komsja
door komsja Oct 16, 2014 om 17:38
Huishouden & energie

Arekening stookkosten

Heb het op het forum al eens eerder over gehad maar kan niet uitstaan dat de woningbouw vereniging Woonstede maar doet wat hun goeddunkt betreffende de eindafrekening van de stookkosten Op 31-05 worden de sinds een paar jaar de digitale warmtemeters door ista op afstand uit gelezen (voorheen hadden we de vloeistofmeters,dat koste meer tijd) Maar inplaats dat we de eindafrekening nu wat eerder krijgen,krijgen we die veel later dan voorheen.vorig jaar kwam de eindafrekening pas in November das gedomme bijna een half jaar later na de uitlezing.En heb de Woonstede daar verscheidene keren over gebeld en zeggen eerst dat de vertraging ligt aan een nieuw computersysteem en dan hebben ze weer een ander verhaal wat volgens hun de nieuwe vertraging rechtvaardigt
Het is toch niet normaal dat men bijna een half jaar op een afrekening moet wachten en al helemaal niet als (zoals de meeste mensen) geld terug krijgen.
Wie weet hoe ik hier iets aan kan doen om de woonstede te bewegen dat ze hun eindafrekeningen eerder versturen

2217 33 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 16, 2014 om 17:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo komsja,

Je voorschotbedrag verlagen en het geld opzij zetten. ;-)
Dan komen ze wel sneller met de afrekening denk ik.

komsja
door komsja - Oct 16, 2014 om 18:21
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@edrick3
Dat zou zo maar eens kunnen ja,want toen ik een keer geld moest bij betalen was er geen sprake van een achterstand en toen had ik de afrekening wel heel snel in de bus liggen,heb dat ook al aan de Woonstede aangegeven maar uitbetaling en innen waren twee verschillende afdelingen dus dan ben je weer uitgeluld maar heb de Woonstede net weer een mail gestuurd dat ik deze maand m,n geld nog deze maand wil terug hebben maar heb het donkerbruine vermoeden dat ze daar schijt aan hebben en gewoon doen zoals het hun uitkomt

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2014 om 18:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe weet u eigenlijk dat u terugkrijgt? Kunt u dat uitrekenen?

Hebben de buren in uw flat die moeten bijbetalen al wel de afrekening ontvangen?

Het is ook niet verstandig de huisbaas als spaarbank te gebruiken. Breng het voorschotbedrag naar beneden en reserveer zelf een beetje.

tenormin
door tenormin - Oct 16, 2014 om 18:59
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Wij zitten in eenzelfde soort "schuit". Afrekening had in Mei moeten plaatsvinden. Dan brief van de Woningbouw: het wordt eind Juli. En sinds een maand hangt er in de hal een mededeling: eind Oktober. Ook allemaal onder het mom van nieuwe omstandigheden en samengaan met. Ja, de meeste mensen krijgen altijd geld terug. Was veel gemakkelijker met de 'meneer van de Ista' die de metertjes opnam, er nieuwe opdeed en men zijn/haar geld vrij snel op de rekening had. Maar 't lijkt wel of alle WBV 's in de problemen zitten, samenwerking aan moeten gaan en de logistiek nog niet optimaal werkt.

komsja
door komsja - Oct 16, 2014 om 19:03
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tijger1
Ja ik weet dat ik heel veel geld terug krijg en kan dat uitrekenen aan de hand van de eenheidsprijs en de verbruikte eenheden en aan de vaste kosten die ik via de ista (bij benadering) heb gekregen vorig stookjaar kreeg ik zo,n 450 euro terug met een verbruik van ongeveer 240 eenheden en zo,n 300 euro vaste kosten heb nu 28 eenheden verbruikt dus krijg ik minimaal weer 450 terug en das een hoop geld,mijn naaste buurman had ook geld terug gekregen weliswaar veel minder maar dat komt omdat hij z,n verwarmings elementen vaker gebruikt dan ik
En opzich is het natuurlijk een goed idee om het voorschot bedrag naar beneden te brengen en zelf het geld apart te zetten,maar met een bijstandsuitkering word dat heel erg moeilijk en gaat men dan sneller wat pakken met andere woorden het gespaarde gaat dan al gauw met de pot mee.
Maar het gaat erom dat de Woonstede zolang werk moet hebben om de afrekeningen de deur uit te doen heb de Ista natuurlijk ook al gebeld en die zeggen dat ze de gebruikte eenheden allang doorgegeven hebben aan de Woonstede

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2014 om 19:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U geeft aan dat toen u moest betalen de rekening snel kwam. Zijn er buren die de rekening al gehad hebben?

U betaalt maandelijks de huur asn uw huisbaas. Als u het voorschot voor de warmte verlaagd en op dezelfde dag dat u de huur overmaakt dat verschil op een spaarrekening overmaakt, merkt u daar niets van.

Dan kunt u na een jaar zelf ongeveer uitrekenen hoe u ervoor staat en dan weet u of u dat bedrag voor iets anders kunt gebruiken, of gereserveerd moet laten voor de afrekening.

Aan de andere kant, als u denkt niet van dat geld af te kunnen blijven, zou u eigenlijk blij moeten zijn dat de afrekening zo laat komt, want tot die tijd kunt u er niets mee. ;-)

tenormin
door tenormin - Oct 16, 2014 om 19:36
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=komsja schreef op donderdag 16 okt 2014, 19:03]En op zich is het natuurlijk een goed idee om het voorschot bedrag naar beneden te brengen en zelf het geld apart te zetten, maar met een bijstandsuitkering word dat heel erg moeilijk en gaat men dan sneller wat pakken met andere woorden het gespaarde gaat dan al gauw met de pot mee.
Maar het gaat erom dat de Woonstede zolang werk moet hebben om de afrekeningen de deur uit te doen heb de Ista natuurlijk ook al gebeld en die zeggen dat ze de gebruikte eenheden allang doorgegeven hebben aan de Woonstede

Ja, maar je zult inmiddels in allerlei topics gelezen hebben dat @tijger1 wel in de positie is dat ze geld apart kan zetten. Ik kan het ook niet (meer). Dus ook ik zie het meer als een 'spaarpotje'; alleen: het word nu niet voldaan. Moeten wij eens proberen, de huur een dag te laat te betalen. Is de beer los. Ik wacht ook met smart op dat 'extra' geld. Een schrale troost dat het dus niet alleen Woonstede is; geloof me.

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2014 om 19:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Ik heb het in geen een topic over mijn financiële situatie, maar wat ik niet begrijp is hoe men maandelijks een , soms veel, te hoog aan een huisbaas kan overmaken, maar als volwassene dat niet elders kan reserveren.

Dat "spaarpotje" bij de huisbaas levert niet eens rente op, niet dat dat op dit moment veel voorstelt, maar men wil het wel per omgaande terug hebben.

Als u het zelf reserveert, kunt u er over beschikken hoe en wanneer u dat goeddunkt.

komsja
door komsja - Oct 17, 2014 om 16:55
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tijger1
Aan uw reactie,s te lezen bent u financieel bij machte om met uw tengels van het eventueel weg gelegde geld af te blijven en mij ook nogus neer te zetten als zijnde niet volwassene omdat IK financieel niet bij machte ben om er van af te blijven vind ik heel erg denigrerend en belerend
maar dat zijn we inmiddels wel van u gewend om anderen zo neer te zetten.
En u meent dat te kunnen doen omdat u totaal maar dan ook totaal niet weet hoe het is om met weinig geld rond te komen.Ik klaag niet hoor want betaal al m,n rekeningen op tijd en wens gewoon dat de ander dit naar mij ook doet en mij niet bijna een half jaar op m,n eigen geld laat wachten want daar gaat het hier namelijk om.

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2014 om 17:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@komsja

Maar hoe komt u daar nu bij? Belerend en denigrerend? U geeft zelf aan moeite te hebben om een gereserveerd bedrag niet aan te raken, maar als na een jaar het niet meteen op uw rekening staat, is het ook niet goed.

U hebt helemaal geen idee van mijn financiele situatie en die heb ik op deze site slechts in zoverre uit de doeken gedaan, dat ik bejaard ben en dus in ieder geval AOW heb.

Ik vind uw opmerkingen beledigend.

Jongelui die op zichzelf gaan wonen, moet vaak geleerd worden dat ze vooruit kijken, ook ten aanzien van hun portemonnee en verplichtingen. Uiteraard ken ik u leeftijd niet, maar ik ben zo vrij om te veronderstellen dat de term jongelui niet meer op u van toepassing is. Dus u zou beter moeten weten.

Cookies
door Cookies - Oct 17, 2014 om 17:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Conform de wet moet de verhuurder bij een afrekeningperiode van juli tot en met juni dus een afrekening verstrekken uiterlijk 30 juni van het jaar erop.

Bron: servicekosten.info

Begrijp dat het vervelend is als het wat langer duurt, maar wat in het vat zit verzuurt niet.

@tijger1: volgens mij wordt het bedrag van de service- en voorschot verwarming vastgesteld door de verhuurder. Dat kun je dus niet zomaar op eigen initiatief verlagen.

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2014 om 17:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83

Ik ken uiteraard de regels van de WBV van @komsja niet. En zelf heb ik een eigen cv ketel, maar drie kennissen van mij die hier in de omgeving in een appartement wonen met door de huisbaas geleverde warmte betalen alledrie een verschillend voorschot aan stookkosten. Zelfde appartementsgebouw. Het voorschot wordt vastgesteld aan de hand van het verbruik van het jaar ervoor. Niet lager. Één kennis "spaart" ook liever bij de huisbaas dan bij de bank en laat elke keer het voorschotbedrag verhogen, om na een jaar, plus de nodige maanden, een "spaarpotje" te hebben.

De servicekosten zijn natuurlijk van een andere orde, daar heeft een huurder nauwelijks invloed op.

tenormin
door tenormin - Oct 17, 2014 om 18:07
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=carola.83 schreef op vrijdag 17 okt 2014, 17:23]
@tijger1: volgens mij wordt het bedrag van de service- en voorschot verwarming vastgesteld door de verhuurder. Dat kun je dus niet zomaar op eigen initiatief verlagen.

Dat klopt helemaal; we kunnen niet verlagen/verhogen. Had al eerder geschreven dat mijn WBV veel te laat is; bewoners moeten nu wachten tot eind oktober. (Wat een half jaar later dan normaal is).

komsja
door komsja - Oct 17, 2014 om 18:10
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tijger1
U weet zoals gewoonlijk weer een reactie te geven die u op een hele geraffineerde doordachte wijze weet te verwoorden om zo de ander te laten denken dat u niks verkeerds heeft gezegd en op die manier toch uw gelijk denkt te krijgen,en daar verdient u een enorme veer mee,petje af en dat mag ook welus gezegd worden.
Maar u kunt het schijnbaar niet laten om de ander op zijn of haar nummer te zetten is het niet met hoe iemand zijn verhaal doet (betreffende een komma of een punt dan probeerd u het wel op een andere manier zoals de uitspraak(dus u zou beter moeten weten)

tijger1
door tijger1 - Oct 17, 2014 om 18:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@komsja

Dank u voor de veer. U hebt gelijk, ik heb zeker niets verkeerds gezegd.

@tenormin

@komsja zegt zelf dat hij het voorschotbedrag wel kan verlagen. Maar dat hij daar moeite mee heeft.

komsja
door komsja - Oct 17, 2014 om 18:58
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@tijger1
Mocht het zijn dat ik hierna ooit nogeens op uw reactie of what ever reageer dan krijgt u van mij altijd gelijk

wa
door watnou - Dec 17, 2014 om 18:49
1 Antwoorden / 0 Vragen

komsja, heb je al je voorschot terug gekregen?

ik huur ook bij woonstede.

komsja
door komsja - Dec 17, 2014 om 19:04
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@watnou
Dank voor uw bericht,maar heb nog steeds de afrekening niet gehad,maar in de lift sprak ik toevallig iemand die mij vertelde dat de bewoners van de Merlijn flat de afrekening al wel hadden ontvangen

komsja
door komsja - Dec 17, 2014 om 19:17
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@watnou
Maar begrijp ik hieruit dat u de afrekening ook nog niet gehad heeft?

valerius-2
door valerius-2 - Dec 17, 2014 om 19:34
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Wij hebben tot nog toe van het jaar juni 2013 to t/m eind mei 214 nog steeds niets gehoord, het zit bij ons altijd in de afrekening van de service kosten. En omdat deze afhankelijk is van de de rekeningen van derde is er dus nog geen compleet over zicht.

komsja
door komsja - Dec 17, 2014 om 19:48
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@valerius-2
Bij ons is het een ander verhaal dan bij u.bij ons worden de digitale warmte meters (verwarming) op 31-05 uitgelezen door de ISTA maar de ISTA moet wachten op de Woonstede tot hun het totale verbruik enz enz aan de ISTA doorgeeft,en dat bleek de Woonstede pas op 31-10-2014 en op 03-11-2014 gedaan te hebben en de ISTA heeft ongeveer(volgens hun zeggen)6 werkweken nodig om de gegevens te verwerken en weer terug te doen naar de Woonstede en dan moet de Woonstede nog de benodigde papieren(waar de eventuele teruggaaf of bijbetaling)op vermeld staat en wat het eventuele nieuwe voorschot bedrag voor het stookjaar 2014/2015 gaat worden.
Maar het gaat erom dat Woonstede veel en veel te laat de benodigde spullen aan de ISTA heeft geleverd.

komsja
door komsja - Dec 17, 2014 om 19:56
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@watnou
Jammer dat u niet meer reageerd,want had graag willen weten of u ook de afrekening wel of niet al ontvangen heeft

nala1
door nala1 - Dec 17, 2014 om 21:59
25 Antwoorden / 1 Vragen

De wbv heeft wettelijk een jaar de tijd om na einde stookseizoen de stookketel af te rekenen. Dat de meters op afstand uitkeesbaar zijn is fijn, Ista hoeft niet meer langs te komen en de verdeling wordt "eerlijker" als van elke woning de werkelijke standen bekend zijn.

Echter spelen er nog meer zaken mee, voordat de afrekening opgesteld kan worden. De kosten voor het stookjaar moeten verzameld worden voor het gehele complex. Denk hierbij aan gaskosten en transportkosten van de energieleverancier en de netbeheerder. Vaak worden de facturen achteraf verzonden, hier loopt de afrekening vaak al vertraging op.

Waarschijnlijk is de extra vertraging dit jaar ontstaan door de nieuwe warmtewet per 01-01-2014. Hierdoor moeten de afrekeningen gesplitst worden in een deel voor 2013 en een deel voor 2014. En dus ook de opgave van de kosten aan Ista etc. Waarschijnlijk is Ista zelf hierdoor ook vertraagd in het aanleveren van de afrekeningen.

Daarnaast heb ik nog een kleine opmerking over de eenheden. Deze eenheden zijn een verdeelsysteem, de kosten per eenheid kunnen per jaar afwijken. De variabele kosten worden verdeeld door het aantal gemeten eenheden van het gehele complex en vervolgens aan de huurder voor het eigen aantal eenheden berekend. Hierdoor is het van te voren een berekening van de kosten, over een stookseizoen, te maken erg onnauwkeurig.

komsja
door komsja - Dec 18, 2014 om 17:40
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@nala1
U zegt dat de wbv volgens de wet een jaar de tijd heeft om af te rekenen en wat u zegt klopt inderdaad,dat hoorde ik van de woonbond en doordat ze een jaar de tijd hebben zal er ook geen tegemoetkoming in zitten ,wat de bewonerscommissie had gevraagd.Dus ook wat dat betreft heeft de wbv zich via de wet heel goed ingedekt.
En dat er enige vertraging is opgetreden inzake de warmte wet(01-01-2014) snap ik ook volkomen,want de ISTA heeft dus op 2keer de meters moeten uitlezen,op 01-01-2014 en op 31-05-2014 (wat ze sinds de op afstand uitleesbare meters op 31-05 doen.
Maar het gaat er om dat de Woonstede eerst met de afrekening van de service kosten vertraging had en nu weer met de afrekening van de stookkosten onder het mom van de installatie van een ander computersysteem en later werd gezegd dat het kwam door de ingevoerde warmtewet toen werd er gezegd dat we door de vertraging de eindafrekening niet in oktober maar in november zouden ontvangen en het is nu half december en nog steeds geen afrekening dus ook m,n geld nog niet terug.

nala1
door nala1 - Dec 18, 2014 om 18:41
25 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp de irritatie, zeker na een zachte winter verwacht iedereen nog wat terug te krijgen, wat iedereen ook zeker goed kan gebruiken. Ik hoop voor je dat ze er vaart achter zetten.

Servicekosten moeten, naar mijn weten, voor 1 juli afgerekend zijn. Vreemd dat dat op zich heeft laten wachten, hebben ze hier wel een begrijpelijke verklaring voor kunnen geven? Buiten een ander systeem, wat dat is niet jouw probleem. Testen ze nieuwe systemen niet eerst, zal je dan denken.

komsja
door komsja - Dec 18, 2014 om 19:04
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@nala1
wat betreft de afrekening van de service kosten(de standen worden hier in dit wooncomplex) elk jaar opgenomen op 01-01 en de afrekening komt normaal gesproken begin april,oftewel pas zo,n drie maanden later maar dit jaar was er vertraging opgetreden door een ander computersysteem in te voeren maar dat hadden ze ook eerder kunnen doen,het is gewoon een kwestie van rente trekken,maar heb toen uit frustrering (en geef toe dat het erg kinderachtig is) de wbv een mail gestuurd dat ik vanwegen het overstappen van xp naar 7 ultimate ook enige vertraging was opgetreden inzake de huurbetaling,wat natuurlijk onzin was want had gewoon de accept-giro in kunnen vullen en opsturen.Kreeg toen een mail terug dat ik door de overgang naar een ander computersysteem toestemming kreeg om de huur wat later te betalen,maar heb de huur wel gewoon op tijd betaald hoor maar kon het effe niet laten

nala1
door nala1 - Dec 18, 2014 om 19:19
25 Antwoorden / 1 Vragen

Klinkt eerder als een administratief probleem. Rente trekken lukt niet echt op dit moment, de tijd in de klachtenafhandelingen is kostbaarder dan de rente.

Wel netjes dat je wat later de huur mocht betalen, niet dat het nodig was, maar dat is wel een klein beetje service.

Ik vrees dat er niks op zit dan nog even af te wachten. De bedrijven die de afrekeningen moeten opstellen zitten dicht tussen kerst en oud & nieuw.

Voordeel is dat je nu minder snel in de verleiding komt het geld uit te geven aan de kerst, januari is een lange maand, wie weet komt de afrekening wel in de tweede week.

Maar al met al een vervelend, er zijn er nog veel meer die gedacht hadden in december wat geld terug te krijgen.

komsja
door komsja - Dec 18, 2014 om 20:05
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@nala1
wat ik van de bewonerscomissie heb vernomen is dat de wbv Woonstede hun best zullen doen dat de teruggafe voor de kerst op de rekening van de bewoners zal staan,de flat hiernaast had de afrekening en het geld vorige week op de rekening staan dus neem aan (hoop)dat wij het deze week eindelijk aan de beurt zijn want we hebben het niet over een paar tientjes,in mijn geval zal het om en nabij de 500,00 euro gaan Nou zult u zich afvragen hoe ik dat kan weten maar das niet zo moeilijk heb contact gehad met ista en die vertelde mij wat ongeveer de eenheidsprijs is en wat de vaste kosten zijn en aangezien ik vorig stookjaar 243 eenheden heb verstookt en kreeg toen bijna 450 euro terug en heb nu maar 28 eenheden verstookt en de vaste kosten zijn vrijwel hetzelfde gebleven en zo ook de eenheidsprijs.dus we praten over een hoop geld

nala1
door nala1 - Dec 18, 2014 om 20:28
25 Antwoorden / 1 Vragen

Als Ista inderdaad de eenheidsprijs al weet, dan is de afrekening ook al opgesteld. Dus mag Woonstede wel vaart maken, tenzij ze nog op goedkeuring wachten........

Het aantal eenheden wat verbruikt is, is inderdaad erg laag.

Laat je het weten of het nog gelukt is voor de kerst? Zou mooi zijn als ze het waar kunnen maken.

komsja
door komsja - Dec 18, 2014 om 20:35
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@nala1
Leuk dat u het vraagt,en zal zodra ik de afrekening in de bus heb u per direct daar van op de hoogte stellen.
Fijne avond verder want ik ga afsluiten en op de bank liggen en tv kijken.

komsja
door komsja - Dec 22, 2014 om 18:41
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@nala1
Ik zou u even laten weten of het voor de kerst gelukt is.
Het is gelukt!!!! Vond vanmorgen de afrekening in de bus,en de teruggave stond vandaag ook op m,n rekening bijgeschreven.alleen jammer dat de vaste kosten van 01-06-2013 t/m 31-05-2014 met maarliefst 60 euro zijn gestegen.Maar kreeg al met al toch 439 euro terug.

nala1
door nala1 - Dec 22, 2014 om 19:23
25 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is nog eens goed nieuws! Fijn zo net voor de kerst.

Fijne feestdagen!

komsja
door komsja - Dec 22, 2014 om 19:28
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@nala1
Dank voor je reactie en voor u ook fijne dagen,en hoe het in 2015 gaat dat zien we dan wel weer.