il
door ilja1976 Jan 8, 2014 om 12:39
Geldzaken & recht

Tijdrekken bij verdeling nalatenschap

mijn vader is ongeveer anderhalf jaar geleden overleden. ik blijk achteraf onterfd te zijn en moest er via via achter komen dat mijn vader was overleden. sindsdien probeer ik overal achter te komen want ik ben overal buiten gelaten. mijn broer is executeur-testamentair en weigert mijn vragen te beantwoorden waartoe ik krachtens artikel 78BW recht op heb. ik heb inmiddels een advocaat ingeschakeld maar ook op zijn aangetekende brieven wordt geen antwoord gegeven. ik wacht nu op een zittingsdatum. kan ik bij de rechter een dwangsom eisen zodat mijn broer gedwongen kan worden om de zaak te bespoedigen? heb ik ook recht op een rente over de nalatenschap aangezien mijn broer alles blijft rekken? en kan mijn broer in zijn functie als zijnde executeur-testamentair nalatigheid worden verweten?

4556 13 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jan 8, 2014 om 13:16
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Allereerst zal vastgesteld moeten worden dat je broer door je vader tot executeur is benoemd in een testament van je vader. Vervolgens zal bekeken moeten worden of hij de benoeming aanvaardt heeft.

Als dit vastgesteld is, kun je uiteindelijk naar de rechter stappen. Boek 4 geeft echter niet de mogelijkheid om dwangsommen af te dwingen. Ook de mogelijkheid tot het vorderen van rente is vrijwel uitgesloten. Het laten ontslaan van de executeur is in de praktijk ook vrijwel onmogelijk.

Als je advocaat een beetje verstand van zaken heeft, zal hij inzage hebben gevorderd in de financiële stand van zaken per de sterfdatum, maar ook van 5 jaar daarvoor.

il
door ilja1976 - Jan 8, 2014 om 13:24
32 Antwoorden / 7 Vragen

in het testament staat dat mijn broer bij overlijden wordt benoemd tot executeur-testamentair. de notaris heeft ook aangegeven dat hij dit aanvaard heeft. mijn advocaat doet vrijwel niets aan de zaak. en wacht de zitting af. daarom ben ik er zelf achteraan gegaan en probeer achter zo veel mogelijk dingen te komen waardoor ik straks sterker sta in de zitting. ok dus de conclusie is dat de rechter mij hoogstens gelijk geeft in mijn vraag om inzage? verder kan ik dus niets eisen?

marcel75
door marcel75 - Jan 8, 2014 om 13:49
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Iets anders dan nu de zitting afwachten kunnen jij en je advocaat ook niet. Daarna zul je de uitspraak van de rechter moeten afwachten als jullie er tijdens de zitting niet onderling uitkomen.

il
door ilja1976 - Jan 8, 2014 om 14:11
32 Antwoorden / 7 Vragen

@marcel75 dankuwel voor de informatie

il
door ilja1976 - Jan 8, 2014 om 15:08
32 Antwoorden / 7 Vragen

@marcel75 ik heb totaal geen verstand van zittingen daar ik daar nooit mee te maken heb gehad. wat kan ik zoal verwachten in de zitting? wat kan ik eisen? wat word er van mij verwacht? voeren alleen de advocaten het woord of heb ik daar ook inspraak in?

marcel75
door marcel75 - Jan 8, 2014 om 15:19
5124 Antwoorden / 4 Vragen

In principe hebt u een advocaat om namens u het woord te voeren. Het kan zijn dat de rechter nog aan u zelf vragen stelt en uiteraard mag u zelf ook het woord voeren. MAar de rechter kan u afkappen als u irrelevante zaken vertelt.

il
door ilja1976 - Jan 8, 2014 om 15:44
32 Antwoorden / 7 Vragen

@marcel75 de reden dat ik dit vraag is dat mijn advocaat vrijwel niets heeft gedaan. zijn originele grondslag was dat ik WEL erfgenaam was. dit in tegenstelling tot wat ik hem gezegd nl. dat ik onterfd was en dat ik daardoor dus geen erfgenaam meer kon zijn. omdat hij advocaat is heb ik het er maar bij gelaten omdat het zijn werk is en ik dus in de veronderstelling was dat hij wel gelijk zou hebben maar toen ik het verweerschrift zag van mijn broer waarin zijn gemachtigde de grond gelijk maakte met ons verzoekschrift ben ik mij gaan verdiepen in alles en heb ik mijn advocaat ervan overtuigd om de eis te veranderen op basis van artikel 78BW. ook heb ik een verweerschrift opgesteld wat hij in samenvatting heeft overgenomen. op basis van de veranderde eis is besloten tot een zitting en vanwege dit alles probeer ik nu achter zoveel mogelijk dingen te komen zodat ik niet voor verassingen kom te staan. ik heb in deze periode mijn baan verloren waardoor het voor mij des te belangrijker is dat deze zaak tot een goed einde komt mede ook omdat de gemachtigde van mijn broer eist dat de zaak niet-ontvankelijk wordt verklaard EN dat ik voor alle kosten inclusief zijn salaris dien op te dragen maar het belangrijkste voor mij is dat mijn vader zelfs met zijn laatste woorden tegen mij gelogen heeft en dat het er uitziet alsof mijn broer verder in de geest van mijn van mijn vader handelt. DAT onrecht kan ik niet accepteren en daarom ben ik nu aan het vechten. het kan toch niet zo zijn dat leugens,achterdeurspelletjes en ontwijkend gedrag beloond wordt???

marcel75
door marcel75 - Jan 8, 2014 om 15:51
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tja, blijkt maar weer dat advocaten en erfrecht vaak niet goed samen gaan.

Dat de tegenpartij een kostenveroordeling eist op voorhand is normaal. Als het goed is heeft uw advocaat dat ook gevraagd en geëist voor zijn salaris en de proceskosten.

Waarop is het verzoek tot niet-ontvankelijkheid gebaseerd?

il
door ilja1976 - Jan 8, 2014 om 17:13
32 Antwoorden / 7 Vragen

@marcel75 ik heb zowel het verzoekschrift als het veranderde verweerschrift nagekeken en nee mijn advocaat vraagt noch eist geen salariskosten en/of proceskosten. mijn advocaat is er van uitgegaan dat mijn broer afwikkelingsbewindvoerder was i.p.v executeur-testamentair en omdat hij er ook van uitging dat ik WEL erfgenaam was vond mijn advocaat dat mijn broer rekening en verantwoording moest afleggen. op basis daarvan vond de gemachtigde van mijn broer dat de zaak niet-ontvankelijk verklaard diende te worden. omdat ik mijn advocaat er van heb overtuigd om de eis te veranderen in artikel 78BW zou er nu een zitting komen maar is dit vanwege onvoorziene omstandigheden met rechter uitgesteld. een nieuwe zittingsdatum is nog niet geprikt omdat de gemachtigde van mijn broer nog geen verhinderdata heeft ingeleverd dan wel dat die verhinderdata van hun nog niet bekend waren

oversteek
door oversteek - Jan 8, 2014 om 18:28
9 Antwoorden / 12 Vragen

We zijn met drie kinderen. Mijn vader heeft mijn broer onterft, maar leeft nog, als mijn vader overlijdt heeft mijn broer recht op 1/6 van wat op de bankrekening staat en de verkoopwaarde van het huis en niet de inboedel. Daar moet ie binnen 5 jaar na overlijden schriftelijk aanspraak op maken, dus dat geld moet door de andere 2 kinderen op 'n rekening blijven tot dat moment.
Het is ook zo dat bij overlijden ik als executeur-testamentair niet verplicht ben om mijn broer daarvan op te hoogte moet stellen.

marcel75
door marcel75 - Jan 8, 2014 om 19:27
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Oversteek,
Uw wens is niet de juridische werkelijkheid. Als u broer daadwerkelijk onterfd is en een beroep op zijn legitieme portie doet, krijgt hij een vordering op de nalatenschap van, blijkbaar, 1/6e van de waarde van de nalatenschap.

De nalatenschap is veel omvangrijker dan alleen de bankrekening en de waarde van de woning. Is de inboedel toch nog niets waard of zijn er andere vermogensbestanddelen, denk aan een auto of levensverzekering, dan deelt uw broer ook mee in de waarde daarvan.

En als executeur zult u ter zijner tijd uw broer wel volledige inzage moeten geven in de financiële administratie. Het is dan ook raadzaam de inboedel te laten taxeren voordat u deze afvoert. Bij een rechter is de kans groot dat u namelijk de waarde van de inboedel op dat moment zult moeten kunnen verantwoorden.

Als uw broer contact met u opneemt in uw hoedanigheid van executeur en vraagt wat hij kan en wat zijn positie is, dan zult u hem dat wel moeten vertellen.

il
door ilja1976 - Jan 9, 2014 om 01:44
32 Antwoorden / 7 Vragen

@marcel75 dat is mooi om te weten want mijn broer voert wel een kostenpost voor huur busje ten behoeve van leeghalen huis maar geen waarde van de inboedel. hij zal ongetwijfeld beweren dat de inboedel geen waarde had maar ik denk niet dat mijn broer dit heeft laten taxeren. mijn broer is ook executeur-testamentair maar weigert met mij te praten en mijn vragen te beantwoorden. wat kan de rechter daar aan doen?

il
door ilja1976 - Jan 9, 2014 om 01:53
32 Antwoorden / 7 Vragen

@oversteek u bent als zijnde executeur-testamentair niet verplicht om uw onterfde broer in te lichten van het overlijden van uw vader. desalniettemin is het raadzaam om dit wel te doen. ikzelf weet hoe het is als je er via via moet achter komen en het heeft mij veel pijn gedaan maar dat is mijn persoonlijke mening. uw onterfde broer heeft wel 5 jaar de tijd om zijn legitieme portie(=kindsdeel) op te eisen. ook daarom is het misschien beter om uw broer in te lichten want anders verkeren jullie 5 jaar in onzekerheid en zal de nalatenschap tot die tijd niet definitief verdeeld kunnen worden. de vordering van uw onterfde broer is 1/6 v/d totale nalatenschap maar dat is een pure geldvordering mits uw vader in een testament hem een legaat nalaat wat dan van het kindsdeel wordt afgetrokken. een legaat is bijvoorbeeld een schilderij of een koelkast,dus als er iets is van uw vader waar de rest van de kinderen geen interesse in hebben dan kan dit als legaat aan uw broer worden geschonken en gaat de waarde daarvan af van zijn kindsdeel.