me
door meintje_1 Jun 26, 2014 om 13:14
Elektronica & tv

Abbo dagblad

Ik heb al jaren een abonnement op een dagblad en betaal per 6 mnd Het abonnement is mij door omstandigheden te duur geworden en wil ik opzeggen. Dat kan pas over een half jaar zeggen ze, maar dit is toch per maand tegenwoordig. Volgens hun betaal ik [vrijwillig] per 6 mnd en dat ik daarom ook per 6 mnd op kan zeggen. Het gaat om het NHD onderdeel van de telegraaf

3960 16 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jun 26, 2014 om 13:35
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Kranten en dergelijke zijn niet per maand opzegbaar, maar per 3 of 6 maanden, google ven op wet van Dam.

mahadma
door mahadma - Jun 26, 2014 om 13:37
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Klik HIER voor info over de wet van dam.

edrick3
door edrick3 - Jun 26, 2014 om 14:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo meintje,

Lees ook de info van Consuwijzer; klik hier.

Houd rekening met een opzegtermijn van een maand.
Zorg dat je een schriftelijk bewijs van je opzegging krijgt.

Met vr.gr.

me
door meintje_1 - Jun 26, 2014 om 15:22
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ok, ik zit dus nog een half jaar vast aan deze dure krant. Volgende keer gewoon per maand betalen. Bedankt voor de antwoorden.

zoekster
door zoekster - Jun 27, 2014 om 13:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Nee, u zit helemaal niet vast aan een half jaar Telegraaf. In de voorwaarden kunnen ze een stilzwijgende verlening van maximaal 3 maanden bedingen. NIET langer. Maar dat kan alleen als dat in de algemene voorwaarden staat.

U wordt helemaal misleid door het antwoord van Mahadma.

Als er in de AV staat dat er per 6 maanden kan worden verlengd, zijn deze algemene voorwaarden vernietigbaar. Die tellen dan helemaal niet meer mee.

Omdat de AV vernietigbaar zijn, kunt u per direct opzeggen. U hoeft niet eens een maand opzegtermijn in acht te nemen. Want dan zou in de algemene voorwaarden moeten staan, dat u na de eerste contractsduur het abonnement overgaat in een contract voor onbepaalde duur.

Als u nu helemaal in verwarring bent bel dan met juridisch loket 0900 8020 of ga langs.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jun 27, 2014 om 13:37
937 Antwoorden / 2 Vragen

Maar betaald u per 6 maanden vooruit? kan me voorstellen dat u dan pas kunt opzeggen per de einddatum van het huidige termijn.

zoekster
door zoekster - Jun 27, 2014 om 13:43
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=kaasbroodje schreef op vrijdag 27 jun 2014, 13:37]Maar betaald u per 6 maanden vooruit? kan me voorstellen dat u dan pas kunt opzeggen per de einddatum van het huidige termijn.
Nee, dat is niet zo. Ook al kun je je dat voorstellen.

Tenzij hiervoor uitdrukkelijk toestemming is gevraagd van de koper, kan er niet per 6 maanden stilzwijgend worden verlengd. Die toestemming moet dan per nieuwe periode worden gevraagd en daar moet de consument dan 'ja' op zeggen.

Dat zou anders een leuke truc zijn om onder de Wet van Dam uit te komen.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Jun 27, 2014 om 13:55
937 Antwoorden / 2 Vragen

Mooi om te weten zoekster, bedankt!

tr
door truus0509 - Jun 27, 2014 om 14:34
4 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien een idee om je betaling per 6 maanden om te zetten naar betaling per maand en dan meteen opzeggen.

fl
door flessebon - Jun 28, 2014 om 08:19
418 Antwoorden / 7 Vragen

Dat je per maand kunt opzeggen staat niet duidelijk aangegeven op de website van het NHD. Misshien moet Kassa daar nog eens aandacht aan besteden.

Nu zag ik dat als je je opgeeft als nieuwe abonnee van het NHD dat het meteen voor minimaal 3 tot 6 maanden is. Kennelijk is het niet meer mogelijk om een maandabonnement te nemen of maken ze dat extra moeilijk.

alfatrion
door alfatrion - Jun 28, 2014 om 08:39
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Dat mag, flessebon.

=zoekster schreef op vrijdag 27 jun 2014, 13:34: U wordt helemaal misleid door het antwoord van Mahadma.

Het jouwe klopt ook niet helemaal.

Vernietiging brengt met zich mee dat de overeenkomst nooit is verlengt. Opzeggen is dan nutteloos.
Bovendien is hier dan sprake van "ongevraagde levering van zaken" en daarvoor hoeft geen vergoeding te worden betaald (art. 7:7 BW). En heeft TS dus een vordering op de telegraaf wegens onverschuldigde betaling.

Een maand opzegtermijn mag ook gehanteerd worden bij een verlenging van drie maanden. Het betekend dan dat je een maand in acht moet nemen voor de vervaldatum. Als de vervaldatum op 1 februari ligt dan moet er op gezegd worden voor 1 januari.

=zoekster schreef op vrijdag 27 jun 2014, 13:34: Nee, u zit helemaal niet vast aan een half jaar Telegraaf. In de voorwaarden kunnen ze een stilzwijgende verlening van maximaal 3 maanden bedingen. NIET langer. Maar dat kan alleen als dat in de algemene voorwaarden staat.
=zoekster schreef op vrijdag 27 jun 2014, 13:34: Omdat de AV vernietigbaar zijn, kunt u per direct opzeggen.

U hoeft niet eens een maand opzegtermijn in acht te nemen. Want dan zou in de algemene voorwaarden moeten staan, dat u na de eerste contractsduur het abonnement overgaat in een contract voor onbepaalde duur.

alfatrion
door alfatrion - Jun 28, 2014 om 08:40
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Daar ging even wat mis. Het laatste citaat heb ik niet beoogt op te nemen.

me
door meintje_1 - Jun 28, 2014 om 11:15
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=flessebon schreef op zaterdag 28 jun 2014, 08:19]Dat je per maand kunt opzeggen staat niet duidelijk aangegeven op de website van het NHD. Misshien moet Kassa daar nog eens aandacht aan besteden.

Nu zag ik dat als je je opgeeft als nieuwe abonnee van het NHD dat het meteen voor minimaal 3 tot 6 maanden is. Kennelijk is het niet meer mogelijk om een maandabonnement te nemen of maken ze dat extra moeilijk.

zoekster
door zoekster - Jun 28, 2014 om 11:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@alfatrion, ik wist wel dat je daarmee zou komen.

Maar ik denk dat deze regel wat 'redelijker' is.

Sancties bij niet-naleving
Indien u zich niet aan deze regels houdt, kunnen er een aantal dingen gebeuren:

Uw opzegregels worden ongeldig verklaard. U kunt uw klanten er dan niet aan houden en zij mogen, na een stilzwijgende verlenging, op elk moment opzeggen zonder opzegtermijn. Voor het eerste contractstermijn geldt dan dat de klant ook op de laatste dag van de termijn op kan zeggen. De klant hoeft dus geen rekening te houden met een opzegtermijn.

bron klik HIER

Dat van die opzegtermijn bij een verlenging per drie maanden heb ik nooit ontkend, maar dat speelt hier niet, anders was ik daar wel dieper op ingegaan.

Ik hou me liever sec aan de vraag en de meest praktische oplossing.

alfatrion
door alfatrion - Jun 28, 2014 om 16:13
1659 Antwoorden / 1 Vragen

In het resultaat dat jij voorstaat wordt de gebruiker van de algemene voorwaarden (het bedrijf) beloont voor het opnemen van onredelijk bezwarende voorwaarden. In het geval de wederpartij (de klant) de voorwaarden niet vernietigd dan kan hij de onredelijk bezwarende voorwaarden toepassing. In het geval de wederpartij de voorwaarden wel vernietigd dan wordt geconverteerd naar iets dat wel in overeenstemming is met geldend recht. Tel daar nog eens bij op dat het voor kranten vrijwel kosteloos is om een extra krant af te drukken. En dat hiermee het verbod op het ongevraagd toezenden van producten ontlopen wordt. Dit kan onmogelijk 'redelijker' zijn.

=Handleiding tot de beoefening van het Nederlands burgerlijk recht door Asser: De huidige wet gaat in beginsel van een volledige nietigheid uit, maar biedt diverse mogelijkheden tot nuancering. Artikelen zijn gewijd aan de gedeeltelijke of partiële nietigheid (art. 3:41), aan de omzetting van nietige rechtshandeling in een een 'andere', wel geldige (conversie, art. 3:42) en aan de bekrachtiging van een aanvankelijke nietige rechtshandeling tot een alsnog geldige (convalescentie, art. 3:58). Zie omtrent die regelingen ASSER-HARTKAMP II (1997), nrs. 488-505, met vermelding van meer bronnen. bron[/quote
=Algemene voorwaarden door Wessels, Jongeneel en Hendrikse: Het beperkte toepassingsbereik van conversie keert zich bijvoorbeeld tegen het geval dat een gebruiker een beding opneemt met een langere verlengingstermijn dan art. 6:235 onder j toestaat met de gedachte dat hij, indien het beding wordt vernietigd, via conversie toch een beding 'overhoudt' dat in overeenstemming is met de wettelijke maatstaven. Jegens de wederpartij is dit onredelijk en conversie kan niet worden aangekomen. bron[/quote
=Algemene voorwaarden door Hijma: Onder verwijzing naar de redelijkheidscorrectie aan het slot van art. 3:42 BW betoogt de minister, dat bijvoorbeeld een volgens art. 6:236 sub j BW te lange verlengingstermijn niet in een tot de mat van die bepaling gereduceerde termijn zal worden geconverteerd. De gebruiker zou anders kunnen overvragen zonder enig risico te lopen: MvA II Inv., Parl. Gesch. Boek 6 Inv., P. 158701588. bron

De gebruiker mag niet beloont worden voor het hanteren van onredelijk bezwarende voorwaarden. Daarom is de hoofdregel dat conversie niet mogelijk is en vernietiging met zich mee brengt dat de onredelijk bezwarende voorwaarden nooit deel hebben uitgemaakt van de overeenkomst.
=Artikel 3:53 lid 1 BW: De vernietiging werkt terug tot het tijdstip waarop de rechtshandeling is verricht.

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 28, 2014 om 16:21
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Tenminste 30 dagen voor einde periode opzeggen....

Of het nu een jaar contract of maandelijks is.....
maakt niets uit.
Dus 30 dagen voor de volgende termijn ingaat moet er de opzegging bij hun binnen zijn!

Daarom, neem 40 dagen voor eind datum of meer voor zekerheid.