Mi
door Michelle385 Mar 14, 2024 om 23:45
Geldzaken & recht

Niet tijdig afzeggen: kosten voor afspraak

Goedenavond allemaal,

Ik ben zwanger en heb mij aangemeld bij een kraamzorg organisatie. Deze organisatie mailde mij onlangs met een afspraak bevestiging. Ik was hier verbaasd over, want datum en tijd waren niet met mij overlegd/afgestemd. Onderaan de mail stond dat de medewerker 'kostbare tijd' voor mij reserveerde en dat ze ervan uit gingen dat ik aanwezig zou zijn bij het gesprek. Als het niet uitkwam, dan moest ik dat uiterlijk 24 uur van tevoren melden, anders zouden er kosten (75 Euro) in rekening worden gebracht.

Datum en tijd kwamen mij niet uit, dus ik heb de organisatie benaderd voor een nieuwe afspraak. De medewerkster zei aan de telefoon dat de mail een afspraak voorstel betrof (wat nergens in de mail vermeld stond).

Nu snap ik dat er kosten in rekening worden gebracht, wanneer ik afwezig zou zijn bij een afspraak waar ik zelf mee ingestemd zou hebben. Maar mogen er kosten in rekening worden gebracht, wanneer je afwezig bent bij een eenzijdig ingeplande afspraak (of in dit geval ingepland afspraak voorstel)?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

2704 13 Rapporteer
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Mar 15, 2024 om 00:01
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Michelle,

Om welke kraamzorg organisatie gaat het?

sw
door swat1500 - Mar 15, 2024 om 01:44
3779 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, als u een afspraak niet tijdig afzegt kan dat geld kosten. Om die reden moet de afspraak u tijdig bekend worden gemaakt zodat u ook tijdig kunt aangeven of u wel of niet kan komen. Ik ben het met u eens dat het efficiënter is als een afspraak in onderling overleg wordt afgestemd. De gevolgde werkwijze geschiedt overigens vaker. Dezelfde ervaring heb ik met ziekenhuis afspraken.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 15, 2024 om 07:27
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Als u bij de aanmelding nog geen afspraak kon maken heeft de kraamzorg u via een mail een voorstel gedaan wanneer zij dat kunnen.
De mail aan u is bedoeld om wel of geen toestemming daarvoor te geven of met een andere tijd die u uitkomt te reageren.
Als u niets van u laat horen wordt aangenomen dat u het met hun voorgestelde tijdstip eens bent.

Ja
door JannyBoe - Mar 15, 2024 om 07:29
515 Antwoorden / Vragen

Hallo Michelle, u maakt een scherp onderscheid tussen 'eenzijdig ingepland' en 'afspraakvoorstel'.
Bekijk het eens praktisch: op het moment dat u een datum en tijd in de mail ontvangt staat er een afspraak.
En die kunt u in overleg wijzigen of annuleren. Zo komt u in overleg tot een geschikt moment.
Dat lijkt me voor zorgverleners de meest praktische gang van zaken.

Die kosten in rekening brengen mag. De Geschillencommissie Zorg zegt daarover 'De commissie acht het vaste praktijk dat een zorgaanbieder kosten in rekening brengt als de afspraak niet tenminste 24 uur van tevoren is afgezegd.'
Aan de verplichting om u dat van tevoren te laten weten is ook voldaan.

1paul
door 1paul - Mar 15, 2024 om 07:49
3148 Antwoorden / 0 Vragen

zij mogen ervan uitgaan dat u een afspraak wilt als u zelf kontakt opneemt, vervolgens doen zij u een voorstel, ziekenhuizen werken ook op deze manier trouwens.

dus ja, als u niet reageert en niet op komt dagen mist u een tijdsvak welk voor u gereserveerd is en dat kost geld inderdaad....

Mi
door Michelle385 - Mar 15, 2024 om 12:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reacties! Ik ben (gelukkig) gezond, dus kom niet veel met de zorg in aanraking en had geen idee dat dit een geaccepteerde praktijk was.

mo
door mof - Mar 15, 2024 om 12:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij bestaat er niet zoiets als "eenzijdige afspraak". Een afspraak betekent altijd instemming van beide partijen, anders is er geen sprake van afspraak maar van een opdracht van de kraamzorg aan u. Als de kraamzorg iets inplant waarmee u het niet eens bent of waar u niet om heeft gevraagd mag kraamzorg u dat niet in rekening brengen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 17, 2024 om 14:45
16849 Antwoorden / 202 Vragen

?? Betalen voor een afsraak die niet door u is gemaakt of bevestigd? Nee toch. Ik zie dit eerst nu en ben het oneens met de meeste antwoorden met uitzondering van in ieder geval de reactie van 15 maar 12:27.

Mijn advies: stem dit nader af met uw ziektekostenverzekeraar en zie ook dit: https://www.kraamzorgnl.nl/kraamzorg/kosten/

 Hoe dan ook: ik baseer mijn antwoord onder andere op de wetgeving aangaande overeenkomsten en er in dit geval, zoals ik het uit uw vraag oipmaak, geen sprake van een overeenkomst doch 'slechts'een voorstel waar u niet op in bent gegaan. Daarbij is absoluut van belang dat u de organisatie zelfs heeft benaderd met meldinfg dat datum en tijd u niet uitkwamen en ook of dat nu wel of niet als voorwaarde in het e-mail bericht zou hebben gestaan.

Na nog even verder te hebben gekeken: mogelijk kan deze info u ook zeer van dienst zijn: https://www.kraamzorgnl.nl/klachten/

rj
door rjw - Mar 17, 2024 om 16:21
3262 Antwoorden / 5 Vragen

Voordat we weer van alles gaan speculeren: kan je de complete tekst die ze gestuurd hebben eens plaatsen? (Naam e.d. natuurlijk even weghalen)

mahadma
door mahadma - Mar 17, 2024 om 17:04
11541 Antwoorden / 51 Vragen

In de cojonatijd kregen we ook brieven met een afspraak door hen gezegd ............. nooit boetes gezien

r.kemperman
door r.kemperman - Mar 18, 2024 om 13:55
423 Antwoorden / 4 Vragen

Wij hebben hetzelfde gehad met een schoonmaakbedrijf voor de mechanische ventilatie
Nahet errste bezoek kregen we een jaar later een brief via PostNL met daarin het bericht dat zij op die en die datum en die tijd langs zouden komen voor de jaarlijkse schoonmaal.

Ook hier de tekst dat als zij voor een dichte deur zouden staan dat er dan een rekening zou volgen.

ik heb toen contact opgenomen met de vraag wat dat voor flauwekul is. Er wordt niet eens gevraagd om de afspraak te bevestigen.

Voor hetzelfde geld, krijg ik de brief niet en staan zij dus voor een dichte deur
Reactie: dat was mijn probleem. Dit gebeurde zelden.

Hierop was mijn reactie dat ze mij als klant kwijt waren en wij zijn overgestapt naar een ander bedrijf

le
door lennykr - Mar 18, 2024 om 14:01
8 Antwoorden / Vragen

Zo gaat t vaak bij ziekenhuizen ook. Ze sturen een afspraak voor bv een controle. Komt het niet uit dan kan je een andere afspraak maken. Blijf je zomaar weg dan zijn ze niet blij en kunnen inderdaad kosten in rekening gebracht worden. Maar ik snap t probleem niet zo. U kunt toch een andere afspraak maken, waarbij de tijd wel uitkomt?

le
door lennykr - Mar 18, 2024 om 14:05
8 Antwoorden / Vragen

Zo gaat t vaak bij ziekenhuizen ook. Ze sturen een afspraak voor bv een controle. Komt het niet uit dan kan je een andere afspraak maken. Blijf je zomaar weg dan zijn ze niet blij en kunnen inderdaad kosten in rekening gebracht worden. Maar ik snap t probleem niet zo. U kunt toch een andere afspraak maken, waarbij de tijd wel uitkomt?