen die de maat/smaak van hun ouders niet kunnen inschatten, is dat een uitkomst.

Goed idee. Bedankt hiervoor. Echter draagt de vrouw een luier. Het is dus ondoenlijk naar een winkel te gaan of met een rolstoel in een rijdende
Ter aanvulling wil ik nog even kwijt dat zij geen vader en moeder meer heeft.
Bovendien heeft zij nog 5 andere broers en zussen die niets met een debiel zusje te maken willen hebben. Als we de wet dus goed toe willen passen, moeten ook zij hun steentje bijdragen.
Bovendien heb ik een herseninfarct gehad en niet in staat om haar na te lopen.
Dacht dat mijn vrouw, die heeft moeten stoppen met werken omdat zij last heeft van artrose, haar uiterste best doet om de vrouw (mijn zus van 64) te plezieren en te helpen.
Jammer dat mijn bericht niet door iedereen goed gelezen wordt en enkele reageren zonder kennis van zaken te hebben.
De mensen welke positief reageren en een goede oplossing bieden, bedankt.

tenormin
door tenormin - May 1, 2015 om 16:33
16850 Antwoorden / 108 Vragen

@kerstdag, dan hebben we (de meesten van ons dan) het totaal niet goed begrepen dat die mogelijkheid er vroeger wel was. Dat spijt me werkelijk. En als de rest van de kinderen het altijd heeft laten afweten, tja, dat is ellendig genoeg. Is er ook geen mogelijkheid dat u iemand privé vind die dit zo nu en dan zou willen doen: wat kleding en cadeautjes kopen? En is er dan werkelijk geen instantie, vanuit de AWBZ instelling, die ergens een gaatje in de wet kan vinden om uw zus toch verder te kunnen helpen hiermee?

ke
door kerstdag - May 1, 2015 om 17:07
68 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 1 mei 2015, 16:33]@kerstdag, dan hebben we (de meesten van ons dan) het totaal niet goed begrepen dat die mogelijkheid er vroeger wel was. Dat spijt me werkelijk. En als de rest van de kinderen het altijd heeft laten afweten, tja, dat is ellendig genoeg. Is er ook geen mogelijkheid dat u iemand privé vind die dit zo nu en dan zou willen doen: wat kleding en cadeautjes kopen? En is er dan werkelijk geen instantie, vanuit de AWBZ instelling, die ergens een gaatje in de wet kan vinden om uw zus toch verder te kunnen helpen hiermee?

Fijn uw reactie te mogen lezen.
Zo weet ik niet wie ons kan helpen.
Maar, zoals ik al omschreef, moet de instelling hiervoor zorgen.
Blij zijn ze hier niet mee maar ze kunnen niets anders omdat het in de wet omschreven staat.
Inmiddels een klacht ingediend en met goed resultaat. Het betreffende huisje heeft dit ten onrechte gedaan en zal van hogerhand, hierop aangesproken worden.
Zo zie je maar. Ik wist welke mijn rechten waren en heb gelijk gekregen.
Jammer dan ook van de negatieve reactie.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2015 om 19:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat voor negatieve reacties dan? U stelt hier gisteren een vraag en vandaag is het door het tehuis al opgelost.

U verstrekt summiere gegevens, waaruit wij niet kunnen destilleren dat u een herseninfarct gehad hebt, uw vrouw artrose heeft en daarvoor haar baan heeft moeten opzeggen, uw vader en moeder al zijn overleden, er daarnaast nog vojf broers en zussen zijn die blijkbaar geen poot uitsteken.

Dat kunnen we dus niet allemaal in onze glazen bol zien.

Maar waarom dan cadeautjes voor vader- en moederdag kopen?

ke
door kerstdag - May 2, 2015 om 16:05
68 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 1 mei 2015, 19:10]Wat voor negatieve reacties dan? U stelt hier gisteren een vraag en vandaag is het door het tehuis al opgelost.

U verstrekt summiere gegevens, waaruit wij niet kunnen destilleren dat u een herseninfarct gehad hebt, uw vrouw artrose heeft en daarvoor haar baan heeft moeten opzeggen, uw vader en moeder al zijn overleden, er daarnaast nog vojf broers en zussen zijn die blijkbaar geen poot uitsteken.

Dat kunnen we dus niet allemaal in onze glazen bol zien.

Maar waarom dan cadeautjes voor vader- en moederdag kopen?

Negatief zie ik als mensen reageren zonder verdere kennis en alles afwijzen onder het motto, dit is toch normaal.
Opgelost is het nog niet want ik heb nog steeds geen schriftelijke reactie. Bovendien blijft het huisje nog volhouden dat zij in hun rechten staan.
Wat de summiere gegevens betreft zou ik een boek moeten schrijven. Hier zit naar mijn mening niemand op te wachten. Bovendien ervaar ik dat de mensen zelf wel om aanvullingen gaat vragen. Wat betreft het kopen van cadeaus lijkt het mij niet prettig je eigen cadeautje te moeten kopen. Bovendien zit er om de hoek een werkplaats waar gehandicapten leuke dingen maken en gekocht kunnen worden. Hier help je de instelling mee de activiteiten te blijven uitvoeren en de mensen aan het werk te houden. Dan staat er op het financiële overzicht, nu al, 8 posten waar cadeaus voor gekocht zijn zonder omschrijving voor wie. Dan ook nog is het zo dat mijn vrouw heel vaak mee helpt. Even de boel afruimen, koffie zetten enz.
Zo ook gaat de was de deur uit. Kosten zijn ruim 40 Euro per maand meer dan bij de andere huisjes die het zelf doen en dan onder het motto: Dan houden we meer tijd over voor de bewoners. Het klink wellicht lullig maar het riekt meer naar eigen belangen. Kunnen we in de tuin even os sigaretjes roken etc.