je
door jeffreybeker Aug 19, 2014 om 08:30
Huishouden & energie

Afsluiten van vve blokverwarming

De vve kan mij hier geen zinnig antwoord op geven om dat ze deze vraag nog nooit eerder hebben gehad.
Mijn vraag is kan ik me van de vve blokverwarming laten afsluiten . Dus doppen op de leidingen en kachels weg.
De reden hier voor is dat ik me huis wild verwarmen met vloer verwarming .. de reden hier voor is dat de verwarmings centrale van de vve handmatig wordt aangezet nu was het 12 graden hier en vind dat iets te koud van het goede vandaar ik over wil stappen naar vloer verwarming waar ik al goede ervaring mee hebt in ons vorig huis. Ik ben benieuwd naar u reacties

10809 18 Rapporteer

je
door jeffreybeker - Aug 19, 2014 om 08:32
3 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=jeffreybeker schreef op dinsdag 19 aug 2014, 08:30]De vve kan mij hier geen zinnig antwoord op geven om dat ze deze vraag nog nooit eerder hebben gehad.
Mijn vraag is kan ik me van de vve blokverwarming laten afsluiten . Dus doppen op de leidingen en kachels weg.
De reden hier voor is dat ik me huis wild verwarmen met vloer verwarming .. de reden hier voor is dat de verwarmings centrale van de vve handmatig wordt aangezet nu was het 12 graden hier en vind dat iets te koud van het goede vandaar ik over wil stappen naar vloer verwarming waar ik al goede ervaring mee hebt in ons vorig huis. Ik ben benieuwd naar u reacties en betaal natuurlijk gewoon de vve bijdrage behalve de stook kosten van 40 euro p.m.

zoekster
door zoekster - Aug 19, 2014 om 09:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U heeft deze vraag toch al eens eerder gesteld?

Ik begrijp nu dat uw vraag meer van technische aard is.

Wellicht kunt u die dan beter stellen op het forum van klusidee.

klik HIER

Er is daar al eens een soortgelijke vraag over gesteld in 2007

klik HIER

Als u uw verhaal daar voorlegt met daarbij de precieze situatie van uw woning, krijgt u waarschijnlijk antwoorden helemaal toegespitst op uw situatie.

Succes!

(12 graden? Brr, vervelend!)

gompy2
door gompy2 - Aug 19, 2014 om 15:54
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Het antwoord van swat1500 bevat eigenlijk al de problemen die je krijgt als je een eigen stookvoorziening wil maken, en dan met name de rookgas afvoer als je een eigen verwarmingsketel neemt.
Hoe wou je de afvoer laten lopen? Door de vloer bij de bovenburen en dan zo naar het dak, indien je niet bovenin woont?
Ik vrees dat je toch aan losse elektrische verwarming units vast zit.

swat1500 zondag 17 aug 2014, 12:11

Met alleen een HR ketel bent u er niet. Doordat u blokverwarming heeft zullen de huidige radiatoren niet op de HR ketel aangesloten kunnen worden. De oude zullen dus verwijderd moeten worden en nieuwe zullen geplaatst moeten worden. Voor uw buren zal een bypass gemaakt moeten worden zodat zij nog wel gebruik kunnen blijven maken van de blokverwarming. Ook zal uw woning door de blokverwarming geen goede rookgasafvoer hebben. Het is maar de vraag of u de geiser afvoer daarvoor kunt gebruiken. Ten slotte is de blokverwarming eigendom van de VVE. U zult dus eerst toestemming van de VVE moeten gaan krijgen om verandering aan te brengen.
Ik denk niet dat de meerderheid zal gaan instemmen.
De kosten zullen overigens aanzienlijk zijn.

zoekster
door zoekster - Aug 19, 2014 om 17:18
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb vroeger ook in een woning gewoond met blokverwarming. Nadat de kosten de pan uitrezen en andere ergernis (ding ging steeds kapot) hebben we (huurders en wbv) gezamenlijk besloten dat ieder een individuele verwarming kreeg.

Het is vaak zo dat blokverwarming veel duurder is, (je zou zeggen van niet, maar het is wel zo), behalve dat het een flinke stokerij is voor het hele blok, kan ook het onderhoud van de gigaketel flink in de papieren lopen. Bij mij ging de stookrekening na de overgang naar ind. cv significant omlaag, de huur wat omhoog.
Het lijkt me ook dat een koopappartement meer waard wordt met individuele cv. Zelf zou ik nooit meer een woning willen met blokverwarming.

Ik kan me overigens niets herinneren van problemen met de afvoer van de ind. cv. Dat moet vrij probleemloos zijn verlopen. Waarschijnlijk via het geiserkanaal of via de zijkant van de woning naar buiten, dus niet via het dak.

gompy2
door gompy2 - Aug 19, 2014 om 17:44
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ooit hetzelfde meegemaakt vroeger, maar dan van wijkverwarming naar individuele.
Bij ons is er toen enorm veel verbouwd, maar niet alleen bij ons, overal dus.

In alle appartementen is in een hoek van de (grote) kamer een stukje afgetimmerd, er is een deel daar van een ketelruimte van gemaakt en in een ander deel is er een pijp, met een binnenpijp, met een doorsnede van een centimeter of 80 vanaf de eerste verdieping naar het dak gebracht. Daarvoor zijn grote gaten in alle vloeren gezaagd enz enz, en later geheel afgetimmerd en geïsoleerd uiteraard.
Die pijp had een binnenpijp en wel daarom dat daardoor de hete gassen afgevoerd moesten worden richting dak, en tussen binnen en buitenpijp werd de koude, schone lucht aangezogen want die kan en mag men niet zomaar uit een leefgedeelte van een woning laten aanzuigen bij een verwarmingsketel.
Die koude lucht diende tevens als afkoeling voor de hete gassen die van 7 verdiepingen richting dak gingen.
Vraag: Hoe zou dat dan opgelost moeten worden bij TS waarbij zij (voorlopig) de enige is die dit wil?
Misschien heeft TS wel een badgeiser met afvoerkanaal waar iets kan, maar dan nog doe je dat allemaal niet zomaar.

je
door jeffreybeker - Aug 19, 2014 om 18:13
3 Antwoorden / 2 Vragen

Ik wil geen kachel in huis plaatsen maar vloerverwarming op stroom ter vervanging van de blokverwarming deze verbruikt namelijk niet veel als je een goede neemt

gompy2
door gompy2 - Aug 19, 2014 om 18:45
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jeffreybeker schreef op dinsdag 19 aug 2014, 18:13]Ik wil geen kachel in huis plaatsen maar vloerverwarming op stroom ter vervanging van de blokverwarming deze verbruikt namelijk niet veel als je een goede neemtJa dan wordt het duidelijk anders. De vraag is dan hoe lopen de bestaande verwarmingsleidingen van de blokverwarming die je wilt verwijderen in je woning.
Heb je standleidingen van onder naar boven door de vloeren, dan kun je die niet zomaar afsluiten en afdoppen want, afhankelijk hoe je woont, dan hebben de boven en onderburen geen aanvoer en retourleidingen meer, dus dat gaat niet.
De eigen radiatoren zou misschien kunnen, afhankelijk hoe de hele situatie is, maar dan nog heb je met een geheel andere moeilijkheid te maken, de VVE en de andere bewoners.
Als jij de leidingen in je woning wilt gaan blinderen, moet overal de druk er af, sowieso in dezelfde verticale laag woningen als waar jij woont, de leidingen moeten geleegd en later weer ontlucht worden.
Op zich hoeft dat geen belemmering te zijn, maar eigenlijk kan ik de situatie zo met de paar woorden die jij schrijft niet goed inschatten.
Ik vraag me af,waar begin je aan, maar misschien ben ik te pessimistisch en hebben andere betere ideeën, tenslotte is dit een vraag en antwoord forum.
Ik wens je wel succes in ieder geval, en sterkte..

czar
door czar - Aug 19, 2014 om 18:49
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=jeffreybeker schreef op dinsdag 19 aug 2014, 18:13]Ik wil geen kachel in huis plaatsen maar vloerverwarming op stroom ter vervanging van de blokverwarming deze verbruikt namelijk niet veel als je een goede neemt

Elektrisch verwarmen blijft echter erg duur, ongeveer 3x zo duur als verwarmen met gas. Dat volgt gewoon uit de energie-inhoud (1 m3 gas is ongeveer 9 kW/h) en de prijs die je daarvoor betaalt.

Is het geen idee om bij te verwarmen met elektrische (vloer-) verwarming ?
Waarom zou je de blokverwarming afsluiten?
Dat nog even afgezien van de vraag of dat wel kan en mag (van de VVE).

Is er geen elektrische vloerverwarming die op i.p.v. in vloer kan worden gelegd?
Onder de vloerbedekking. Dat zou een hoop werk/kosten schelen.

pi
door pieterwolters - Aug 19, 2014 om 19:04
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=czar schreef op dinsdag 19 aug 2014, 18:49][quote=jeffreybeker schreef op dinsdag 19 aug 2014, 18:13]
Elektrisch verwarmen blijft echter erg duur, ongeveer 3x zo duur als verwarmen met gas.

Dat klopt in principe maar uiteindelijk gaat het om wat je als individu verbruikt. Als je weinig hoeft te verwarmen omdat je bijvoorbeeld weinig thuis bent, of 18..19 graden is wel genoeg dan is het anders dan wanneer je altijd thuis bent en het graag 23 graden in de woonkamer hebt.

Als je niet al te veel gebruikt kan elektrische verwarming voordeliger zijn omdat de installatiekosten heel veel goedkoper zijn (plus geen gedoe met herriemakende ketels en bijvullen van een CV installatie). Je bent ook veel flexibeler met het plaatsen van de warmtebronnen.

czar
door czar - Aug 19, 2014 om 19:19
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op dinsdag 19 aug 2014, 19:04]Als je niet al te veel gebruikt kan elektrische verwarming voordeliger zijn omdat de installatiekosten heel veel goedkoper zijn (plus geen gedoe met herriemakende ketels en bijvullen van een CV installatie). Je bent ook veel flexibeler met het plaatsen van de warmtebronnen.
En je kunt elektrisch veel gemakkelijker/mooier aansturen en als je een nieuwbouwhuis hebt, kun je nog besparen op de gasaansluiting ook, door die niet te nemen.
Ik ben het daarmee allemaal wel eens.
Nu ligt die blokverwarming er eenmaal, TS moet juist gaan investeren om daar vanaf te komen. Ik zou dus zeggen: laat maar liggen en ik verwarm elektrisch bij als dat nodig is, desnoods via een elektrische vloerverwarming. Dus als de blokverwarming pas bij 12 graden handmatig wordt aangezet, dan verwarm ik voor die tijd wel elektrisch.
TS kan dan ook spelen met de situatie: als hij liever elektrisch verwarmd, dan draait hij de blokverwarming uit en als hij liever de blokverwarming heeft, dan kan de elektrische verwarming uit, of alleen plaatselijk.
Ik weet natuurlijk niet hoe het zit met vaste lasten voor de blokverwarming en of iedereen daarvoor een eigen meter heeft.

diumenge
door diumenge - Aug 19, 2014 om 21:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Met een beetje pech registreren de meters dan wel warmte en kan TS betalen voor niet afgenomen warmte...

tijger1
door tijger1 - Aug 19, 2014 om 22:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En de vaste lasten moet hij wel blijven betalen. Daar is vaak een verdeelsleutel voor.

En dan hoe registreren de meters op de verwarming het verbruik?

tijger1
door tijger1 - Aug 19, 2014 om 22:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die woning is blijkbaar ook uitermate slecht geïsoleerd, want de Ts heeft het er over dat het 12 graden was. Kan me dat nauwelijks voorstellen. Zelfs buiten was het warmer.

czar
door czar - Aug 19, 2014 om 23:22
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 19 aug 2014, 22:44]... want de Ts heeft het er over dat het 12 graden was. Kan me dat nauwelijks voorstellen. Zelfs buiten was het warmer.
Dat zou inhouden dat het huis juist goed geïsoleerd is :-)
Ik vind het maar een vreemde casus.
Daarbij moet ik zeggen dat ik geen idee heb hoe een blokverwarming wordt verrekend en hoe het is aangelegd.

1 ding weet ik wel: elektrisch verwarmen is erg duur, tenzij je gebruik maakt van een warmtepomp.

door 1953 - Aug 20, 2014 om 01:37
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Waarom niet bij de eerste vraag gehouden? Link naar de eerste vraag van topicstarter: Eerste vraag van topicstarter hierover!

door 1953 - Aug 20, 2014 om 01:44
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Je laten afsluiten zou best mogelijk kunnen zijn, vraag het uw dagelijks bestuur eens naar de kosten hiervan, en dan toch nog maandelijks de 'servicekosten' in de verwerkte VvE-bijdrage blijven betalen inclusief de (gemeenschappelijke) verbruikskosten verwarming.

Is dit wel feitelijk wat u daarmee wil bereiken? Denk eerder dat op de algemene ledenvergadering van de VvE collectief moet zijn de blokverwarming, als het technisch mogelijk is, tot historie brengen en collectief tot Hr-ketelplaatsing doen overgaan. Dit moet dan een besluit van de meerderheid zijn middels stemming.

tijger1
door tijger1 - Aug 20, 2014 om 09:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@czar

Dat huis is dus juist niet goed geïsoleerd ;-) als het binnen 12 graden zou zijn na de winter, ok, maar het is nu zomer.

Ik denk eerder dat zijn thermometer kapot is.. ;-)

czar
door czar - Aug 20, 2014 om 09:23
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 20 aug 2014, 09:13]Dat huis is dus juist niet goed geïsoleerd ;-) als het binnen 12 graden zou zijn na de winter, ok, maar het is nu zomer.
Als het de warmte goed buiten weet te houden, dan is het goed geïsoleerd :-)
Ik vond het overigens wel scherp opgemerkt dat het buiten warmer is tot nu toe.