fr
door franske1968 Sep 13, 2014 om 23:20
Huishouden & energie

Akkoord offerte per email voor koper bindend?

Ik heb een offerte voor een ketel met radiator geaccepteerd per email. Precies dezelfde radiator ben ik ergens anders tegengekomen voor de helft van het geld en die koop ik nu liever los.
Kan ik nog onder de offerte uit, en deze wellicht aan laten passen, of ben ik volgens de wet nu verplicht de hele handel volgens de prijs op de offerte te kopen?
Kortom, hoever ben je als consument gebonden aan een akkoord per email waar je nog geen bevestiging op hebt gehad?

11600 7 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Sep 13, 2014 om 23:57
16829 Antwoorden / 108 Vragen

lees hier . Verschilt iets van uw vraag maar misschien haalt u er toch iets uit.

zoekster
door zoekster - Sep 13, 2014 om 23:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U zit eraan vast. Er is een aanbod en een aanvaarding geweest en zo komt een overeenkomst tot stand.

fr
door franske1968 - Sep 14, 2014 om 00:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank, nog wel een aanvulling:
De offerte begint met "geheel vrijblijvend doen wij u een aanbod". Is dit nog relevant?

In het door tenormin gelinkte topic wordt gesteld dat dit betekent dat ik nergens aan gebonden zolang ik nog geen acceptatie van mijn 'akkoord' heb ontvangen. Klopt dit?

door 1953 - Sep 14, 2014 om 02:35
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De offerte is vrijblijvend om u te informeren en als u de offerte accepteert, in dit geval de mail terugsturen, dan is het een verbindende overeenkomst tussen partijen. U zit er aan vast.

Volgende keer beter rechercheren, dat voorkwam dit soort vervelende situatie: 'de vis wordt duur betaald'!

zoekster
door zoekster - Sep 14, 2014 om 16:20
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=franske1968 schreef op zondag 14 sep 2014, 00:13]Dank, nog wel een aanvulling:
De offerte begint met "geheel vrijblijvend doen wij u een aanbod". Is dit nog relevant?

In het door tenormin gelinkte topic wordt gesteld dat dit betekent dat ik nergens aan gebonden zolang ik nog geen acceptatie van mijn 'akkoord' heb ontvangen. Klopt dit?
Nee, dit klopt niet.

Op het moment dat de vrijblijvende offerte u werd aangeboden was er voor de verkoper nog een mogelijkheid om de offerte te herroepen (dus te wijzigen, of zelfs in te trekken) en dat is zelfs nog mogelijk kort nadat u het aanbod aanvaard heeft, dat moest dan 'onverwijld' dus zo snel mogelijk na uw aanvaarding.
Het is dus een voordelige clausule voor de verkoper, niet voor de koper. U mag na die herroeping wel van de overeenkomst afzien. Maar dat speelt hier niet.

U heeft dit aanbod geaccepteerd, de verkoper heeft daarna, naar ik aanneem, geen wijzigingen aangebracht in zijn aanbod, en nu is de zaak gewoon beklonken. Ook al heeft u nog geen bevestiging hiervan gekregen. U mag alleen nog hopen dat de mail niet is aangekomen, maar dat zal binnenkort wel blijken.

De aanvaarding van een aanbod mag in allerlei vormen, per mail, mondeling, op schrift, daar is geen vormvereiste voor.

Het staat u natuurlijk vrij staat om hier eens een goed gesprek over te voeren met de verkoper. Misschien valt er nog een korting te bedingen.

De verkoper is hier echter op geen enkele manier toe verplicht. Wees vriendelijk, met honing vang je meer vliegen dan met azijn.

fr
door franske1968 - Sep 14, 2014 om 16:21
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank aan allen voor de input.
Ik ga toch vrijblijvend vragen of er nog iets aan gedaan kan worden, kan het allicht proberen :)

tenormin
door tenormin - Sep 14, 2014 om 16:32
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=franske1968 schreef op zondag 14 sep 2014, 16:21]Dank aan allen voor de input.
Ik ga toch vrijblijvend vragen of er nog iets aan gedaan kan worden, kan het allicht proberen :)

Succes hoor en....vergeet de honing van zoekster niet. ;-)