e.
door e.dekuijper Aug 24, 2014 om 14:17
Huishouden & energie

Aardlekschakelaar

Af en toe springt de aardlekschakelaar eruit, dit gebeurt ook willekeurig bij (over)buren voor de eerste keer begonnen voor Kerst paar geleden , dit jaar nu al 4 x .
Hoe kan dit Eneco is na een middag zoeken gestopt "we weten het niet".

4096 14 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Aug 24, 2014 om 14:33
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Inderdaad zoeken naar een speld in een hooiberg.
Waarschijnlijk heeft het toch met vocht te maken. Denk hierbij aan de buitenverlichting en condens in badkamer e.d.
Ook verwarmingselementen willen dit wel eens veroorzaken. Denk hierbij aan koffiezetter, oven e.d.

Succes met het oplossen.

e.
door e.dekuijper - Aug 24, 2014 om 14:45
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jantje7 schreef op zondag 24 aug 2014, 14:33]Inderdaad zoeken naar een speld in een hooiberg.
Waarschijnlijk heeft het toch met vocht te maken. Denk hierbij aan de buitenverlichting en condens in badkamer e.d.
Ook verwarmingselementen willen dit wel eens veroorzaken. Denk hierbij aan koffiezetter, oven e.d.

Succes met het oplossen.

Ik geloof hier niets van , waarom bij verschillende woningen, allemaal op andere momenten en bij verschillende woningen b.v. woning a, c, g,h i. en de volgende keer woning a,c,d,e, h en g en noem maar op.
Allemaal een probleem met vocht , waaro
m dan niet bij allemaal de aardlekschakelaar eruit.

ho
door hopetobehelping - Aug 24, 2014 om 14:55
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste e.dekuijper,

bijzonder, erg bijzonder dat zomaar op verschillende adressen bij u in de buurt de aardlekschakelaar er uit vliegt. Dat klinkt dan toch alsof het niet van binnenuit komt door kortsluiting in uw woning of iets dergelijks.
Eneco weet blijkbaar niet waar men het moet zoeken en lijkt het te hebben opgegeven.
Is er het laatste jaar iets veranderd in de buurt dat het het laatste jaar gebeurt en daarvoor niet ? En geldt dat ook voor uw buren ?
Waarschijnlijk heeft u het al gedaan, maar als u als 'groep van buren' druk zet op Eneco is de kans groter dat men in actie zal komen.

zw
door zwaardvis - Aug 24, 2014 om 15:21
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Eneco? Ieder huis kan makkelijk een andere leverancier hebben. Is dit niet iets voor de netwerkbeheerder Enexis of Liander of zo. Of de plaatselijke elektromonteur?

e.
door e.dekuijper - Aug 24, 2014 om 15:24
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op zondag 24 aug 2014, 14:55]Beste e.dekuijper,

bijzonder, erg bijzonder dat zomaar op verschillende adressen bij u in de buurt de aardlekschakelaar er uit vliegt. Dat klinkt dan toch alsof het niet van binnenuit komt door kortsluiting in uw woning of iets dergelijks.
Eneco weet blijkbaar niet waar men het moet zoeken en lijkt het te hebben opgegeven.
Is er het laatste jaar iets veranderd in de buurt dat het het laatste jaar gebeurt en daarvoor niet ? En geldt dat ook voor uw buren ?
Waarschijnlijk heeft u het al gedaan, maar als u als 'groep van buren' druk zet op Eneco is de kans groter dat men in actie zal komen.

gompy2
door gompy2 - Aug 24, 2014 om 15:27
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op zondag 24 aug 2014, 15:21]Eneco? Ieder huis kan makkelijk een andere leverancier hebben. Is dit niet iets voor de netwerkbeheerder Enexis of Liander of zo. Of de plaatselijke elektromonteur?Misschien vergist TS zich een beetje in de naam, maar als je even zoekt zou je het zo kunnen vinden.

Stedin

Stedin Netbeheer B.V. is per 1 juli 2008 de nieuwe naam van Eneco NetBeheer. Stedin Netbeheer B.V. is als netbeheerder verantwoordelijk voor een veilig en betrouwbaar transport van elektriciteit en gas. Daarnaast is Stedin Netbeheer B.V. als netbeheerder verantwoordelijk voor de aanleg, de uitbreiding en het onderhoud van het transportnet. Stedin Netbeheer B.V. is werkzaam in de provincies Friesland, Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Limburg.

e.
door e.dekuijper - Aug 24, 2014 om 15:30
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op zondag 24 aug 2014, 14:55]Beste e.dekuijper,

bijzonder, erg bijzonder dat zomaar op verschillende adressen bij u in de buurt de aardlekschakelaar er uit vliegt. Dat klinkt dan toch alsof het niet van binnenuit komt door kortsluiting in uw woning of iets dergelijks.
Eneco weet blijkbaar niet waar men het moet zoeken en lijkt het te hebben opgegeven.
Is er het laatste jaar iets veranderd in de buurt dat het het laatste jaar gebeurt en daarvoor niet ? En geldt dat ook voor uw buren ?
Waarschijnlijk heeft u het al gedaan, maar als u als 'groep van buren' druk zet op Eneco is de kans groter dat men in actie zal komen.

Het enigste wat bekend is is dat een keer de openbare verlichting kontinu (dag en nacht) bleef branden en die kreeg men ook niet uit , iedereen heeft naar Eneco gebeld maar men legt het gewoon naast zich neer en zegt "aardlekschakelaar eruit is in de eigen woning" is dit toeval bij verschillende woningen ?

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 24, 2014 om 15:38
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Hoe oud is deze schakelaar?

En is je huis vochtig of heb je een oud verdacht apparaat?

Als je de stekker eruit haalde is er minder kans dan alleen de schakelaar bedienen.
1 slecht apparaat is voldoende en die kan op willekeurige momenten voor deze storing zorgen.

Het is in huis dus de leverancier valt hier buiten, jou installatie tenzij het een huurwoning zou zijn....

door 1953 - Aug 24, 2014 om 15:50
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Het kan zijn dat een groep in de groepenkast overlast raakte doordat er op een piekmoment dusdanig veel stroom werd geconsumeerd dat de groep het niet aankon en daardoor de aardlekschakelaar insprong.

Op een groep zou kunnen staan: alle elektrische keukengerei die gelijktijdig wordt gebruikt.

ho
door hopetobehelping - Aug 24, 2014 om 15:50
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=e.dekuijper schreef op zondag 24 aug 2014, 15:30]
Het enigste wat bekend is is dat een keer de openbare verlichting kontinu (dag en nacht) bleef branden en die kreeg men ook niet uit , iedereen heeft naar Eneco gebeld maar men legt het gewoon naast zich neer en zegt "aardlekschakelaar eruit is in de eigen woning" is dit toeval bij verschillende woningen ?

Beste e.dekuijper,

het zou toeval kunnen zijn indien het 1 keer is voorgekomen maar gezien uw beschrijving geloof ik niet in toeval. Er is iets aan de hand met de toevoer (het net), tenminste zo klinkt het in mijn oren.
Het lastige is alleen dat niemand weet wat. Als u gegevens (datum, tijd) van een aantal bewoners heeft (op het moment dat de aardlekschakelaar eruit is gevlogen) dan lukt het u wellicht om er een bepaald patroon in te zien. Klinkt bijna als een overkill aan toevoer waardoor er aardlekschakelaars uitvliegen. Komt het voor dat meerdere aardlekschakelaars van verschillende buren tegelijkertijd uitvliegen ?
Aangezien al uw buren met Eneco hebben gebeld ga ik er vanuit dat Stedin (ook Eneco) uw netwerkbeheerder is. Dan zou Eneco u verder moeten helpen.
Het is een lastig en erg storend probleem. Met verschillende partijen is er dan helaas ook de mogelijkheid dat men naar elkaar gaat wijzen.
Een zijstraat (sorry, u heeft er niets aan, maar is wel enigszins vergelijkbaar met wat u nu helaas meemaakt en geeft ook de complexiteit aan): we hebben 10 jaar last gehad van het soms uitvallen van de gastoevoer bij het koken. Niemand kon het vinden, het lag aan onze leidingen en apparatuur binnenshuis zei men steeds. Een jaar geleden zijn de leidingen (buiten onze woning) door de netbeheerder vernieuwd omdat ze verouderd waren en sindsdien hebben we het probleem nooit meer gehad. Maar nog steeds zegt onze netbeheerder dat dat er allemaal niets mee te maken heeft.
Het zal niet gemakkelijk gaan, maar hoop dat u toch vooruitgang boekt in het oplossen van het er zomaar uitspringen van de aardlekschakelaar. Het zal je maar gebeuren tijdens je vakantie, is alles in je vriezer ontdooit en het water ervan in je huis.

tenormin
door tenormin - Aug 24, 2014 om 15:56
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Vind het wel erg toevallig dat anderen er ook last van hebben. Zelf vorige week ook; bleek toch een kapot tosti ijzer te zijn. En gisteravond; een onweer knal en alles uit. Maar daar was ik niet de enige; gedeelte flat zat in 't donker.

e.
door e.dekuijper - Aug 24, 2014 om 16:04
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op zondag 24 aug 2014, 15:38]Hoe oud is deze schakelaar?

En is je huis vochtig of heb je een oud verdacht apparaat?

Als je de stekker eruit haalde is er minder kans dan alleen de schakelaar bedienen.
1 slecht apparaat is voldoende en die kan op willekeurige momenten voor deze storing zorgen.

Het is in huis dus de leverancier valt hier buiten, jou installatie tenzij het een huurwoning zou zijn....

Ik denk dat je het verhaal niet goed heeft gelezen.

e.
door e.dekuijper - Aug 24, 2014 om 16:22
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hopetobehelping schreef op zondag 24 aug 2014, 15:50][quote=e.dekuijper schreef op zondag 24 aug 2014, 15:30]
Het enigste wat bekend is is dat een keer de openbare verlichting kontinu (dag en nacht) bleef branden en die kreeg men ook niet uit , iedereen heeft naar Eneco gebeld maar men legt het gewoon naast zich neer en zegt "aardlekschakelaar eruit is in de eigen woning" is dit toeval bij verschillende woningen ?

Beste e.dekuijper,

het zou toeval kunnen zijn indien het 1 keer is voorgekomen maar gezien uw beschrijving geloof ik niet in toeval. Er is iets aan de hand met de toevoer (het net), tenminste zo klinkt het in mijn oren.
Het lastige is alleen dat niemand weet wat. Als u gegevens (datum, tijd) van een aantal bewoners heeft (op het moment dat de aardlekschakelaar eruit is gevlogen) dan lukt het u wellicht om er een bepaald patroon in te zien. Klinkt bijna als een overkill aan toevoer waardoor er aardlekschakelaars uitvliegen. Komt het voor dat meerdere aardlekschakelaars van verschillende buren tegelijkertijd uitvliegen ?
Aangezien al uw buren met Eneco hebben gebeld ga ik er vanuit dat Stedin (ook Eneco) uw netwerkbeheerder is. Dan zou Eneco u verder moeten helpen.
Het is een lastig en erg storend probleem. Met verschillende partijen is er dan helaas ook de mogelijkheid dat men naar elkaar gaat wijzen.
Een zijstraat (sorry, u heeft er niets aan, maar is wel enigszins vergelijkbaar met wat u nu helaas meemaakt en geeft ook de complexiteit aan): we hebben 10 jaar last gehad van het soms uitvallen van de gastoevoer bij het koken. Niemand kon het vinden, het lag aan onze leidingen en apparatuur binnenshuis zei men steeds. Een jaar geleden zijn de leidingen (buiten onze woning) door de netbeheerder vernieuwd omdat ze verouderd waren en sindsdien hebben we het probleem nooit meer gehad. Maar nog steeds zegt onze netbeheerder dat dat er allemaal niets mee te maken heeft.
Het zal niet gemakkelijk gaan, maar hoop dat u toch vooruitgang boekt in het oplossen van het er zomaar uitspringen van de aardlekschakelaar. Het zal je maar gebeuren tijdens je vakantie, is alles in je vriezer ontdooit en het water ervan in je huis.

Jou verhaal heb ik wat aan , ik geloof ook niet in toeval.
Er vliegen steeds aardlekschakelaars uit op exact hetzelfde moment, ik ben ook van plan om in de wijk maar een enquête te houden.
Ook nu van de week waren mijn buren op vakantie na 2 dagen kwam een familielid en toen bleek de vriezer op +12 gr. te staan alles kapot ! . Normaal zul je het in je eigen woning moeten zoeken maar niet als bij meerdere woning op exact hetzelfde tijdstip en dan ook nog wisselend bij verschillende woningen hetzelfde gebeurt

ph
door philip36 - Aug 24, 2014 om 22:57
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het lijkt, omdat meerdere woningen er 'last' van hebben, dat de oorzaak in het energienet gezocht moet worden.
Om dat duidelijk te krijgen kunt u met de overige bewoners in de buurt afspreken om het tijdstip van de aardlekschakelaar-uitval te noteren.
Als het aan het energienet ligt zou ongeveer eenderde van woningen er last van moeten hebben.
De aardlekschakelaar is zo gevoelig dat een bepaalde oorzaak niet te geven is.
Het zou b.v. een piekspanning of spanningsval op het energienet kunnen zijn.