Je
door Jeroen_A Jun 27, 2023 om 18:12
Geldzaken & recht

Erfdienstbaarheid op zijpad

Ik heb een vraag aangaande een, sinds 2018, slecht onderhouden pad langs mijn huis. Het betreft een pad waarop, ben ik vorig jaar achtergekomen, kennelijk erfdienstbaarheid ligt. Het is een pad wat van de ene straat naar de andere gaat, maar ook een aansluiting is naar de brandgang en dus de tuinen van buren. Ik heb in 2021 aan de gemeente gevraagd of ze dit pad de tegels er weer netjes recht in wilde leggen. Dit omdat het pad door gras- en onkruid groei tussen de tegels helemaal uit elkaar gegroeid was (en wederom is). Het pad werd dan ook onveilig door diepe geulen en ik heb hier al 's een buurmeisje met de fiets tegen de muur omhoog gehad. Gelukkig viel de val mee, maar wel een hoop schaafwonden en blauwe plekken tot gevolg uiteraard. Kort daarna hebben ze het eerste stuk van het pad, vanaf de straat achter ons, opnieuw betegeld, maar hielden ze gek genoeg op bij het stuk naast mijn huis, wat nu van mij blijkt te zijn, maar gewoon het verlengde is van betreffend aangepakt pad. De gemeente heeft toen absoluut niet moeilijk gedaan na mijn verzoek om de rest van het pad ook weer wat netjes neer te leggen, toen ik ook uitlegde dat er al een "ongeluk" was gebeurd. Pad weer netjes en de onkruid en gras tussen de tegels daarme ook verdwenen. Echter, daarna wederom geen enkel onderhoud. Alle paden rondom het huis en ook alle andere zijpaden langs de andere hoekwoningen namen ze mee, behalve dit pad. Vanaf 2018 heb ik het zelf wel 's onderhouden, maar begon me simpelweg teveel geld te kosten aan grastrimmers, onkruidverdelging, etc. Bovendien heb ik genoeg aan het onderhouden van mijn eigen tuin. Ik ben begin zomer 2022 maar 's in de pen geklommen en ben gaan klagen bij de gemeente. In eerste instantie wilden ze het pad wel meenemen met een veegwagen, als ze er toch al bezig waren, zo was het antwoord en over erfdienstbaarheid werd wederom met geen woord geroerd. Echter, het pas is net te smal voor een veegwagen en moet tussen bossage en muur door. Dat gaat dus niet en zo hebben ze het ook nooit gedaan. Toen ik dat opperde kreeg ik plotsklaps een hele botte mail terug, waarin stond dat ik geen recht van spreken had, want volgens de kadastrale kaart ligt het pad op mijn erf. Ik heb daarna uiteraard terug gereageerd dat de gemeente dat pad al die tijd heeft onderhouden en zelfs kort voor dit mailverkeer het pad opnieuw heeft gelegd. Alleen het onkruid werd niet meer gedaan sinds zomer 2018. Ik heb kort daarna een mevrouw van de gemeente langs gehad, die de boel bekeken heeft en het ook een vreemde situatie vond. Ik heb bij die mevrouw (niet op boze wijze) ook aangegeven dat ik het pad bij mijn erf ga betrekken als er niks aan gedaan wordt. Ook heb ik de gemeente aangeboden het pad over te nemen, wat voor iedereen beter zou zijn. Ik wil mijn buren niet ten last zijn door het pad weg te nemen en het pad wordt dan tenminste weer fatsoenlijk onderhouden. Het is met professionele apparatuur een klusje van een kwartier en die apparaten heb ik niet, waardoor het voor mij ook gewoon bijzonder lastig is dit pad te onderhouden. De strook langs mijn huis doe ik wel zelf en zo is het mij eigenlijk ook verkocht. Echter, in de koopakte staat inderdaad iets over een pad en erfdienstbaarheid. Ik wil daar dus van af, zonder het pad af te sluiten, zodat het pad, net zoals alle andere paden in de buurt, op dezelfde manier wordt onderhouden door de gemeente. Tot op de dag van vandaag (zowat een jaar geleden) heb ik, ondanks belofte dat e.e.a. juridisch door de gemeente uitgezocht zou worden, nog geen enkel antwoord gehad. Daar heb ik wel boos op gereageerd, maar nog steeds (of misschien juist daarom wel) geen enkele rectie. De situatie is nu zo dat ik meer belasting betaal door groter perceel (WOZ) en een doorgaand openbaar pad mag onderhouden. Het is niet dat ik er nu elke nacht van wakker lig of zo, maar het is mijns inziens wel een kromme situatie, waar de gemeente van wegkijkt. Er zijn wat mij betreft drie prima opties. Of de gemeente onderhoudt het pad gewoon en alles blijft zoals het is, of de gemeente neemt het pad over en daarmee het onderhoud, of de gemeente en ik als bewoner neemt contact op met een VVE van het appartementgebouw naast mij, dat een stuk groen onderhoudt naast het pad en laat daar een pad aanleggen, waardoor ik bestaand pad kan dichtgooien en de VVE een eventueel nieuw pad onderhoudt. De eerste optie lijkt me de meest schappelijke oplossing, maar de gemeente wil daar dus niet aan. Hoe kom ik in dit geval tot een oplossing? Ik wil eigenlijk gewoon van de erfdienstbaarheid op het pad af, als de gemeente zich zo blijft opstellen. Dat zou helaas wel betekenen dat andere buren er de dupe van worden, wat ik niet wenselijk vind. Zoals het pad er nu bij ligt kan in ieder geval niet langer, want is letterlijk gevaarlijk.

Sorry voor de wat al te lange uitleg, ik ben erg slecht in kort en bondig...

5422 14 Rapporteer

Topantwoord

ne
door neodutchio - Jun 27, 2023 om 18:36
5165 Antwoorden / 12 Vragen

In elk huis waar ik gewoond heb was een achterom aanwezig. Dat pad was altijd gedeelde eigendom. Iedere woningeigenaar bezat het pad over de breedt van de tuin tot halverwege het pad. Het onderhoud moest dus ook gedaan worden door de eigenaar.

In uw geval lijkt het gelijkwaardig. U bent gedeeltelijk eigenaar van dat pad en moet er dus voor zorgen dat dat veilig is. Afsluiten mag niet, aangezien aangrenzende percelen recht van overpad zullen hebben. Enkel als alle buren geen belang hebben bij het pad en er een makkelijkere optie is, dan kunt u de rechter vragen de erfdienstbaarheid op te heffen.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 27, 2023 om 18:38
7211 Antwoorden / 3 Vragen
Je
door Jeroen_A - Jun 27, 2023 om 18:46
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik word verkeerd begrepen geloof ik. Het is geen "achterom". Het is een zijpad langs mijn huis, wat aansluit op één van de paden naar en de straat achter ons en richting de brandgang. Echter, het is één van de paden, niet het enige pad. De andere paden worden echter wel onderhouden door de gemeente, waaronder eenzelfde pad van een hoekwoning schuin achter mij. Dat lijkt me toch vrij krom. Waar ze zich op beroepen is de kadastrale kaart, wat ze dus al die jaren ervoor nooit hebben gedaan. Dat is nu juist mijn punt. Het pad dichtgooien zou voor de bereikbaarheid van de straat hierachter en de brandgang op zich geen belemmering opleveren. Alleen moeten mijn buren aan mijn kant van de straat dan bijv. wel verder om met kliko's bijv. En ook meerdere gebruikers van dit pad van twee straten moeten dan een ander pad kiezen. Ik denk niet dat ik me erg populair maak als ik dit pad dicht ga gooien. Anderzijds, veel buren weten inmiddels van de situatie, zijn het ook wel met me eens en vinden het wat kinderachtig van de gemeente, maar vinden het ook allemaal wel prima en gaan ook niet klagen bij de gemeente. Dat mag ik nu dus doen. En ook daar heb ik niet zoveel zin in...

@SJJOPPY. Dat is inderdaad een optie waar ik ook al op heb lopen zoeken. Voor mij zou het prima zijn als alles zo blijft zoals het is, maar dat de gemeente dan wel 's het pad gaat onderhouden zoals alle andere paden in de buurt. In ruil daarvoor vangen ze wat extra belasting dmv een voor mij hogere WOZ waarde, wat ik prima vind. Maar dat willen ze dus niet en nu wil ik dus van het pad af.

Ik heb overigens ook ergens gelezen dat als de gemeente meer dan dertig jaar het pad onderhouden heeft, ze nu niet ineens zich daarvan kunnen onthouden en ik dus van de erfdienstbaarheid af kan. Maar dan gaat de gemeente het ook niet onderhouden en ben ik dus genoodzaakt om het pad dicht te gooien. En dat is wat ik nu eigenlijk niet wil ivm mijn buurtgenoten.

ne
door neodutchio Jun 27, 2023 om 19:31
5165 Antwoorden / 12 Vragen

De situatie is helder genoeg. Of het nu een zijpad is of achterom maakt niet uit, u bent eigenaar en er rust een erfdienstbaarheid op. Dat de gemeente het altijd onderhouden heeft maakt daarin geen verschil.
Hier is nu een geschil over het snoeien van de hagen. Er zijn huizen met een verplichte haag in de voortuin en er staan hagen langs het voetpad. Maar er zijn ook hagen die eigendom zijn van de huiseigenaar. Dus hier in de straat word het eerste stuk niet gesnoeid en daarna wel. En ook al hebben ze jarenlang de heggenschaar er langs gehouden wil niet zeggen dat de gemeente dat altijd verplicht is om te doen.
Dus ook in uw geval, wees dankbaar dat de gemeente dit altijd onderhouden heeft, het was niet hun taak.

sw
door swat1500 Jun 28, 2023 om 00:13
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed dat de gemeente in het verleden meende dat het betreffende pad van hen was. Nu is gebleken dat zulks niet het geval is, de grond is van u dus onderhoud komt ook voor u rekening, kunt u de gemeente niet meer verplichten alsnog onderhoud te verrichten. U heeft waarschijnlijk geluk dat u geen rekening heeft gekregen voor het onderhoud dat de gemeent abusievelijk wel heeft verricht.
Als u zelf niet de mogelijkheden heeft om goed onderhoud te verrichten zult u een stratenmaker moeten inhuren. Schade die ontstaat bij derden door gebrekkig onderhoud op uw grond komt dan ook voor uw rekening. Hou daar dus ook rekening mee.
Een erfdienstbaarheid is niet eenvoudig op te heffen tenzij opgelegd voor een specifiek doel wat aantoonbaar niet meer nodig is. Maar ook dan moet dit via de rechter geregeld worden. De gemeente verplichten uw grond over te nemen kan ook niet zomaar afgedwongen worden.

Je
door Jeroen_A Jun 28, 2023 om 00:27
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Neodutchio, ik denk dat je een bepaald punt mist. Je legt me nu uit wat er aan erfdienstbaarheid hangt, maar dat snap ik echt wel. Het gaat me om een redelijke oplossing voor iedereen. Kan het echt niet, omdat de redelijkheid er kennelijk niet van wordt ingezien, dan wil ik graag af van het stukje erfdienstbaarheid. Dit omdat het niet alleen voor mij een flink nadeel heeft, maar ook voor buren. En dat wil ik dus niet. Vandaar mijn vraag hier, hopende dat er misschien mensen zijn die een soortgelijk iets hebben meegemaakt en dat hebben weten op te lossen. Ik wil ook geen pad afsluiten, maar misschien als ik daarin wel in mijn recht sta, dat een gemeente wel tot een redelijke oplossing wil komen en willen gaan inzien dat er wel sprake is van goeie wil. Het is ook maar moeilijk uit te leggen dat een gemeente jarenlang de boel wel heeft onderhouden en het nooit over erfdienstbaarheid heeft gehad, ook niet tegen een vorige bewoner. Ook ik wist niet beter dat alleen een stukje strook naast mijn huis van mij was en dat heb ik ook altijd onderhouden. Schuin achter mij is precies dezelfde situatie, alleen schijnt dat pad wel van de gemeente te zijn en nemen ze dat pad wel mee. En nou komt het, het pad wordt desondanks wel door de bewoners gebruikt middels een stuk border met hortensias. Ingepikt dus. En ik hoop dat het blijft staan hoor, want het ziet er prachtig uit, maar er wordt wel enorm met twee maten gemeten. Ik heb ook sterk de indruk dat de gemeente zich altijd heeft stil gehouden heeft, omdat ze natuurlijk belang hebben bij het pad. Sterker, de mannen van de groenvoorziening gaan via mijn pad (neem het even mee dan zou ik zeggen), om direct na mijn pad weer verder te gaan met het stuk groen achter het huis. Plus dat voor mijn huis de verzamelplek is voor de kliko's. Ook daarom wil ik buren niet gaan lastig vallen met het afsluiten van een pad, want dan is het pad wel handig natuurlijk, al kunnen ze ook via andere paden. Het lijkt er erg sterk op dat er eerst vanuit bezuinigingen niet veel meer werd onderhouden en dat mijn pad helemaal niet meer werd meegenomen (dat heeft de mevrouw van de gemeente ook wel min of meer toegegeven) en toen ik over een slecht pad begon, hebben ze nog steeds zich stil gehouden en toen maar het padje weer netjes gelegd. Maar ik ben kennelijk te ver gegaan met dat daarna wederom het pad uit elkaar groeide en ik daar melding van heb gemaakt. Toen begonnen ze ineens over een kadastrale kaart, op een vrij botte wijze. Al die jaren ervoor, ook tegen vorige bewoners niet, hebben ze het nooit over die kadastrale kaart gehad. De vorige bewoner wist ook niet beter dan dat alleen een stukje strook van hem was en niet het hele pad.

En als ik de artikelen er op nalees, dan lijkt het er sterk op dat het wel altijd onderhouden door de gemeente juridisch gezien dus wel verschil maakt. Ik ben alleen geen jurist, dus weet niet hoe zo iets te moeten interpreteren. Vandaar ook mijn vraag hier. Wellicht dat iemand het vanuit een bepaalde ervaring wel weet.

Huizen met een verplichte haag in de voortuin? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord.

rj
door rjw Jun 28, 2023 om 01:20
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Dat laatste komt echt wel voor. In de wijk waar ik mijn eerste huis kocht (nieuwbouw) moesten de erfafscheidingen en een deel aan de straatkant worden gevormd door beukenhagen. Dat was door de architect bedacht als onderdeel van het plan en ze waren door de projectontwikkelaar geplaatst. Het was ook onderdeel van koopcontract. Nu na ruim 25 jaar (ik ben al verhuisd) staan die hagen er nog steeds, dus de huidige bewoners houden zich aan de afspraken.

ne
door neodutchio Jun 28, 2023 om 09:18
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Wat u redelijk vindt is enkel voor u redelijk. U wilt dat de gemeente gratis uw eigendom onderhoudt en anders wilt u dat de erfdienstbaarheid opgeheven word. Beide gaat niet lukken.

Je
door Jeroen_A Jun 28, 2023 om 11:21
4 Antwoorden / 1 Vragen

Je snapt het punt nog steeds niet Neodutchio. Wat ik vind, of wat jij vindt, doet eigenlijk niet terzake. Het is een onwenselijke situatie, wat een slecht, openbaar pad met geulen met zich meebrengt. Ik hoop daar in alle redelijkheid met de gemeente uit te komen en wil weten hoe e.e.a. juridisch ligt. Dus niet wat erfdienstbaarheid in beginsel inhoudt, want dat is niet zo moeilijk te vinden. Jij vindt daar wat van, maar dat is de vraag niet. Ik waardeer elke reactie, maar je weet duidelijk het antwoord niet. Het is overigens nog maar de vraag of het mijn eigendom is. Er staat een pad tussen mijn huis en aangrenzend gedeelte wat van een VVE is op de openbare kadastrale kaart. Maar hoe breed en dergelijke, het staat er niet en het staat ook niet in de koopakte omschreven. De gemeente weet het eigenlijk ook niet, want ik heb alle varianten in het e-mail verkeer met twee personen van de gemeente al voorbij zien komen. Het is wel van mij, het is niet van mij, het is van een VVE, het is is deels van mij en deels van een VVE. Die laatste optie zou inderdaad rijmen met hoe het mij verkocht is en hoe ook een vorige bewoner overtuigd was hoe het zat, namelijk een strook langs het huis is van mij en de rest van het pad dan wellicht van een VVE. Dat zou ik eventueel bij het kadaster kunnen laten uitzoeken. Maar iets in mij zegt dat het veel makkelijker op te lossen is. De gemeente mag van mij in ieder geval het pad gratis hebben, zodat de situatie gelijk getrokken wordt met de rest van de buurt. Want, zoals ik al zei, alle zijpaden langs andere hoekwoningen worden wel onderhouden door de gemeente. Het is, ondanks dat er dus kennelijk erfdienstbaarheid op het pad zit, een openbaar pad en dat wil ik graag zo houden. Ook voor mijn buurtgenoten. Ik kan dan eigenwijs doen en het niet meer onderhouden, maar daarmee is niks opgelost. Het is nu niet dat ik stampvoetend op de grond ga liggen, omdat ik mijn zin niet krijg. Normaal gesproken (neem de Mr. Visser zaken) gaat het ook juist om mensen die zich juist iets willen toe eigenen. Bij mij is het het tegenovergestelde. Juist voor de buurt en dat het voor iedereen helder is. De gemeente weet het nu duidelijk zelf ook niet, maar verwijst wel naar een kadastrale grens. Welke grens dan? En dan krijg ik geen antwoord meer van de gemeente.

@RJW: Op die manier. Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar in dat geval kan ik het me voorstellen.

ne
door neodutchio Jun 28, 2023 om 11:37
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Het is uw eigendom en u wilt iets. Dan het kadaster laten komen, uw perceel laten uitmeten en daar bent u verantwoordelijk voor.

Gratis weggeven gaat niet lukken, dat heet schenking, daar moet belasting over betaald worden en wie wil gratis een stuk grond die onderhoud vergt?

Je
door Jeroen_A Jun 28, 2023 om 12:00
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is dus maar de vraag, of het mijn eigendom is. De gemeente weet het zelf dus kennelijk niet echt, maar baseert zich dus wel op een kadastrale kaart. En inderdaad, ik weet het ook niet. En ja, ik snap dat ik in dit geval naar het kadaster moet, of eventueel gerechtelijke stappen moet ondernemen. Nogmaals, dat hoop ik te voorkomen, door iets in handen te hebben en aan de gemeente te kunnen voorleggen nog voor die stappen nodig zijn. Vandaar mijn vraag hier. Ik hoop op een antwoord onderbouwd vanuit ervaring, of dat iemand wellicht een artikel weet waar ik me op kan beroepen. Zoiets.

Of het wettelijk wordt gezien als schenking heb ik sterk mijn twijfels over. De grond gaat weer terug naar een overheid. En dan moet het ook nog 's boven een bepaald bedrag zitten om juridisch gezien een dusdanige schenking te zijn, zodat er een extra belasting over betaald dient te worden. We hebben het hier niet over de A16 hè ;-) Ik ben verre van een jurist, maar ik heb zo het vermoeden dat het met een notariele krabbel opgelost is, even kort door de bocht.

ne
door neodutchio Jun 28, 2023 om 12:15
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U geeft zelf aan dat het uw eigendom is. Het staat in uw koopakte en u wist van de erfdienstbaarheid.
Even iets weggeven is te makkelijk gedacht. Het grootste struikelblok is al dat de gemeente het niet wilt hebben. Als u een auto kado krijgt waar u wegenbelasting voor moet gaan betalen en de auto zo slecht is dat er niet mee gereden kan worden, neemt u die dan aan?

In mijn ogen probeert u met zo weinig mogelijk werk en het liefst zonder kosten van een bestaande situatie af te komen wat niet gaat lukken. Het is geen pakje boter die je aan de buren geeft.

Je
door Jeroen_A Jun 28, 2023 om 12:30
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Neodutchio, ik geef het op. Ik ga niet verder meer op je reageren, sorry. Je gaat nog steeds voorbij het punt en leest de helft niet.

mahadma
door mahadma - Jun 27, 2023 om 19:00
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Mr Frank Visser zegt altijd dat je niet 1,2,3 van de erfdienstbaarheid/overpad afkomt. Je kan het ook (als het er niet is) door verjaring verkrijgen.

Ook zal de tekst genoemd in de koopakte bepalend zijn wat wel en niet kan. Ik hoorde voorbij komen: overpad voor de gierton, (die dus niet meer in gebruik is) die dus wel werd verwijderd, maar ook een overpad voor letterlijk een auto, die werd alleen te voet/fiets gebruikt, werd veranderd. Dus let GOED op de tekst in uw akte.

Ik heb bewust niet uw vraag gelezen, enige interpunktie en her en der een spatie zou het leesbaarder maken.

Je
door Jeroen_A - Jun 27, 2023 om 19:08
4 Antwoorden / 1 Vragen

@Mahadma Sorry? Het stuk staat vol punten en komma's? Prima als u het stuk niet wilt lezen, maar het is geen YouTube reactie zonder enige komma of punt of zo. Ik ben een volwassen vent en meen ook zo te schrijven. De volzinnen hadden wellicht wat korter en bondiger gemogen, maar geen interpunctie?? Kom op... Ik waardeer elke reactie, maar reageer dan niet s.v.p.

rj
door rjw Jun 28, 2023 om 09:00
3280 Antwoorden / 5 Vragen

De leesbaarheid laat toch te wensen over, dat ben ik wel met Mahadma eens. Bij zo'n lap tekst kan je beter alinea's gebruiken zoals je op school geleerd hebt. Je hoeft het niet te doen, maar door de leesbaarheid te vergroten zullen meer mensen de vraag lezen zodat je betere antwoorden zult krijgen.

marita5
door marita5 Jun 28, 2023 om 10:25
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@Mahadma en @rjw , heeft u er ook wel eens aan gedacht dat het de opmaak van de site kan zijn ? Ik heb vaker mee gemaakt dat ik een reactie plaatst met spatie e.d , en toch werd alles aan elkaar vast geplakt . Dus met een vinger wijzen heeft geen enkele zin , niet reageren is ook een optie .

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 27, 2023 om 19:10
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jeroen,

Kun u een foto plaatsen van de situatie?
U kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord.

Als ik uw verhaal zo lees, vrees ik dat de enige makkelijke optie is om niets te doen aan het pad......

Je
door Jeroen_A - Jun 27, 2023 om 19:38
4 Antwoorden / 1 Vragen

@GEBOREN AMESTERDAMMER: Dat is waar het conflict mee begonnen is met de gemeente. Ik heb op een gegeven moment de strijd tegen het onkruid en gras opgegeven, want was ook bijna niet te doen door een groenstrook naast het betreffende voetpad. Maar ik kreeg er lucht van dat buren begonnen te klagen over het pad en een aantal er mij zelfs op aanwezen. Daarop heb ik contact opgenomen met de gemeente, omdat het me dus bevreemde dat ze wel op aanvraag een pad weer netjes wilden leggen, maar vervolgens wederom geen onderhoud willen plegen aan het pad. En daarop kreeg ik dus op vrij botte wijze het antwoord dat het pad volgens de kadastrale kaart van mij is. Gesprekken daarna zijn helaas dus ook op niets uitgelopen. Even heb ik toen ook gedacht de tegels er meteen uit te wippen en dat de gemeente zich er maar mee moest redden, maar daar heb ik goedwillende buren mee en bovendien spelen hier nogal 's kinderen naast. Daarom steekt het me wel, dat het zo'n zooi wordt en een ronduit gevaarlijk pad. Het ziet er ook niet uit, zo naast m'n huis, dat speelt ook mee.

Om alles in één foto te vatten wordt lastig. Ik kan het pad op de foto zetten, maar ik krijg daarmee de rest van de situatie achter bij ons er niet mee op de foto. Bovendien privacy en zo... Sorry. Maar inderdaad, met foto's zou de situatie wat duidelijker worden.

Ik ga het ook 's met de VVE van de appartementen naast ons overleggen, of zij misschien bereid zijn om het pad mee te nemen tijdens het onderhoud van hun groenstrook. Het onkruid en gras komt er immers ook vandaan.

1paul
door 1paul - Jun 28, 2023 om 08:13
3173 Antwoorden / 0 Vragen

het is vrij simpel, u heeft iets gekocht en op dit iets zit recht van overpad, zolang dit er op zit mag u dit niet afsluiten en zult u moeten gedogen dat er gebruik van gemaakt word....

wilt u dat deze situatie stopt zult u dit via de rechterlijke macht af moeten dwingen, een andere weg is er niet of de gemeente moet zo welwillend zijn dit stukje grond van u over te kopen, willen ze niets dan zult u dit echt zo moeten laten EN, onderhouden..

rechterlijk is dus het onderhoud voor uw rekening!!

Je
door Jeroen_A Jun 28, 2023 om 11:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

Met alle respect, maar waar is dat op gebaseerd? Ik snap echt wel wat erfdienstbaarheid inhoudt, maar er zitten kennelijk meer haken en ogen aan. Ik hoef ook helemaal geen geld. Laat de gemeente de situatie gewoon rechttrekken met de rest van de buurt en het is opgelost. En dat mag van mij met gesloten beurs. Mijn enige "voordeel" is dat mijn perceel weer wat kleiner wordt, waardoor een WOZ waarde waarschijnlijk naar beneden gaat. Minder belasting dus. Maar dat is ook een bedrag wat waarschijnlijk te verwaarlozen is. Klinkt toch niet onredelijk? Lijkt me win-win voor de hele buurt. Ik snap ook wel dat als de gemeente niet wil meewerken, dat ik het dan via de rechtelijke macht moet afdwingen. Maar het is in beginsel al zo niet nodig... Mijn vraag is vooral ook, omdat ik wil weten of ik met iets naar de gemeente kan, zodat ze zelf ook inzien dat het pad overnemen (gratis en voor niks) een betere optie is dan gerechtelijke stappen. Ik vind het al jammer dat het zo moet, maar desondanks zou ik dus graag willen weten wat die verdere haken en ogen zijn aan het stukje erfdienstbaarheid. Ik bedoel verder niet zuur naar jou over te komen hoor, maar geloof me, ik snap het stukje erfdienstbaarheid echt wel ;-)

Of ik het ook moet onderhouden is ook nog maar de vraag en dat is zo'n haakje. Ik moet het openbaar houden, daar was ik wel al aan uit. En dat wil ik dus ook, heel graag zelfs. De situatie is mijns inziens krom, omdat alle andere paden in de buurt wel worden bijgehouden door de gemeente. Ook zijpaden van andere hoekwoningen en zelfs paden die niet van de gemeente zijn. Ze willen het hier niet doen, omdat ze er niet met een veegwagen langs kunnen. Nou zijn er in de buurt ook overal paden waar ze ook niet met een veegwagen langs kunnen en dan onderhouden ze het ook, d.m.v. een brander tegen het onkruid, of geschikte striemers ervoor. Alleen die paden zijn dan inderdaad van de gemeente. Ik heb er vanaf 2018 in ieder geval drie striemers op versleten, naast de vele liters azijn, inbegrepen dat ik de afgelopen zomer ben gestopt met de strijd tegen het onkruid en gras tussen de tegels, omdat er door een aangrenzend stuk groenstrook voor mij niet tegen te strijden is. Het is ook niet mijn vak, ik werk overdag en heb dan ook al meer dan genoeg aan mijn eigen tuinen. Was de gemeente niet op een gegeven moment gestopt met het onderhoud, dan had er nooit een haan naar gekraaid en wist ik tot op de dag van vandaag niet dat het pad kennelijk van mij is en dat er erfdienstbaarheid op ligt. Iedereen gelukkig.

ne
door neodutchio Jun 28, 2023 om 12:17
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U kijkt alleen maar weer naar uw eigen kant. Extra grond voor de gemeente betekend dus ook extra kosten voor hun. Het is leuk dat u minder hoeft te betalen en dat u geen onderhoud meer hoeft te plegen, maar dat legt u daarmee op andermans bordje. Het is niet gek dat ze daar niet aan mee willen werken.

En ook juridisch kunt u niemand verplichten om grond kosteloos over te nemen en verantwoordelijk voor te maken.

1paul
door 1paul Jun 28, 2023 om 16:59
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Jeroen, mijn antwoord is gebaseerd op de wettelijke verordeningen over dit soort van zaken, als de gemeente niets wil overnemen is en blijft het gewoon jouw grond MITS de rechter anders beslist als je daar heen gaat eventueel.

zolang het jouw grond is heb jij onderhoudsplicht, raakt er iemand gewond of beschadigen er bijvoorbeeld fietsen of anderszind ben jij verantwoordelijk te houden als je dit onderhoud niet goed uitvoert.

ik lees in je schrijven alleen maar, de gemeente, of, de vve die moeten het maar doen maar he, het is JOUW grond!!!!

ka
door kaartendraak - Jun 28, 2023 om 11:30
184 Antwoorden / 2 Vragen

Als het op de kadastrale kaart staat dat het van jou is zou ik het zwart op wit vragen op te sturen en ermee naar een notaris oid gaan, je hebt bij de meesten vaak wel een eerste half uur gratis advies, want zoals ik het zie, als het op de kaart staat dat het van mij is ,mag ik het bij mijn tuin betrekken. Moet het openblijven dan zou ik idd kijken of ik van dat erfdienstbaarheid af kan komen, misschien via verjaring zoals verderop staat en als dat geregeld is  hang dan een mooi bord op met een tekst als "Sorry mensen, gemeente is aansprakelijk voor onderhoud, bij ongelukken bij hun klagen".
Zoek daarom ook heel goed uit wie verantwoordelijk is voor onderhoud, of je het bij je tuin mag betrekken als het op het kadaster staat dat het van jou is enz. Zorg dat je dingen zwart op wit hebt

il
door iljaha Jun 28, 2023 om 12:55
179 Antwoorden / 3 Vragen

Dit advies is niet zo goed helaas. De kadastrale kaart kun je zo opzoeken op internet: pdok.nl. Als grond eigendom is, wil dat niet zeggen dat de grond bestemd is voor privaat gebruik. Grond bestemd voor zij- achterpad moet betreedbaar zijn. Dit pad wordt gebruikt (in het verhaal komt voor dat een kind met fiets gevallen is), dus van opheffen van de erfdienstbaarheid kan geen sprake zijn.

chauffeurtje
door chauffeurtje - Jun 28, 2023 om 11:50
6 Antwoorden / 0 Vragen

Overweeg eerst goed uw eigen situatie en wat de kans is dat u in de toekomst helemaal over dat stukje grond zou willen beschikken en wat uw kansen zijn om de erfdienstbaarheid op te laten heffen door de rechter als er voldoende andere mogelijkheden zijn voor omwonenden om hun woning of perceel te kunnen bereiken.
Mocht u geen behoefte hebben aan het stukje grond en zou u er vanaf willen in ruil voor onderhoud en beheer door de gemeente kunt u misschien een voor beide partijen mogelijk interessant voorstel kunnen doen door de grond voor een symbolisch bedrag aan de gemeente over te doen onder de dwingende voorwaarde dat het pad dan blijft bestaan en door de gemeente onderhouden gaat worden.
U raakt dan de grond kwijt maar ook de kosten voor onderhoud en minder WOZ door verkleining perceel (?)
Geef ze een termijn om te reageren en wijs er op dat het uitblijven van een reactie voor u de weg open maakt om te overwegen juridische stappen te ondernemen om eventueel van de erfdienstbaarheid af te komen.
Wiis ze er op dat er voor omwonenden voldoende andere mogelijkheden zijn om te komen waar ze moeten zijn en ook op de voor u onevenredig zware belasting van het onderhoud.
Benader ook wat lokale politici die zich met dit soort zaken bezig houden en zich graag willen profileren.

ne
door neodutchio Jun 28, 2023 om 12:20
5165 Antwoorden / 12 Vragen

TS heeft al aangegeven dat er buren gebruik maken van dat pad:
"Het pad dichtgooien zou voor de bereikbaarheid van de straat hierachter en de brandgang op zich geen belemmering opleveren. Alleen moeten mijn buren aan mijn kant van de straat dan bijv. wel verder om met kliko's bijv. En ook meerdere gebruikers van dit pad van twee straten moeten dan een ander pad kiezen."

Buren hebben dus belang bij dat pad aangezien ze anders meer afstand moeten afleggen. Alleen al op die reden zal de erfdienstbaarheid niet opgeheven kunnen worden.

ju
door juliomariner - Jun 28, 2023 om 12:27
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Op de kadasterkaart staat dus blijkbaar dat het van u is. Waarom zou de gemeente dan verplicht moeten worden het te onderhouden.
Gezien de erfdienstbaarheid bent u verplicht het pad in veilige staat te houden.
Ik neem dat toen u het perceel/ huis hebt gekocht de akte goed heeft doorgelezen. U had dus kunnen weten dat het wat uw eigendom is. Dat de paden van de buren wel worden onderhouden kan komen omdat ze eigendom van de gemeente zijn.
Kunt er geen bord dienstweg, verboden voor onbevoegden, betreden op eigen risico neerhalen. Dan is de kans dat u aansprakelijk wordt gesteld bij schade direct een stuk kleiner

Je
door Jeroen_A - Jun 28, 2023 om 12:33
4 Antwoorden / 1 Vragen

Onderwerp mag van mij gesloten worden. Er zijn een aantal reacties waar ik wel wat mee kan en ook waardeer. De rest van de reacties... Het mag van mij dicht in ieder geval.

john devries
door john devries Jun 28, 2023 om 13:24
219 Antwoorden / Vragen

Zeer verstandig Jeroen om de vraag zonder situatie foto's etc te sluiten,Je kunt in zo'n zaak geen sluitende oplossing verwachten van goedwillende hobyisten . Daarvoor moet je bij de  rechter en/of juristen zijn.

ne
door neodutchio Jun 28, 2023 om 13:29
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Het zou u wel sieren om het topic open te houden en de ontwikkelingen te delen. Dat kan immers anderen in een soortgelijk situatie helpen.

getty
door getty Jun 28, 2023 om 14:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De antwoorden zijn niet naar uw wens denk ik?

ro
door ronny530 - Jun 28, 2023 om 16:21
2795 Antwoorden / 41 Vragen

U wil in zekere zin een doorgangs pad die uw eigendom is maar vanwege de erfdienstbaarheid door een ander gebruikt mag worden laten onderhouden terwijl u er zelf ook gebruik van maakt. De gemeente heeft op uw verzoek de tegels vervangen en dat is al netjes want dat had de gemeente helemaal niet hoeven doen en nu verwacht u dat ze dat jaarlijks voor u gaan doen. Heel triest maar de gemeente heeft op bais van een gevaarlijke situatie ingegrepen in de veronderstelling dat u het pad begaanbaar zou houden. U heeft dat niet gedaan want u bent niet van zins om het onkruid die onvermijdelijk aan gaat groeien te wieden want u ziet dat niet meer als uw taak bijna te triest voor woorden omdat u ook nog eens van de erfdienstbaarheid clausule af wil komen en dat kan alleen als de gemeente dat pad van u wil kopen. Met de aanschaf van de woning heeft u zowel de lusten als de lasten die zo'n aankoop met zich meebrengen en zoals ik het lees wil u wel de lusten maar niet de lasten dragen. Als u nog met de buren overweg kunt die het pad ook gebruiken in gesprek gaan om eens in de zoveel tijd het pad onkruid vrij te maken zo simpel kan het ook want die buren hebben er ook baat bij.

mo
door mof - Jun 29, 2023 om 17:30
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Te lang verhaal. Ga naar een rechter.