door willanijhuis Feb 1, 2010 om 17:30
Huishouden & energie

Aankoop ongedaan maken

Ik ben afgelopen zaterdag n.a.v.een advertentie bij Prominent een stoel gaan proberen en ben daarbij overrould door de verkoper. Ik ging in een bedienbare stoel zitten die mij wel pastte en die enkel op maat gemaakt moest worden. Toen ik vroeg naar de prijs -welke op geen enkel artikel van hen staat en ook niet in dit segment te vinden is op internet- kreeg ik te horen €2200,00! Ik schrok en wilde kappen hetgeen de verkoper duidelijk voelde en kreeg toen te horen dat er aan de prijs van alles gedaan kon worden omdat ze gingen verbouwen, mijn leeftijd van 66 gaf ook 5 euro per jaar korting en de eventuele inruil ging er nog vanaf.Eindbedrag 1750,00 Euro's!!!
Het koopkontract werd ons direkt ter accoordverklaring onder de neus gehouden bij een kop koffie. Dit hebben wij getekend!!! DOM,DOM maar goed onze vraag is nu of wij deze koopovereenkomst kunnen opzeggen zonder er financiele schade van op te lopen??
Bij de koffie kregen we een prachtige map van Prominent met de boodschap hierin zit alles dat u nodig heeft bij deze aankoop. Nu dat blijkt achteraf in de erg kleine letters want bij opzegging eisen hun eerst 30 en later 50% van het aankoop bedrag als schade??????
Kunt u ons antwoord geven wat te doen want wij voelen ons echt totaal overrolt en financieel bij de neus genomen omdat niets is geprijsd(!) en na telefonisch kontact vanmiddag kregen we zelfs niet eens de klantenservice maar werden onverwacht doorverbonden met de verkoper die van mening was dat wij een gezellig gesprek hadden gehad voorafgaand aan de verkoop. Op zich was aan de klantvriendelijkheid ook niets af te dingen die was goed maar op de vraag waarom niets is geprijsd kreeg ik te horen dat het allemaal maatwerk is dat niet in de folder voorkomt. Je gaat op een mooi artikel af en komt bedrogen en uitgekleed er weer weg maar wel 1750,00 Euro armer. PS. Betaling is bij aflevering!!
Met vriendelijke groet.

10400 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 17:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is prominent voor een bedrijf? Een winkel /showroom waar u naar toe bent gegaan? Als u zelf initiatief hebt genomen om naar de stoel te gaan kijken dan is er hier geen sprake is van colportage dan zit u er helaas aan vast. U bent een koopovereenkomst aangegaan die u niet maar zo kan annuleren. U bent in deze dus afhankelijk van de medewerking van het bedrijf.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 18:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat u zich slachtoffer voelt van iemand met een goede verkooptechniek, die in staat was u een vertrouwd gevoel te geven.

Het niet prijzen v.d artikelen hoort m.i. bij de verkoop techniek. Dergelijke bedragen schrikken veel klanten af.

Door de korting had u daar het gevoel relatief goedkoop uit te zijn terwijl het in werkelijkheid toch een fors bedrag is.
Algemene voorwaarden annuleren
ARTIKEL 12 - De annulering
Bij annulering van de overeenkomst door de afnemer is deze een schadevergoeding verschuldigd van 30% van hetgeen de afnemer bij de uitvoering van de overeenkomst had moeten betalen, tenzij partijen bij het sluiten van de overeenkomst anders zijn overeengekomen.
Het percentage als bedoeld in de vorige zin bedraagt 50%, indien de annulering van een overeenkomst door de afnemer geschiedt terwijl de afnemer er al van in kennis is gesteld dat de op- of aflevering of een deel ervan indien het een deellevering betreft kan plaatsvinden. De in het vorige lid genoemde percentages zijn vaststaand, tenzij de ondernemer kan bewijzen dat zijn schade groter is of de afnemer aannemelijk kan maken dat de schade kleiner is.
Als u snel annuleert is uw schade 30 %. Dus als u er alsnog vanaf wilt dan zo snel mogelijk annuleren en dit schriftelijk laten bevestigen.
Mijn voorkeur gaat uit naar schriftelijk aangetekend met ontvangstbevestiging annuleren. Kopie van brief enz bewaren.
U kunt het morgen in de winkel doen, maar dan zou ik toch ook een aangetekende brief sturen.

Ik verwacht helaas niet dat men zonder annuleringskosten de verkoop annuleert.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 18:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bezint voor gij begint is een heel oud gezegde wat nog steeds van toepassing is.
Ja koop = koop als je dus iets koop waar je dus gelijk kan zien waar het om gaat.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2010 om 18:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

willanijhuis

Gezien de vraag zal ik hier even de regels aangeven die gelden bij een aankoop of overeenkomst. Je bent per slot nooit te jong om wat te leren:

Er zijn drie regelingen die veel consumenten door elkaar halen:

1. je koopt op afstand (via internet, telefonisch, etc) of je sluit een dienst op afstand af. Hierbij heb je nadat de koopovereenkomst is ingegaan (dat wil zeggen de dag waarop je het produkt ontvangen hebt of de dag waarop je de dienst hebt afgesloten), zeven werkdagen bedenktijd om de koopovereenkomst alsnog te annuleren. Wettelijk begint de bedenktermijn van zeven dagen eerst te lopen vanaf het moment dat de consument de overeenkomst schriftelijk thuisgestuurd heeft ontvangen en dus niet op de dagtekening van de brief door het bedrijf.
Bij diensten gaat de bedenktijd meestal in, direkt nadat u op de akkoordknop hebt gedrukt.

http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Kopen_op_afstand?WT.srch=1

2. bij verkoop aan de deur (colportage) wordt ook een afkoelingsperiode in acht genomen. Je hebt dan acht dagen de tijd om je te bedenken en de koopovereenkomst eenzijdig te ontbinden.
Bij een overeenkomst van meer dan 34 euro, dient ter plekke een kopie van de overeenkomst aan de koper te worden overhandigd. Op dat moment gaat de bedenktijd in.

3. je koopt in een winkel (bijvoorbeeld in een meubelwinkel). Deze koopovereenkomst kent geen bedenktijd. Koop is koop en het is een gunst van de winkelier om het produkt terug te nemen tegen betaling van de aankoopprijs. Wel kun je bij het afsluiten van de koopovereenkomst expliciet met toestemming van de winkelier afspreken dat het artikel teruggebracht mag worden tegen uitbetaling van de aankoopprijs. Dit moet je dan wel schriftelijk bijvoorbeeld op de aankoopbon vastleggen. Soms ligt dit recht al vast als huisregel van het bedrijf. Bijvoorbeeld bij de HEMA staat het op borden bij de ingangsdeur(en). In jouw geval betekent dat dus gewoon dat de firma annuleringskosten in rekening mag brengen (meestal 30%). Het feit dat je nog geen aanbetaling hebt gedaan of dat deze firma jouw bestelling nog niet in behandeling heeft genomen, doet hier niet terzake. Je hebt immers een overeenkomst afgesloten en die moet je nakomen.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2010 om 20:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alle reacties ten spijt op mijn voornoemde klacht deel ik u allen het volgende mee:
In een heel open en eerlijk gesprek met Prominent te Nunspeet betreur ik mijn vraagstelling op deze site van Kassa waardoor er door mij een indruk wordt gewekt dat de fa. Prominent en haar verkopers niet te vertrouwen zouden zijn. Was er eerder die duidelijkheid geweest die ik NU WEL HEB dan was deze weg niet bewandeld. Nogmaals wil ik hier duidelijk wijzen op het feit en u adviseren ONTZETTEND GOED TE INFORMEREN BIJ DE VERKOPERS OVER HET HOE, WAAROM en Wat de reden is dat er niet geprijsd wordt in de winkel en wel in de folder. Had ik eerder en beter doorgevraagd dan was ik beter op de hoogte geweest van dit feit omdat het hier een puur MAATWERK-stoel bertreft. De transaktie is mij duidelijk en geeft mij niet langer het gevoel dat ik 'bedonderd' ben. Wel ben ik er van overtuigd geraakt dat als ik een op maat gemaakte stoel wens in dit segment dat daar een prijskaartje aanhangt. Einde discussie.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2010 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sportief dat je dit dus doet.

ve
door verwijderd - Feb 4, 2010 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mooie rectificatie.

U kunt aan de redactie vragen deze vraag te verwijderen.
Kassa-online@vara.nl

ve
door verwijderd - Oct 19, 2011 om 18:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eerder aangegeven dat ik boos was op Prominent, men wilde ondanks voorradig de desbetreffende stoel niet leveren. Twitter en Social Media reactie gegeven en een boze mail gestuurd, Sales Manager belde me terug, heeft filiaal gewezen op hun fouten en krijg alsnog desbetreffende stoel geleverd, zonder bezorgkosten. Het kan dus wel!

ve
door verwijderd - Oct 19, 2011 om 19:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Rabena,

Beter een eigen topic te starten ipv een 20 maanden oud onderwerp naar boven te trekken.
Maar goed Prominent is vast blij met uw reclame.

Mastag

ve
door verwijderd - Aug 4, 2013 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Willanijhuis ?

Dit is een oud topic, maar ben toch benieuwd vanwaar de plotselinge ommekeer komt ?
Heb je contact gehad met prominent en in ruil voor het rectificeren een goeie deal eruit weten te slepen ?

Wat is het verhaal hierachter ?

ve
door verwijderd - Aug 4, 2013 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

888niels888 schreef op zondag 4 aug 2013, 14:32: Willanijhuis ?

Dit is een oud topic, maar ben toch benieuwd vanwaar de plotselinge ommekeer komt ?
Heb je contact gehad met prominent en in ruil voor het rectificeren een goeie deal eruit weten te slepen ?

Wat is het verhaal hierachter ?

Natuurlijk is er een of andere deal gesloten, dat merk je aan alles.
Maar of hij ruim drie jaar na dato ons de waarheid gaat vertellen.....

ve
door verwijderd - Aug 4, 2013 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

*wel moet gezegd worden dat dit niet de enige post is over dit bedrijf op de verschillende consumentensites