sa
door sanna020 Jul 9, 2015 om 19:12
Voeding & gezondheid

Aankoopverplichting

Ik heb een bril gepast en mondeling besteld bij een opticien. Tijdens het orientatiegesprek en het passen van het juiste montuur tekende ik een contract waarmee de opticien een vast bedrag bij mijn verzekering zou declareren na aankoop van de bril. Hierdoor kreeg ik reductie op het aankoopbedrag. De brillenglazen zijn op sterkte gemaakt. De bril kost eur 975. Ik kreeg er gratis een zonnenbril bij waarvan ik de op maat gemaakte glazen a eur 33 ook moest betalen. Hiervan had ik al snel spijt omdat ik mij gedwongen voelde ook die zonnebril af te nemen.

In de tussentijd moest ik een oogmeting laten doen bij mijn oogarts en die constateerde tamelijk eenvoudige sterkte met eenvoudige glazen.

Inmiddels heb ik een bril met glazen tezamen eur 250.

De dure bril heeft niet meer mijn interesse.

Van de verzekering vernam ik dat de eerste opticien het bedrag a eur 100 inmiddels heeft gedeclareerd. Dit vond ik wat vreemd aangezien ik de bril niet had gekocht en zij beloofden te declareren na aankoop. Hiermee adverteren zij ook op hun website.

Mijn vraag: moet ik alsnog een betaling doen aan de opticien met de dure bril die ik vanwege de prijs niet wil? Ik heb voor aanschaf - voorzover ik weet - niets getekend. Ik snap dat ook ik in gebreke ben gebleven door de bril niet bijtijds te annuleren.

1789 12 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jul 9, 2015 om 19:30
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb een bril gepast en mondeling besteld bij een opticien. Tijdens het orientatiegesprek en het passen van het juiste montuur tekende ik een contract waarmee de opticien een vast bedrag bij mijn verzekering zou declareren na aankoop van de bril.
U heeft dus willens en wetens, uw naam, adres, postcode, adres, waarschijnlijk telefoonnummer, verzekeringspasje met nummer gegeven. Plus een mondelinge toezegging: Ik koop deze bril (of woorden van gelijke strekking. Dat heet een bril kopen, dus zult u of de bril moeten afnemen of de afkoopsom, want de glazen zult u zeker moeten betalen, die kan hij/zij voor niemand anders gebruiken.

U heeft daarna een refractie = oogmeting gedaan en nog een bril gekocht.

Mijn vraag: moet ik alsnog een betaling doen aan de opticien met de dure bril die ik vanwege de prijs niet wil? Ik heb voor aanschaf - voor zover ik weet - niets getekend. Ik snap dat ook ik in gebreke ben gebleven door de bril niet bijtijds te annuleren.
U heeft mondeling een aankooptoezegging gedaan + gegevens afgegeven, hoe kan de opticien anders iets claimen bij uw verzekering? En een bril annuleren? In dit geval is koop = koop, en maatwerk, dus geen internet bedenktijd. U zult dus de eerste/dure bril moeten afnemen.

mahadma
door mahadma - Jul 9, 2015 om 19:33
11541 Antwoorden / 51 Vragen

P.S. tekende ik een contract U heeft dus wel getekend, dus ....... betalen.

tijger1
door tijger1 - Jul 9, 2015 om 19:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard moet u die bril betalen. U hebt hem besteld en hij is voor u gemaakt.

Dat die bril zo duur uit zou vallen, wist u tenslotte al voor de koop. Maar ja "gratis" zonnebril.

Waarom bent u met dat recept voor eenvoudige glazen niet teruggegaan naat die opticien? Dan had u in ieder geval nog het montuur kunnen gebruiken.

uwjurist
door uwjurist - Jul 9, 2015 om 20:25
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U hebt een bril met glazen op sterkte besteld. Zo klaar als een klontje dus: u moet betalen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

edrick3
door edrick3 - Jul 9, 2015 om 20:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo sanna020,

.....De dure bril heeft niet meer mijn interesse......
Maar die zal je toch moeten betalen.
Ja, wat dacht je dan: oogmeting, glazen bestellen, glazen slijpen, etc.
En dan zomaar annuleren? Dacht het niet.

Heb je nu dus 2 brillen + een zonnebril.

ho
door hopetobehelping - Jul 9, 2015 om 20:26
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste sanne020,

u bent een overeenkomst aangegaan, een mondelinge overeenkomst is ook rechtsgeldig (mits bewijsbaar uiteraard). Aangezien u heeft getekend voor de declaratie bij uw zorgverzekeraar is het wel duidelijk dat u een overeenkomst bent aangegaan.
Daarom moet u ook gewoon betalen als de opticien uw bril levert.

Ik zou als ik u was zo snel mogelijk in overleg gaan met de opticien.
Wellicht zijn de glazen nog niet gemaakt en kan er nog geannuleerd worden. Daarbij zullen u naar mijn verwachting wel kosten in rekening gebracht worden maar die zullen een stuk lager zijn dan de hoge kosten van de bril (mits er nog geannuleerd kan worden uiteraard).
Hoop voor u dat u de schade nog kunt beperken.

sa
door sanna020 - Jul 9, 2015 om 20:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Besten,
Dank voor de reacties.

Ik mis nog een reactie op het feit dat de dure opticien declareert bij mijn verzekeraar onder - in mijn ogen - valse voorwenselen. Hoe hiernaar te kijken?

tijger1
door tijger1 - Jul 9, 2015 om 20:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welke valse voorwendselen? Als uzelf zou declareren! Moet u er op wachten. Die opticien ook. Dat scheelt u dus € 100 op de nota.

uwjurist
door uwjurist - Jul 9, 2015 om 20:37
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Welke valse voorwendselen? Ze mochten declareren na aankoop. U hebt de bril aangekocht.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

pi
door pieterwolters - Jul 9, 2015 om 22:04
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Je zou er hoogstens nog iets aan kunnen doen als blijkt dat de meting van de opticien helemaal niet klopt (omdat je zegt dat de oogarts tot een "eenvoudige sterkte met eenvoudige glazen" komt). Maar dan moet je wel aantonen dat de opticien z'n werk niet goed heeft gedaan.

Cookies
door Cookies - Jul 9, 2015 om 22:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op donderdag 9 jul 2015, 22:04] Maar dan moet je wel aantonen dat de opticien z'n werk niet goed heeft gedaan.

Dat laatste lijkt mij onmogelijk, want bij een oogmeting geef je tenslotte zelf aan of je er goed door ziet, beter, minder enz.

........Ik heb een bril gepast en mondeling besteld bij een opticien.....

Dus je hebt de bril gekocht. Zo gaat de procedure namelijk bij het kopen van een bril.

tijger1
door tijger1 - Jul 9, 2015 om 22:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En u hebt die andere bril bij een andere opticien gekocht. Ander montuur, wellicht ander soort glazen en zeker geen "gratis" zonnebril.

En de prijzen bij de een zijn niet gelijk aan die bij de ander.

Maar dat doet er allemaal niet toe. U hebt gewoon een bril gekocht. Dus betalen.