Knowee
door Knowee Sep 5, 2023 om 10:35
Geldzaken & recht

Verantwoordelijkheid kinderdagopvang

Hallo allen,

Onze kinderdagopvang heeft zoals, volgens mij, elke andere kinderdagopvang dezelfde regels. Lang verhaal kort hierin is: Je moet sowieso betalen, ook als je je kind afmeld. Meld je je kind op tijd af, dan krijg je een tegoed wat je kan gebruiken om een andere dag opvang aan te vragen. Doe je dit niet dan verdwijnt dat tegoed op 31-12 van dat kalenderjaar.

Ik begrijp en steun deze constructie volledig gezien de kinderdagopvang ook gewoon moet draaien als mijn kind er niet is.

Echter hebben wij nu sinds de overname van onze opvang te maken met een aanbieder die constant bij ons als ouders aan het zeuren is om tijdig onze kinderen af te melden voor vakanties en de laatste tijd zelfs met verkapte dreigementen komt in de vorm van "wij hebben een tekort aan personeel/uitzendkrachten voor *DAGX*. Indien mogelijk graag uw kind afmelden anders zullen wij genoodzaakt zijn 1 of meer groepen te sluiten voor die dag".

Nu snap ik dat er af en toe sprake is van overmacht en pure pech maar het begint structureel te worden. Na enig bespreken met andere ouders kwamen wij allen tot de conclusie dat de tegoeden die wij vaak opstapelen door het jaar heen vanwege vakanties/uitjes/etc niet of nauwelijks in te ruilen zijn. Vrijwel elke aanvraag tot een extra dag wordt afgewezen onder het kopje "personeels tekort". In sommige gevallen komt dit neer op 10-20 tegoed dagen die niet gebruikt kunnen worden ondanks dat er wel aanvragen worden gedaan.

Sinds de gesprekken met andere ouders vreet dit enorm aan mij. Ik ben van mening dat de kinderdagopvang een dienst levert waar alle risico's momenteel bij de afnemer (wij als ouders dus) liggen. Er wordt van ons als ouders verwacht dat wij altijd maar betalen (en ga er maar van uit dat als je niet op tijd betaalt dat er direct een herinnering of telefoontje is vanwege de mislukte incasso) maar als wij een keer een tegoed willen opnemen (hoever we dit ook van te voren aanvragen) is het 99 van de 100 keer "sorry personeelstekort - afgekeurd". Tegelijkertijd wordt er wel constant van ons verwacht concessies te leveren omdat de opvang niet genoeg mensen kan optrommelen.

Wij hebben voor dit jaar opnieuw een behoorlijk aantal tegoeden opgebouwd en tot op heden is er nog niet 1 aanvraag geaccepteerd, allen afgewezen onder het kopje personeelstekort (wij zijn al bezig met aanvragen sinds maart). Nu heb ik officieel de vraag gesteld dat wij dan graag de uren gecompenseerd zien worden gezien wij er anders geen gebruik van kunnen maken, dan verwijst de opvang snel naar de voorwaarden met de melding dat dit niet mogelijk is.

Kortom, waar begint de verantwoordelijkheid voor de opvang? Ik begrijp dat personeelstekort een vervelend probleem is, maar is dat mijn probleem als er van mij wordt verwacht dat ik wel maar blijf betalen? Een structureel personeelstekort klinkt namelijk als een structureel probleem binnen de organisatie en daar moeten wij als afnemers van een (betaalde) dienst niet de dupe van zijn.

2477 8 Rapporteer
ne
door neodutchio - Sep 5, 2023 om 11:01
5152 Antwoorden / 12 Vragen

In de basis hebt u een overeenkomst voor een x aantal uur/dagen per maand waarvoor betaald moet worden en die door moeten gaan. Al het andere is extra. Zo lang de opvang nog doorgang vind is er geen reden tot klagen.

Het opnemen van tegoeddagen is al jarenlang een probleem. Simpelweg omdat er strenge eisen zitten aan de opvang. Er gelden minimale personeelsaantallen bij bepaalde leeftijden. Dat is een puzzel waarbij door het personeelsgebrek op het minimale gepland worden. En doordat personeel duur is en niet altijd lonend worden er ook niet vaak extra medewerkers aangenomen. Als de bezetting immers rond is, waarom dan extra kosten maken?

Knowee
door Knowee Sep 5, 2023 om 11:18
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie Neodutchio,

Ik snap volledig hoe en waarom er dusdanig gepland wordt. Maar waar onze irritatie de laatste tijd vandaan komt is de houding van de kinderopvang. Mijn kind gaat 3 dagen per week naar de opvang, wij gaan 2x per jaar op vakantie. Weekje wintersport en een 2 weekjes zomervakantie. Dat betekent 9 dagen tegoed. Wij hebben vanaf maart geprobeerd de 3 dagen wintersport terug te krijgen op de maandag en dinsdag, tot uiteindelijk in juni wij compleet gek werden om elke 3 dagen opnieuw de aanvragen te doen en eigenlijk altijd ergens enkele uren ervoor (of in sommige gevallen zelfs op de dag die wij hebben aangevraagd pas) een afkeuring vanwege personeelstekort.

Dit verhaal was idem bij de andere ouders. Dus tenzij wij nooit op vakantie gaan (of ons kind niet langdurig ziek is) kunnen wij eigenlijk nooit de volle uren krijgen, waar wij wel voor betalen. De frustratie komt dan ook voort uit het constante zeuren vanuit de opvang bij ons om onze kinderen indien mogelijk thuis te houden omdat zij anders de groepen niet kunnen vullen.

Kortom ik snap dat wij een overeenkomst zijn aangegaan, maar wij zijn onderhand van mening dat de opvang vaker hun verplichtigingen niet na kan komen en verwacht dat wij structureel concessies leveren. Terwijl wij bij opgebouwde tegoeden niet of nauwelijks akkoord krijgen.

ne
door neodutchio Sep 5, 2023 om 13:05
5152 Antwoorden / 12 Vragen

De denkfout die gemaakt is is dat er niet betaald word per uur. U neemt dagen of dagdelen af voor een heel jaar. U reserveert 3 dagen opvang in de week. Of uw kind nu wel of niet komt, die 3 dagen moeten betaald worden. Als je een huis huurt en in de zomer 2 maanden weg gaat, dan moet je ook blijven betalen en kan je dat niet later inzetten.
In principe is daarmee de kous af. Uit coulance willen opvanglocaties de niet gebruikte uren op andere momenten inzetten, maar dat kan alleen als er plek is.

1 leidster mag 8 kinderen opvangen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar. Zijn er 16 kinderen, dan zijn 2 leidsters nodig en is de boel vol. Als u dan nog aankomt met een extra kind, dan gaan ze geen extra leidster neerzetten, want dan mis je 7 keer omzet. Als er 15 kinderen zouden zijn, dan kan er nog eentje bij. Echter is menig groep vol en is er te weinig aanwas om een nieuwe volle groep in te zetten. Ook kostentechnisch niet.

De opvang op de vaste dagen moet altijd doorgang vinden, al het extra is puur op basis van beschikbaarheid.

Thecla58
door Thecla58 - Sep 5, 2023 om 11:03
854 Antwoorden / 3 Vragen

Jij neemt toch een dienst af? Waarom zou je dan niet betalen? Je maakt, als ik je topic goed begrijp, op andere tijdstippen/dagen (soms ook niet omdat het jou/jullie goed uitkomt om dat niet te zien) wel gebruik van die dienst. Dat het, imho, door personeelstekort niet lukt om op door jouw gewenste tijdstippen je opgebouwde tegoeden niet in te zetten vanwege dat persooneelstekort is overmacht. Daar kan de opvang of de organisatie waar die ondervalt niets aan doen.
Denk je werkelijk dat zijn niet balen dat ze niet de dienst kunnen leveren die ze graag willen.

Je hebt bij het aangaan van de overeenkomst kennisgenomen van de algemene voorwaarden, naar ik aanneem, en daarna je handtekening gezet.

Binnen heel veel branches op de arbeidsmarkt is een structureel personeelstekort. Misschien in jouw/jullie bedrijf ook.

Zijn er in je eigen omgeving geen personen die bij kunnen springen? Of zelf een dag vrij nemen? ;-))

Knowee
door Knowee Sep 5, 2023 om 11:30
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie Thecla58,

Jazeker en zoals ik heb aangegeven snap ik volledig dat er voor de dienst betaald moet worden, dat doen wij ook keurig. Onze frustratie komt ook niet uit moeten betalen voor de dienst, sterker nog wij zouden compleet onthand zijn zonder de opvang. En laat ik vermelden dat ik begrijp dat de krapte op de arbeidsmarkt een probleem is waar meer bedrijven last van hebben. Echter is het in ons geval, naar onze mening, eenrichtingsverkeer. De opvang blijft week in week uit komen met de vraag of wij, indien mogelijk, onze kinderen thuis willen houden omdat er anders mogelijk groepen gesloten moeten worden. Wij krijgen dan een tegoeddag voor dit thuishouden, echter kunnen we nooit gebruik maken van die tegoeddag omdat er een structureel tekort aan personeel is en deze extra dagen nooit goed worden gekeurd.

Het voelt destemeer als een dreigement als er expliciet bij wordt gezegd dat als er voor 17:00 vanmiddag niet genoeg afmeldingen zijn dat er niemand op groep X en Y zijn kind kan brengen.

Zoals nu hebben wij 9 tegoeddagen, 3 daarvan van de wintersport proberen wij al te besteden sinds maart. Tot op de dag van vandaag is alles afgewezen. Wij hebben sinds ons kind op deze opvang zit (nu ruim 2 jaar) 1x een tegoeddag goedgekeurd gekregen. En niet omdat wij niet hebben geprobeerd deze dagen op te maken.

Mijn punt/vraag is dan dus ook, als ik een overeenkomst heb voor bijvoorbeeld 3 dagen in de week. Maar de opvang blijft systematisch vragen aan mij om 1 van die 3 dagen op te geven vanwege een tekort aan personeel en in ruil daarvoor mag ik die ene dag elders inzetten, echter wordt die dag nooit goedgekeurd omdat er (opnieuw) een personeels tekort is. Dan is het toch niet raar om tot te conclusie te komen dat de aanbieder van de dienst de overeenkomst niet nakomt?

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 5, 2023 om 12:05
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Als u gevraagd wordt 1 van de 3 dagen in te leveren dan moeten zij niet beloven dat u die dag in kan halen maar als dat onmogelijk is dat u die dag dan niet hoeft te betalen.
Iets anders is een vakantie, dat wordt als niet noodzakelijk maar eigen risico gezien.

marita5
door marita5 - Sep 5, 2023 om 12:06
11513 Antwoorden / 15 Vragen
Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 5, 2023 om 12:41
2055 Antwoorden / Vragen

Het lijkt erop dat in deze sector gewoon meer vraag van aanbod is en de leverancier de dienstverlening heeft verschraald. Ze verschuilen zich achter hun voorwaarden maar of die ook door de beugel kunnen kom je enkel achter als je er ook een zaak van maakt. Normaal zou je zeggen dat als je niet tevreden bent over een leverancier je "gewoon" naar aan ander moet gaan maar als er geen aanbod is houdt dat op. Ik denk dat het of slikken is, of u gaat eens met een advocaat praten.

ne
door neodutchio Sep 5, 2023 om 13:23
5152 Antwoorden / 12 Vragen

In de kinderopvang is een hoop wettelijk bepaald. Er is een hele formulier hoeveel kinderen in welke leeftijdsklasse per leidster in de opvang mogen.
Zo mag je bijvoorbeeld 3 kinderen hebben onder de 1 jaar, of 2 onder het jaar en 2 van 2 jaar. Dat is een puzzel om dat rond te krijgen.

Financieel is het het beste om dus zo efficiënt mogelijk in te plannen. Maar dat heeft wel als nadeel dat alle groepen vol zitten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 5, 2023 om 15:07
2055 Antwoorden / Vragen

Dat er een keer geen capaciteit is om in te halen kan natuurlijk gebeuren maar hier lijkt het bedrijf het recht om in te halen gewoon 100% om zeep te hebben geholpen. Ik kan mij goed voorstellen dat een rechter daar niet in meegaat.

rj
door rjw Mar 19, 2024 om 19:16
3262 Antwoorden / 5 Vragen

@H7: dat kan je op basis van alleen deze klacht niet concluderen. Als iemand klaagt is het per definitie gekleurd. Dan doen we allemaal als we iets aan willen kaarten. Je kunt pas een conclusie trekken als je van meerdere kanten naar een casus hebt gekeken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 19, 2024 om 21:51
2055 Antwoorden / Vragen

Ik zeg dat ik mij iets voor kan stellen, welke conclusie hebben we het over?

ro
door ronny530 - Sep 5, 2023 om 14:10
2780 Antwoorden / 41 Vragen

De kinderdagopvang heeft een verantwoordelijkheid maar u als ouder ook door zodra u weet in welke weken uw kind afwezig zal zijn dit tijdig door te geven. Zeker in de vakantieperiode zijn veel kinderen afwezig en dan kunnen de personeelsroosters aan de hand van het aantal kinderen waarvan verwacht wordt aanwezig te zijn samengesteld worden. Als een ouder nog tegoed dagen heeft en nog geen vakantiedagen gepland heeft kan het kind indien tijdig doorgegeven in die vakantieperiode op basis van het tegoed toch naar de opvang.
Het is algemeen bekend dat door personeelsgebrek menig kinderdagverblijf de roosters aan het aantal verwachte kinderen indeelt maar ouders hebben er ook een handje van om zonder afmelding vooraf of op de dag zelf hun kind thuis te houden en dan blijft die plek leeg en dat zou een dag kunnen zijn waarvoor u een tegoeddag had gewenst.
Mede daarom is het van belang dat alle ouders tijdig doorgeven wanneer hun kind vanwege vakantie niet aanwezig zal zijn omdat er dan een lange termijn rooster opgesteld kan worden waarin kinderen middels het opgebouwde tegoed opgevangen kunnen worden.

1paul
door 1paul - Sep 6, 2023 om 08:39
3148 Antwoorden / 0 Vragen

het tegoed wat u krijgt is een gunst en geen recht, kinderopvang moet op de langere termijn personeel inzetten om uw kind op te vangen en dit regelen, deze moet wel betaald worden dus ook bij afzegging moet u gewoon betalen!

u heeft dus gelijk dat dit "risico" bij de ouders ligt, dit kan ook niet anders, je kunt de opvang niet verantwoordelijk houden voor ziekte en zeer!!!!

de verantwoordelijkheid van de opvang is simpel, deze vangen uw kint op op de afgesproken dagen MITS uw kind komt en Mits er personeel voldoende is, ook zij kunnen geen ijzer met handen breken!!!!

Beetje leesvoer voor u, ipv de lange vraag te typen had u dit even op kunnen zoeken!!!!

https://binkkinderopvang.nl/veelgestelde-vragen/tarieven/moet-ik-bij-afwezigheid-van-mijn-kind-door-ziekte-of-vakanties-doorbetalen/

TWier
door TWier - Mar 18, 2024 om 15:18
1 Antwoorden / Vragen

Ik ben het volledig eens met de OP en wil graag nog iets toevoegen.

Ook ik heb twee kinderen die naar de opvang gaan. We hadden voorheen de mogelijkheid om tegoeddagen te gebruiken, maar zoals de OP al aangeeft, bleken deze tegoeden vaak lastig in te plannen. Onze opvang heeft nu echter besloten om deze tegoeden volledig af te schaffen.

Dit heeft tot gevolg dat ons 52-wekencontract (de andere optie is 40 weken, maar dit voldoet natuurlijk niet voor de meeste huishoudens die van de opvang gebruik moeten maken) nu geen mogelijkheid meer biedt tot het afmelden van onze kinderen voor vakantie, ziekte of andere speciale gelegenheden zonder financiële consequenties. De opvang heeft nu de mogelijkheid om vrijgekomen plekken direct op te vullen, wat voorheen geen probleem was zolang wij daarvoor tegoed kregen. Nu worden we echter hoe dan ook in rekening gebracht, zonder alternatief.

Het is nu zelfs zo dat de kinderopvang nu in staat is om dubbele inkomsten te genereren: enerzijds van de ouder die doorbetaalt voor het afgemelde kind, anderzijds wanneer een ander gezin een extra dag opvang nodig heeft. Ik heb hierover meerdere klachten ingediend bij de telefoniste van de kinderdagopvang, maar zij leken hier niets op tegen te hebben. De opvang bevindt zich in een luxepositie waardoor ze dit kunnen doorvoeren, maar dit absoluut oneerlijk ten opzichte van de consument.

ne
door neodutchio Mar 18, 2024 om 15:32
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Zo'n luxepositie hebben opvanglocaties niet. In de basis is het grootste probleem dat de kosten doorlopen, ook al komt een kind niet. Een opvanglocatie is namelijk gebonden aan een maximaal aantal kinderen per leidster. In de leeftijd van 2 tot 3 jaar mogen 8 peuters per leidster. Oftewel, de kosten voor 8 kinderen is nagenoeg gelijk als voor 6 kinderen.

Om zo efficiënt mogelijk te plannen word er gewerkt met volle groepen. Immers, kind nummer 9 is net zo duur als kind 1tot en met 8 samen. Het werken met compensatiedagen geeft heel vaak problemen omdat je eigenlijk pas een kind extra kan opvangen als een ander kind niet komt.

Buiten vakanties om is de kans dat een ouder een extra opvangdag nodig heeft en tegelijkertijd een ander kind niet komt erg klein. Het zal toeval zijn, of er was sowieso al plek op die dag.
Tijdens vakanties komen er uiteraard meer plekken vrij, maar dan worden groepen veelal samengevoegd om ook het personeel vakantie te gunnen en om de groepen zo efficiënt mogelijk te vullen.

TWier
door TWier Mar 19, 2024 om 11:19
1 Antwoorden / Vragen

Na uitgebreide gesprekken met zowel het klachtenportaal van de Kinderopvang als de daadwerkelijke opvang waar mijn kinderen naartoe gaan, is er duidelijk erkenning voor de bevoorrechte positie waarin zij verkeren.

je schept nu een onrealistisch beeld waarin het lijkt alsof de ouder de vrijheid heeft om altijd maar zijn kind ergens extra in te plannen, betaald of op tegoed. Echter, de opvang behoudt altijd het recht om een extra dag te weigeren, omdat bijvoorbeeld het inzetten van een extra leidster voor één kind niet altijd haalbaar is.

Hoewel sommige ouders hier misschien geen probleem mee hebben, zoals de OP al aangaf, is dit een punt dat leeft bij veel meer ouders en zelfs bij de leidsters zelf, die uiteindelijk niet de regels bepalen.

Dit betekent echter niet dat het feit dat een ouder de plek van zijn kind kan verliezen door te laat te betalen, en dat deze plek vervolgens kan worden ingenomen door een andere betalende ouder, als een normale gang van zaken kan worden beschouwd. Dit is een kwestie die aandacht verdient. "kind nummer 9 is net zo duur als kind 1tot en met 8 samen". In dit geval behoudt de opvang zich het recht voor om kind nummer 9 te weigeren bij een extra aanvraag, wat het punt van discussie hier enigszins irrelevant maakt. Het aanwezig zijn van kinderen 1 tot en met 8 maakt de kosten voor de aanwezige leidster voordeliger. Als compensatie niet mogelijk is en er toch betaald moet worden, ontvangt de kinderopvang voor 9 kinderen wanneer bijvoorbeeld kind 8 zich afmeldt en zijn plaats wordt ingenomen. Aan de ene kant zijn er klachten over drukte waardoor tegoeddagen niet kunnen worden gebruikt, wat de redenering dat de kosten te hoog zijn tegenspreekt.

Daarnaast wil ik graag aan de OP melden dat naar aanleiding van onze klachten, de opvang overweegt om een nieuw contract aan te bieden als alternatief voor de bestaande 40 of 52 weken contracten. Dit nieuwe contract zou voor 48 weken zijn, wat kan helpen om vakantieperiodes te overbruggen. Dit lijkt een veelbelovende stap om tegemoet te komen aan de behoeften van ouders en om flexibiliteit te bieden in de opvangregelingen.