ma
door marjolein76 Aug 2, 2010 om 13:12
Geldzaken & recht

Afzien voorlopig koopcontract immorele wijze

Goedemiddag,

Ik heb recentelijk mijn appartement verkocht en daarbij is een voorlopig koopcontract ondertekend. De situatie is zo; een vader zou dit appartement kopen voor zijn dochter van 19 jaar. Zij is studente en hij zou meefinancieren op de hypotheek. Zo is dit ook altijd bij de aankoopmakelaar en mijn makelaar bekend geweest. Uiteraard zijn alle ontbindende voorwaarden in het voorlopig koopcontract meegenomen, waaronder een bouwtechnische keuring waar niet meer dan 5000 euro aan directe kosten uit zouden mogen komen. Dit rapport is uitgevoerd en dit bedrag is er niet uitgekomen, wel bleek uit de keuring dat er op termijn iets aan het dak moest gaan gebeuren en nog enkele dingen in het huis. Ten tijde van de keuring heeft de vader van het meisje laten weten aan mijn buren dat het dak zou lek zou zijn als een mandje, de VVE niet zou bestaan (absoluut onzin), de badkamer zou lekken en ga zo verder. Hij heeft ook gezegd dat als hij dit nu zou kopen voor zijn dochter, dat hij dan een kat in de zak kocht. Prompt erop wordt het voorlopig koopcontract ontbonden omdat de financiering niet rond zou komen. Ja, dat was nogal makkelijk. Zijn dochter kan onmogelijk alleen de hypotheek financieren en hij heeft zich teruggetroken uit de financiering, terwijl dit altijd wel de bedoeling was.
Mijn vraag is dan ook; mag dit wel zomaar? Het is nogal wiedes dat zij niet alleen de hypotheek rond kan krijgen. Zij heeft overigens wel als enige het voorlopige koopcontract ondertekend.
Ik woon inmiddels in een andere stad en dit geintje kost me min 700 euro per maand. Ik ben benieuwd of ik geen kosten op deze man, die overigens de hele buurt heeft ingelicht over de staat van de appartementen, kan verhalen?
Hoor graag jullie adviezen!

3115 8 Rapporteer

jscholtes
door jscholtes - Aug 2, 2010 om 13:28
777 Antwoorden / 31 Vragen

Ik denk dat je er weinig aan kunt doen. Als de vader het appartement voor zijn dochter zou kopen dan snap ik niet dat je de handtekening van de dochter onder de voorlopige koopovereenkomst laat zetten.
Het feit dat de 'directe' kosten aan de woning onder de € 5000,- zitten pleit in je voordeel (t.o.v. beweringen van vader). Wellicht krijgt de dochter de financiering van die woning bij de financier (haar vader) niet voorelkaar. Slimmigheidje?!

ma
door marjolein76 - Aug 2, 2010 om 13:38
9 Antwoorden / 9 Vragen

Ja het is absoluut een slimmigheid! Daar ben ik van overtuigd en daarom baal ik er zo van. Mij is verteld dat degene die daadwerkelijk gaat wonen het voorlopige contract ondertekend...had hij dan moeten meetekenen? De financiering moest op 127.500 uitkomen en zij kon 115.000 krijgen. Dit was ook al vantevoren bekend bij de aankoopmakelaar, alles was al uitgezocht, de vader zou de rest meefinancieren...

li
door limelight - Aug 2, 2010 om 14:07
9 Antwoorden / 0 Vragen

Feitelijk gezien blijft de financiering niet rond te krijgen voor die dochter, dus is het helaas want dwingen kan niemand die man, tenzij het schriftelijk is vast gelegd.
Dat die man allerlei dingen gaat verzinnen erom heen dat is niet echt kosjer maar zo zijn sommige nu eenmaal, en dat van de VVE is echt de grootste onzin die ik heb gehoord, elk appartementen complex, hoe klein ook heeft een VVE (koop woningen).
Mijn idee is dat pa zijn dochter daar niet wilde laten wonen om een of andere manier, en dat dak is VVE verantwoording dus betaald iedereen voor, tenzij de kas van de VVE niet goed gevuld is, maar daar wordt niks over gezegd.

jscholtes
door jscholtes - Aug 2, 2010 om 14:19
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=marjolein76 schreef op maandag 2 aug 2010, 13:38]Ja het is absoluut een slimmigheid! Daar ben ik van overtuigd en daarom baal ik er zo van. Mij is verteld dat degene die daadwerkelijk gaat wonen het voorlopige contract ondertekend...had hij dan moeten meetekenen? De financiering moest op 127.500 uitkomen en zij kon 115.000 krijgen. Dit was ook al vantevoren bekend bij de aankoopmakelaar, alles was al uitgezocht, de vader zou de rest meefinancieren...

Ik denk dat hij (vader) als koper van de woning had moeten tekenen. Hoe hij e.e.a. dan vervolgens met zijn dochter regelt wordt dan zijn zaak......

marcel75
door marcel75 - Aug 2, 2010 om 16:05
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Even geen aannames meer. Omdat dochter getekend is, is zij dus de koper. Je hebt met vader niets te maken. Dat hij in eerste instantie ook zou meefinancieren is niet aan jou, maar tussen koper en haar vader. Omdat de koper de financiering niet bij een geldverstrekker rond kon krijgen, heeft zij, mits tijdig en onder overleggen van 2 schriftelijke afwijzingen van verschillende geldverstrekkers, een geldig beroep gedaan op de ontbindende voorwaarde voor de financiering.

Limelight,
Op papier wordt de vereniging van eigenaars opgericht bij de splitsing in appartementsrechten. In de praktijk vind er echter vaak geen oprichtingsvergadering plaats waardoor de vereniging feitelijk nog niet bestaat/niet werkt. Kom veel voor bij kleinere complexen. Het hoeft dus zeker geen onzin te zijn (het is wel onzin om over een voorlopige koopcontract te spreken; dat is net zulke onzin als een beetje zwanger zijn). Het dak hoeft overigens niet de verantwoordelijk van de VvE te zijn. Dat ligt er maar net aan wat erover afgesproken is. Niet onmogelijk is dat de bovenverdieping daarvoor opdraait of misschien is er wel een penthouse dat er een dakterras op heeft. In dat geval regel je juist dat die voor de kosten opdraait of in elk geval voor een groter deel.

sk
door skyjack - Aug 2, 2010 om 16:31
121 Antwoorden / 0 Vragen

Dat de dochter tekent is hier niet vreemd. Wat jammer is, is dat er niet exact is vastgelegd hoe het financieringsvoorbehoud zou moeten zij gelet op deze specifieke situatie.

Als pa zeg 40000 meefinanciert, dan had dit opgenomen kunnen worden in de clausule over de financiering. Ipv de algemene, "als de financiering niet rondkomt", had er dan zoiuets kunnen staan als. als de koper de financiering voor een bedrag van xxxxxx (koopprijs minus aandeel paps) niet rondkrijgt.

Je had dan naar afwijzingen van banken kunnen vragen waarin specifiek neergezet zou moeten zijn dat de financiering voor bedrag x niet verstrekt wordt aan de koper. Nu had ze een vrijbrief wetend dat ze in haar eentje de koopprijs nooit kon financieren

Hebben ze overigens hier wel binnen de gestelde termijn aanspraak op gemaakt?.

co
door courier - Aug 9, 2010 om 15:34
226 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=marcel75 schreef op maandag 2 aug 2010, 16:05]Even geen aannames meer. Omdat dochter getekend is, is zij dus de koper. Je hebt met vader niets te maken. Dat hij in eerste instantie ook zou meefinancieren is niet aan jou, maar tussen koper en haar vader. Omdat de koper de financiering niet bij een geldverstrekker rond kon krijgen, heeft zij, mits tijdig en onder overleggen van 2 schriftelijke afwijzingen van verschillende geldverstrekkers, een geldig beroep gedaan op de ontbindende voorwaarde voor de financiering.

Limelight,
Op papier wordt de vereniging van eigenaars opgericht bij de splitsing in appartementsrechten. In de praktijk vind er echter vaak geen oprichtingsvergadering plaats waardoor de vereniging feitelijk nog niet bestaat/niet werkt. Kom veel voor bij kleinere complexen. Het hoeft dus zeker geen onzin te zijn (het is wel onzin om over een voorlopige koopcontract te spreken; dat is net zulke onzin als een beetje zwanger zijn). Het dak hoeft overigens niet de verantwoordelijk van de VvE te zijn. Dat ligt er maar net aan wat erover afgesproken is. Niet onmogelijk is dat de bovenverdieping daarvoor opdraait of misschien is er wel een penthouse dat er een dakterras op heeft. In dat geval regel je juist dat die voor de kosten opdraait of in elk geval voor een groter deel.

co
door courier - Aug 9, 2010 om 15:36
226 Antwoorden / 2 Vragen

Marcel

Dat zijn nogal niet geringe aannames waar je limelight mee om de oren slaat.