ab
door abcde May 19, 2015 om 16:29
Geldzaken & recht

Aanmaningskosten

Vandaag ontving ik een aanmaning van de gemeente Hilversum. Blijkbaar ben ik vergeten de woonlastennota te betalen. Aanmaningskosten 7 Euro!

Ik heb gebeld met de gemeente waarom dit bedrag zo hoog moet zijn. Ik kreeg een meneer aan de telefoon die nou niet bepaald spraakzaam was. In eerste instantie vertelde hij mij dat ik deze 7 euro niet hoefde te betalen maar vertelde enkele tellen later dat dat dan wel mijn verantwoording zal zijn.

Hij heeft voor mij geïnformeerd (of hij acteerde dat) waarvoor die 7 Euro zijn. Een zinnig antwoord kon hij ook daarna niet geven.

Ik overweeg om deze 7 Euro niet te betalen. 7 Euro voor een automatische uitdraai van een A4'tje is ver van reëel, een uitleg heeft de gemeente hier niet voor.

Heeft iemand hier ervaring met het niet-betalen van deze aanmaningskosten?

19886 19 Rapporteer

ab
door abcde - May 19, 2015 om 16:35
146 Antwoorden / 11 Vragen

PS Ik heb nog geen herinnering ontvangen. Volgens deze website mogen ze dus geen aanmaningskosten rekenen: http://www.kijkoprecht.nl/contracten/incasso-administratie-herinnerings-en-aanmaningskosten-mag-dat#.VVtJbl2sR0w

Cookies
door Cookies - May 19, 2015 om 16:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dit staat op de site van Hilversum:

Aanmaning

Als u het aanslagbedrag niet binnen de op het aanslagbiljet vermelde termijn(en) betaalt, dan wordt aan u een aanmaning verzonden. De extra kosten (minimaal € 7,-) verbonden aan de aanmaning zijn afhankelijk van de hoogte van het aanslagbedrag. Betaalt u vervolgens alleen de aanslag en níet de aanmaningskosten, dan zullen de invorderingsmaatregelen worden voortgezet.

Dwangbevel

Wordt het aanslagbedrag na ontvangst van de aanmaning nog niet door u betaald, dan ontvangt u een dwangbevel van een deurwaarder. De extra kosten (minimaal € 39,-) verbonden aan het dwangbevel zijn afhankelijk van de hoogte van het openstaande bedrag. Betaalt u vervolgens alleen het aanslagbedrag en níet de aanmaning en dwangbevelkosten, dan zullen de invorderingsmaatregelen worden voortgezet.

ge
door gerboe - May 19, 2015 om 16:53
806 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo abcde, zulke kosten zijn natuurlijk voor het extra werk dat verricht moet worden om de aanmaningsprocedure in werking te stellen. Dat ligt voor de hand.
Jammer dat u uw vraag vergezeld laat gaan met negatieve insinuaties. U kunt natuurlijk aan de andere kant van de lijn nooit hardmaken dat een ambtenaar 'acteert' als hij navraag doet. Het zal uw irritatie wel zijn.

ab
door abcde - May 19, 2015 om 17:03
146 Antwoorden / 11 Vragen

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Geroe: het meerwerk valt reuze mee. De computer draaide een standaardbriefje uit en iemand zal dit in een envelop gedaan hebben. Ik denk niet dat iemand hier speciaal voor naar het postkantoor moest ofzo. Enkele seconden werk dus!

Carola: dank je wel dat je dit gevonden hebt. Maar mag de gemeente dit wel? Er is nooit een herinnering gestuurd!

zoekster
door zoekster - May 19, 2015 om 17:03
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Voor de overheid gelden afwijkende regels, zij mag kosten voor het verzenden van een aanmaning kosten berekenen. Dat is wettelijk zo geregeld.

klik HIER en HIER

ab
door abcde - May 19, 2015 om 17:11
146 Antwoorden / 11 Vragen

Dank je wel Zoekster voor dit duidelijke antwoord. Al is het wel een helaas.

Blijft bij mij toch de vraag of de gemeente niet eerst een betalingsherinnering had moeten sturen... ....en wat er voor die 7 Euro allemaal gedaan wordt behalve een A4'tje uitdraaien!

ge
door gerboe - May 19, 2015 om 17:27
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=abcde schreef op dinsdag 19 mei 2015, 17:11]....en wat er voor die 7 Euro allemaal gedaan wordt behalve een A4'tje uitdraaien!

Dat is een veronderstelling. Maar die hoeft niet te kloppen. U zou eerst eens moeten onderzoeken wat er aan mankracht, ICT en overige kosten verbonden zijn aan uw aanmaning.

ab
door abcde - May 19, 2015 om 17:29
146 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=gerboe schreef op dinsdag 19 mei 2015, 17:27][quote=abcde schreef op dinsdag 19 mei 2015, 17:11]....en wat er voor die 7 Euro allemaal gedaan wordt behalve een A4'tje uitdraaien!

Dat is een veronderstelling. Maar die hoeft niet te kloppen. U zou eerst eens moeten onderzoeken wat er aan mankracht, ICT en overige kosten verbonden zijn aan uw aanmaning.

....er zal nu toch niet speciaal voor mij een extra computer ingeschakeld zijn? ;-)

Cookies
door Cookies - May 19, 2015 om 17:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Blijft bij mij toch de vraag of de gemeente niet eerst een betalingsherinnering had moeten sturen........

Ook voor die betalingsherinnering had je dan administratiekosten moeten betalen. Dus lood om oud ijzer.

Als iedereen op tijd zijn/haar nota zou betalen, zou dat heel veel mankracht schelen bij de overheid. Die mensen werken ook niet voor niks, dus kost de overheid (in dit geval Hilversum) geld.

Misschien volgend jaar automatische incasso? Dan kun je betalen in 8 maandelijkse termijnen.

ge
door gerboe - May 19, 2015 om 17:43
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=abcde schreef op dinsdag 19 mei 2015, 17:29]....er zal nu toch niet speciaal voor mij een extra computer ingeschakeld zijn? ;-)

Ach, u snapt het wel denk ik. Alleen het telefoontje met de ambtenaar (de C van ICT staat voor communicatie...) heeft die 7 euro al opgesoupeerd. Om over de rest nog maar te zwijgen ;)

ab
door abcde - May 19, 2015 om 17:50
146 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=gerboe schreef op dinsdag 19 mei 2015, 17:43][quote=abcde schreef op dinsdag 19 mei 2015, 17:29]....er zal nu toch niet speciaal voor mij een extra computer ingeschakeld zijn? ;-)

Ach, u snapt het wel denk ik. Alleen het telefoontje met de ambtenaar (de C van ICT staat voor communicatie...) heeft die 7 euro al opgesoupeerd. Om over de rest nog maar te zwijgen ;)

....misschien gaan ze het wel uitgeven aan een cursus assertiviteit voor de telefoon-medewerker... :-)

tijger1
door tijger1 - May 19, 2015 om 17:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De gemeente hoeft u ook geen uitleg te geven over die kosten. Dat zal allemaal beslist vermeld staan op de aanslag.

Geef een automatische incasso machtiging af. Hebt u geen last meer van vergeten.

zoekster
door zoekster - May 19, 2015 om 18:00
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De betalingsherinnering waarbij je de gelegenheid krijgt om binnen 14 dagen nog zonder incassokosten te betalen is hier niet van toepassing.
Voor belastingen wordt de invorderingswet 1990 gehanteerd. Dan is de gemeente niet verplicht een kosteloze betalingsherinnering te sturen.

Ik vind overigens wel dat een ambtenaar die de burger uitleg moet geven over dit soort zaken hiervan op de hoogte moet zijn.

ro
door ron530 - May 19, 2015 om 18:10
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@abcde, draai het eens om. U krijgt geld van iemand en die betaald niet, u moet nogmaals een brief sturen om betaling af te dwingen!!. Nu de tegenvraag doet u dat gratis en voor niets?.

ab
door abcde - May 19, 2015 om 18:20
146 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=ron530 schreef op dinsdag 19 mei 2015, 18:10]@abcde, draai het eens om. U krijgt geld van iemand en die betaald niet, u moet nogmaals een brief sturen om betaling af te dwingen!!. Nu de tegenvraag doet u dat gratis en voor niets?.

Ja. Ik heb respect voor mijn klanten. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit aanmaningskosten naar mijn klanten berekend heb, ook al ontving ik de betaling een half jaar te laat of in 1 geval zelfs helemaal niet.

me
door mein33 - May 19, 2015 om 18:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=abcde schreef op dinsdag 19 mei 2015, 16:29]Vandaag ontving ik een aanmaning van de gemeente Hilversum. Blijkbaar ben ik vergeten de woonlastennota te betalen. Aanmaningskosten 7 Euro!

Heeft iemand hier ervaring met het niet-betalen van deze aanmaningskosten?

@abcde

Brutale vraag misschien, maar wie heeft er nu niet aan zijn/haar verplichting tot tijdige betaling van een Gemeentelijke belasting voldaan. U weet vast het antwoord wel op deze vraag.
De ambtena(a)r(en) belast met het innen van deze belasting worden door de gemeenschap betaald, oa. uit de inkomsen van deze belasting.
De ambtenaar die moet controleren of de belastingplichtige wel aan zijn/haar wettelijke betalingsverplichting heeft voldaan moet extra werkzaamheden verrichten om er voor te zorgen dat hij/zij die niet heeft betaald dit alsnog gaat doen.
Voor deze werkzaamheden, die niet nodig was geweest als u niet nalatig was geweest, wordt u slechts € 7,00 aanmaningskosten in rekening gebracht, dit is waarschijnlijk een schijntje van de werkelijke kosten, hoewel u die bagatelliseert.
U wilt toch niet dat de gemeenschap opdraait voor de extra kosten die zijn gemaakt om u alsnog te laten betalen.

TIP: overweeg uw overweging nog eens, misschien komt u dan tot een andere overweging.

ab
door abcde - May 19, 2015 om 18:24
146 Antwoorden / 11 Vragen

[quote=mein33 schreef op dinsdag 19 mei 2015, 18:20][quote=abcde schreef op dinsdag 19 mei 2015, 16:29]Vandaag ontving ik een aanmaning van de gemeente Hilversum. Blijkbaar ben ik vergeten de woonlastennota te betalen. Aanmaningskosten 7 Euro!

Heeft iemand hier ervaring met het niet-betalen van deze aanmaningskosten?

@abcde

Brutale vraag misschien, maar wie heeft er nu niet aan zijn/haar verplichting tot tijdige betaling van een Gemeentelijke belasting voldaan. U weet vast het antwoord wel op deze vraag.
De ambtena(a)r(en) belast met het innen van deze belasting worden door de gemeenschap betaald, oa. uit de inkomsen van deze belasting.
De ambtenaar die moet controleren of de belastingplichtige wel aan zijn/haar wettelijke betalingsverplichting heeft voldaan moet extra werkzaamheden verrichten om er voor te zorgen dat hij/zij die niet heeft betaald dit alsnog gaat doen.
Voor deze werkzaamheden, die niet nodig was geweest als u niet nalatig was geweest, wordt u slechts € 7,00 aanmaningskosten in rekening gebracht, dit is waarschijnlijk een schijntje van de werkelijke kosten, hoewel u die bagatelliseert.
U wilt toch niet dat de gemeenschap opdraait voor de extra kosten die zijn gemaakt om u alsnog te laten betalen.

TIP: overweeg uw overweging nog eens, misschien komt u dan tot een andere overweging.

Ik wilde op quote drukken, maar klikte blijkbaar op 'beste antwoord'. Hierbij mijn welgemeend excuus aan alle mensen met de zelfde ogen als ik: het antwoord is nu onleesbaar! Is er een mogelijkheid dit weer ongedaan te krijgen?

Als de gemeente iets wel of niet per abuis verzuimd, dan kan ik toch ook niet 7 Euro kosten in rekening brengen? En nee, ik ben geen notoire telaat-betaler!

me
door mein33 - May 19, 2015 om 18:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

En nee, ik ben geen notoire telaat-betaler!

@abcde,

Ik heb u hiervan dan ook zeer zeker niet beschuldigd, deze opmerking laat ik dan ook geheel voor uw rekening.

mein33

tijger1
door tijger1 - May 19, 2015 om 19:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En misschien wordt u dat nu ook niet door die aanmaningskosten.