th
door thesandje Nov 3, 2015 om 12:10
Huishouden & energie

Retourneren van douchedeur

Ik heb bij een sanitairwinkel een ontwerp laten maken van mijn badkamer. Vervolgens heb ik bijna al het sanitair bij hen besteld.

Echter bij het plaatsen van mijn douchedeur bleek dat deze niet paste.
Toen ik het wou retourneren gaven zij aan dat dit niet kon, omdat het een maatwerkdeur is.
Echter tijdens het gesprek/ ontwerp is wel mondeling aangegeven dat "een" product geretourneerd mag worden, en daarbij is er ook niet aangegeven dat dit een maatwerk product is!

Wat zijn de rechten van deze sanitair winkel, en mogen zij dit product weigeren?

1301 14 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2015 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dat iets geretourneerd kon wordt zal wel over de andere producten gaan. Het lijkt me logisch dat een maatwerkproduct niet zomaar terug kan (alleen als het defect of beschadigd is). Wie heeft de boel opgemeten?

ve
door verwijderd - Nov 3, 2015 om 12:46
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Het is op basis van een funda tekening uitgewerkt. Daarbij is het een douchedeurtje van 70cm. Een standaard maat lijkt me!

Maar hadden zij hierin ook niet duidelijk moeten aangeven dat dit maatwerk is?

ve
door verwijderd - Nov 3, 2015 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Welke maat douchedeur heeft u geleverd gekregen? Als u de maten hier plaatst kan er gekeken worden of dit wel of niet een "standaard" maat is.

Als het een NIET standaardmaat is, jammer voor u, geen retour optie.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2015 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hallo thesandje,

.... Daarbij is het een douchedeurtje van 70cm. Een standaard maat lijkt me!....
Als het een standaardmaat is dan had het waarschijnlijk wel gepast.

'Maat werk' op speciale bestelling kan logischerwijs niet geretourneerd worden.
Dat kunnen ze niet zomaar aan iemand anders verkopen.

Het ligt er maar aan wie de 'meetfout' gemaakt heeft; de klant of de leverancier.
Als jijzelf verkeerde maten hebt aangeleverd valt de leverancier niets te verwijten.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2015 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Oke,.. het verhaal is op zich duidelijk.... is het maatwerk, dan houd het voor mij op, is het geen maatwerk heb ik recht op mijn geld terug:

ve
door verwijderd - Nov 3, 2015 om 13:12
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Wie heeft de deur gemeten? U of de verkoper? U? Jammer, geen retour, de verkoper? dan zal u moeten bewijzen dat dàt zo is.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2015 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

thesandje schreef op dinsdag 3 nov 2015, 13:08: Oke,.. het verhaal is op zich duidelijk.... is het maatwerk, dan houd het voor mij op, is het geen maatwerk heb ik recht op mijn geld terug:


Nogmaals: dat ligt er maar aan wie de meetfout gemaakt heeft; is dat de verkoper dan zal die wél de deur terug moeten nemen.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2015 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

edrick3 schreef op dinsdag 3 nov 2015, 12:55:

Het ligt er maar aan wie de 'meetfout' gemaakt heeft; de klant of de leverancier.
Als jijzelf verkeerde maten hebt aangeleverd valt de leverancier niets te verwijten.



Ts is, volgens eigen vermelding, uitgegaan van een bouwtekening (Funda) die vaak wordt meegeleverd met een verkoopbrochure van een woning.
Deze tekeningen geven echter maar een globaal beeld van de maten van en in de woning.
Er kunnen aan dergelijke tekeningen ook geen rechten worden ontleend.
Als de douchedeur echt besteld is op de aangegeven maten van de tekening van de badkamer, zonder daarbij zelf het e.e.a. te hebben nagemeten, is dat vragen om problemen.
Een douchedeur van 70 cm breed kan overigens wel als een standaardmaat gezien worden.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2015 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Het is toch van de gekke dat iemand een dure badkamer gaat inrichten, en zich dan baseert voor de maatvoering op een tekening van Funda.

Advies: Stop met Doe-Het-Zelf-Verkeerd. Kost klauwen met geld en u hebt niks. .

ve
door verwijderd - Nov 3, 2015 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Of 70 cm een standaart maat is betwijfel ik, 60 cm is de meest gangbare maat voor douchedeuren.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2015 om 16:18
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Na kort googelen kom je 60, 70, 80, 90 cm en meer tegen, dus wat is standaard?

ve
door verwijderd - Nov 3, 2015 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik vraag me af of hier sprake is van koop op afstand. Dit komt niet op mij over als een internetbestelling. Indien wel, dan is het alleen maar maatwerk als de deur niet geprefabriceerd is bij een fabriek. Maatwerk betekent dus echt een specifieke wens die bij deze consument horen en niet bij een ander kunnen horen. Als er een normale keuze tussen 80 en 70 cm is te maken, dan is het geen maatwerk wat speciaal voor u wordt vervaardigd. En zoals eerder al wordt aangegeven lijkt 70 cm gewoon standaard te bestellen.

Echter...als dat niet het geval is, dus geen koop op afstand of verkoop buiten de normale verkoopruimte, dan gelden de wetten over herroeping/retourneren ook niet. Op maat gemaakte deur doet dan niet ter zake.

De verkoper hoeft in zo'n geval niet aan retouren te doen, hij mag bij verkoop in een gewone stenen winkel zijn eigen beleid bepalen. Maar... als hij wel aan retouren doet, door dit mondeling aan te geven, dan is die mondelinge toezegging rechtsgeldig. Dit wordt nu wel een lastig geval, want de verkoper heeft gezegd dat een product mag worden geretourneerd. Hij heeft daarbij het maatwerk niet uitgesloten en dan zou u er in principe van uit mogen gaan, dat ook de deur teruggebracht zou mogen worden.

(het zou overigens ook een daad van klantvriendelijkheid zijn, u heeft immers alles bij deze verkoper besteld, maar dat is een andere discussie)

ve
door verwijderd - Nov 3, 2015 om 16:41
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik lees in de topic start: "Ik heb bij een sanitairwinkel een ontwerp laten maken". dit lijkt mij een stenen winkel.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2015 om 16:54
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Verder, was het wel een overeenkomst op afstand, bijv via internet, dan moet de ondernemer de consument informeren dat als het herroepingsrecht vervalt

art 6:230 lid 1
Voordat de consument gebonden is aan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte, dan wel aan een daartoe strekkend aanbod, verstrekt de handelaar de consument op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie:

k.indien er niet voorzien is in het recht van ontbinding van de overeenkomst, de informatie dat de consument geen recht van ontbinding heeft of, voor zover van toepassing, de omstandigheden waarin de consument afstand doet van zijn recht van ontbinding;

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

kasper1961
kasper1961 - Apr 24, 2024 om 15:33
Voeding & gezondheid

Zero sugar jumbo

tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer

Ro
Rob30-06 - May 8, 2024 om 21:03
Huishouden & energie

Oude stroom meter verplicht vervangen ?

Ik heb een oude elektrischiteitsmeter die volgens Liander vervangen moet worden omdat hij niet meer zou voldoen aan de wettelijke eisen ivm met onnauwkeurigheid.
De meter heeft mij nog nooit in d steek gelaten en werkt perfect , met de zonnepanelen op dak draait hij vrolijk achteruit tot grootgenoegen van ons.
maar met de nieuwe "betere" slimme meter zal ik straks verplicht worden om gel ... Lees meer

Mikske10
Mikske10 - May 15, 2024 om 16:07
Winkels & webshops

Webwinkel

Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.

Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden. 
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g ... Lees meer