yv
door yvreborden Nov 26, 2015 om 20:20
Computers & telefonie

Beëindigen abonnement ivm emigreren

Ik heb een mobiele abonnement bij Vodafone en dat loopt nog tot februari 2017. Ik heb Vodafone op 1 juli geïnformeerd dat ik per 1 oktober ga emigreren en dus mijn abo wil opzeggen. Vodafone beweerd dat dit niet kan en dat ik gewoon tot feb 2017 moet betalen.
Mij lijkt dit onzin want als ik kom te overlijden eindigt ook mijn abonnement en in Gibraltar heb ik niets aan een NL abo. Weet iemand hoe ik dit moet aanpakken. Bij Vodafone wordt je alleen maar doorverbonden en schofterig behandeld

7253 31 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

diumenge
door diumenge - Nov 26, 2015 om 20:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0

Overlijden is natuurlijk niet te vergelijken met emigreren. Je bent een contract aangegaan voor twee jaar, daar zal je dus voor moeten betalen. Vodafone staat dus in haar recht als ze geen coulance willen tonen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 26, 2015 om 20:41
3449 Antwoorden / 25 Vragen
0

Hallo het is niet het probleem /de keuze van Vodafone dat u gaat emigreren. U zult uw contract voor de resterende maanden moeten afkopen.
Diewilik

mahadma
door mahadma - Nov 26, 2015 om 21:29
11541 Antwoorden / 51 Vragen
0

U heeft een contract tot februari 2017 door u en Vodafone getekend, U gaat emigreren (dat is Uw keuze) en daar heeft Vodafone geen boodschap aan. U kunt proberen of U uw nummer, abo en toestel kunt verkopen (=contractovername). Maar ze staan volledig in hun recht. Misschien zijn ze gevoelig als u de rest abo tijd in één keer afkoopt U een korting krijgt.

Bij Vodafone wordt je alleen maar doorverbonden en schofterig behandeld
Dat laatste is Uw visie, u staat niet in Uw recht, Vodafone wel.

mahadma
door mahadma - Nov 26, 2015 om 21:46
11541 Antwoorden / 51 Vragen
0

Handig om te weten

Je abonnement opzeggen vóór einde contract

Je kunt je abonnement ook opzeggen vóór de einddatum. Dan betaal je in 1 keer het abonnementsgeld voor de maanden dat het contract nog loopt.

Bron: klik HIER

U wil het afgesloten contract vroegtijdig verbreken, dus moet U ook de gevolgen daarvan dragen.

tijger1
door tijger1 - Nov 26, 2015 om 23:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Geef het abonnement aan uw moeder of een ander familielid. Dan kan die persoon het nog gebruiken.

Rare vergelijking tussen overlijden en emigreren naar Gibraltar. Is het daar zo slecht?

testcase
door testcase - Nov 27, 2015 om 00:44
189 Antwoorden / 1 Vragen
0

Eentje beetje herhaling van zetten.Waarom u denkt dat u zich niet aan uw contract hoeft te houden omdat u emigreert is mij een volledig raadsel

akkerdistel
door akkerdistel - Nov 27, 2015 om 14:41
1790 Antwoorden / 3 Vragen
0

Emigreren is ook hier jouw bankrekening opzeggen, geen idee hoe ze dan bij Vodafone nog het geld willen afschrijven :-).

Vodafone gaat ook zo met hun klanten om, geen idee waarom jij dan niet zo ook met Vodafone zou mogen omgaan.

mahadma
door mahadma - Nov 27, 2015 om 14:44
11541 Antwoorden / 51 Vragen
0

@Akkerdistel, als je dat zou doen en je komt een keer al of niet vrijwillig of door familiezaken gedwongen terug via Schiphol, moet je niet gek opkijken dat ze je daar nog "even willen spreken". En dan gaat het "grapje" een "GRAP" worden.

mahadma
door mahadma - Nov 27, 2015 om 14:49
11541 Antwoorden / 51 Vragen
0

Als u vertrekt, dan zult u toch nog wel wat belastingzaken af te handelen hebben op de een of andere manier, dus zal de vraagsteller daarvoor wel een NL rekening moeten hebben .........

akkerdistel
door akkerdistel - Nov 27, 2015 om 14:51
1790 Antwoorden / 3 Vragen
0

[quote=mahadma schreef op vrijdag 27 nov 2015, 14:44]@Akkerdistel, als je dat zou doen en je komt een keer al of niet vrijwillig of door familiezaken gedwongen terug via Schiphol, moet je niet gek opkijken dat ze je daar nog "even willen spreken". En dan gaat het "grapje" een "GRAP" worden.
Nee hoor, valt onder civiel recht geen strafrecht dus. En na 5 jaar niets meer vernomen te hebben -stuur Vodafone dus maar geen verhuisbericht :-)- kunnen ze je toch niets meer maken.

alfatrion
door alfatrion - Nov 27, 2015 om 14:52
1659 Antwoorden / 1 Vragen
0

Een dergelijke duur wordt vermoed onredelijk bezwaarlijk te zijn. Na vernietiging van de duur is er een overeenkomst voor onbepaalde duur aangegaan.

De mogelijkheid om het abonnement eerder op te zeggen tegen betaling van de resterende maanden ineens is naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar.

=Artikel 7:237 aanhef en onder k BW: Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat voor een overeenkomst als bedoeld in artikel 236 onder j of p respectievelijk q een duur bepaalt van meer dan een jaar, tenzij de wederpartij na een jaar de bevoegdheid heeft de overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand.

=Rb Haarlen, 31-07-2008, ECLI:NL:RBHAA:2008:BD8177 : Mobiel telefooncontract afgesloten voor de duur van 2 jaar, zonder mogelijkheid van tussentijdse opzegging. Onredelijk bezwarend beding, grijze lijst, art. 6.237k BW. Na vernietiging blijft redelijke opzegtermijn van 2 maanden bestaan. Telefonische opzegging mag in redelijkheid niet worden geweigerd, nu maatschappij zelf wel telefonisch het contract had gesloten.

diumenge
door diumenge - Nov 27, 2015 om 15:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0

[quote=akkerdistel schreef op vrijdag 27 nov 2015, 14:51]Nee hoor, valt onder civiel recht geen strafrecht dus. En na 5 jaar niets meer vernomen te hebben -stuur Vodafone dus maar geen verhuisbericht :-)- kunnen ze je toch niets meer maken.Niet als ze elk jaar een brief naar het laatst bekende adres sturen.

il
door iljaha - Nov 27, 2015 om 15:16
179 Antwoorden / 3 Vragen
0

Vodafone heeft zich waarschijnlijk wel aan hun deel van de deal gehouden: een of andere korting of fraaie telefoon meegeleverd. Logisch toch dat ook van u verwacht wordt dat u zich aan de afspraken houdt?

alfatrion
door alfatrion - Nov 27, 2015 om 15:27
1659 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote=Rb Haarlem, 21-01-2010, ECLI:NL:RBHAA:2010:BK9662]Telefoonzaak. Mobiel telefooncontract aangegaan voor 24 maanden. Algemene voorwaarde die tussentijds opzegging uitsluit wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt (art.237 k BW). Dat een 'gratis' telefoon is verstrekt doet daar niet aan af, nu de aanbieder de daarmee gemoeide kosten ook binnen een jaar kan terugverdienen, al dan niet met aanpassing van de tarieven.

mahadma
door mahadma - Nov 27, 2015 om 15:32
11541 Antwoorden / 51 Vragen
0

Waarom bestaan er nog contracten, die zijn kennelijk waardeloos ......... O wacht even, als die in het consumenten voordeel zijn moet de provider er zich wel aan houden. Nu snap ik het.

diumenge
door diumenge - Nov 27, 2015 om 15:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen
0

[quote=alfatrion schreef op vrijdag 27 nov 2015, 15:27][quote=Rb Haarlem, 21-01-2010, ECLI:NL:RBHAA:2010:BK9662]Telefoonzaak. Mobiel telefooncontract aangegaan voor 24 maanden. Algemene voorwaarde die tussentijds opzegging uitsluit wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt (art.237 k BW). Dat een 'gratis' telefoon is verstrekt doet daar niet aan af, nu de aanbieder de daarmee gemoeide kosten ook binnen een jaar kan terugverdienen, al dan niet met aanpassing van de tarieven.
Leuk, maar dan moet TS de zaak de voor laten komen? Wel lastig als je al geëmigreerd bent.

tijger1
door tijger1 - Nov 27, 2015 om 16:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Dus al die domme consumenten die een meerjarig contract afsluiten maar onder curatele stellen, want ze weten toch niet wat ze doen.

En anders komt Alfatrion ze wel te hulp met uitspraken van rechtszaken. Trouwens ook makkelijk te voeren vanuit Gibraltar.

donna53
door donna53 - Nov 27, 2015 om 18:15
98 Antwoorden / 10 Vragen
0

Toen ik ging emigreren had ik een abo bij KPN. Ik heb toen een kopie van het uitschrijfformulier van de Gemeente opgestuurd en het abo werd onmiddelijk stopgezet.Lijkt me dus onwaarschijnlijk dat dat bij Vodafone niet zou kunnen.
Je kunt daarna ook zelf je incasso bij de bank stopzetten. Wordt er in ieder geval niets meer ingehouden.

tijger1
door tijger1 - Nov 27, 2015 om 18:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

@donna53

Uiteraard kan dat bij Vodafone ook, maar ze doen dat niet. Simpel toch?

En hoe lang zou uw abonnement bij KPN nog lopen?

mahadma
door mahadma - Nov 27, 2015 om 18:30
11541 Antwoorden / 51 Vragen
0

Ik zie het al voor me, ik ga per 1-1-2016 emi9greren, en neem per 1-11-2015 een dure telefoon en een abo en kom er met 1 a 2 maanden betalen vanaf en mag de telefoon houden .........
Leuke gedachte.....

zoekster
door zoekster - Nov 27, 2015 om 19:18
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

[quote=mahadma schreef op vrijdag 27 nov 2015, 18:30]Ik zie het al voor me, ik ga per 1-1-2016 emi9greren, en neem per 1-11-2015 een dure telefoon en een abo en kom er met 1 a 2 maanden betalen vanaf en mag de telefoon houden .........
Leuke gedachte.....
Je leest de wettekst niet goed. Het gaat om een abo dat langer dan 1 jaar
duurt.


Artikel 7:237 aanhef en onder k BW
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat voor een overeenkomst als bedoeld in artikel 236 onder j of p respectievelijk q een duur bepaalt van meer dan een jaar, tenzij de wederpartij na een jaar de bevoegdheid heeft de overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand.


Dus dat in november 2015 het abo aangaan en in februari 2016 weer beëindigen gaat niet op.

En ook de suggestie van @diumenge dat je naar de rechter moet stappen klopt niet. Je stuurt een aangetekende brief waarin je de overeenkomst ontbindt met een beroep op het onredelijk bezwarend beding in de overeenkomst, er kan zelfs verwezen worden naar het vonnis. Dan mag Vodafone naar de rechter stappen als die het er niet mee eens is.

Ik begrijp overigens die narrigheid tegen alfatrion niet, hij haalt gewoon de wet erbij en uitspraken van een rechter. Hebben jullie dan liever dat iemand hier maar een beetje een end heenbabbelt met een 'eigen mening'?

tijger1
door tijger1 - Nov 27, 2015 om 19:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Maar bekijk het nou toch gewoon eens logisch. De Ts sluit in januari dit jaar met zijn volle verstand een abonnement af voor twee jaar. Hij is per 1 oktober van dit jaar geemigreerd. Dat emigreren komt toch niet op als kakken?

Daar ben je toch ook tijden mee bezig met de voorbereidingen?

En dan nog, een tekefoonabonnement, geef het weg.

mo
door mof - Nov 27, 2015 om 20:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen
0

Waar vodafone bang voor is is dat straks iedereen onder zijn of haar abo uitkomt simpel door te zeggen dat ze emigreren.
Er zijn hardheidsclausules danwel er is jurisprudentie over hoe prive contracten worden behandeld bij emigratie.

Het zou kunnen helpen als u zich laat uitschrijven en een bewijs van uitschrijving uit Nederland zou toesturen in combintie met een bewijs van inschrijving in Gibraltar. U zou ze zelfs een schikkking kunnen aanbieden.



Indertijd, was 2002, ben ik zo ook bij KPN en UPC onder mijn telefoon en internet contract uitgekomen.


Aan de andere kant, betalt u niet, dan ligt Gibraltar vuiten de EU en kan Vodfone betrekkelijk weinig ondernemen.
Hooguit een registratie bij BKR.

De douane of marechaussee doet hier niets aan, 1) civielrechtelijk en 2) gaat om een te laag bedrag om zich daar mee bezig te houden.

zoekster
door zoekster - Nov 27, 2015 om 20:12
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 27 nov 2015, 19:42]Maar bekijk het nou toch gewoon eens logisch. De Ts sluit in januari dit jaar met zijn volle verstand een abonnement af voor twee jaar. Hij is per 1 oktober van dit jaar geemigreerd. Dat emigreren komt toch niet op als kakken?

Daar ben je toch ook tijden mee bezig met de voorbereidingen?

En dan nog, een tekefoonabonnement, geef het weg.

Vraag je mij nu naar de motieven van het plotselinge emigreren? Weet ik veel, misschien een nieuwe baan, liefde, heimwee, het kan van alles zijn waarom het op komt 'als kakken'.
Zo wilde mijn broer (lang geleden) plotseling naar Ierland emigreren, omdat hij daar een leuke deerne had ontmoet. Eenmaal in Ierland aangekomen (gelukkig als vakantie) bleek de leuke deerne er nog een paar aanbidders op na te houden. Dat was dan weer haar logica.

Verder schuilt er een gevaar in je abo aan iemand anders geven, als die er lekker op los belt en internet, dan kan die je nog op kosten jagen.

Maar hoe dan ook, iemand 'verwijten' dat die de wet erbij haalt en uitspraken van rechters vind ik merkwaardig.

Meestal is het zo dat als je een tweejarig abo afsluit dat je dan voordeliger uitbent dan met een eenjarig. Het lijkt me dan redelijk dat het voordeel teniet wordt gedaan. Stel een eenjarig abo kost 40 per maand en een tweejarig abo 35, dan lijkt het me redelijk dat de verkoper 12x5 euro schadevergoeding mag vragen aan zijn klant voor het vroegtijdig ontbinden.

19
door 1953 - Nov 27, 2015 om 20:37
3725 Antwoorden / 95 Vragen
0

U wist waarschijnlijk wel dat u zich ging emigreren per 1 oktober jl. naar Gibraltar.

Dat u uw keuze van emigreren maakt geen afbreuk van u als contractant het contract eenzijdig zou moeten ontbonden worden vanwege uw emigratie.

U zult uw verplichtingen jegens Vodafone dienen na te komen. U kunt mogelijk een afkoopsom aan Vodafone ter finale kwijting vragen; contractbreuk!

tijger1
door tijger1 - Nov 27, 2015 om 20:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

.@zoekster

Fijn dat uw broer eerst even op vakantie ging.:-)) Nee uiteraard vraag ik u, noch de Ts naar zijn motieven om te emigreren. Maar slechts als voorbeeld, normaal gesproken is emigreren toch een andere zaak , dan heel onverwacht een jaar in het buitenland kunnen studeren,

Ik verwijt Alfatrion niets, maar een uitspraak uit 2008? En als je die zaak leest spelen daar ook nog andere motieven mee. Is er dan niets recenters?

En dat gevaar van aan een ander geven, kan nogal meevallen, dus natuurlijk niet aan je zoontje van 12, die niet mag internetten bijvoorbeeld. :-))

Zou ik gaan emigreren, niet dat ik dat doe, en met zo'n abonnement zitten, zou ik het aan mijn kinderen of kleinkinderen geven. Geen probleem.

koekeloer
door koekeloer - Nov 27, 2015 om 21:24
562 Antwoorden / 18 Vragen
0

Je kunt je abo toch gewoon in Gibraltar gebruiken? Hoezo heb je er niets aan (wel wat duurder natuurlijk)

vr1944
door vr1944 - Nov 28, 2015 om 11:58
1210 Antwoorden / 5 Vragen
0

Beste adviseurs ,geef antwoord op de vraag als je weet hoe het zit in plaats van hier de moraalridder uit hangen onder de mom ''contract is contract'' dus betalen zal je. Er is niks mis mee ,dat TS van dit contract af wil en dat 3 maanden van te voren meldt.

=yvreborden schreef op donderdag 26 nov 2015, 20:20: Ik heb een mobiele abonnement bij Vodafone en dat loopt nog tot februari 2017. Ik heb Vodafone op 1 juli geïnformeerd dat ik per 1 oktober ga emigreren en dus mijn abo wil opzeggen. Vodafone beweerd dat dit niet kan en dat ik gewoon tot feb 2017 moet betalen.
Mij lijkt dit onzin want als ik kom te overlijden eindigt ook mijn abonnement en in Gibraltar heb ik niets aan een NL abo. Weet iemand hoe ik dit moet aanpakken. Bij Vodafone wordt je alleen maar doorverbonden en schofterig behandeld

tijger1
door tijger1 - Nov 28, 2015 om 12:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

@vr1944

En wat is dan uw antwoord op de vraag?

mahadma
door mahadma - Nov 28, 2015 om 12:31
11541 Antwoorden / 51 Vragen
0

@VR1944,

er wordt een maandbedrag berekend op basis van 2 jaar = 24 maanden, voor de telefoon als 1 en het abo als 2. Als iemand dus eerder "afhaakt" zouden de maand termijnen ook anders zijn, toch? Graag je reactie hierop!

tijger1
door tijger1 - Nov 28, 2015 om 12:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

@vr1944

Boven dit reactievak staat: Laat hieronder uw mening hiren. En dat doen we.

Waren ben je een moraalridder als je vindt dat beide partijen zich aan een contract moeten houden?

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

AHAZEL1955
AHAZEL1955 - Apr 25, 2024 om 14:53
Vakantie & reizen

Gevonden goederen terug zien te krijgen lukt maar niet

Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.

De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug ... Lees meer

kasper1961
kasper1961 - Apr 24, 2024 om 15:33
Voeding & gezondheid

Zero sugar jumbo

tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer