mickie
door mickie Jan 11, 2012 om 14:35
Huishouden & energie

Kun je vogels leren minder kabaal te maken?

Ik heb 6 jaar 2 dwergpapegaaitjes gehad, een koppeltje. Zoals alle vogels maakten zij ook wel eens kabaal, maar over het algemeen viel het mee en was t goed te doen. Nu heb ik 2 nieuwe vogeltjes, ook dwergpapegaaitjes, maar die maken een boel meer kabaal, ze zijn zo goed als de hele dag bezig, wat me uiteraard onderhand flink op de zenuwen gaat werken. Deze vogeltjes zijn het van kleins af aan gewend om in een nachthokje te overnachten, en normaalgesproken zijn dergelijke diertjes dan ook rustig zodra je ze daarin stopt. Maar de uitzonderingen bevestigen de regel, zo ook hier, ze gaan gewoon dóór met kwetteren. Weet iemand of je ze op de een of andere manier rustiger kunt krijgen? Ik hoop dat het er aan ligt dat ze nog jong zijn, maar als het daar niet aan ligt moet je ze volgens mij van jongs af aan toch kunnen leren minder te kwetteren. Een dwergpapegaaitje heeft in volwassen vorm het verstand van een 4-5 jarige, dus dan moet dat toch aan te leren zijn? Een kind mag tenslotte ook niet de hele dag luidruchtig te keer gaan...Ze hebben een grote kooi (kamervoliere) met voldoende speelgoed, dus afleiding is er genoeg. Ook worden ze regelmatig er uit gehaald (ze zijn handtam), dus aandacht krijgen ze ook genoeg.
Hoe straf je dit gedrag af?

8624 26 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 14:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb geen antwoord,maar als je je ergert aan het lawaai van je huisdieren,
moet je ze niet aanschaffen.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien proberen ze boven het geluid van een radio of tv uit te komen?
Is met kanaries en parkieten ook vaak zo.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

cococat schreef op woensdag 11 jan 2012, 14:40: Ik heb geen antwoord,maar als je je ergert aan het lawaai van je huisdieren,
moet je ze niet aanschaffen.

Als je geen antwoord hebt kom dan niet met een dergelijke reactie aan. Zoals ik zei waren de vorige niet zo luidruchtig. Hoe moet ik weten dat deze het wel zouden zijn? Dat er geluid uit komt vind ik normaal. Uit kinderen komt ook geluid. Toch heb ik ze me 'aangeschaft' en nog nooit spijt gehad. Maar als die te luidruchtig waren heb ik ze ook duidelijk gemaakt dat dat niet kan.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

cococat schreef op woensdag 11 jan 2012, 14:41: Misschien proberen ze boven het geluid van een radio of tv uit te komen?
Is met kanaries en parkieten ook vaak zo.

De radio staat in de achterkamer en geeft alleen achtergrondgeluid. Staat nooit hard hier.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

mickie schreef op woensdag 11 jan 2012, 14:43: [Uit kinderen komt ook geluid. T

Maar als die kinderen harder blijken te schreeuwen dan jij dacht straf je ze toch ook niet af.
Hoort erbij.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

cococat schreef op woensdag 11 jan 2012, 14:47:
mickie schreef op woensdag 11 jan 2012, 14:43: [Uit kinderen komt ook geluid. T

Maar als die kinderen harder blijken te schreeuwen dan jij dacht straf je ze toch ook niet af.
Hoort erbij.

Dus u laat uw kinderen gewoon hun gang gaan?
Lees nog eens: ik vind het zeer zeker normaal dat vogels geluid maken, maar niet als ze bezig zijn van 's morgens vroeg tot letterlijk 12 uur of nog later 's nachts!

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien houden ze elkaar net als kinderen gezellig `wakker` met gekwek dan is het misschien een idee ? ze op/vanaf bepaalde tijd apart zetten zodat ze rust krijgen/ kunnen slapen.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op woensdag 11 jan 2012, 14:58: Misschien houden ze elkaar net als kinderen gezellig `wakker` met gekwek dan is het misschien een idee ? ze op/vanaf bepaalde tijd apart zetten zodat ze rust krijgen/ kunnen slapen.

Werkt niet....ik had eerst het vrouwtje, die kwetterde flink, dus dacht ik: een erbij, dan wordt het minder want dan heeft ze afleiding en kan ze spelen. Werkte bij het vorige koppeltje ook perfect. En als ze in een hokje gaan zitten ze idd al allebei apart. De eerste paar dagen werkte dat ook, nu helaas niet meer...

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 16:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien is op laten zetten een optie. Toch vogeltjes in huis maar geen herrie.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Hoe straf je dit gedrag af?"

Als ervaren vogels in huis hebbert kan ik je een kort antwoordgeven: NIET!
Onze valkparkieten en grasparkiet hebben 's ochtends en 's avonds hun uurtje en dan zijn ze nadrukkelijk aanwezig en hoorbaar. Maar daar heb je vogels voor of niet. Afstraffen is geen optie, soms wil het wel eens helpen om een doek over de kooi te doen, maar alleen als het echt perse noodzakelijk is. Jij hebt vogels in huis gehaald met hun plussen en minnen. Een poes of een hond moet je ook voor zorgen en mauwen of blaffen ook wel eens.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op woensdag 11 jan 2012, 16:15: "Hoe straf je dit gedrag af?"

Als ervaren vogels in huis hebbert kan ik je een kort antwoordgeven: NIET!
Onze valkparkieten en grasparkiet hebben 's ochtends en 's avonds hun uurtje en dan zijn ze nadrukkelijk aanwezig en hoorbaar. Maar daar heb je vogels voor of niet. Afstraffen is geen optie, soms wil het wel eens helpen om een doek over de kooi te doen, maar alleen als het echt perse noodzakelijk is. Jij hebt vogels in huis gehaald met hun plussen en minnen. Een poes of een hond moet je ook voor zorgen en mauwen of blaffen ook wel eens.

Wel eens......daar zeg je t....dat is nou precies wat ik bedoel. Blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg: ik héb niks tegen af en toe een (half) uurtje gekwetter, inderdaad weet ik dat óók dat vogels niet geruisloos zijn. Maar dit is geen kwestie van af en toe, dit is een kwestie van zo ongeveer de héle dag! Doek over de kooi is geen optie, de kooi is veel te groot om af te dekken én ik heb nachthokjes, waar ze uiteraard ook overdag een uurtje in kunnen; maar dat hélpt niet....Mijn vorige koppeltje had ook af en toe een poosje dat er flink gekwetterd werd, dus het kán wél!

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 16:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

rapil schreef op woensdag 11 jan 2012, 16:10: Misschien is op laten zetten een optie. Toch vogeltjes in huis maar geen herrie.

Mag t ook een serieuze reactie zijn?

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

hi mickie, misschien een beetje duur, maar kun je een dierenarts om een eventuele oplossing vragen. Je zult vast niet de enige zijn met dit probleem en misschien heeft hij/zij wel een goede suggestie voor je. Ik hoop het in ieder geval wel.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het klinkt misschien raar, maar volgens insiders krijgen ze te weinig menselijke aandacht.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vorige koppeltje had ook af en toe een poosje dat er flink gekwetterd werd, dus het kán wél!

Dan heb je daar een setje stille vogels gehad, mazzel dus.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo mickie

Vogels zijn net als mensen verschillend , de een maakt meer herrie dan de ander .
Wat bij de ene vogel werkt hoeft bij de ander niet te werken .

Je zal dus het een en ander moeten uitproberen , als de herrie sávonds irritant is vervroeg dan de nachtperiode door de verlichting in de buurt van de kooi uit te doen en toch een donkere doek over de kooi doen . De vogels denken dan dat het nacht wordt en gaan dan slapen .
Trainen met zo'n doek wil ook nog wel eens helpen , zodra ze teveel herrie maken de doek er over en zodra ze rustig zijn de doek er weer afhalen .

Probeer eens een andere standplaats bv. voor het raam of het donkerste hoekje van de kamer .

Verwijder spiegeltjes uit de kooi , sommige vogels gaan bij het zien van het spiegelbeeld meer herrie maken .

En mijn laatste tip ( niet mijn eerste keus ) bij herrie een kort straaltje water uit de plantenspuit .

Succes

Hans

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

mahadma schreef op woensdag 11 jan 2012, 17:06: Het klinkt misschien raar, maar volgens insiders krijgen ze te weinig menselijke aandacht.

Dat dacht ik ook, maar dan zou het moeten ophouden na flink wat aandacht elke dag. Echter, mijn jongste dochter studeert en woont ergens anders, maar met de Kerstvakantie is ze ruim een week thuis geweest, ze haalt ze heel wat vaker uit de kooi dan wij, maar gekwetterd werd er evenveel...
En ook door ons worden ze elke dag wel uit de kooi gehaald, zet je ze na een uurtje terug en dan begint t weer....
Of we hebben inderdaad domweg geluk gehad met ons vorige koppeltje...

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

snah schreef op woensdag 11 jan 2012, 18:16: Hallo mickie

Vogels zijn net als mensen verschillend , de een maakt meer herrie dan de ander .
Wat bij de ene vogel werkt hoeft bij de ander niet te werken .

Je zal dus het een en ander moeten uitproberen , als de herrie sávonds irritant is vervroeg dan de nachtperiode door de verlichting in de buurt van de kooi uit te doen en toch een donkere doek over de kooi doen . De vogels denken dan dat het nacht wordt en gaan dan slapen .
Trainen met zo'n doek wil ook nog wel eens helpen , zodra ze teveel herrie maken de doek er over en zodra ze rustig zijn de doek er weer afhalen .

Probeer eens een andere standplaats bv. voor het raam of het donkerste hoekje van de kamer .

Verwijder spiegeltjes uit de kooi , sommige vogels gaan bij het zien van het spiegelbeeld meer herrie maken .

En mijn laatste tip ( niet mijn eerste keus ) bij herrie een kort straaltje water uit de plantenspuit .

Succes

Hans

Hm, misschien zit hier wat bruikbaars bij. Die doek over de kooi kan bijna niet, het is een kamervoliere dus dan heb je een enorm grote doek nodig. Plantenspuit heb ik ook geprobeerd, vinden ze niet zo leuk maar t helpt ook nauwelijks, t werkt voor 5 minuten. Spiegeltjes mogen niet bij dwergpapegaaitjes, worden ze agressief van, en sowieso heb ik er 2 dus dan zou je ook nog eens jaloezie krijgen.
Die andere plaats zou ik wél kunnen proberen ja, want t moet ook overdag werken. 's Avonds zou ik ze in hun hokje in de bijkeuken kunnen zetten, dan hoor ik ze tenminste niet. En anders blijft blijkbaar als enige optie over dat ze hopelijk rustiger worden als ze broedrijp zijn en eitjes gaan leggen, maar dat duurt nog wel een halfjaartje. Tegen die tijd ben ik overspannen...

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 18:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als een doek niet kan , kijk dan of er een andere manier is om de voliere te verduisteren , zodat het wat donkerder wordt en zij de bedrijvigheid in de kamer niet kunnen volgen .

Het gewone gekwetter is normaal en daar kom je niet van af , gaat ook niet minder worden als zij ouder zijn .De ene vogel heeft meer te vertellen dan de ander .

Als het gekwetter over gaat naar schreeuwen probeer er dan achter te komen waarom zij dat dan doen

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 19:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn vriendin heeft ze ook. Ze zijn inmiddels al behoorlijk oud maar hebben het nooit afgeleerd. Als je s'-avonds op visite bent kan ze ze alleen maar stilkrijgen met een doek erover, maar dat was geen optie begreep ik. Ik had ze allang de deur uit gedaan want het is niet te harden, ze heeft ze eerder gehad zonder problemen maar die ze nu heeft zijn echt erg.
Dus ik ben toch bang dat je ermee moet leren leven.

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 19:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo mickie

Kan het zijn dat het geen koppeltje is ?

Nog een optie is de vogels ruilen bij de kweker of dierenwinkel waar ze gekocht zijn voor wat stillere vogels

Ik lees ook dat jij ermee wil broeden , de vogels mogen dan niet verwant zijn aan elkaar en een koppeltje uit één dierenwinkel is meestal wel verwant , dezelfde ouders .

ve
door verwijderd - Jan 11, 2012 om 22:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

snah schreef op woensdag 11 jan 2012, 19:18: Hallo mickie

Kan het zijn dat het geen koppeltje is ?

Nog een optie is de vogels ruilen bij de kweker of dierenwinkel waar ze gekocht zijn voor wat stillere vogels

Ik lees ook dat jij ermee wil broeden , de vogels mogen dan niet verwant zijn aan elkaar en een koppeltje uit één dierenwinkel is meestal wel verwant , dezelfde ouders .

Ik heb de vogels van een kweker in de buurt, daar heb ik al jaren een goed contact mee. Dat de vogels niet verwant mogen zijn weet ik, in de loop der jaren heb ik wel wat geleerd van de kweker.
Ik wil er niet persé mee broeden, maar ik had eerst 2 vrouwtjes en dat ging niet samen, het ene vrouwtje had ik dus al samen met een ander mannetje dat helaas is overleden. Ik wilde haar een ander maatje geven maar dat lukte niet. Nu is ze naar mensen die een koppeltje hadden waarvan het vrouwtje was overleden, en nu heeft ze het goed, ze heeft zelfs al eitjes gelegd. Dit is zeker weten een mannetje en een vrouwtje, tussen die twee gaat het ook best wel goed, alleen dus niet tussen de vogels en ons, vanwege het gekwetter. Ze zitten op dit moment in hun nachthokje en vooral het mannetje blijft aan de gang met kwetteren. Ruilen is lastig, de kweker is al ouder en maakt liever geen vogeltjes meer tam. Nu is dat nog niet zo'n probleem want ik heb deze 2 ook gekregen toen ze 4 weken waren, ik heb ze zelf grootgebracht. Maar je ziet aan vogeltjes vaak niet of t mannetjes of vrouwtjes zijn, en al zéker niet als ze nog zo jong zijn; van het mannetje wat ik nu heb wisten ze t wel zeker, t vrouwtje vermoedden we zelf al maar heb ik laten testen om zeker te zijn. Oudere vogeltjes, waarvan je het geslacht dus iets zekerder kunt bepalen, hebben ze niet, ze gaan allemaal weg als ze een week of 8 oud en zelfstandig zijn. Dus dan blijf je proberen. Nee, als dit niet gaat lukken denk ik er hard over om ze terug te geven en er geen meer te nemen, hoe jammer ik t ook vind, want ik denk nog steeds terug aan ons vorige koppeltje en hoopte weer zoiets te krijgen. Ook het krijgen van jonkies van vogeltjes vind ik heel erg leuk om te zien, en om ze tam te maken.Dus ik vind t toch een lastige keuze.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2012 om 03:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo mickie,

Kan het niet wezen, dat toch 2 mannetjes zijn en proberen om hun territorium af te bakenen. Of dat er totaal geen chemie is tussen een mannetje en het vrouwtje, gaat het mannetje toch proberen om het vrouwtje voor zich te winnen.. Als dat zo is, gaan zij ook hun eigen territorium afbakenen, zowel verbaal als non-verbaal. Stress kan ook een factor zijn, dan levert een abnormaal gedrag op, zelfs als ze tam zijn. Het straffen kan ook stress-versterkend werken, en geeft meestal negatieve resultaten op.

Probeer eens om deze twee te scheiden, eerst uit het zicht van elkaar, later in de buurt van elkaar, en kijk eens aan hoe de diertjes dan reageren. Ik geef geen garantie's maar het is het proberen waard.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2012 om 15:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

paul s schreef op donderdag 12 jan 2012, 03:13: Hallo mickie,

Kan het niet wezen, dat toch 2 mannetjes zijn en proberen om hun territorium af te bakenen. Of dat er totaal geen chemie is tussen een mannetje en het vrouwtje, gaat het mannetje toch proberen om het vrouwtje voor zich te winnen.. Als dat zo is, gaan zij ook hun eigen territorium afbakenen, zowel verbaal als non-verbaal. Stress kan ook een factor zijn, dan levert een abnormaal gedrag op, zelfs als ze tam zijn. Het straffen kan ook stress-versterkend werken, en geeft meestal negatieve resultaten op.

Probeer eens om deze twee te scheiden, eerst uit het zicht van elkaar, later in de buurt van elkaar, en kijk eens aan hoe de diertjes dan reageren. Ik geef geen garantie's maar het is het proberen waard.

Twee mannetjes zijn t zeer zeker niet, ik heb bij het vrouwtje een DNA test laten uitvoeren. En uit elkaar halen? Ik zou het kunnen proberen, niet geschoten altijd mis nietwaar, maar het mannetje hebben we pas vanaf kort voor Kerst, tot die tijd zat het vrouwtje alleen. Toen maakte ze ook al veel herrie en ik had gehoopt dat dat dus minder zou worden door er een speelkameraadje bij te zetten.
Maar ik ga het wel proberen.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2012 om 15:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

TS;
Agaporniden hebben niet de intelligentie van een 4 jarige maar van een 2 jarige.
Daarnaast wordt op (bijna?) elke site vermeldt dat op nummer 1 van nadelen staat: kunnen zeer lawaaierig zijn.

Op volwassen leeftijd kun je ze niet meer verplichten om samen in een nachthok(je) te zitten. Wel als dit een ruime donkere ruimte is, maar een wat kleiner hok(je) is niet geschikt. Dit omdat alleen volwassen paartjes samen overnachten in een nestkast.

ve
door verwijderd - Jan 13, 2012 om 12:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

brainless schreef op donderdag 12 jan 2012, 15:26: TS;
Agaporniden hebben niet de intelligentie van een 4 jarige maar van een 2 jarige.
Daarnaast wordt op (bijna?) elke site vermeldt dat op nummer 1 van nadelen staat: kunnen zeer lawaaierig zijn.

Op volwassen leeftijd kun je ze niet meer verplichten om samen in een nachthok(je) te zitten. Wel als dit een ruime donkere ruimte is, maar een wat kleiner hok(je) is niet geschikt. Dit omdat alleen volwassen paartjes samen overnachten in een nestkast.

Ik heb nu al vanaf 2002 ongeveer dwergpapegaaitjes, en ik verzeker je dat ze allemaal in een nachthokje overnacht hebben, elke nacht. Uiteraard zet ik er dan geen 2 in één hokje, sinds ik er 2 tegelijk heb overnachten ze elk in hun eigen hokje, en als ze gaan broeden kruipen ze vanzef in het broedblok wat aan de kooi hangt.
Maar ik heb ze nu apart gezet, sinds gistermiddag, ze LIJKEN wat rustiger te worden maar het is nog te vroeg om te zeggen: dit is de oplossing.