me
door merkesteijn Jan 5, 2011 om 13:29
Geldzaken & recht

Huisaankoop

Mij dochter en schoonzoon zijn bezig met financiering van eigen huis. Het bod is geaccepteerd. Echter er wordt advies gegeven om een soort bouwkosten financiering van 15.000 euro erbij te nemen.Deze bonnen van de bouwkosten dienen binnen 2 jaar ingedient te worden. Dit zou, vertelde de financier een fiscaal trucje zijn? En hun maandelijkse Hypoptheek lasten zouden hierdoor 20/25 ,- euro lager per maand uitkomen. Is dit Fiscaal Belasting technisch een voordeel voor hun of niet? De bouwkosten kunnen zij zelf betalen van eigen gespaard geld(royaal).
Ik heb als vader hierover mijn bedenkingen, daar ik van mening ben, wat je niet hoeft te lenen, moet je lager in de kosten uit komen...een Bank geeft niets gratis of kado.

825 6 Rapporteer

me
door merkesteijn - Jan 5, 2011 om 18:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

marcel75
Bedankt voor uw reactie.
Zou ik u mogen vragen wat uw beroep is omtrent het antwoord welke u heeft vemeld op mijn vraag met betrekking tot de hypotheek van mijn dochter en schoonzoon.

Met groet,

Fred van Merkesteijn

marcel75
door marcel75 - Jan 5, 2011 om 18:49
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het is vooral een geweldige truc voor de adviseur om meer provisie te kunnen schrijven. Als je schoonzoon en dochter dat bedrag met gemak zelf kunnen betalen, laat ze dat dan ook doen. Geleend geld kost immers geld.

De adviseur zal wel roepen dat je de rente kunt aftrekken (maar je krijgt nooit 100% terug) en je het geld nog beschikbaar hebt omdat het nog op je rekening staat. Maar daar betaal je dan wel weer Box 3- heffing over. Dat vergeten ze vaak er bij te zeggen.

Dat de maandlasten lager uitkomen als de lening hoger is, is een sprookje. Des te meer je leent, des te hoger de maandelijkse betaling. Dat is logisch.

Mijn opa (en die heeft jaren voor een thans niet meer bestaande bank gewerkt) leerde mij altijd al: "Rijk is hij die zonder schulden is" en van mijn ouders heb ik geleerd dat ik wel een lening mag aangaan, maar eigenlijk alleen om een huis te kopen. Voor de rest moet je sparen. Dat is vaak moeilijk, maar niet onmogelijk. En zodra je iets kunt aflossen of zelf kunt betalen, moet je vooral niet bijlenen of meer blijven lenen dan nodig is.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 5, 2011 om 18:57
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Alles wat u met eigen geld kan financieren is aan te bevelen, u bent dan altijd goedkoper uit. kijk u maar naar het verschil wat en hypotheek aan rente kost en wat u zelf op u spaarrekening ontvangt. Mijn advies is dus niet doen.

marcel75
door marcel75 - Jan 5, 2011 om 19:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Merkesteijn,
Ik ben op dit moment helemaal niets (helaas niet gewenst, maar het is nu niet anders), maar wel geboren met boerenverstand. Tijdens mijn werkzame jaren heb ik mij zijdelings met de financiële plaatjes beziggehouden, meer met de juridische plaatjes. Dan kom je ook altijd wel in aanraking met de financiële kanten.

co
door courier - Jan 6, 2011 om 10:47
226 Antwoorden / 2 Vragen

Als de adviseur heeft bedoeld om een hogere notariële inschrijving te nemen dan het bedrag dat daadwerkelijk benodigd is om het huis te kopen, dan kan ik daar wel achter staan: Een hogere inschrijving kost enkele tientjes meer notariskosten en dat weegt wel op tegen een 2e hypotheek die je in de toekomst wellicht gaat vestigen als er omvangrijkere verbouwingen aan de orde zijn en het eigen spaargeld "op" is of ergens anders voor dient.
Nog niet is vermeld dat ontvangen depotrente in mindering komt op de aftrekbare hypotheekrente in box 1; dat is een fiscaal "trucje" van de Belastingdienst want in het grijze verleden viel dat onder spaarrente: die leemte in de wet is dus gedicht.

marcel75
door marcel75 - Jan 6, 2011 om 10:53
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Een verhoogde inschrijving kost bij de meeste notarissen helemaal niets meer. Er zijn namelijk verder geen handelingen nodig. Daarnaast levert een verhoogde inschrijving ook geen fiscaal voordeel op.

Het verhaal over het verrekenen van de depotrente met de hypotheekrente heb ik niet vermeld omdat je daar ook geen voordeel mee behaald. De enige manier om rente te besparen is zo min mogelijk te lenen.