cees60
door cees60 Jan 29, 2014 om 18:56
Geldzaken & recht

Belastingaangifte fiscale partners welke beiden 65 jaar zijn

Mijn vrouw is vorig jaar oktoner 65 geworden en krijgt nu dus een AOW-uitkering. Ikzelf ben 72 en krijg nu dus geen partnertoeslag meer maar de helft van wwat ik voorheen kreeg. De afgelopen jaren heb ik aangifte gedaan voor mijzelf met mijn vrouw als fiscale partner. Zij heeft nooit in loondienst gewerkt en kreeg dus een "aanrechttoeslag" welke nu dus is gestopt. Ik heb de papieren ontvangen om aangiste te doen over 2013 en dat lijkt mij geen probleem aangezien zij maar een klein bedrag aan AOW heeft ontvangen. Kan (en/of moet) ik op het aan mij geadresseerde aangifteformulier ook het bedrag vermelden wat zij eind 2013 aan AOW heeft ontvangen of kan ik dit weglaten? Het gaat om enkele honderden euro's. Ook valt ons op dat er nu ineens geen belasting meer wordt ingehouden door de SVB. Ik heb ook nog een (matig) pensioen waar wel belasting op wordt ingehouden. Moet ik de SVB verzoeken om wel belasting in te houden of is dit niet meer van toepassing omdat het aan belasting verschuldigde bedrag kleiner is dan de ouderenkortingen? Alvast dank voor elke reaktie.

18655 18 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jan 29, 2014 om 19:23
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja dat zal u echt in u aangifte mee moeten geven.

getty
door getty - Jan 29, 2014 om 19:53
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja natuurlijk moet u bij de aangifte haar deel aow opgeven. Alle inkomensbronnen tellen mee in de gezamenlijke aangifte als fiscaal partners. T.a.v. de loonheffing: het is correct dat op de aow geen loonheffing wordt ingehouden en op het pensioen wel. U hoeft hierin geen actie te ondernemen.

fi
door fisbel - Jan 29, 2014 om 22:10
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op woensdag 29 jan 2014, 19:23]Ja dat zal u echt in u aangifte mee moeten geven.
Even voor alle zekerheid omdat deze fout nog steeds wordt gemaakt door gepensioneerden:
Het AOW-inkomen niet opnemen in uw eigen aangifte, maar in de aangifte van uw vrouw. Het is aan te raden de aangifte gezamenlijk in te dienen.

Als er teveel heffingskorting is uitgekeerd, kan het zijn dat er door uw vrouw een klein deel moet worden terugbetaald.

ph
door philip36 - Jan 30, 2014 om 00:01
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het AOW bedrag van uw vrouw mag u NIET bij uw inkomen tellen.
Evenmin dat u een gedeelte van uw inkomen bij dat van uw vrouw mag tellen.
Het beste is om samen aangifte te doen dan kunt u bepaalde inkomensbestanddelen zodanig verdelen tussen u en uw vrouw dat uw vrouw onder de aanslaggrens blijft.
Voor 2013 is dat als ik het goed heb € 45. Dus voor deze moeite heeft u al €45 verdient.
Als u dat al niet doet, kunt u van de belastingdienst-site het computerprogramma inkomstenbelasting 2013 downloaden waarmee u heel gemakkelijk gezamenlijk aangifte inkomstenbelasting kunt doen en de meest gunstige inkomstenverdeling kunt kiezen.
U kunt dan aan het eind zien hoe hoog de aanslag zal worden voor u en uw vrouw.
Voor uw vrouw zou de aanslag dan 0 moeten zijn anders verdient u (zij) die € 45 niet.

fi
door fisbel - Jan 30, 2014 om 00:06
851 Antwoorden / 3 Vragen

@Philip36:
U stelt het als een zekerheid dat bij gezamenlijke aangifte de vrouw onder de Dat aanslaggrens van €45 kan blijven. Dat kan echter alleen als er een aftrekpost is zoals specifieke zorgkosten of hypotheekrenteaftrek. Bij aftrekposten valt er immers fiscaal gunstig te verdelen. Als er geen aftrekposten zijn is er geen fiscaal gunstige verdeling mogeijk.

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2014 om 10:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat aan uw vrouw verleden jaar, tot de datum dat zij AOW ging krijgen, wel de "aanrechtsubsidie" is uitbetaald.

Dan kan het zijn dat als u de aangifte doet, dus voor u beiden, maat let op: gesplitst, haar gegevens bij echtgenote, er blijkt dat zij teveel heeft teruggekregen. Maar dat is niet erg.

Als het inkomen van iemand in één jaar alleen bestaat uit AOW en de rest van het jaar uit de uitbetaalde loonheffingskorting, hoeft het teveel uitbetaalde niet terugbetaald te worden.

Dat er op de AOW geen loonheffingskorting wordt ingehouden is correct. Alleen als u een hoog pensioen hebt, kan het gebeuren dat u, dus niet uw vrouw, nog iets moet nabetalen.

fi
door fisbel - Jan 30, 2014 om 16:18
851 Antwoorden / 3 Vragen

Tijger1 schreef:
Als het inkomen van iemand in één jaar alleen bestaat uit AOW en de rest van het jaar uit de uitbetaalde loonheffingskorting, hoeft het teveel uitbetaalde niet terugbetaald te worden.

Het gestelde hierboven lijkt me niet correct. In de openingspost wordt aangegeven dat er over het kleine AOW-inkomen van mevrouw géén belasting is ingehouden. De SVB past standaard de loonheffingskorting toe, tenzij men verzoekt de loonheffingskorting niet toe te passen.

Als er (wat) aanvullend pensioen is wordt veelal op het aanvullend pensioen geen heffingskorting toegepast. De heffingskorting mag immers maar op 1 inkomen worden toegepast (meestal het hoogste inkomen)

Concreet praktijkvoorbeeld n.a.v. een aangifte in 2013 / vergelijkbaar met deze situatie:
Vrouw, niet verdienende partner Geboortedatum: 1 november 1948. De uitbetaalde heffingskorting in 2013 is € 1835. (voorlopige aanslag / teruggaaf) AOW-inkomen: € 750 Ingehouden belasting: € 0 In dit praktijkvoorbeeld moest er € 179 worden terugbetaald.

Uitleg: de uit te betalen heffingskorting is hier € 1921. Verschuldigde belasting over € 750 is € 265. Resteert € 1656 teruggave. (1921 – 265) Er is al een voorlopige teruggave uitbetaald van € 1835. Het verschil van teveel uitbetaalde heffingkorting, hier € 179 moet worden terugbetaald. Dit teveel aan uitbetaling moest in deze concrete situatie wel degelijk worden terugbetaald.
Hierbij is de ouderenkorting waar mevrouw recht op heeft vooralsnog niet verzilverbaar. Een jaar later met volledig AW-inkomen overigens wel. Zie het aangifteprogramma 2013 (vul de gegevens in en let op de uitkomst)

N.B: op het AOW-inkomen wordt vrijwel altijd de loonheffingskorting toegepast. Er zijn situaties waarin het verstandig kan zijn deze loonheffingskorting niet op het AOW-inkomen toe te passen, maar dat zijn de uitzonderingen.

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2014 om 17:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

Ik ga maar even van een standaard situatie uit ( enigszins generaliserend).

De man heeft inkomen, de vrouw niet. Zij krijgt daarom de loonheffingskorting uitbetaald. Zij wordt 65+ en gaat dus AOW krijgen. De belastingdienst stopt automatisch met het uitbetalen van de loonheffingskorting, zodra de vrouw AOW gaat ontvangen. Uiteraard wordt er op de AOW geen belasting ingehouden. Iemand die de helft AOW krijgt voor het hele jaar, kan zelfs niet de volledige heffingskortingen benutten. Maar iemand die een deel van het jaar de loonheffingskorting uitbetaald krijgt, en daarna niet meer, heeft per saldo wat te veel ontvangen, ook nog meer dan € 45,00, maar dit zijn de enige gevallen waarin de teveel ontvangen loonheffingskorting niet hoeft te worden terugbetaald.

Eigen situatie: 2011

Vrouw wordt in februari 65, geen pensioeninkomsten. Loonheffingskorting januari € 166 is uitbetaald. Nadien niets meer.
Per saldo zou dat terugbetaald moeten worden, maar de aanslag is €0,00.

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2014 om 17:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik heb verzuimd te vermelden dat het belastingprogramma wel degelijk aangaf dat die € 166 terug betaald moest worden. Het Elsevier programma gaf het wel correct aan, dat dit een uitzonderingsgeval is.

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2014 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

In de Elsevier Almanak staat het volgende:

22.3.1 Verplichte aanslag blijft achterwege
Als u in de loop van 2013 de AOW-leeftijd hebt bereikt en in 2013 uw inkomen uitsluitend uit AOW-pensioen bestond, blijft een verplichte aanslag achterwege.

fi
door fisbel - Jan 30, 2014 om 21:34
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 30 jan 2014, 17:14]@fisbel

In de Elsevier Almanak staat het volgende:

22.3.1 Verplichte aanslag blijft achterwege
Als u in de loop van 2013 de AOW-leeftijd hebt bereikt en in 2013 uw inkomen uitsluitend uit AOW-pensioen bestond, blijft een verplichte aanslag achterwege.
Het door Elsevier gestelde is zeker waar, maar houdt geen rekening met een in het belastingjaar gegeven voorlopige teruggaaf. Deze voorlopige teruggaaf vindt heel vaak plaats bij een weinig of niet verdienende partner. Ook de vrouw van cees60 kreeg deze voorlopige teruggaaf (de aanrechttoeslag, aanrechtsubsidie, huisvrouwenbelasting of hoe het in de vollksmond ook maar mag heten)

Het gaat er nu om wat er aan Voorlopige Teruggaaf is toegekend.
In het jaar van pensioengerechtigd worden, (voorheen 65 jaar) wordt er AOW-inkomen toegekend. De hoogte van dit AOW-inkomen is afhankelijk van de datum van de pensioengerechtigde leeftijd. De algemene heffingskorting wordt hierbij tijdsevenredig berekend.

Het programma berekent hierbij de te betalen belasting. Als er een voorlopige teruggaaf is geweest, wordt deze terugggaaf verrekend. Het kan zijn dat er belastingteruggave volgt maar het kan ook best zijn dat er belasting te betalen is. Het kan zijn dat er geen loonheffingskorting is toegepast op de AOW, maar meestal zal er wel loonheffingskorting zijn toegepast.

In elk geval maakt het programma geen vergissingen. En berekent c.q. verrekent alle inhouding, teruggave, kortingen. Wel is het lastig precies te duiden hoe de teruggave c.q. de bijbetaling tot stand is gekomen.

Dus stellen dat een verplichte aanslag achterwege blijft wanneer men in de loop van 2013 de AOW-leeftijd heeft bereikt en men uitsluitend AOW-inkomen heeft gehad, is wel wat kort door de bocht. Als er meer dan € 45 te betalen is, is men verplicht aangifte te doen. Ook als er geen 'uitnodiging' tot aangifte is binnengekomen. Zo simpel is dat (ondanks de Elsevier)

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2014 om 23:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ Fisbel

U bent echt abuis.

Uiteraard hoeft U mijn quote uit de Elsevier Belastingalmanak, waar dus wel rekening gehouden wordt met de uitgekeerde loonheffingskorting voor 65-, noch mijn eigen ervaring uit 2011 voor waar aan te nemen.

Ik zou zeggen, vraag het na bij de belastingdienst.

Dan kunt u aan diegene waar u de aangifte voor gedaan hebt, mededelen dat dat bedrag niet ingevorderd zal worden.

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2014 om 23:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ fisbel

Voor de goede orde. Ik dacht dat het programma van Elsevier wel de juiste informatie gaf, maar nog even gecontroleerd, dat is niet juist. Ook daar stond in mijn eigen kwestie dat die € 166 terugbetaald moest worden.

Ik wist zelf dat dat niet terecht was en heb dus de definitieve aanslag scherp in de gaten gehouden., maar zoals gezegd, die was correct en dus Nul.

fi
door fisbel - Jan 30, 2014 om 23:33
851 Antwoorden / 3 Vragen

Dan begrijp ik uw bericht van vanmiddag 17.04 niet: € 166 terug te betalen (uitzonderingsgeval)
Het is mogelijk dat we over verschillende zaken praten.
Mijn stellingname is dat het Belastingprogramma niet liegt. Als er staat: € 166 terug te betalen moet er ook € 166 worden terugbetaald. De fiscus geeft (vrijwel) nooit cadeautjes.

'Mijn aangifte' baseer ik op een vraag gesteld op de belastingsite van de Consumentenbond op 29 januari 2014 door een AOW-er in een vergelijkbare situatie. De aangereikte gegevens zijn door mij ingevoerd in het IB-belastingprogramma van 2013. Hierdoor kon ik bevestigen dat er € 179 voor de vrouw van de vragensteller moest worden terugbetaald. De verklaring van deze bijbetaling heb ik in mijn antwood toegevoegd. Lees hier

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2014 om 09:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

Nee, we praten zeker niet over verschillende zaken.

Volgens de standaardregels zou inderdaad bv in mijn geval die €166 terug betaald moeten worden, net zoals in uw antwoord in die link.

Maar het programma kan dit uitzonderingsgeval, dus eerst geen inkomen, daarna alleen AOW, tot AOW uitbetaling heffingskorting, niet aan.

De aanslag die volgt is 0

tijger1
door tijger1 - Jan 31, 2014 om 10:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of om de frase van de belastingdienst aan te halen. Makkelijker kan ik het niet maken, wel leuker. ;-)

cees60
door cees60 - Feb 4, 2014 om 19:15
362 Antwoorden / 216 Vragen

Allen dank voor de reakties. Kan hier wel wat mee en ben weer wat wijzer geworden. Wil dit onderwerp afsluiten.

tijger1
door tijger1 - Feb 4, 2014 om 19:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@cees60

U kunt een topic niet sluiten. Als er niet meer gereageerd wordt, zakt het vanzelf in de lijst.

Ik neem aan dat u ook nog even bij de belastingtelefoon navraag hebt gedaan over de aangifte voor uw vrouw, zodat u nu weet dat zij niets hoeft na te betalen?