personal
door personal Dec 5, 2011 om 16:28
Geldzaken & recht

Is het nu huur of niet!

Het volgende.

Als ik iets huur en netjes altijd betaal. Was ik altijd van mening, dat de gene die mij een product verhuurd moet zorgen, dat als het onder normaalgebruik defect raakt, vervangen wordt of wordt hersteld.

Nu huur ik een energie meter, waar ik manderlijks een bedrag voor betaal. (terwijl de meter al lang is afgeschreven, maar dit terzijde).
Nu is die meter opeens niet meer goed (wordt door de energie leverancier aangegeven) en word ik gedwongen om een nieuwe meter te kopen, ik betaal toch huur voor de meter, maar moet nu zelf de meter kopen en blijf huur betalen, hoe zit dat nou, mag dat zomaar!

Zijn zij zelf niet verplicht de meter te vervangen?

Mvg
Personal

913 11 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Dec 5, 2011 om 16:38
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Nee, volgens mijn begripsvermogen is het onmogelijk dat u een meter waar u huur voor betaalt zelf moet vervangen als-ie stuk lijkt te zijn. Merkwaardig. Kunt je ook zeggen waarom die meter ineens niet meer goed is?

Zwemmer

zwemmer
door zwemmer - Dec 5, 2011 om 16:51
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Huur en koop zijn zonder nadere afspraken niet verenigbaar. Is het misschien mogelijk dat door een bepaalde regeling de meter intussen uw eigendom is geworden? Maar, ook als er een schade door uw eigen toedoen ontstaan is -lijkt mij sterk- worden de kosten van vervanging op u verhaald.

Zwemmer

tenormin
door tenormin - Dec 5, 2011 om 16:54
16849 Antwoorden / 108 Vragen

personal, natuurlijk betaalt u voor een meter die u huurt, huur. Er is geen hond die u kan verplichten die meter en te kopen en ook nog eens huur te laten betalen. U heeft vast nog wel ergens een contract van deze huurovereenkomst, dus laat snel wat van u horen aan die lui en vertel ze dat de meter aan vervanging toe was, dat ze daarom een nieuwe meter geplaatst hebben maar dat u nog steeds alleen van ze huurt en dat blijft doen en zij niet eenzijdig een verandering kunnen doorvoeren zonder één en ander eerst met u te bespreken.

personal
door personal - Dec 5, 2011 om 18:22
17 Antwoorden / 12 Vragen

!!! Waarschuwing !!!

Volgens een inspecteur (die alleen eerst kwam voor het opmeten van meterstanden) van mijn energieleverancier, zou mijn meter niet meer goed zijn. Hij zei het dat deze vervagen moest worden en dat daar 549 euro kosten aan zaten voor de nieuwe meter. Dit bedrag kon ik bij hem contant afregkenen of via de pin betalen.

Ben natuurlijk niet op ingegaan.

Hij gaf ook aan als ik dit niet wilde dat mijn stroom afgesloten zou worden.

In de tussentijd heb ik gebeld met mij energie leverancier, het blijkt te gaan om iemand die niet werkt bij mijn energieleverancier, maar zich voordoet als en zo probeerd geld op te strijken. Heb hiervan al melding gedaan bij de politie.

MVG
PERSONAL

personal
door personal - Dec 5, 2011 om 18:27
17 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=zwemmer schreef op maandag 5 dec 2011, 16:38]Nee, volgens mijn begripsvermogen is het onmogelijk dat u een meter waar u huur voor betaalt zelf moet vervangen als-ie stuk lijkt te zijn. Merkwaardig. Kunt je ook zeggen waarom die meter ineens niet meer goed is?

Zie andere bericht, tijdens het gesprek met mijn energieleverancier.

Heb ik nog wel gesproken over een eventueele vervanging van mijn meter, omdat deze echt wel al heel oud is (1974). Waarschijnlijk niet kapot!

Eerlijk gezegd weet ik dus niet of ik dat moet doen, want volgens de telefoniste zaten daar dan wel degelijk kosten aan verbonden. Ze was er niet erg duidelijk over wat voor kosten dat dan waren.

Erg vervelend is dat, dat zelfs een infodesk van je energieleverancier je geen duidelijke informatie kan verstrekken.

Mvg
Personal

zwemmer
door zwemmer - Dec 5, 2011 om 18:37
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Nare zaak. Vraag een ieder die bij je komt voor een inspectie toch maar eerst naar een indificerend pasje. Over het algemeen vindt men dat niet erg. Een oude meter dient door de verhuurder vervangen te worden. Ik zou zonder bericht van de verhuurder alles maar laten zoals het is.

Zwemmer

valerius-2
door valerius-2 - Dec 5, 2011 om 19:39
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Wat er al verzonnen wordt om de boel optelichten. ik sta ver
baast dat er nog mensen zijn die hier in geloven. Zo gauw het om geld gaat en ik het niet zeker weet ga ik altijd eerst eens informeren of het waar is wat er wordt vertelt.

poltol
door poltol - Dec 7, 2011 om 11:25
3885 Antwoorden / 22 Vragen

quote
Heb ik nog wel gesproken over een eventueele vervanging van mijn meter, omdat deze echt wel al heel oud is (1974). Waarschijnlijk niet kapot!

Eerlijk gezegd weet ik dus niet of ik dat moet doen, want volgens de telefoniste zaten daar dan wel degelijk kosten aan verbonden. Ze was er niet erg duidelijk over wat voor kosten dat dan waren.

Erg vervelend is dat, dat zelfs een infodesk van je energieleverancier je geen duidelijke informatie kan verstrekken.

Mvg
Personal
einde quote

Uw meter is eigendom van de netwerkbeheerder.
Bij defect wordt de meter kostloos vervangen.
Ouderdom is geen vervangings reden.

Wat wel kan gebeuren is dat uw netwerkbeheerder de oude meter t.z.t. gaat vervangen door een slimme meter. Ook dat zal dan kosteloos zijn.

U moet voor info bij uw netwerkbeheerder zijn, niet bij uw leverancier.
Deze twee horen duidelijk gescheiden te zijn.
U vindt uw netwerkbeheerder op uw energie nota.
Vr.gr. poltol

personal
door personal - Dec 7, 2011 om 12:19
17 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op maandag 5 dec 2011, 19:39]Wat er al verzonnen wordt om de boel optelichten. ik sta verbaast dat er nog mensen zijn die hier in geloven. Zo gauw het om geld gaat en ik het niet zeker weet ga ik altijd eerst eens informeren of het waar is wat er wordt vertelt.

Ja, dat zeg je nu zo, ik wilde het ook niet geloven, daarom heb ik informatie gezocht hierover.
Maar ze zijn zo gehaaid tegenwoordig. Deze man had de kleren aan van mijn leverancier (netwerkbeheerder) en ook had hij een pasje waarop een naam en een ID nummer stond en een pasfoto die overeen kwam.

Nu ik heb gebeld met mijn leverancier blijkt hij daar niet te werken, ook niet gewerkt heeft. Als leek kun je het niet weten, je vertrouwd er op dat als ze zich kunnen identificeren het wel klopt.

Maar toen het bij het openen van mijn meterkast gelijk was oei oude kapotte meter, deze moet direct worden vervangen, kreeg ik daar een slecht gevoel bij. en ik ga meestal op mijn gevoel af in dit soort dingen.
Het was gelijk ik zal even een andere meter uit de auto pakken en deze gelijk vervangen, waarop ik heb aangegeven hoe hij dat zo snel zou kunnen zien zonder iets te meten.

Hij kon het zien omdat er een pinnetje naar buiten stond en als dit het geval was zou de meter kapot zijn. Als ik het niet zou laten vervangen werd ik 's middags nog afgesloten van stroom. Dan ging het me allemaal veel meer kosten, dan nu alleen de prijs van de meter.

Ik kon dan zo rekening houden met afsluitkosten a 800 euro en dan eerst een nieuwe meter a 549 euro en dan weer her aansluitkosten van 800 euro. Hij gaf ook nog aan en alle andere nadelen dat het met zich mee zou brengen, dat ik geen verwarming in deze tijd van het jaar zou hebben en als ik een dect telefoon had deze niet meer zou werken en dus ook niet meer bereikbaar was geen internet meer had en dat het allemaal zo door mijn onwilligheid 3 tot 6 weken kon duren. Dus leek het hem voor mij veel verstandiger om nu even snel de meter te vervangen. Ik kon pinnen en of conant betalen dat was geen probleem.

Dit verhaal vond ik allemaal zo vreemd, dat ik hem gelijk heb gezegd dat hij me maar moest afsluiten en heb hem gelijk de deur gewezen. Want volgens mij mag het geen eens, je zomaar afsluiten daar moeten ze toch wel een hele goede reden voor hebben en dat leek me hier niet het geval.

Zelf heb ik nog het kenteken van het busje genoteerd, het vreemde is dat er stikkers op zaten van mijn leverancier maar nu ik in de tussentijd het echt busje van mijn leverancier heb gezien er helemaal niet op lijkt. en dit kenteken is tijdens de aangifte bij de politie ook doorgegeven.

Ik heb altijd zoiets al ik het niet meer vertrouw dan ga ik dingen noteren die belangrijk zijn, zoals kleuren hoe iemand er uit ziet wat het kenteken van een auto is waarin deze eventueel rijdt enz.
Nu achteraf ben ik daar heel blij om dat ik dit heb gedaan, het is nu veel makkelijker om zo iemand op te sporen.

Mvg
Personal

zwemmer
door zwemmer - Dec 7, 2011 om 12:28
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Goeie vondst van poltol (19:55). Ik heb er nog over nagedacht of degeen die langs kwam niet iemand van het netwerkbeheer kon zijn. Maar, het bezoek was in dit geval wel aangekondigd geweest. De man heeft zich opvallend goed voorbereid/ingewerkt. Te goed zelfs, je voelde wel degelijk aan dat er iets niet klopte. Oplichten is een kunst die je moet beheersen of liever niet... Al met al een zeer tragisch verhaal. Altijd een schriftelijk bericht ter aankondiging van zoiets als voorwaarde stellen dus.

Zwemmer

tenormin
door tenormin - Dec 7, 2011 om 14:08
16849 Antwoorden / 108 Vragen

personal, wat een alerte en fantastische reactie van je. De meeste (oudjes) zouden er wel ingestonken zijn. Echt petje af voor je.